صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : «پایان نامه» هیچ ربطی به ندا آقاسلطان ندارد

«پایان نامه» هیچ ربطی به ندا آقاسلطان ندارد

payan

بخش دوم گفتگوی شبکه ایران با تهیه کننده «پایان نامه» پیرامون شایعاتی است که درباره ارتباط میان این فیلم و کشته شدن ندا آقاسلطان در رسانه ها رواج یافته است.

در برخی از رسانه ها از این مساله سخن گفته شده که این فیلم، فیلمی است درباره ندا آقاسلطان و تکذیب این امر از سوی شما به عنوان یک مساله نادرست جلوه گر شده است.

ما هیچ جا حرف غیرصحیحی نزده ایم، شاید چیزی را نگفته باشیم اما چیز نادرستی هم نگفته ایم. اولین مصاحبه ای که کارگردان فیلم درباره آن انجام داد با این تیتر منتشر شد که این، صریح ترین فیلم سیاسی است که تا به حال ساخته شده! به هنگام پیش تولید این کار ناجوانمردی های بسیاری را متحمل شدیم تا سراغ ساخت این فیلم نرویم اما هیچ کدام از این بی انصافی ها نتیجه نداد تا زمان کلیدخوردن فیلم که دروغی بزرگ را به آن بستند تا کار زمین بخورد؛ آن دروغ این بود که این فیلم، داستان ندا آقاسلطان است در صورتی که چنین چیزی واقعیت نداشت. بارها و بارها تاکید کردیم که حوادث این فیلم بر بستر حوادث انتخابات ۸۸ شکل گرفته؛ فقط همین و این فیلم به موضوع ندا آقاسلطان هیچ ارتباطی ندارد. حتی یکی از دوستان به ما گفت مسابقه ای را برای کشف ندا اقاسلطان در «پایان نامه» برگزار کرده و به آنها که بتوانند این شخصیت را در فیلم پیدا کنند، جایزه دهیم!{می خندد}

اما نمی شود فیلمی درباره انتخابات ۸۸ ساخته شود و یکی از اصلی ترین حوادث مرتبط با این فضا که همان کشته شدن شخصی با نام ندا آقاسلطان است به فیلم راه نیابد؟

نه، دلیلی وجود ندارد که حتما این مساله در فیلمی مرتبط با انتخابات بیاید. کمااینکه برخی هم در همان زمان نمایش فیلم در جشنواره به دنبال آن بودند که از زبان نماد و استعاره برای یافتن شخصیت مذکور استفاده کنند در صورتی که زبان فیلم صریح تر از آن است که نیاز به تفسیر و تاویل داشته باشد.

با توجه به اینکه به جز کارگردان فیلم که یک جوان علاقمند به سینما است شرکت پخش کننده فیلم شما هم مدیرعامل جوانی دارد که توانسته در مدت زمانی کوتاه امتیاز شرکتی به نام جبرئیل فیلم را دریافت کرده و به عنوان اولین فیلم در دوره کاری خود «پایان نامه» را روی پرده ببرد، آیا باز هم می گویید هیچ حمایتی از «پایان نامه» صورت گرفته؟

پخش کنندگان «پایان نامه» علیرغم جوان بودن سابقه کاری لازم برای برعهده گرفتن مسئولیت را هم داشته اند. این اتفاق یعنی ایجاد فضای باز برای جوانان، اتفاقی است که در دوره جدید معاونت سینمایی رخ می دهد ولی مشکل مربوط به خودِ جوانان است که خودشان را قبول ندارند. اگر جوانان خودشان را باور کرده و آمادگی قبول انجام کارهای بزرگ را داشته باشند، شکی وجود ندارد که مدیریت سینمایی هم از آنها حمایت خواهد کرد.

بر این اساس همین الان می توانم چندین سینماگر جوان کاربلد را به شما معرفی کنم که توانایی در اختیار گرفتن امور را داشته باشند.

فقط توانایی کافی نیست، باید جوانان در کنار توانایی چنان خودباروی داشته باشند که با متحمل شدن زحمت و سختی هایی که ممکن است در مسیر کارشان پیش آید به هدف برسند.

آیا نسخه ای از «پایان نامه» که در سینماها به نمایش درآمده با نسخه ای که در جشنواره به نمایش درآمد، متفاوت است؟

به لحاظ داستانی هیچ چیز حذف نشده است اما چون نسخه ای که برای جشنواره آماده شده بود قدری در بحث تدوین و صداگذاری، ضعف داشت در این دو حیطه اصلاحاتی روی آن صورت گرفت.

شبکه ایران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها