صفحه اصلی > پنج برتر : 5 دلیل مهم برای اکران فیلمهای خارجی در سینماهای ایران

5 دلیل مهم برای اکران فیلمهای خارجی در سینماهای ایران

45gltgg232344 22134

در هفته های اخیر بار دیگر بحث اکران فیلمهای خارجی در ایران مطرح شده و چهره ها و مسئولین سینمایی به آن واکنش های متفاوتی نشان داده اند.

اینبار در پنج برتر تصمیم گرفته ایم به « 5 دلیل مهم برای اکران فیلمهای خارجی در ایران » بپردازیم و امیدوار باشیم که بتوانیم روزی فیلمهای سینمایی جهانی را همزمان با دیگر کشورها در سالن های سینما ببینیم.

 

5-  تماشای فیلمهای روز سینما روی پرده : تقریباً تمام کشورهای همسایه ایران حتی زودتر از آمریکا، فیلمهای سینمایی این کشور را در سالن های سینما مشاهده می کنند و در چارت زمانبندی اکران فیلمهای تولید شده جهانی قرار می گیرند. بدیهی است که تب و تاب و هیجان تماشای آثار روز سینمای جهان همزمان با مردمان دیگر نقاط دنیا، تجربه ای نیست که شباهتی به تماشای فیلمها در اتاق منزل، آن هم با چند ماه تاخیر که به معنای از تب و تاب افتادن هیجان تماشای اثر مذکور در جهان است، باشد. به نظر می رسد که شهروند ایرانی هم باید بتواند تمام آثار را همزمان با اکران جهانی مشاهده نماید.

 watch your favorite 3411

4- تجربه تماشای فیلمهای بلاک باستری : یکی از جذاب ترین موارد مربوط به اکران فیلمهای خارجی در سینماهای ایران، تماشای آثاری است که مختص پرده عریض سینما ساخته شده اند و تمام لذت تماشای آن به حضور در سالن های سینماست. آثاری نظیر « دانکرک » یا « بلید رانر 2049 » را می توان ماه ها پس از اکران با کیفیت های عالی در دیسک های بلوری دریافت کرد، اما تجربه غرق شدن در دنیای فیلم در سالن سینما مخصوصاً در مورد آثار شگفت انگیزی نظیر « دانکرک » ، اتفاقی نیست که هیچ تماشاگر سینمایی بتواند با تماشای آن در منزلش مقایسه نماید! این لذت مختص به سالن سینماست.

 audien34e 2401063k

3-رونق سینماهای کشور : سینماداران معتقد هستند که اکران آثار خارجی می تواند باعث آشتی تماشاگران سینما با سالن های سینما شود و گفته اند که اگر روند کنونی که انحصار در نمایش آثار ایرانی است ادامه یابد، منجر به تعطیلی سینماها خواهد شد. همین اظهار نظر نشان می دهد که مخاطبین ایرانی ارتباط چندانی با آثار سینمای ایران برقرار نکرده اند و به عبارت ساده تر، رفته رفته در حال قهر با سینما می باشند. اکران فیلمهای خارجی در سینماهای ایران می تواند آن دسته از مخاطبین سینما که عاشق آثار خارجی هستند را به سینماها بازگرداند و آشتی دوباره این افراد با سالن سینما، می تواند رونق بسیار بیشتری را برای سینماداران به همراه داشته باشد و جمعیت بیشتری را در گیشه های فروش بلیت شاهد باشیم.

 Cinema 1 1473522

2- افزایش رقابت بین فیلمسازان داخلی : مسلماً اکران فیلمهای خارجی باعث کاهش ظرفیت اکران ساخته های داخلی می شود. این موضوع شاید یکبار برای همیشه منجر به اکران آثار با کیفیت در سینمای ایران شود که برای کسب موفقیت، مجبور به رقابت با ساخته های روز سینمای جهان باشند. اکران فیلمهای خارجی می تواند منجر به این اتفاق خجسته شود که هیچکدام از فیلمسازان ایرانی خیالشان از بابت اکران و فروش آثارشان راحت نباشد و همواره برای رسیدن به بهترین جایگاه، با یکدیگر رقابت سختی را آغاز نمایند که برنده این رقابت، قطعاً مخاطب سینمای ایران خواهد بود.

cryingatth123 

1- تغییر سلیقه مخاطب : اکران همزمان آثار سینمایی جهان و ایران می تواند منجر به بازنگری در سلیقه مخاطب سینمای ایران می شود که عادت کرده در سالهای اخیر به تماشای آثاری بنشیند که اغلب درباره فقر و فلاکت؛ آن هم بصورت اغراق شده بوده است.  کمدی های رمانتیک و آثار الهام بخش می تواند تاثیر بسزایی بر سلیقه سینمایی مخاطبین سینمای ایران ( آن دسته که سینمای جهان را کمتر دنبال می کنند ) و همچنین روحیه آنها بر جای بگذارد. همچنین همزمانی اکران آثار جهانی و ایرانی می تواند منجر به درک ضعف های سینمایی آثار توسط مخاطب گردد و سازندگان ایرانی را مجبور به بازنگری در روند فیلمسازی شان نماید.

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها