صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : در رسانه های ایرانی با پرداخت پول درباره فیلم ها نقد مثبت منتشر می شود!

در رسانه های ایرانی با پرداخت پول درباره فیلم ها نقد مثبت منتشر می شود!

سینمای ایران

دو منتقد و نویسنده سینمای ایران: در رسانه های سینمایی نقد پولی منتشر می‌شود

برنامه‌ی رادیویی سینمامعیار این هفته با حضور حسین لامعی و پوریا ذوالفقاری به سردبیری و اجرای امیرعباس صباغ، به بررسی شرایط رسانه های سینمایی ایرانی و تنزل جایگاه نقد در سینما پرداخت.

به گزارش مووی مگ به نقل از سینمادیلی، حسین لامعی در این برنامه گفت:«رسانه‌های سینمایی در ایران، امروز غرق در فساد و ابتذال‌اند. چه پیج‌های اینستاگرامی، چه مجلات و نشریات و روزنامه‌ها. امروز در رسانه‌های سینمایی، «نقدِ پولی» منتشر می‌شود و همه‌ی ارکان این سینما در فسادِ این نقدهای پولی سهم دارند. جایگاه نقد در سینمای ایران، در حدّ یک آگهی تبلیغاتی است و تبدیل به بخشی از پکیج‌های تبلیغاتیِ فیلم‌ها، در کنار پوستر و تیزر و ویدئو کلیپ شده است.وقتی یک نقدِ فیلم  همزمان در چندین کانال و پیج‌های اینستاگرام منتشر می‌شود معنی‌اش چیست؟ معنی‌اش فساد است! امسال زمان جشنواره‌ی فیلم فجر، حتی یک نقد منفی علیه یکی از فیلم‌های جشنواره در رسانه‌ها و در پیچ‌های مهم سینمایی اینستاگرام ندیدم! این اتفاق در تاریخ رسانه بی‌سابقه است! علت چیست؟ چون تهیه‌‌کننده خیال می‌کند با هزینه‌ی آگهی، آن رسانه را تصاحب کرده است! من اسم پول‌هایی که این تهیه‌کنندگان فاسد برای تبلیغات فیلم‌هایشان به رسانه‌ها می‌دهند را حق‌السکوت و رشوه می‌گذارم که بزرگترین فساد موجود در سینمای ماست

پوریا ذوالفقاری هم درباره وضعیت نقد امروز سینمای ایران گفت:«متولیان آثار نمایشی در تبلیغات فیلم‌شان نقد مثبت هم داخلش می‌گذارند که من در هیچ دوره‌ای از تاریخ سینمای ایران چنین چیزی را بخاطر ندارم.بخشی از این شرایط اسفناک نقدِ فیلم را می‌توان به کیفیت آثار سینمایی سال‌های اخیر ربط داد.نقد فیلم زمانی ارزش دارد برای سازندگان آثار نمایشی، واکنش مردم اهمیت داشته باشد اما با پول‌هایی که در دهه‌ی ۹۰ وارد سینمای ایران شد، اساسا هدف همان تولید صِرف بوده است.در دهه‌ی ۹۰ ورود تهیه‌کنندگانِ متصل به پول‌های کلان که با سینما ناآشنا و عاشق سلبریتی‌ها بودند، سینما را از پا درآورد.هر سال می‌بینیم برای گرفتن سیمرغِ جشنواره، چقدر جنجال به‌پا می‌شود و دنبال گرفتن نقدهای مثبت سفارشی هستند و اگر نقد منفی نوشته شود، دلخور می‌شوند چون روی سفارش بعدی آنها اثر دارد!در کل این پروسه، مردم هیچ جایی ندارند»


خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود:

شیوا ابراهیمی: کافی است در سینما پول خرج کنید تا نقش بگیرید!

منوچهر والی زاده: دوبلورها گرفتار پول تاکسی و ناهارشان هستند!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها