صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : پلیس آهنی ( RoboCop )

سینمای کلاسیک : پلیس آهنی ( RoboCop )

top 3434ilms robocop

داستان فیلم :

شرکتی به نام OCP براساس قراردادی می پذیرد تا شهر دیترویت آمریکا را تخریب و آرمان شهری به نام دلتا سیتی را جایگزین آن نماید که در آن جرم و جنایتی وجود نداشته باشد. اما برنامه معرفی ربات جدید که قرار است جایگزین نیروهای پلیس شود با شکست مواجه می شود و …

کارگردان :

پل ورهوفن : پل ورهوفن کارگردان هلندی‌تبار در ۱۸ ژوئیه (جولای) ۱۹۳۸ در هلند شمالی (آمستردام) بدنیا آمد.

دوران كودكي خود را در جنگ سپري كرد. او پسر يك كلاه دوز ساده بود، در سال ۱۹۵۵ به دانشگاه ليدن در هلند شمالی رفت و در سال ۱۹۶۰ با مدرك رياضي و فيزيك از آنجا فارغ التحصيل شد و در همين دانشگاه به يك گروه دانشجويي پيوست.

او اولين فيلم خود را در سال ۱۹۶۰ با نام Alizzard too much براي ياد بود اين گروه دانشجويي ساخت و در سالهای آخر دانشگاه در كلاس های فيلمسازی Dutch Film Academy شركت كرد.

بعد از اتمام تحصيلات براي خدمت سربازي به نيروی دريايي هلند پيوست و در آنجا فيلمی مستند درباره نيروی دريايی با نام (Royall Dutch Marine Crops) ساخت كه جايزه جشنواره فرانسوی (Golden Sun) را گرفت. بعد از پايان سربازی او به تلويزيون رفت و مستندي تلويزيونی براي يادبود (موتزارت) ساخت.

بزرگترين موفقيت او با ساختن مجموعه تلويزيونی «Floris» بدست آمد. اما اين موفقيت بعد از مدتی با ورود سريالهای خارجی مثل Ivanhoe و Thierry la Frande كمرنگ شد .

« تجارت ، تجارت است ۱۹۷۱ » اولین فیلم رسمی ای بود که ورهوفن کارگردانی نمود ،سپس در سال ۱۹۷۷ فیلم « ون نارنجی » و پنج سال بعد فیلم « چهارمین مرد ۱۹۸۳ » را کارگردانی نمود که برای اون جوایزهای بین المللی را بهمراه داشت.

RoboC455 

موفقیت اصلی او با فیلم « پلیس آهنی ۱۹۸۷ » رخ داد و با استقبال بیشتر منتقدان رو به رو شد و در خود آمریکا حدود ۵۴ میلیون فروخت. این فیلم یکی از بهترین آثار علمی-تخیلی دهه ۸۰ است داستان در یک فضای متروپلیس‌وار می‌گذرد ، ورهوفن موفق شده‌ است که به خوبی جو خشن و سودجویانه آینده نزدیک و از دست رفتن عواطف انسانی را نشان بدهد. طنز تلخ فیلم به همراه بازی بی نقص بازیگران آن و موسیقی روح‌انگیز باسیل پولدوریس جذابیت خاصی به این اثر بخشیده است.

در سال ۱۹۹۰ ورهوفن فیلم « یاداوری کامل » را با بازی آرنولد شوارتزنگر ساخت که جایزه بهترین جلوه‌های ویژه (جایزه دستاورد ویژه) اسکار رو بهمراه داشت .

دو سال بعد ورهوفن فیلم جنجالی « غریضه اصلی ۱۹۹۲ » با بازی مایکل داگلاس و شارون استون ساخت که این فیلم بیشتر به خاطر صحنه‌های جنسی جنجال برانگیز و جنجال‌های زیادی که بر سر این موضوع در گرفت، مشهور است.

سه فیلم بعدی ورهوفن با نام های « دختران شو ۱۹۹۵ » ، « سربازان سفینه ۱۹۹۷ » و « مرد تو خالی ۲۰۰۰ » نام داشت که موفقیت خاصی برای این کارگردان بدنبال نداشت.

تا اینکه در سال ۲۰۰۶ فیلم « کتاب سیاه » را کارگردانی کرد. کتاب سیاه در جشنواره فیلم هلند در سال ۲۰۰۶ بیشترین تعداد جایزه را به خود اختصاص داد.

فیلم تا زمان ساخت، با بودجه ۱۷ میلیون یورویی، پرخرج‌ترین فیلم هلندی بوده است و همچنین پرفروشترین فیلم سینمایی هلندی در هلند. تا ۱۲ ژانویه ۲۰۰۷، یک میلیون نفر آنرا تماشا کردند.

ورهوفن بعد ۶ سال فیلم « فریب خورده ۲۰۱۲ »را کارگردانی کرد که داستان پیچیده مردی را روایت می کند که در عین ارتباط با زنان دیگر، درگیر تهدید شرکایش می شود که قصد دارند موسسه او را بفروشند.

و اما آخرین فیلم این کارگردان با نام « او » محصول ۲۰۱۶ و سه کشور فرانسه، آلمان و بلژیک می باشد که در مراسم کن به عنوان ۱۰ فیلم پیشنهادی برای دیدن روی صحنه رفت.

منبع : خاطرات سینما

41587834

بازیگران :

پیتر ولر : پدرش در ارتش خلبان هلي کوپتر بود. تحصيلاتش را در دانشگاه ايالتي نورث تکزاس و آکادمي هنرهاي دراماتيک نيويورک به پايان برد. کارش را در تآتر آغاز کرد. در اواخر دهه ي 1970 با نقش شخصيتي خوش پوش و خوش صحبت در بوچ و ساندانس: روزهاي اوليه وارد سينما شد و مورد توجه قرار گرفت، اما بعدها کم تر به نقش هاي مناسبي دست پيدا کرد، تا اين که با نقش اول سري فيلم هاي روبات پليس به شهرت رسيد. در نقش هاي متفاوتي (از جمله جراح رواني، پزشک، خواننده ي راک، مخترع و کارگزار حکومت) بازي کرده است. با ايفاي نقش نويسنده ي اسير اوهام ناهار عريان نشان داده که از جاه طلبي گذر از مرز قابليت هاي بازيگران معمولي هاليوود برخوردار است

نانسی آلن : عمده شهرت آلن به واسطه حضور در سری فیلمهای « پلیس آهنی » شکل گرفت. وی در سال 1987 با بازی در نقش افسر آن لویس در فیلم « پلیس آهنی » توانست تحسین منتقدان و تماشاگران را بدست بیاورد و سپس در دو دنباله رسمی دیگر این اثر نیز حضور پیدا کند که موفقیت آنها به اندازه قسمت نخست نبود. نانسی آلن از سال 2000 به بعد، فعالیت های اجتماعی خود را افزایش داد و آخرین باری که او در مقابل دوربین دیده شده، در سال 2008 در فیلم « My Apocalypse » بود.

نکاتی که احتمالا درباره « پلیس آهنی » نمی دانید :

هنگامی که پیتر ولر لباس مخصوص پلیس آهنی که برای این فیلم طراحی شده بود را بر تن کرد، قادر نبود به دلیل حجم زیاد در داخل ماشین قرار بگیرد. به همین دلیل در اغلب سکانس هایی که پلیس آهنی در داخل ماشین حضور داشت، ولر تنها بخش بالاتنه لباس را بر تن می کرد!

مجسمه ای شخصیت پلیس آهنی هم اکنون در دیترویت نصب شده است.

به دلیل وزن بالا و گرمای بسیار زیاد لباس، طراحان لباس مجبور شدند یک سیستم تهویه هوا در لباس تعبیه کنند.

فیلمنامه « پلیس آهنی » تقریبا برای تمام کارگردانان بزرگ سینما فرستاده شد اما همه آنها آن را رد کردند. ورهوفن نیز پس از خواندن اولین صفحه از فیلمنامه آن را به گوشه ای پرتاب کرد اما همسرش پس از خواندن کامل فیلمنامه، او را مجاب کرد که این اثر را کارگردانی کند.

کسانی که در سکانس نجات مورفی از مرگ بر بالین او هستند، اعضای تیم واقعی بیمارستان هستند و دیالوگ های آنان فی البداهه بود.

پیتر ولر زمانی که در لباس پلیس آهنی حضور داشت، تنها زمانی که کارگردان او را با نام ربات صدا می کرد به حرف او توجه می کرد چراکه معتقد بود به این شکل در شخصیتش باقی می ماند.

rob34op2

جلوه های ویژه فیلم با یک کامپیوتر کومودور آمیگا ساخته شده است!

هزینه تهیه و تولید لباس مخصوص پلیس آهنی حدود بر 1 میلیون دلار بود.

بیست و هفت سال پس از اکران فیلم، دیترویت اعلام ورشکستگی کرد!

آرنولد شوارتزنگر از گزینه های بازی در نقش پلیس آهنی بود اما سازندگان نگران آن بودند که با حضور وی، لباس پلیس آهنی به مراتب حجیم تر شود به همین دلیل از خیر بازی او در فیلم گذشتند!

پسرک جوانی که در ایستگاه پمپ گاز در حال مطالعه ریاضی هست، اشاره ای دارد به زندگی خود کارگردان در دوران جوانی که عینک میزد و به مطالعه ریاضی می پرداخت.

« پلیس آهنی » الهام بخش خلق اَبَرقهرمان قاضی درد بوده است.

تمام لحظاتی که ما محیط را از دید پلیس آهنی می بینیم، سیستم عامل او اشاره به ام اس داس دارد.

نام اولیه ربات ای دی 209 ، مک نامارا بود.

پیتر ولر بازی در فیلم « King Kong Lives » را نپذیرفت تا در « پلیس آهنی » بازی کند.

نسخه رادیویی این فیلم هم توسط هاوارد استرن با نام « هوموکاپ » ساخته شده است.

در تریلر اصلی فیلم موسیقی « ترمیناتور » شنیده می شود.

« پلیس آهنی » اولین فیلم آمریکایی پل ورهوفن بود.

robo43 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!

 

 

پلیس آهنی : rrob3iccRoboCop

کارگردان : پُل ورهوفن

نویسنده : اوارد نیومیر ، مایکل ماینر

بازیگران :

پیتر ولر / آلکس مورفی

نانسی آلن / افسر آن لویس

رانی کاکس / دیک جونز

زمان : 102 دقیقه

محصول : 1987

مهمترین افتخارات : نامزد اسکار بهترین تدوین و بهترین صداگذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها