صفحه اصلی > سرگرمی و تکنولوژی : معرفی و بررسی اپل پرو ویژن / آیا کیفیت زندگیتان تغییر می کند؟

معرفی و بررسی اپل پرو ویژن / آیا کیفیت زندگیتان تغییر می کند؟

اپل پرو ویژن - Apple Pro Vision

بالاخره پس از مدتها انتظارها و گمانه زنی ها، اپل پرو ویژن (apple Pro Vision) به بازار عرضه شد.

پیوندزدن واقعیت و دنیای مجازی همواره یکی از رویاهای جذاب بشریت بوده است. رویایی که به نظر می‌رسد اپل پس از سال‌ها تحقیق و آزمون و خطا، بالاخره توانسته به آن جامع عمل بپوشاند و آن را در قالب یک محصول رسمی روانه بازار نماید.

صحبت از محصول جدید اپل یعنی ویژن پرو (Apple Vision Pro) است. هدست واقعیت مجازی که اپلیکیشن‌ها و امکانات مختلف را در مقابل دیدگانتان قرار می‌دهد تا بدون نیاز به گوشی یا لپ تاپ، فعالیت‌های مجازی خود را انجام دهید.

در ادامه به معرفی و بررسی هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو پرداخته‌ایم و آن را واکاوی کرده‌ایم.

اپل پرو ویژن - Apple Pro Vision

هدست ویژن پرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

به طور خلاصه، هدست واقعیت مجازی اپل وظیفه انتقال محتوای دنیای مجازی به دنیای واقعی را دارد. شما با قراردادن این محصول بر روی چشمانتان، می‌توانید به ابزارهای دیجیتال مانند ایمیل، گجت‌های مختلف و محتوای ویدئویی دسترسی داشته باشید و به‌راحتی آن‌ها را کنترل نمایید.

 

مشخصات صفحه نمایشگر ویژن پرو چیست؟

صفحه نمایشگر ویژن پرو از جنس Micro OLED باکیفیت 4K است که قابلیت نمایش 23 میلیون پیکسل را دارد. این صفحه نمایشگر از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است و می‌توان گفت اپل در این زمینه یکی از با کیفیت ترین نمایشگرهای دنیای دیجیتال را به کاربران عرضه کرده است.

اپل پرو ویژن - Apple Pro Vision

ویژن پرو چطور کار می‌کند؟

عملکرد apple Pro Vision ساده است. اپل برای طراحی این دستگاه به مکانیزم بینایی انسان توجه کرده و دستگاه واقعیت مجازی خود را با همین سازوکار روانه بازار کرده است. ازاین‌رو، زمانی که شما در حال تماشای ویجت‌های مختلف هستید، تصاویر اطراف سوژه کمی از حالت فوکوس خارج می‌شود تا تمام تمرکز شما بر روی چیزی که در حال تماشای آن هستید قرار بگیرد؛ روندی که در مورد چشم انسان نیز صدق می‌کند.

این روند به‌نوعی یک تصمیم هوشمندانه از جانب اپل بوده است؛ چراکه در صورت پردازش هم‌زمان تمام تصاویر، این محصول با چالش‌های سخت‌افزاری مواجه می‌شد. اما حالا تنها با پردازش آنچه که کاربر به آن خیره شده، از بارِ پردازشی دستگاه نیز کاسته شده تا عملکرد روانی داشته باشد.

اپل پرو ویژن - Apple Pro Vision

آیا هنگام استفاده از ویژن پرو، ارتباط با دنیای واقعی قطع می‌شود؟

یکی از شاهکارهای مهندسی اپل در طراحی apple Pro Vision در همین بخش قرار دارد. جایی که به‌صورت پیش‌فرض این انتظار می‌رفت که با قراردادن این هدست واقعیت مجازی بر روی چشمان، تنها به محتوای دیجیتال دسترسی داشته باشیم و برای بازگشت به دنیای واقعی، می‌بایست آن را از روی چشمان برداریم.

اما اپل با قراردادن دوربین بر روی هدست، تصاویر واقعی را با کمترین تأخیر ممکن بر روی صفحه نمایشگر به نمایش در می‌آورد تا به‌راحتی بتوانید محیط واقعی را از درون این هدست شاهد باشید. این حالت که Transparency نام دارد، با چنان تأخیر کمی تصاویر را پردازش می‌کند که تفاوتی میان مشاهده اطرافتان از طریق چشم و یا ویژن پرو تجربه نخواهید کرد.

اپل برای راحتی کاربرانش، یک دایره چرخان نیز بر روی ویژن پرو قرار داده که کاربران با چرخاندن آن می‌توانند میزان ارتباط با دنیای واقعی را از طریق این هدست مجازی کنترل نمایند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که شما قصد تماشای یک فیلم سینمایی را دارید و قصد دارید تمام تمرکزتان بر روی فیلم باشد، به‌راحتی می‌توانید محیط واقعی را خاموش و یا تاریک نمایید تا به‌راحتی نسبت به انجام اقدامات مجازی خود بپردازید.

نکته حائز اهمیت در خصوص ویژن پرو این که تجربه بسیار منحصربه‌فردی در خصوص تماشای فیلم‌های سینمایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و احتمالاً به‌زودی شاهد تولید آثار سه‌بعدی مختص به این هدست مجازی از سوی تولیدکنندگان فیلم سریال و موزیک‌های ویدئویی باشیم.

اپل پرو ویژن - Apple Pro Vision

قدرت سخت‌افزاری ویژن پرو چقدر است؟

اپل در طراحی apple Pro Vision خود از پیشرفته‌ترین تراشه‌ها و امکانات سخت‌افزاری بهره گرفته است. این کمپانی برای پردازش‌های ویژن پرو از دو تراشه به نام‌های M2 و R1 استفاده کرده است که M2 وظیفه پردازش‌های کلی و  R1 وظیفه پردازش دوربین‌ها و ارسال آن با کمترین تأخیر به صفحه نمایشگر را دارد. در واقع R1 می‌بایست تصاویری که از طریق 12 دوربین، 5 سنسور و 6 میکروفن به دست می‌آید را با کمترین تاخیر ممکن به کاربر نشان دهد که باید گفت نتیجه کار فوق العاده از آب درآمده است چراکه هیچ تاخیر قابل توجهی که چشم کاربر را آزار دهد وجود ندارد.

زمانی که شما هدست واقعیت مجازی ویژن پرو را بر روی  وی چشمان خود قرار می‌دهید، اسپیکرهای قدرتمند این محصول نیز در کنار گوشتان قرار می‌گیرد. اسپیکرهایی که توان پخش محتوای سه‌بعدی را دارند و به‌این‌ترتیب شما می‌توانید یک استودیوی کامل را در هنگام قراردادن این عینک بر روی چشمانتان تجربه نمایید.

قدرت سخت‌افزاری ویژن پرو به حدی بالاست که شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از دستان خود، تصاویری که در مقابل خود می‌بیند را به محیط واقعی پیوند بزنید و آن‌ها را مرتب نمایید! در واقع زمانی که در اتاق نشسته‌اید، می‌توانید تعیین کنید که تصویر در حال پخش در کدام بخش اتاق قرار بگیرد و متعاقباً، ویژن پرو نیز آن فایل در حال پخش را به‌راحتی در آن بخش قرار می‌دهد تا در همان نقطه به فعالیت خود ادامه دهد.

اپل پرو ویژن - Apple Pro Vision

آیا با محصولات اپل هماهنگ است؟

یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت اپل در بازار، اکوسیستم داخلی محصولات این شرکت است که در هماهنگی کامل با یکدیگر قرار دارند و حال، محصول تازه‌وارد این برند نیز به جمع این خانواده اضافه شده و در همین ابتدای راه در هماهنگی کامل با دیگر محصولات اپل قرار دارد. نام سیستم‌عامل اختصاصی ویژن پرو VisionOS است.

به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید هنگام تماشای مک‌بوک خود، محتوای آن را بر روی عین واقعیت مجازی خود بزرگ‌تر نمایید و به بررسی آن بپردازید و نکته جالب این که در نهایت هر آنچه که با ویژن پرو بر روی آن محتوا ایجاد نمایید، در مک‌بوک نیز اعمال می‌شود!

apple Pro Vision

قابلیت Persona چیست؟

یکی از قابلیت‌های انقلابی که در ویژن پرو در اختیار کاربران قرار گرفته، Persona نام دارد. این ویژگی البته هنوز در مرحله توسعه قرار دارد و اپل برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای گسترش و تکامل آن انجام داده است. بر اساس این قابلیت، صورت شما به‌صورت کامل اسکن شده و تصویری سه‌بعدی از آن ترسیم می‌شود که می‌توانید از آن در مکان‌های مختلف استفاده نمایید. این تصویر سه‌بعدی حالت‌های مختلف چشم، صورت و دهان شما را بازسازی می‌کند و یک نسخه مجازی از خودتان را می‌سازد.

همچنین در ویژن پرو، هنگامی که تماس تصویری برقرار شود، شما می‌توانید تصویر فرد را هر محلی که علاقه دارید قرار دهید و سپس خواهید دید که صدای آن فرد از همان طرفی که او را قرار دادید به گوش می‌رسد که باعث می‌شود مکالمه‌ای واقعی‌تر را تجربه نمایید.

هدست واقعیت مجازی اپل

ظرفیت باتری چقدر است؟

در بخش باتری، به نظر می‌رسد که اپل حداقل تا این لحظه موفق نشده تا راهی برای قراردادن باتری در درون هدست واقعیت مجازی پرو ویژن پیدا کند و به‌این‌ترتیب، یک باتری قابل‌حمل (مشابه پاوربانک) به همراه محصول در اختیار کاربران قرار داده شده تا بتوانند برق دستگاه را تأمین نمایند.

همچنین میزان نگهداری شارژ این دستگاه نیز چندان بالا نیست و در بهترین حالت شما می‌توانید نزدیک به 2.5 ساعت از این دستگاه استفاده نمایید و پس از آن می‌بایست آن را به شارژر متصل و شارژ نمایید. در واقع اگر شما قصد تماشای فیلمی مانند «اوپنهایمر» را داشته باشید، تماشای آن با ویژن پرو در نسل اول این هدست واقعیت مجازی غیرممکن است!

انتظار می‌رود که ویژن پرو در نسل‌های بعدی، در بخش باتری و نگهداری شارژ تغییرات فراوانی را تجربه نمایند.

 

قیمت ویژن پرو چقدر است؟

این محصول با قیمت 3500 دلار روانه بازارهای جهانی شده است. تا لحظه نوشتن این مطلب، این محصول به‌صورت غیر رسمی به بازار ایران وارد شده است و ارقام عجیبی در حدود 250 الی 280 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است! باید منتظر ماند و دید آیا این محصول به‌صورت رسمی وارد بازار ایران خواهد شد یا خیر

 

ایلیا آرمانی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها