صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : غول ( Giant )

سینمای کلاسیک : غول ( Giant )

453333342

داستان فیلم :

بیک بندیکت ثروتمند ( راک هادسون ) پس از بازگشت از سفر، با زنی زیبا به نام لزلی ( الیزابت تیلور ) ازدواج می کند اما در ادامه داستان با ورود جوانی جاه طلب به نام جت ( جیمز دین ) اتفاقات مختلفی در زندگی این زوج رخ می دهد که …

 

کارگردان :

جورج استیونز : متولد شهر اکولند ایالت کالیفرنیا بود و به خاطر شغل پدر و مادرش که هر دو بازیگران تئاتر بودند، او هم به دنیای هنر علاقه مند شد و تشویق های پدر و مادرش اراده او را برای رسیدن به هدفش قوی تر کرد. اولین فیلم مهمی که باعث توجه به هنر کارگردانی استیونز شد، « آلیس آدامز » با بازی کاترین هیپبورن بود که در سال 1935 ساخته شد و مورد استقبال قرار گرفت. با آغاز جنگ جهانی دوم استیونز به ارتش ارتش ایالات متحده پیوست و مسئول تهیه تصاویر آرشیوی و مستند از جنگ شد. استیونز پس از پایان جنگ جهانی به عرصه سینما بازگشت و در نهایت در سال 1970 آخرین فیلم کارنامه هنری اش به نام « تنها بازی در شهر » را با بازی الیزابت تیلور و وارن بیتی به پایان رساند. 6MTE2345

جورج استیونز در 8 مارچ 1975 بر اثر حمله قلبی در سن 70 سالگی درگذشت.

 

بازیگران :

راک هادسون : متولد ایلینوی بود ولی سپس به کالیفرنیا رفت و شروع کرد به پرورش دادن خود به عنوان یک بازیگر و اسمش را از رُی فیتزجرالد به راک هادسن عوض کرد تا نه فقط آسان تر باشد بلکه مردانه تر هم به گوش بخورد. بالاخره با نقش کوتاهی در «اسکادران جنگنده» در سال ۱۹۴۸ دوره فعالیت سی ساله‌اش را آغاز کرد. در ۱۹۵۴ با بازی در «وسواس باشکوه» به اوج محبوبیت رسید و اندکی بعد در «غول» در برابر جیمز دین و الیزابت تیلور ظاهر شد و نامزد دریافت اسکار شد. هادسن در سال ۱۹۵۵ به سیاق اغلب مردان گی که چهره‌ای عمومی داشتند ازدواج کرد، ولی بعدها نزدیکانش افشا کردند که ازدواج کاملاً برای حفظ ظاهر بوده است. برخلاف نقش هایی که اغلب بازی می‌کرد، درکش از عشق چنان که خودش می‌گوید بسیار گسترده بود و برایش رابطهٔ رمانتیک معنا نداشت. همین بی ربطی زندگی راک هادسن به شخصیت صحنه‌ای اش در فیلم هایی متجلی می‌شود که او با «دوریس دی» بازی کرد، فیلم هایی که او را بدل به نمونهٔ مثالی یک «مرد جذاب برای زنان» کرد. در دههٔ هفتاد تغییر مسیر داد و به تلویزیون روی آورد و در سریال هایی همچون «مک میلان و همسرش» و «داینستی» ظاهر شد. «سفیر» در سال ۱۹۸۴ آخرین فیلم از ۷۰ فیلمی بود که او در آن در سراسر دوره سی سالهٔ حضورش در سینما بازی کرد.

مشکلات قلبی اش در اوایل دههٔ هشتاد شروع شد، اما این ایدز بود که نهایتاً این انرژی جوان و سالم را به سرعت مغلوب کرد. راک هادسن اولین چهرهٔ مشهوری بود که ابتلایش به ایدز مردم را تکان داد و البته هم زمان کمک کرد که ایدز چهره‌ای انسانی و قابل لمس بیابد و توجه‌ها را به سوی هزاران بیمار دیگر در حال مرگ جلب کند. تا اندازه‌ای توجه کسی مثل الیزابت تیلور به ایدز به دلیل مشاهدهٔ ذوب شدن تدریجی دوستش نزدیکش راک هادسن بود که تیلور از نزدیک آن را تماشا می‌کرد. حتی تا آخرین سال‌ها هادسن تمایل نداشت که زندگی اش را بر خلاف تصویری که افراد از آن داشتند آشکار کند و بنابراین تعجب انگیز نیست که زندگی هادسن، از جمله روابط جنسی اش با کسانی چون تام کلارک یا مارک کریستین موضوع توجه چندین کتاب زندگینامه و مطبوعات بوده است.

منبع : ویکیپدیای فارسی456c4NTc5NjUw3452

الیزابت تیلور : تیلور در ۲۷ فوریه ۱۹۳۲ در لندن از والدینی آمریکایی متولد شد ، او از کودکی با دنیای بازیگری آشنا بود چرا که مادرش بازیگر تئاتر بود ، اولین حضور سینمایی تیلور زمانی اتفاق افتاد که او ۹ ساله بود هر چند زمانی گفته می‌ شد که تیلور در ۶ سالگی یکی از گزینه‌ های بازی در نقش بنی بلو باتلر در فیلم بر باد رفته بوده است.او با بازی در نقش اصلی فیلم National Velvet (کلارنس براون ، ‌۱۹۴۴)‌ در کنار میکی رونی به شهرت دست یافت و پس از آن در طیف متنوعی از فیلم‌ های خوب بازی کرد ، اوج کارنامه هنری تیلور در دهه‌ های ۵۰ و ۶۰ رقم خورد ، اوجی که با بازی در آثاری چون زنان کوچک (مروین لروی ، ‌۱۹۴۹) و پدر عروس (وینسنت مینه‌ لی ، ۱۹۵۰) آغاز شد و با تعداد زیادی از شاهکارهای آن دوران ادامه یافت.فیلم‌ هایی از قبیل مکانی در آفتاب (جرج استیونس ، ۱۹۵۱) ، غول (استیونس ، ۱۹۵۶) ، گربه روی شیروانی داغ (ریچارد بروکس ، ۱۹۵۸) ، ناگهان ،‌ تابستان گذشته (جوزف ال.منکیه‌ ویتس ، ۱۹۵۹) ، باترفیلد ۸ (دانیل مان ، ۱۹۶۰) ، کلئوپاترا (جوزف ال.منکیه‌ ویتس ، ۱۹۶۳) ، چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ ترسد ؟! (مایک نیکولز ، ‌۱۹۶۶) و انعکاس در چشمان طلایی (جان هیوستن ، ۱۹۶۷)تیلور همچنین در فیلم‌ های مطرحی از جوزف لوزی ، مایکل کورتیز ، جک کانوی ، استنلی دانن ، ویلیام دیترله ، فرانکو زفیرلی و جرج کیوکر را داشت ، از دهه هشتاد تیلور بیشتر به بازی در مجموعه‌ های تلویزیونی روی آورد ، تیلور بین سال‌ های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۷ ، پنج بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن شد و دو بار این جایزه را به خاطر فیلم‌ های باترفیلد ۸ و چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ ترسد ؟! دریافت کرد ، او همچنین در سال ۱۹۹۳ جایزه بشر دوستانه جین هرشولت را از آکادمی اسکار دریافت کرد.گنجینه جوایز الیزابت تیلور همچنین جوایزی از جمله یک جایزه بفتا ، خرس نقره‌ ای بهترین بازیگر از جشنواره برلین ، جایزه گلدن گلوب و جایزه انجمن ملی نقد آمریکا را شامل می‌ شود ، تیلور همچنین در سال ۱۹۹۵ یک بار نامزد تمشک طلایی بدترین بازیگر زن مکمل سال شده است.برخلاف زندگی هنری درخشانش ، تیلور زندگی شخصی پرتلاطمی داشت و چندین ازدواج ناموفق را از سر گذراند ، مشهورترین همسر تیلور ، «ریچارد برتن» بازیگر مشهور بود که دو دوره با تیلور زندگی کرد ، این دو در دوران زندگی مشترکشان چندین بار در فیلم‌ های مختلف با یکدیگر همبازی شدند. تیلور در ۲۳ مارس ۲۰۱۱(۳فروردین ۱۳۹۰) و در سن ۷۹ سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان سیدار سینای شهر لس‌آنجلس درگذشت.888V4567

جیمز دین : جیمز بایرون دین متولد ۱۹۳۱ در ایندیانا آمریکاست . در نه سالگی مادرش را از دست داد و سرپرستی­ او به عمویش که یک مزرعه دار بود سپرده شد . دین از همان دوران تحصیل به بازیگری علاقه خاصی داشت و به همین دلیل در تعدادی از نمایش­های دوران دبیرستان بازی کرد . نخستین نقش حرفه‌ای بازیگری‌اش در سال ۱۹۵۱، در آگهی پپسی کولا بود. پس از آن در یک درام مذهبی تلویزیونی به نام “تپه‌ی شماره‌ی یک” در نقش یکی از حواریون حضرت مسیح ظاهر شد . در اوت همان سال نخستین نقش سینمایی‌اش را در فیلم “سرنیزه‌ها” ایفا نمود که یک خط دیالوگ‌اش را بعدا موقع تدوین حذف کردند . در سال ۱۹۵۲ در آزمون “آکتورز استودیو” شرکت کرد و برای اولین بار در برادوی به روی صحنه رفت ( البته نمایشی که ۳ روز بیش­تر بر روی صحنه نماند! ). در همین سال بود که در چند برنامه­ی تلویزیونی حضور یافت . از این جا به بعد است که مورد توجه مطبوعات قرار گرفت و نیویورک تایمز در سال ۱۹۵۴ در باره­اش نوشت ” ستاره‌ی بی‌بند وبار برای بازی در شرق بهشت الیا کازان قرارداد امضا کرد”. در فیلم “شرق بهشت” (۱۹۵۵) او نقش کالب ف برادر بدی را ایفا کرد که نمی توانست توجه پدر سر سختش را به خود جلب کند . تاثیر گذارتر از نقش کالب؛ خلق شخصیت نوجوانی با ژاکتی قرمز به نام جیم استارک در فیلم “شورش بی‌دلیل” بود. آخرین فیلم دین “غول” نام داشت؛ فیلمی که پس از اتمام تولید آن؛ پرونده زندگی دین هم بسته شد. در این اثر او نقش گاوچرانی خود رای به نام جت رینک را بازی می­کرد.

جیمز دین در ۲۴ سالگی ، علیرغم این که خود در آگهی کمیته‌ی ملی ایمنی جاده‌ها بازی کرد و هشدار داد که “آهسته برانید ، جانی که نجات می­دهید شاید جان من باشد” در اثر حادثه‌ی تصادف اتومبیل جانش را از دست داد .دین تنها ۲ ساعت قبل از مرگ توسط پلیس به خاطر سرعت غیر مجاز جریمه شده بود . نام جیمز دین برای همیشه در تاریخ سینمای جهان باقی خواهد ماند. او تنها با سه فیلم خود تبدیل به یکی از جاودانه­های سینما شد .

منبع : ماهنامه سینما تئاتر

 46045

 

نکاتی که احتمالا درباره « غول » نمی دانید :

کارول بیکر که در فیلم نقش دخترِ الیزابت تیلور را بازی می کند، در واقعیت از او بزرگتر بود!

پیش از اینکه نقش لزلی به الیزابت تیلور برسد، به گریس کلی پیشنهاد شده بود.

تاریخ آغاز فیلمبرداری به دلیل به دنیا آمدن پسر الیزابت تیلور چند ماهی به تعویق افتاد.

دنیس هوپر که در فیلم نقش پسرِ الیزابت تیلور را ایفا می کند در زندگی واقعی تنها 4 سال از الیزابت تیلور کوچکتر است!

پس از مرگ جیمز دین در مرحله تولید فیلم، نیک آدامز وظیفه دوبله کردن چند خط از دیالوگ های او را در فیلم برعهده گرفت.

گفته شده که الیزابت تیلور پس از شنیدن خبر مرگ جیمز دین در جریان تصادف، به قدری حالش بد شده که کل روز را گیج و مبهوت بوده است.

جورج استیونز قصد داشت از آلن لد درنقش جت رینک استفاده کند اما همسرش بر سر حضور جیمز دین در این نقش پافشاری کرد و بالاخره هم حرف همسرش به کرسی نشست!

« غول » پر فروش ترین محصول کمپانی برادران وارنر تا زمان اکران فیلم « سوپرمن » ( 1978 ) بود.

جورج استیونز برای ساخت فیلم دستمزدی دریافت نکرد در عوض در درصدی از فروش فیلم سهیم شد. 015MDY2NjY5

بودجه فیلم 2 میلیون دلار در نظر گرفته شده بود اما در آخر به 5 میلیون دلار رسید.

کلارک گیبل برای بازی در نقش بیک بندیکت پیشنهاد شده بود اما به دلیل سن و سال بالایش توسط تهیه کننده پذیرفته نشد.

آدری هیپبورن نیز گزینه نخست بازی در نقش لزلی بود اما نقش به تیلور رسید.

فیلم یک سال تمام را در مرحله تدوین سپری کرد!

 

دیالوگ های ماندگار :

عمو باولی : بیک، تو باید مدتها پیش به اون مرد شلیک می کردی. الان دیگه برای کشتن زیادی پولداره!

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید! 

 

غول : 5jE23424 SY764Giant

کارگردان :George Stevens

نویسنده : Edna Ferber ، Fred Guiol

بازیگران :

الیزابت تیلور / لزلی بندیکت

راک هادسون / بیک بندیکت

جیمز دین / جت رینک

زمان : 201 دقیقه

محصول : 1956

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین کارگردانی و نامزد دریافت اسکار در رشته های بهترین فیلم سال، بهترین بازیگر نقش اصلی مردی برای جیمز دین، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای راک هادسون، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای مرسدس مک کمبریج، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین کارگردانی هنری، بهترین طراحی لباس، بهترین تدوین و بهترین موسیقی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها