صفحه اصلی > پنج برتر : 5 اتفاق مهم حضور فاطمه معتمد آریا در شهر کاشان

5 اتفاق مهم حضور فاطمه معتمد آریا در شهر کاشان

45656 456

اتفاقات تلخی که در زمان اکران فیلم « یحیی سکوت نکرد » در کاشان رخ داد و طی آن عده ای با توهین و بی قانونی نسبت به حضور فاطمه معتمد آریا در این شهر اعتراض کردند، سبب واکنش های بسیاری در داخل و خارج تر ایران گردید. از این رو در این پنج برتر به « پنج اتفاق مهم حضور فاطمه معتمد آریا در شهر کاشان » پرداخته شده است.

Fate90008796

5- امنیت اکران آثار سینمایی : فیلمی که دارای مجوز رسمی وزارت ارشاد و پروانه نمایش می باشد، بی شک و شبه می بایست در بهترین شرایط ممکن به اکران درآید و جلسات نمایش و نقد و بررسی هم در امنیت کامل برگزار کردد. متاسفانه اتفاق رخ داده در کاشان که طی آن افرادی برای نمایش و جلسه نقد و بررسی مزاحمت ایجاد کردند و آنطور که گفته شده حتی حمله ای را هم به ماشین فاطمه معتمد آریا انجام دادند، باعث دلسردی فیلمسازانی می شود که معتقد هستند پس از کسب مجوزهای لازم برای اکران فیلمهایشان، باید امنیت آثارشان به واسطه حضور نیروهای امنیتی تامین گردد اما حداقل در کاشان و برای فیلم « یحیی سکوت نکرد » چنین اتفاقی رخ نداد.

45656 456555

4- عدم گفتمان مخالفان حضور فاطمه معتمد آریا در شهر کاشان : فاطمه معمتد آریا پس از مشاهده وضعیت معترضان در بیرون از محوطه جلسه نقد و بررسی ، از مسئولان خواست تا نماینده این معترضین را به جلسه دعوت کنند تا بتواند درباره دلایل اعتراضشان با آنها رودرو صحبت کند. اما معترضان که احتمالا نمی دانستند دلیل اعتراضشان چیست یا در خوشبینانه ترین حالت، می دانستند اما نمی توانستند از دلایل اعتراضشان دفاع کنند، این پیشنهاد را نپذیرفتند تا به فریاد و توهین از پشت درهای بسته به ادامه دهند!

Fateme324

3- واکنش وزارت ارشاد درباره این اتفاق : وزیر محترم ارشاد در سخنانی درباره این اتفاق گفت : « مجموعه امکانات و اختیاراتی که دولت دارد، محدود است و خودش ضوابط اجرایی ندارد تا مستقیما با این افراد برخورد کند. » این اظهارات نشان می دهد که اگرچه وزارت ارشاد به عنوان قدرتمندترین ارگان نزد هنرمندان شناخته می شود، اما تمام اختیارات لازم را برای مقابله با این اعتراضات ندارد و نمی تواند در مقابل آن ایستادگی کند. با توجه به این سخنان این سوال پیش می آید: « آیا سینماگران باید برای کسب مجوزهای لازم و سپس امنیت اکران، به ارگان های دیگری به جز ارشاد هم مراجعه نمایند؟ »

45656 45644

2- واکنش مناسب فاطمه معتمد آریا به اتفاقات رخ داده : برخلاف نکات منفی زیادی که در جریان سفر فاطمه معتمد آریا در کاشان رخ داد، واکنش این بازیگر نکته مثبت این جریان بود. معتمد آریا در مواجه با سوالات بسیاری که از او در خصوص این اتفاق پرسیده می شد، در صفحه اینستاگرامش نوشت :

« آنچه كه از سفر ديروز به كاشان در خاطرم مانده زيبايي معماري شهر و مهر و محبت مردمان هنر دوستش است.

آب را گل نكنيم

در فرو دست انگار كفتري مي خورد آب… »

این پیام، سنجیده ترین و بهترین و شایسته ترین واکنشی بود که می شد از یک هنرمند دریافت کرد. هنرمندی که مورد بدترین اهانت ها قرار گرفت اما در نهایت بی آنکه واکنش شتابزده ای به این جریان داشته باشد، پیامی محبت آمیز و حاوی جملاتی زیبا منتشر کرد تا ثابت کند که جواب خشونت می تواند صلح باشد.

Fa666te6363

1- بازتاب این خبر در رسانه ها : بدترین و تاریک ترین بخش ماجرا را می توان بازتاب اتفاقات رخ داده برای فاطمه معتمد آریا در رسانه ها عنوان کرد که صفحه هنر کشور را مغشوش کرده است. قرار بر این بوده تا خبر اکران« یحیی سکوت نکرد » در کاشان ، خبری باشد برای مخابره به رسانه های داخلی. اما حال با اتفاقات نسنجیده ای که رخ داده، بازخورد منفی این جریان در رسانه های دنیا نیز مخابره گردید و تصویری سیاه از فضای هنری کشور عزیزمان ترسیم کرد که به راحتی می شد از وقوع آن جلوگیری کرد و اجازه نداد چنین فاجعه فرهنگی رخ دهد.

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

بهکانال رسمی مووی مگ در تلگرامبپیوندید!          

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها