صفحه اصلی > پنج برتر : 5 دلیل که مانع از حضور « ایستاده در غبار » در میان نامزدهای بهترین فیلم خارجی در اسکار 2017 خواهد شد

5 دلیل که مانع از حضور « ایستاده در غبار » در میان نامزدهای بهترین فیلم خارجی در اسکار 2017 خواهد شد

198911 965140021

اظهار نظر وزیر ارشاد و پس از آن رئیس سازمان سینمایی درباره حمایت از فیلم « ایستاده در غبار » برای معرفی به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار 2017، یکی از داغ ترین بحث های علاقه مندان به سنیما در روزهای اخیر بوده است. اما انتخاب این اثر برای اسکار 2017 می تواند یک انتخاب اشتباه باشد. از این جهت اینبار در پنج برتر به پنج دلیل مهمی که باعث می شود « ایستاده در غبار » نتواند در لیست نهایی اسکار قرار داشته باشد پرداخته ایم.

 

5- سوژه فیلم : « ایستاده در غبار » درباره یکی از فرماندهان شجاع ایران در دوران جنگ می باشد، یعنی سوژه ای که ایرانیان به واسطه حس وطن پرستی و اعتقاد قلبی، آن را به خوبی حس می کنند. اما برای اعضای آکادمی اسکار ارتباط برقرار کردن با این سوژه کاملاً در نقطه مقابل ما قرار می گیرد؛ آنها علاقه ای به شنیدن داستان جنگ در ایران ندارند و مشخصاً قهرمان فیلم نیز به مذاق آنان خوش نخواهد آمد. بعید اعضای آکادمی اسکار علاقه ای به یک اثر جنگ محور داشته باشند که در آن اتفاق بین المللی مشهوری رخ نداده باشد.

 http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/09/phoca_thumb_l_4-932.jpg

4-ساختار فیلم : « ایستاده در غبار » ساختاری شبه مستند دارد که کار را برای قرارگیری در میان نامزدهای اسکار 2017 بسیار سخت تر خواهد کرد. کافی هست نگاهی به نامزدها و برندگان اسکار در سالهای گذشته بیندازیم تا متوجه شویم هیچ فیلمی با ساختار شبه مستند که سوژه جنگی داشته ، هرگز نتوانسته موفقیتی کسب نماید. کار زمانی شبکه های کابلی منتشر می شود.

 http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/09/phoca_thumb_l_2-1c6.jpg

3- ضعف های سینمایی : اگر تمام موانع « ایستاده در غبار » را در نظر نگیریم، به خودِ اثر می رسیم که قطعا در مقایسه با نامزدهای دیگر در بخش سینمایی، ضعف های بی شماری خواهد داشت. « ایستاده در غبار » علی رغم اینکه با نقدهای مثبتی در داخل مواجه بوده، اما مخالفان بسیاری هم دارد که به ضعف در ساختار و روایت داستان اذعان دارند. ضعف های « ایستاده در غبار » قطعاً باعث می شود تا اثر خیلی زود از لیست نهایی اسکار حذف شود.

 http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/09/phoca_thumb_l_6-e9e.jpg

2- عدم وجود ناشر بین المللی : حضور کمپانی های بزرگ فیلمسازی نظیر « سونی پیکچرز » به عنوان ناشر بین المللی آثار خارجی، می تواند یک وزنه سنگین برای هر فیلمی محسوب شود. فارغ از فرصت اکران های بین المللی که توسط این کمپانی ها برای آثار سینمایی مهیا می شود، قدرت لابی قدرتمندی نیز توسط این نهادها در فستیوال های سینمایی اعمال می گردد که شانس اثر را برای حضور در مهمترین فستیوال سینمایی جهان بیشتر می کند. « ایستاده در غبار » در این بخش نیز کاملاً ناتوان بوده و هیچ حمایت کننده بین المللی قدرتمندی از این اثر حمایت نکرد تا از وجود لابی های قدرتمند نیز محروم باشد.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/06/phoca_thumb_l_7-d48.jpg 

1- عدم حضور در فستیوال های سینمایی : معمولاً روند انتخاب نامزدهای بهترین فیلم خارجی برای حضور در مراسم اسکار را می توان در جشنواره های مختلف سینمایی که در طول سال در نقاط مختلف جهان برگزار می کرد جستجو کرد. آثاری که در فستیوال های مطرحی نظیر کن و ونیز به موفقیت می رسند، شانس بیشتری برای حضور در میان نامزدان اسکار خواهند داشت. اما « ایستاده در غبار » در این عرصه کاملاً قافله را به آثار دیگر باخته است و هیچ دستاورد بین المللی نداشته است. این بدان معناست که انتخاب « ایستاده در غبار » یک تصمیم کاملاً احساسی است که در آن هیچ کارشناسی صورت نگرفته است.

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!          

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها