صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : نشانی از شر ( Touch of Evil )

سینمای کلاسیک : نشانی از شر ( Touch of Evil )

Touch of Evil DI23

داستان فیلم :

در یک شهر مرزی میان آمریکا و مکزیک، یک بازرس ویژه مواد مخدر اهل مکزیک با کارآگاه آمریکایی که به زودی بازنشسته خواهد شد وارد یک نزاع می شود که …

کارگردان و بازیگر :

اورسن ولز ( Orson Welles ) : اورسن ولز در کنوشا در ایالت ویسکانسین متولد شد. وی پسر دوم خانواده بود و پدرش «ریچارد هِد ولز» تولیدکنندهٔ چراغ خودرو و مادرش «بئاتریس ایوز» یک پیانیست کنسرت بود. او مشکلاتی در کودکی‌اش داشت. در سال ۱۹۱۹والدینش از یکدیگر جدا شدند و او به شیکاگو رفت. مادرش چهار روز بعد از جشن تولد نه سالگی او، به علت بیماری یرقان فوت کرد. ریچارد ولز نیز در پانزده سالگی اورسن دار فانی را وداع گفت . پس از مرگ پدر موریس برنشتاین قیم او گردید. در تاریخ مسائلی مطرح است که در مورد درست بودن قیم بودن وی جای سؤال باقی می‌گذارد. برنشتاین در روسیه متولد شده‌بود و در سال ۱۸۹۰به شیکاگو آمده‌بود و درس خوانده و پزشک موفقی نیز شده‌بود.

سال‌های رادیو (۱۹۳۶تا ۱۹۴۰): در این سال اولین کار رادیویی اورسن ولز به نام «پیشرفت زمان» از شبکهٔ سی‌بی‌اس پخش شد. یک سال بعد ولز سرپرستی پروژهٔ تئاتر نگرو در نیویورک را بر عهده گرفت. در همین سال‌ها سریال «سایه» و آثار اقتباسی وی از آثار ادبی با نام «اول شخص مفرد» از رادیو پخش شدند. در یک روز قبل از هالووین سال ۱۹۳۸نمایش رادیویی اورسن ولز از نمایشنامه هاوارد کاچ بر اساس رمان جنگ دنیاها نوشته هربرت جرج ولز باعث وحشت زده شدن مردم زیادی در آمریکا شد. زیرا مردم فکر کرده بودند که با یک خبر زند روبرو هستند و نه یک نمایش رادیویی. خبرهای دیگری هم که در حین اجرای نمایش به عنوان هدیه هالووین خوانده می‌شدند، قطعی بودن خبر را تأئید می‌کردند. اما بی‌شک این اجرای استادانه ولز بود که مردم را به اشتباه انداخته‌بود.[۵] ولز همان شب از مردم به علت این هدیه وحشتناک معذرت‌خواهی کرد.

در اواسط دههٔ ۱۹۳۰ دواقتباس تئاتری او به نام‌های وودو مکبث و روایت نمادگرایانهٔ جولیوس سزار در نیویورک شهرت یافتند. وی در سال ۱۹۴۱ کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازیگری در فیلم همشهری کین را به عهده گرفت و ضمناً به عنوان نویسنده نیز در آن همکاری داشت. ولز همشهری کین را با شجاعت و همراه ایده‌های نو برای روایت داستان در هالیوود بازنویسی کرد. این فیلم پر از ابتکارات تازه در تصویر برداری و صدا برداری بود. حتی گریم ولز که به طور متقاعد کننده‌ای سنش را چندین دهه بیشتر نشان می‌داد، انقلابی محسوب می‌شد. ولز در نقش «چارلز فاسترکین» تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم را نیز به عهده داشت. این کلاسیک برای نه جایزه اسکار نامزد شده‌بود که چهار تا از آنها که به ولز ارتباط داشت عبارتند از: بهترین بازیگر، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم. اما فیلم تنها برنده یک جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه شد. نکته حائز اهمیت این است که اورسن ولز در هنگام ساخت همشهری کین تنها ۲۵ سال داشته‌است. همشهری کین غالباً در میان نظرسنجی‌های منتقدان فیلم به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما شناخته می‌شود.

بقیهٔ دوران کاری او به دلایل گوناگونی مانند کمبود بودجه، دخالت بی‌جای استودیوها، چه در اروپا و چه در بازگشت کوتاه مدت او به هالیوود زیاد با موفقیت روبرو نبود. با همهٔ این مشکلات اتلو برندهٔ نخل طلایی جشنوارهٔ کن ۱۹۵۷ گردید و نشانی از شر نیز به جایزهٔ برتر جشنوارهٔ جهانی بروکسل نائل آمد. از دید خود ولز دو فیلم محاکمه و ناقوس‌های نیمه شب بهترین فیلم‌هایش بودند. اگرچه ولز توسط استودیوهای بزرگ به حاشیه رانده می‌شد، اما شخصیت جاودانه‌اش از او یک بازیگر پول‌ساز ساخته بود.در سال‌های واپسین زندگی، ولز در حالیکه فقط بوسیلهٔ بازیگری، تبلیغات و صداگذاری امرار معاش می‌کرد با یک استودیوی هالیوودی به علت سرمایه‌گذاری نکردن بر روی پروژه‌های فیلم مستقلش وارد منازعه شد. در سال ۱۹۷۵ او سومین نفری بود که پس از جان فورد و جیمز کاگنی، جایزهٔ یک عمر فعالیت را از موسسه فیلم آمریکا (اِی اِف آی) دریافت می‌کرد. منتقدان پس از مرگ وی بطور فزاینده‌ای از او تمجید کرده‌اند. او هم اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرمندان هنرهای دراماتیک قرن بیستم شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۰۲ در نظرسنجی موسسه فیلم بریتانیا (بی‌اف‌آی) که در مورد ده کارگردان برتر سینما انجام شده بود عنوان بهترین کارگردان تمام تاریخ را کسب کرد.

 9798 54414

بازیگران :

چارلتون هستون (Charlton Heston) : : چارلز کارتر در حومه شیکاگو به دنیا آمد و در بیشه‌زارهای میشیگان بی‌آنکه همبازی داشته باشد بزرگ شد.

چارلز ‌جوان کتاب‌های ماجرایی می‌خواند و همان حال که با تفنگ اسباب‌بازی خود این طرف و آن طرف پرسه می‌زد، بازی‌های خاص خود را ابداع می‌کرد. ‌ پدر و مادر چارلز از هم جدا شدند و مادرش با چستر هستن سرپرست کارخانه‌ای در ایلینویز ازدواج کرد.

‌‌‌چارلز که بسیار خجالتی بود در شهر بزرگ احساس راحتی نمی‌کرد و نمی‌توانست خود را با دبیرستان جدید وفق بدهد. او به ناچار به واحد تئاتر مدرسه ‌پناه برد. هستن بعدها نام فامیل ناپدری را برای خود برگزید و در ۱۹۴۱ بورسیه بازیگری دانشگاه نورث‌وسترن را به دست آورد.‌‌هستن به عنوان بازیگر اولین بار در دو فیلم مستقل ساخته دیوید برادلی همکلاسی خود در دانشکده ظاهر شد.

او در ۱۹۴۲ نقش اصلی فیلمPeer Gynt ‌را بازی کرد و در نسخه۱۹۴۲ برادلی از “جولیوس سزار” به نقش مارک آنتونی ظاهر شد. او برای این فیلم هفته ای ۵۰ دلار می‌گرفت.‌‌هال بی. والیس تهیه‌کننده فیلم معروف “کازابلانکا” در ۱۹۵۰ هستن را در فیلم تلویزیونی “بلندی‌های بادگیر” دید و به او پیشنهاد کرد با او قرارداد ببندد. ‌همسرش لیدیا کلارک که او نیز یک بازیگر بود به هستن یادآوری کرد که آنها تصمیم گرفته بودند کار خود را در تئاتر و تلویزیون دنبال کنند، اما او ‌پاسخ داد: “خب، شاید فقط در حد یک فیلم تا ببینیم کار در سینما چطور است.

‌‌”‌فیلم نوآر “شهر تاریک” تولید سال ۱۹۵۰ اولین فیلم هالیوودی هستن بود. سسیل بی. دمیل سپس او را برای بازی در نقش رئیس یک سیرک بزرگ در ‌فیلم “بزرگترین نمایش زمین” برگزید که در۱۹۵۲ به عنوان بهترین فیلم از نگاه آکادمی فیلم آمریکا انتخاب شد.‌‌‌هستن در ادامه تا نیمه‌های دهه ۱۹۵۰در فیلم‌هایی چون “وحشی”، “روبی جنتری”، “بانوی رئیس جمهور‌‌“‌، Pony Express ( به نقش بوفالو بیل)، ‌‌”پیکان”، “بد برای دیگری”، “جنگل برهنه”، “راز اینکاها”، “افق‌های دور”، جنگ شخصی سرگرد بنسن” و “لوسی گالانت” نقش‌آفرینی کرد.‌‌‌بیشتر این فیلم‌ها آثاری کم‌هزینه و فراموش‌شدنی بودند و به نظر می‌رسید هستن ستاره معمولی فیلم‌های اکشن باقی بماند.

اینجا بود که دمیل رئیس ‌قدیمی‌اش به داد او رسید. فیلمساز نامدار خیلی وقت بود به فکر ساخت نسخه‌ جدید و کاملا متفاوت فیلم “ده فرمان” بود که قبلا در ۱۹۲۳ و در عصر ‌سینمای صامت به تصویر کشیده بود.‌‌‌دمیل می‌خواست در “ده فرمان” جدید داستان‌های کتاب مقدس را با روایت مدرن تلفیق کند. او کاملا تحت تاثیر شباهت چهره هستن با تندیس میکل‌آنژ از ‌حضرت موسی (ع) قرار گرفته و بخصوص شباهت بینی شکسته هستن با آن مجسمه برایش جالب بود، اما پیش از انتخاب این بازیگر برای نقش موسی ‌مدت‌ها از او تست گرفت.

فریزر کلارک هستن فرزند تازه به دنیا آمده هستن نیز نقش موسی نوزاد را در فیلم داشت.‌‌‌هستن سپس در تریلر نامتعارف “نشانی از شر( “۱۹۵۸، اورسن ولز) در نقش بازرس ویژه مواد مخدر مکزیک کنار فیلمساز بزرگ جنت لی و مارلنه ‌دیتریش نقش‌آفرینی کرد و در “سرزمین بزرگ( “۱۹۵۸، ویلیام وایلر) با گریگوری پک و جین سیمونز همبازی شد. او سال بعد در “غرق شدن مری ‌دیر” مایکل آندرسن کنار گاری کوپر قرار گرفت و بعد نوبت نقش‌آفرینی بزرگ او شد: “بن هور‌.”‌هستن اولین بازیگری نبود که برای بازسازی فیلم ۱۹۲۵ “بن هور” بر مبنای داستانی در کتاب مقدس در نظر سازندگان بود.

پیش از او مارلون براندو، ‌برت لنکستر و راک هادسن بازی در نقش جودا بن هور را رد کرده بودند. هستن نقش دوست دوران کودکی مسالا (استفن بوید) از همراهان فرمانده ‌رومی اورشلیم را پذیرفت و برای حضور در صحنه معروف مسابقه ارابه‌رانی دو ماه تمرین کرد.

‌‌‌موفقیت فراوان فیلم “بن هور” و اسکاری که هستن برای این فیلم گرفت، او را به یکی از گرانترین ستاره‌های هالیوود تبدیل کرد. او سپس در کنار ‌فیلم‌های حماسی بزرگ چون “ال سید” و “۵۵ روز در پکن” در فیلم‌هایی کوچکتر چون “سر الماس” ،۱۹۶۲ “ویل پنی” ۱۹۶۸ و “فرودگاه۱۹۷۵‌”‌‌‌‌۱۹۷۴‌نقش آفرینی کرد.‌‌‌هستن در سال‌های آخر در فیلم‌هایی مانند “دنیای وین ” ۱۹۹۳ و “تومبستون” ۱۹۹۳ نقش‌هایی کوتاه به عهده گرفت. او اغلب به دنیای نمایش ‌بازمی‌گشت و در نمایش‌هایی مانند “سفر روز طولانی به شب” و “مردی برای تمام فصول” ظاهر شد.

‌‌ستاره عصر طلایی هالیوود چند کتاب نیز نوشت: “زندگی بازیگر: خاطرات۱۹۷۶ – ۱۹۵۶” که در ۱۹۷۸ منتشر شد، “خاطرات پکن:۱۹۹۰ ” در ‌کارگردانی یک نمایش در چین، “در میدان: یک خودزندگینامه”۱۹۹۵ و “هالیوود چارلتن هستن: ۵۰ سال فیلمسازی در آمریکا” ‌۱۹۹۸

منبع : روزنامه آفتاب یزد

 Orson Welles 009124

جنت لی (Janet Leigh ( : جانت تنها بچه یک زوج بود که در سال ۱۹۲۷ در مرسد در ایالت کالیفرنیا در آمریکا به دنیا آمد. جنت بچه بسیار باهوشی بود به طوریکه توانست دبیرستان را در ۱۵ سالگی تمام کند. پس از آن جنت وارد دانشگاه شد و در رشته موسیقی و روانشناسی تحصیل کرد. پدر و مادر جنت در یک پیست اسکی کار می‌کردند. یک روز که بازیگر زن بازنشسته نرما شیرر (Norma Shearer) که به آنجا رفته بود عکسی از جنت را در جلوی میز پدرش دید و خواست که این عکس را به او بدهد. سرانجام این زن بازیگر مسبب تست بازیگری جانت و گرفتن نقشی در فیلم The Romance of Rosy Ridge در سال ۱۹۴۷ شد.

از موفقترین فیلم‌های او عبارتند از Little Women (زنان کوچک ۱۹۴۹)، Angels in the Outfield (فرشتگان در مزرعه۱۹۵۱)، Scaramouche (دلقک۱۹۵۲)، است

جنت در فیلم‌های مختلف کمدی، وسترن، موزیکال و درام بازی کرده است. از فیلم‌های به یاد ماندنی جنت حضور ۴۵ دقیقه‌ای او در فیلم هیجان انگیز Psycho (روانی ۱۹۶۰) به کارگردانی آلفرد هیچکاک است که علی‌رغم حضور کوتاه در این فیلم نامزد دریافت جایزه کره طلایی شد. او سپس در فیلم‌های The Manchurian Candidate۱۹۶۲ و (Harper (۱۹۶۶ نقش آفرینی کرد. پس از آن به مدت ۱۰ سال حضور او در فیلم‌های سینمایی کمرنگ شد و از اواسط دهه هفتاد شروع به ایفای نقش در سریال‌های تلویزیونی کرد. او در فیلم Touch of Evil (لمس شیطان ۱۹۵۸) در حالیکه بازویش شکسته بود بازی کرد.

جنت لی در مجله امپایر در سال ۱۹۹۵ در میان ۱۰۰ بازیگر سکسی تاریخ سینما رتبه ۹۹ را به دست آورد.

جنت چهار بار ازدواج کرد که از همسر سوم خود تونی کرتیس که هنرپیشه بود دو دختر به نام جیمی لی کرتیس وکلی کرتیس دارد.

او به همراه دخترش جیمی لی کرتیس در فیلم The Fog ۱۹۸۰ و Halloween H۲۰: ۲۰ Years Later ۱۹۹۸ مشترکاً بازی کردند. او در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه پسیفیک در کالیفرنیا دکترای افتخاری در رشته هنر دریافت کرد.

او سر انجام در سوم اکتبر ۲۰۰۴ بر اثر بیماری واسکولیت در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

منبع : ویکیپدیا

Touch of Evi23231 DI23 

نکاتی که احتمالا درباره « نشانی از شر » نمی دانید :

مدیر برنامه های جنت لی در ابتدا پیشنهاد بازی در فیلم « نشانی از شر » را بدون اطلاع لی، به دلیل دستمزد پائین رد کرده بود. اما زمانی که اورسن ولز شخصا نامه ای برای لی فرستاد و عنوان کرد که همکاری آنان فوق العاده خواهد بود، جنت لی عصبانی شد و مدیر برنامه هایش را فراخواند و به او گفت که حضور در فیلم اورسن ولز بیشتر از هر چک و مبلغی ارزش دارد.

اورسن ولز گفته بود که با فیلمنامه این فیلم می خواسته تماشاگران را همانند آنچه که هاوارد هاوکس با فیلم « خواب بزرگ » انجام داد، عصبانی و آشفته کند! داستان فیلم در نهایت به شکلی پیش رفت که استودیو مجبور به تدوین مجدد بعضی از بخش ها شد.

اورسن ولز در ابتدا با عنوان فیلم که « نشانی از شر » نامگذاری شده بود مشکل داشت و معتقد بود که هیچ معنا و مفهومی پشت آن وجود ندارد. با اینحال بعدها به آن علاقه مند شد و حتی گفت که این نام، بهترین نامی هست که برای فیلمهایش انتخاب شده است.

در سال 1998 نسخه تصحیح شده « نشانی از شر » قرار بود در جشنواره فیلم کن به نمایش درآید اما دخترِ اورسن ولز که همیشه از نمایش مجدد آثار پدرش جلوگیری می کرد، اینبار هم مانع نمایش فیلم شد.

اورسن ولز گفته بود که این فیلم را تنها یکبار مشاهده کرده بود.

بازوی جنت لی کمی پیش از این فیلمبرداری این فیلم شکست و برای همین در بخش هایی از فیلم بازوی سمت چپ او دیده نمی شود!

فروش « نشانی از شر » در آمریکا با شکست مواجه شد اما در اروپا فروش قابل قبولی را گذراند.

touch of evil janet leigh 33242

در ابتدا قرار بود اورسن ولز فقط بازیگر فیلم باشد اما زمانی که چارلتون هستون پیشنهاد کارگردانی اثر را به او کرد، استودیو مجاب شد تا کارگردانی فیلم را به او بسپارد با این شرط که بابت کارگردانی و نویسندگی دستمزدی نگیرد و فقط دستمزد بازیگری را دریافت نماید!

کورتیس هانسون گفته که « نشانی از شر » الهام بخش ساخت فیلم « محرمانه لس آنجلس » بوده است.

اورسن ولز می خواست فیلم را در شهر تیجوانا واقع در مکزیک بسازد اما استودیو با آن مخالفت کرد.

کاپیتان کوینلن هرگز در فیلم بدون کلاه دیده نمی شود.

اورسن ولز برای بازی در این فیلم بصورت مصنوعی 30 کیلوگرم به بدنش اضافه شد و از یک بینی مصنوعی استفاده کرد تا بیست سال پیرتر از سنی که داشت بنظر برسد.

سکانس آغازین فیلم یکی از اولین سکانس های تاریخ سینماست که فیلمبرداری آن بصورت پیوسته انجام شده و مدت زمان آن سه دقیقه و نیم است.

اورسن ولز هرگز نسخه ای که استودیو تدوین کرده بود را به رسمیت نشناخت.

نام این فیلم در میان لیست « 1001 فیلمی که پیش از مرگ باید ببینید » که توسط استیون شریدر تهیه شده بود، موجود می باشد.

ولز اغلب فیلمنامه و دیالوگ ها را هنگام صرف ناهار تغییر می داد. برای همین بازیگران اغلب نمی توانستند دیالوگ ها را حفظ کنند چراکه می دانستند آنها تغییر خواهند کرد!

 

 

 

                        

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

نشانی از شر : touch of evil by vilden2311Touch of Evil

کارگردان : اورسن ولز

نویسنده : اورسن ولز

بازیگران :

چارلتون هستون / مایک

جنت لی / سوزان

اورسن ولز / کاپیتان هنک

زمان : 95 دقیقه

محصول : 1958

مهمترین افتخارات : –

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها