با نگاهی به متقاضیان و کارنامه کاری آنها در زمینه های مختلف می توان یک پیش بینی حداکثری از لیست نهایی داشت.
به گزارش مووی مگ به نقل از از باشگاه خبرنگاران، هر ساله در روزهای نزدیک به جشنواره فیلم فجر همه نگاهها به انتخاب آثار نهایی برای حضور در این رویداد بزرگ سینمایی کشورمان هستند. فرم ها پر میشود و نسخههای نهایی دیر و زود به دبیرخانه ارسال میشود و اعضاء هیات انتخاب دست به کار می شوند و در یک پروسه سنگین شروع به تماشای بیش از 100 فیلم در بخش های مختلف می کنند. اما طبیعی است که امسال با توجه به تغییرات، همه ابتدا منتظر اعلام اسامی بخش غیررقابتی “چشم انداز سینمای ایران” هستند که بخش رقابتی و حساس “سودای سیمرغ” مشتق از آن خواهد بود.
اما گذشته از اینکه آثار باید به دقت مورد بازبینی قرار گیرند که البته همه ساله پس از معرفی لیست نهایی حرف و حدیث ها و داد و قال های درست و نادرستی مبنی بر اجحاف و نادیده گرفته شدن برخی آثار وجود دارد، باید پذیرفت که با نگاهی به متقاضیان و کارنامه کاری آنها در زمینه های مختلف و همچنین فیلمنامهها و بازیگران و دیگر عواملی که به لحاظ کیفی قابل پیش بینی هستند و البته برخی شنیده هایی که از درون هیات انتخاب به صورت کاملا ناخواسته (البته گاهی هم دلخواسته) به بیرون نفوذ می کند، می توان یک پیش بینی حداکثری از لیست نهایی داشت و شانس این آثار را برای ورود به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بیش از بقیه دانست.
ملاک هایی چون سابقه و نوع نگاه کارگردان در فیلمسازی، سابقه و جایگاه تهیه کننده اثر در سینما و البته در دوره های گذشته جشنواره فیلم فجر (بسیار بسیار مهم است و گاهی ثابت شده که قدرت چانهزنی و لابیگری فلان تهیهکننده تمام ملاک های کمی و کیفی را هم شکست داده است)، ترکیب بازیگران و عوامل پشت صحنه و سابقه فیلمنامه نویس و نوع نگاه و جایگاه او در سینما از مهمترین فاکتورهای یک پیش بینی تقریبا درست است. هر چند که تجربه نیز ثابت کرده که فیلم یک کارگردان باسابقه که کارنامه قابل قبولی در جشنوارهها و در کل سینمای ایران داشته است، به قدری ضعیف بوده که هیات انتخاب به راحتی از کنار نام آقا یا خانم کارگردان گذشتهاند،( البته بیشتر اعضاء هیات انتخاب در دوره های پیشین چنین قدرتی را نداشتهاند!) و از طرفی هم یک جوان تازه وارد و گمنام به قدری خوب بوده که اعضاء محترم هیات انتخاب تسلیم نبوغ او شده اند.
با این تفاسیر و با توجه به اینکه هیات انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در این روزها و شب ها در حال بازبینی آثار متقاضی حضور در این دوره هستند، از میان آثاری که در رسانه ها عنوان شده، دست به یک پیش بینی زدم و 44 اثر را که شانس بسیار بالایی برای ورود به «چشم انداز سینمای ایران» دارند را بدون تفکیک فیلم اولیها، هنر و تجربهای ها و معرفی کردم… هر چند در سالهای گذشته هم این روال را داشتم و درصد بالایی از آثار با اعضاء هیات انتخاب مشترک بود. البته این نکته قابل توجه است که این پیش بینی فارغ از مسائلی چون انصراف و نرسیدن نسخه نهایی فیلم و مسائلی از این دست است و فقط با توجه به لیست متقاضیان حضور در جشنواره انتخاب شده اند.
١– ماجراى نیمروز (محمد حسین مهدویان)
٢– کاناپه (کیانوش عیارى)
٣– یک روز بخصوص (همایون اسعدیان)
٤–،خفه گى (فریدون جیرانى)
٥– پشت دیوار سکوت (مسعود جعفرى جوزانى)
٦– امپراتور جهنم (پرویز شیخ طادى)
٧– فرارى (علیرضا داود نژاد)
٨– مونا (داریوش مهرجویى)
٩– اولین امضا براى رعنا (على ژکان)
١٠– ملى و راه هاى نرفته (تهمینه میلانى)
١١– رگ خواب (حمید نعمت الله)
١٢– گشت ارشاد٢ (سعید سهیلی)
١٣– هجوم (شهرام مکرى)
١٤– سوفى و دیوانه ( مهدى کرم پور)
١٥– سارا و آیدا (مازیار میرى)
١٦– آباجان (هاتف علیمردانى)
١٧– قاتل اهلى (مسعود کیمیایى)
١٨– گیلدا (بنکدار و علیمحمدى)
١٩– نگار (رامبد جوان)
٢٠– لرد (محمد رسول اف)
٢١– فصل نرگس (نگار آذربایجانى)
٢٢– سد معبر (محسن قرایى)
٢٣– دارکوب (بهروز شعیبى)
٢٤– بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند)
٢٥– بوف کور (احمدرضا معتمدى)
٢٦– زیر سقف دودى (پوران درخشنده)
٢٧– اسرافیل (آیدا پناهند)
٢٨– خوب بد جلف (پیمان قاسم خانى)
٢٩– یواشکى (رضا درمیشیان)
٣٠– ماجان (رحمان سیفى آزاد)
٣١– بى حساب (مصطفى احمدى)
٣٢– زرد (مصطفى تقى زاده)
٣٣– ویلائی ها (منیره قیدی)
٣٤– کارگر ساده نیازمندیم (منوچهر هادى)
٣٥– کارواجار (آناهید آباد)
٣٦– دوران سرطانى (حسین شهابى)
٣٧– نیمکت (فلورا سام)
٣٨– ساعت پنج عصر (مهران مدیرى)
٣٩– مرداد(بهمن کامیار)
٤٠– آپاندیس (حسین نمازى)
٤١– انزوا (مرتضى على عباس میرزایى)
٤٢– کارت پرواز (مهدى رحمانى)
٤٣– آذر (محمد حمزه اى)
٤٤– خرگیوش (مانى باغبانى)