صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : شبکه ( Network )

سینمای کلاسیک : شبکه ( Network )

networ02146 movie

داستان فیلم :

یک مجری معروف در برنامه ای زنده در شبکه تلویزیونی اعلام می کند که تا هفته آینده به سر خود در مقابل دوربین های تلویزیونی زنده شلیک خواهد کرد و…

کارگردان:

سیدنی لومت (Sidney Lumet ( : در دوران زندگی هنری‌اش بیش از ۵۰ فیلم ساخته ‌است و از برجسته‌ترین آنها می‌توان به ۱۲ مرد خشمگین (۱۹۵۷)، بعد از ظهر سگی (۱۹۷۵)، شبکه (۱۹۷۶) و حکم (۱۹۸۲) اشاره کرد که برای لومت ۴ نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را به همراه داشته‌اند.

طبق ادعای دانشنامهٔ هالیوود، لومت یکی از پرکارترین کارگردانان سینمای دوران مدرن است و میانگین ساخته‌های او از سال ۱۹۵۷ به این سو رقمی بیش از ۱ فیلم در هر سال بوده‌است. لومت به واسطهٔ توانائی در جذب بازیگران بزرگ به پروژه‌هایش شناخته شده‌است. نگرش او به مسائل مالی پروژه‌ها، هدایت درست هنرپیشه‌ها، داستان سرایی قوی و استفاده از دوربین به‌عنوان ابزاری در جهت تاکید بر تم اثر، نقاط قوت او هستند.

سیدنی لومت کار هنری‌اش را در نیویورک اما خارج از محفل تئاتر برادوی آغاز کرد و به یکی از کارآمدترین کارگردانان تلویزیون تبدیل شد. او در سال ۱۹۵۷ اولین اثر سینمایی خود با نام ۱۲ مرد خشمگین (که اغلب بعنوان بهترین اثرش هم شناخته می‌شود) را ساخت. یکی از نتایج ساخت این فیلم شناخته شدن لومت به عنوان سردمدار اولین گروه کارگردانان تلویزیونی که با موفقیت به سینما پیوستند بود. لومت در سال ۲۰۰۵ «جایزهٔ اسکار افتخاری» را به خاطر خدمات درخشان‌اش به فیلم‌نامه‌ نویسان، نقش‌آفرینان و هنر تصویر متحرک دریافت کرد. وی در سن ۸۶ سالگی بر اثر سرطان غدد لنفاوی درگذشت.

large ne1231

بازیگران :

فی داناوی (Faye Dunaway ) : فی داناوی در 14 ژانویه 1941 در فلوریدا به دنیا آمد. پدرش افسر ارتش بود و او در شهرهای گوناگون ایالات متحده بزرگ شد. در خاطرات خود نوشته است که از سال‌های کودکی عاشق بازیگری بوده و تقلید از زندگی دیگران را همیشه دوست داشته است.او در نوجوانی در مدارس هنرپیشگی بوستون و نیویورک دوره بازیگری گذراند و به ویژه سه سال زیر هدایت الیا کازان، کارگردان نامی، آموزش دید.

داناوی از آغاز ورودش به سینما در سال 1963، روی پرده در نقش زنان نیرومند ظاهر شد که می‌توانستند پا به پای قوی‌ترین مردان ماجراهای سخت را تجربه کنند.

او در سال 1967 در کنار وارن بیتی در فیلم “بانی و کلاید” ظاهر شد، در نقش “بانی” ششلول‌بندی جسور بود. در سال 1968 در فیلم “ماجرای توماس کراون” به کارگردانی نورمن جویسون در کنار استیو مک کوین ایفای نقش کرد.در دهه 70 نقش هایی پیچیده‌تر به عهده گرفت؛مثلا در فیلم “بزرگمرد کوچک” در کنار داستین هافمن ظاهر شد، در نقش زن یک کشیش. یا در فیلم “سه روز کندور” به کارگردانی سیدنی پولاک در کنار رابرت ردفورد.

داناوی در سال 1974 در فیلم “محله چینی‌ها” به کارگردانی رومن پولانسکی در کنار جک نیکلسون ظاهر شد. شهرت و محبوبیت فی داناوی با فیلم “شبکه” به کارگردانی سیدنی لومت به اوج رسید. این فیلم از مؤثرترین فیلم‌های هالیوود در نقد هجوآمیز دنیای رسانه‌های جمعی، نقش آن‌ها در تحریف واقعیت و نفوذ آن‌ها در عالم سیاست است.وی با مهارت و ظرافتی کم‌نظیر نقش سرپرست شبکه‌ای تلویزیونی را ایفا می‌کند که برای موفقیت و پیشرفت همه چیز و همه کس را فدا می‌کند.

وی به خاطر بازی در فیلم شبکه جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. اما برخلاف انتظار، پس از دریافت اسکار پیشرفت چشمگیری نداشت و نقش‌های کوچکتری ایفا کرد. وی در سال 1981 در فیلم “مامان جان” شرکت کرد که در آن نقش جون کرافورد، ستاره بزرگ دهه‌های 40 و 50 را ایفا کرد. هنرنمایی او در این فیلم درخشان بود، اما فیلم توفیق زیادی به دست نیاورد. داناوی از اوایل دهه 80 از هالیوود به انگلستان رفت، در این کشور ازدواج کرد و چند سالی ماندگار شد. در سال 1987 پس از طلاق به هالیوود برگشت.

“فی داناوی” در زمانی که کمابیش به گمنامی فرو رفته بود، در سال 1993 در فیلم “رؤیای آریزونا” به کارگردانی امیر کاستاریکا سینماگر نامی یوگسلاوی، ظاهر شد. از آن پس بیشتر به ایفای نقش زنان عصبی، کناره‌گیر و ستیزه جو پرداخته است. داناوی گله کرده است که هالیوود به ستاره‌های زن بالای 40 سال عنایتی ندارد و آن‌ها را تنها برای نقش‌های کم‌مایه و سطحی در نظر می‌گیرد. او همیشه از نقش‌هایی که به او پیشنهاد شده شکوه کرده است، و کم نیستند منتقدانی که عقیده دارند هالیوود نتوانست از توانایی‌های او به خوبی استفاده کند.

منبع : ویکیپدیا

 network 197623211

ویلیام هولدن ( William Holden ( : در سال 1918 در شهر اوفالون آمریکا چشم بر جهان گشود. وی از خانواده ای ثروتمند محسوب می شد. پدرش یک داروساز ( شیمی دان ) و مادرش یک معلم بود. ویلیام زمانی که در دانشگاه مشغول تحصیل در رشته شیمی بود، قراردادی برای بازی در یک فیلم به امضاء رساند و اولین بار در سال 1939 با لقب « پسر طلایی » به جلوی دوربین رفت که این لقب تا آخر عمر همراه او باقی ماند.

با آغاز جنگ جهانی دوم ، وی به ارتش رفت و پس از بازگشت توانست در سینما موفقیت های به مراتب بیشتری به دست بیاورد و با فیلم مشهور « بازداشتگاه 17 » موفق به دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد.

ویلیام هولدن سرانجام در روز 12 نوامبر 1981 به علت مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و برخورد سرش به لبه میز که باعث خونریزی اش می شود، از دنیا می رود و جسدش نیز 4 روز بعد در 16 نوامبر پیدا می شود.

پیتر فینچ ( Peter Finch ( : متولد سال 1916 در لندن می باشد اما در شهر سیدنی استرالیا زندگی اش را ادامه داده بود. فینچ در ابتدای کارش به عنوان کمدین فعالیت می کرد و همین امر سبب شد تا لارنس الیویر از او درخواست کند تا به زادگاهش بریتانیا بازگردد و در صحنه های نمایش لندن به روی صحنه برود. فینچ یکی از پر حاشیه ترین بازیگران بریتانیایی بود که روابطش با بازیگران مختلف زن همواره نقل محافل بود با اینحال فینچ علی رغم حواشی مختلفی که همیشه به همراه داشت ، بازیگر بسیار موفقی محسوب می شد و در طول فعالیتش موفق به دریافت 5 جایزه بفتا شد و برای بازی بسیار خوبش در فیلم « شبکه » موفق به دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد اما وی قادر نبود تا جایزه اش را دریافت کند چراکه چند ماه پیش از مراسم اسکار از دنیا رفت و تبدیل به اولین بازیگری در سینما شد که جایزه اسکارش پس از مرگ به او داده شده است.

رابرت دووال (Robert Duvall ( : رابرت دوال فرزند یک افسر ارتش بود که بعدها دریاسالار شد. او دو سال قبل از فارغ التحصیل شدن در سال ۱۹۵۳ در ارتش خدمت می کرد. در سال ۱۹۵۵ مشغول تحصیل در رشتهٔ بازیگری از یک مدرسهٔ تئاتر در نیویورک شد که در آنجا با داستین هافمن هم اتاقی بود و این دو هم اتاقی دوستی داشتند به نام جین هاکمن. کشتن مرغ مقلد اولین فیلمی است که رابرت دووال در آن نقش آفرینی کرده است. ولی او نام و آوازهٔ خود را بیشتر مدیون حضور در فیلم پدرخوانده در نقش «تام هاگن» وکیل خانواده کورلئونه است که دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۴ نیز این نقش را در فیلم پدرخوانده: قسمت دوم تکرار کرد .دووال چهار بار ازدواج کرد اولین ازدواج او با «باربارا بنیامین» در سال ۱۹۶۴ بود و آخرین ازدواجش با «شارون بروفی» بود که در سال ۱۹۹۶ از یکدیگر جداشدند و هم اکنون با «لوسیانا پدرازا» زندگی میکند. جوایز نامزد اسکار سال ۱۹۹۹ بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم یک کار اجتماعی نامزد اسکار سال ۱۹۹۸ بازیگر نقش اول مرد برای فیلم آپوستل برندهٔ اسکار سال ۱۹۸۴ بازیگر نقش اول مرد برای فیلم بخشایش مهر آمیز نامزد اسکار سال ۱۹۸۱ بازیگر نقش اول مرد برای فیل سانتینی بزرگ نامزد اسکار سال ۱۹۸۰ بازیکر نقش مکمل مر برای فیلم اینک آخرالزمان نامزد اسکار سال ۱۹۷۳ بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم پدرخوانده نامزد اسکار سال ۲۰۱۴ بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم قاضی.

منبع : ویکیپدیا

network du23 

نکاتی که احتمالا درباره « شبکه » نمی دانید :

سیدنی لومت در آن زمان گفته بود که از رسیدن جایزه اسکار بهترین فیلم به « راکی » خشمگین شده بود و جایزه حق « شبکه » بوده است.

بیتریس استریت با بازی پنج دقیقه و دو ثانیه ای در فیلم « شبکه » ، توانست اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را بدست بیاورد که یک رکورد محسوب می شود.

ند بیتی، بازیگر فیلم « شبکه » در یک مصاحبه گفته بود که : « من فقط یک روز برای فیلمبرداری « شبکه » سر صحنه حاضر شدم و برای همون یک دقیقه نامزد دریافت اسکار هم شدم! »

تنها موسیقی که در فیلم به گوش می رسد مربوط به تبلیغات تلویزیونی است که پخش می شود.

« شبکه » و « اتوبوسی به نام هوس » تنها فیلمهای تاریخ سینما هستند که توانسته اند سه اسکار بازیگری دریافت نمایند.

پیتر فینچ مصرانه به دنبال نقش هاوارد بیل بود و حتی به سیدنی لومت گفته بود که هزینه هواپیمایش را هم خودش تامین خواهد کرد. اما لومت نگران لهجه استرالیایی فینچ بود. با اینحال فینچ یک نسخه از نیویورک تایمز را تهیه کرد و با لهجه آمریکایی آن را خواند و فایل را برای لومت ارسال کرد تا بگوید که لهجه آمریکایی اش بی نقص است!

پیتر فینچ پیش از برگزاری مراسم اسکار درگذشت. این درحالی بود که نام او در میان نامزدها حضور داشت و در نهایت نیز او برنده اسکار شد و تبدیل به اولین بازیگری شد که پس از مرگش اسکار به او تعلق گرفته.

ما در طول فیلم هرگز نمی بینیم که دایانا با هاوارد صحبت کند.

جیمز استیوارت به دلیل خشونت کلامی، از بازی در فیلم انصراف داد.

پُل توماس اندرسون گفته که « شبکه » فیلم مورد علاقه اش می باشد.

فی داناوی، پیتر فینچ و بیتریس استریت که برای بازی در این فیلم برنده اسکار شده بودند، همگی با ویلیام هولدن سکانس مشترک داشتند اما با یکدیگر در فیلم دیده نمی شوند

جین هاکمن بازی در نقش هاوارد بیل را نپذیرفت.

                

        

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

شبکه : nr3ht3tdsNetwork

کارگردان : سیدنی لومت

نویسنده : پدی چایفسکی

بازیگران :

فی داناوی / دایان

ویلیام هولدن / مکس

پیتر فینچ / هاوارد

رابرت دووال / فرانک

زمان : 121 دقیقه

محصول : 1976

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای پیتر فینچ، بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای فی داناوی ، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بیتریس استریت و بهترین فیلمنامه. نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای ولیام هولدن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ند بیتی، بهترین کارگردان، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و بهترین فیلم.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها