صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : بچه رزماری (Rosemary’s Baby)

سینمای کلاسیک : بچه رزماری (Rosemary’s Baby)

rosemarys baby 446

داستان فیلم :

رزماری و گای ( میا فارو و جان کاساوتیس ) زوج جوانی هستند که به آپارتمان جدیدی نقل مکان می کنند اما رزماری در این آپارتمان متوجه اتفاقات عجیبی می شود که …

کارگردان:

رومن پولانسکی (Roman Polanski ) : رومن پولانسکی متولد 18 آگوست 1933 پاریس میباشد. رومن در خانواده ای یهودی، لهستانی در پاریس به دنیا آمد و در سه سالگی همراه خانواده اش به لهستان بازگشت. در لهستان پدر و مادر پولانسکی به اسارت نیروهای آلمان نازی درآمدند و سپس به بازداشتگاه های نازی ها فرستاده شدند. مادر پولانسکی در آشویتس کشته شد و رومن توسط یک خانواده کاتولیک از ماندن در بازداشتگاه نجات یافت. پولانسکی تحصیلاتش را در مدرسه سینمایی لودز در ورشو گذراند. مهمترین فیلم او در لهستان «چاقو در آب» 1962 است. پولانسکی سپس به لندن رفت و در آنجا فیلم «انزجار»1965 را با شرکت کاترین دونوو را ساخت. اولین فیلم پولانسکی درهالیوود «بچه رزمری» 1968 نام دارد.

 این فیلم یکی از بهترین فیلم های سینمای وحشت محسوب می شود. فیلم های مهم دیگر او «مکبث»، «مستاجر»، «محله چینی ها» و «تس» هستند. در سال 1969 همسر پولانسکی، شارون تیت هنرپیشه آمریکایی، که باردار نیز بود، همراه تعدادی از مهمانانش در خانه خود توسط گروهی منسوب به “خانواده منسون”، که از قاتل معروف آمریکایی چارلز منسون پیروی می کردند، به قتل رسید. پولانسکی در سال 1977 به علت فریب دادن یک دختر سیزده ساله و سو استفاده جنسی از او، از طرف دادگاه متهم شد ولی قبل از پایان محاکمه آمریکا را ترک کرد و به فرانسه رفت. او به همین علت در طی 26 سال گذشته به آمریکا نرفته است، چرا که به محض ورود به این کشور توسط پلیس دستگیر و زندانی خواهد شد. شاید پولانسکی از ترس بازداشت در مراسم اسکار 2003 که برای فیلم «نوازنده پیانو» نامزد اسکار بهترین کارگردان شده بود، شرکت نکرد. فیلمی که سال 2002 برنده جایزه نخل طلایی از جشنواره فیلم کن شد.

 در تاریخ سینمای آمریکا و جهان کارگردان های مطرحی بوده اند که با وجود شهرت و مهارت فوق العاده شان در دنیای هنر هیچ گاه موفق به دریافت اسکار بهترین کارگردان نشده اند. البته عدم دریافت این جایزه تاثیری بر روند زندگی هنری آنها نداشته است. ولی همیشه رقابت کارگردان ها برای کسب این جایزه، اعتبار خاصی به این مراسم بخشیده است که پولانسکی نمونه ای از آنهاست.

 rosemarysbaby1 1024x550


بازیگران :

میا فارو (Mia Farrow ) : میا فارو با نام ماریا د لوردس ویلرس فارو  در ۹ فوریه ۱۹۴۵، در شهر لوس آنجلس ایالت کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمد. پدرش جان فارو، کارگردان و مادرش مورین اوسالیوان، هنرپیشهٔ سینما بود. اولین حضور او در برابر دوربین درسال ۱۹۴۷ رقم خورد ولی فعالیت جدیش در سینما را از سال ۱۹۵۹ آغاز کرد. فارو ابتدا در نقش‌هایی کوچک ظاهر می‌شد ولی بازی در مجموعه تلویزیونی پیتون پلیس نام او را بر سر زبان‌ها انداخت و جایزه گلدن گلوب آینده‌دارترین نوستاره زن سینما را در سال ۱۹۶۵ برایش به ارمغان آورد. موفقیت بعدی او با فیلم بچه رزماری به کارگردانی رومن پولانسکی رقم خورد و او نامزد دریافت چندین جایزه ار جمله گلدن گلوب بهترین هنرپیشه زن و برندهٔ دو جایزه اسپانیایی پرمیوس فوتوگراماس دو پلاتا و ایتالیایی پرمی دیوید دی دوناتلو برای این فیلم گردید.

در دههٔ ۷۰ فارو در چندین فیلم قابل توجه ظاهر شد که از این میان می‌توان به فیلم‌های دکتر پوپول به کارگردانی کلود شابرول فرانسوی در سال ۱۹۷۲، گتسبی بزرگ (بازسازی مجدد) در سال ۱۹۷۴ و یک ازدواج به کارگردانی رابرت آلتمن در سال ۱۹۷۸ اشاره کرد. او همچنین در سال ۱۹۷۹ همراه با آنتونی پرکینز در نمایشی از برنارد اسلید بر روی صحنه برادوی به ایفای نقش پرداخت.

در ۱۹۸۲ نقش تک‌شاخ را در انیمیشن آخرین تک‌شاخ ایفا نمود و صدای خود را به آن داد. در ۱۹۸۳ در فیلم زلیگ بازی کرد و برندهٔ جایزهٔ بهترین هنرپیشه زن نقش مکمل انجمن منتقدین فیلم شهر کانزاس شد. میا فارو در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ و به دنبال آشناییش با وودی آلن در چندین فیلم مطرح این کارگردان از جمله هانا و خواهرانش، رز بنفش قاهره، جرم‌ها و بزهکاری‌ها و آلیس بازی کرد و نامزد دریافت جوایز متعددی گردید. در سال ۱۹۹۵ در فیلم راپسودی میامی ظاهر شد و پس از آن در چندین فیلم کوتاه مستقل به ایفای نقش پرداخت. همچنین زندگینامه خودنوشته خود را در ۱۹۹۷ به چاپ رساند.

مبا فارو در سال ۲۰۰۰ به عنوان سفیر صلح و دوستی یونیسف برگزیده شد، سپس در چندین سریال و فیلم تلویزیونی بازی کرد و در سال ۲۰۰۶ نقش خانم بی‌لاک اهریمنی را در جدیدترین بازسازی فیلم طالع نحس ایفا نمود. آرتور و نامرئی‌ها، نام اولین قسمت از سه‌گانه فانتزی لوک بسون است که در سال ۲۰۰۷ ساخته شد و فارو نقش مادربزرگ را در آن بازی کرده است. او همینک مشغول بازی در قسمت‌های دوم و سوم این سه‌گانه به نام‌های آرتور و انتقام مالتازارد و آرتور و جنگ دو دنیا می‌باشد.

منبع : ویکیپدیا

rosemarys baby97

جان کاساوتیس (John Cassavetes  ) : وی در سال ۱۹۲۹ در خانواده‌ای مرفه در نیویورک به دنیا آمد. در ۱۹۵۳ از آکادمی هنرهای دراماتیک نیویورک فارغ‌التحصیل شد. مدتی در نمایش‌های دوره بازی کرد. ولی کار سینما را با بازی در مجموعه‌های تلویزیونی شروع کرده و خیلی زود به عنوان استعدادی جوان و پرقدرت شناحته شد. در ۱۹۵۶ کلاس هنرپیشگی بر اساس روش استانیسلاوسکی دایر کرد. اولین فیلمش را در ۱۹۵۳ بازی نمود و هشت سال بعد کارگردانی اولین فیلم خود “سایه‌ها” (۱۹۶۱) را به انجام رسانید. عده‌ای او را بنیانگذار موج نو سینمای آمریکا به شمار می‌آوردند. بهرحال و بی تردید او تحولی عظیم در هالیوود ایجاد کرد. کاساوتیس همچنین خود را از قید ستاره سازی هالیوودی خلاص مرد یکبار به خبرنگاری گفته است

وی سال ۱۹۸۹ در ۵۹ سالگی در حالی‌که بیش از ۴۰ فیلم‌نامه ساخته نشده داشت، از التهاب شدید کبد درگذشت

منبع : ویکیپدیا

 

نکاتی که احتمالا درباره « بچه رزماری » نمی دانید :

میا فارو در یکی از صحنه های فیلم واقعاً یک جگر خام را خورد!

قرار بود جک نیکلسون یا رابرت ایوانز در فیلم حضور پیدا کنند که این اتفاق رخ نداد.

ایرا لوین معتقد بود که « بچه رزماری » وفادارترین فیلمی است که از یک رمان اقتباس شده است. ویلیام کستل در پاسخ به این ادعا گفته بود : « دلیلش این بود که این اولین بار بود که پولانسکی از نوشته نویسنده ای اقتباس می کرد و نمی دانست که می تواند در آن دخل و تصرف هم داشته باشد!»

سر صحنه فیلمبرداری « بچه رزماری » ، فرانک سیناترا برگه های طلاقش از میا فارو را به دست او رساند تا اعلام کند می خواهد از او جدا شود!

صدای لالایی خواندنی که در فیلم وجود دارد توسط خودِ فارو اجرا شده است.

« بچه رزماری » به همراه « Repulsion » و « The Tenant » سه گانه ترسناک پولانسکی درباره آپارتمان را تشکیل می دهند.

« بچه رزماری » فیلم مورد علاقه استنلی کوبریک بود.

سکانس باجه تلفن در یک شات پیوسته ضبط شده است.

fhd968RMB Mia Farrow 02648

« بچه رزماری » اولین فیلم آمریکایی رومن پولانسکی است.

مجله « سرگرمی های هفتگی » « بچه رزماری » را دهمین فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما معرفی کرده است.

در آن مقطع شایعه ای هم مطرح شده بود که آلفرد هیچکاک قرار بوده کارگردانی فیلم را برعهده بگیرد که بعدها رد شد.

پولانسکی گفته بود که همکاری با بازیگر جان کاساوتس در این فیلم خیلی راحت نبوده چون بازیگرش با نقش راحت نبوده.

میا فارو پیش از اینکه در فیلم « بچه رزماری » به ایفای نقش بپردازد قصد داشته راهبه شود.

ویلیام کستل گفته که او ایمیل هایی از مردم دریافت می کند که انزجارشان را از او بخاطر برگرداندن شیطان به دنیا ابراز می کنند!

بازی در فیلم « بچه رزماری » به نوعی دوران حرفه ای روث گوردن را احیاء کرد و با اسکاری که برای بازی در فیلم دریافت کرد، توانست در هالیوود باقی بماند.

شخصیت منفی داستان رومن نام دارد که همنام کارگردان فیلم است.

میا فارو دقیقا همانند شخصیت رزماری، مسیحی کاتولیک است.

« بچه رزماری » آخرین فیلم رابرت اوسترلو بود.

صدای پشت تلفنی که در فیلم وجود دارد، صدای بازیگر مشهور تونی کورتیس می باشد.

در سکانس باجه تلفن ، مردی در کنار باجه تلفن ایستاده ویلیام کستل است.

 

 

 

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

 

 

بچه رزماری : rosemarys baby 11468Rosemary’s Baby

کارگردان : رومن پولانسکی

نویسنده : ایرا لوین ، رومن پولانسکی

بازیگران :

میا فارو / رزماری

جان کاساوتس / گای

روث گوردن / مینی

زمان : 137 دقیقه

محصول : 1968

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای روث گوردن و نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها