صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : رسوایی های اخلاقی ادامه دارد / بیورک، خواننده مشهور زن جهان لارس فون تریه را به آزار و اذیت جنسی متهم کرد!

رسوایی های اخلاقی ادامه دارد / بیورک، خواننده مشهور زن جهان لارس فون تریه را به آزار و اذیت جنسی متهم کرد!

tu2pqyt12JWO1ttbdeg 232

با بالا گرفتن ماجرای سوء استفاده‌های جنسی هاروی واینستین ، تهیه‌کننده بزرگ هالیوودی و مالک کمپانی میراماکس،‌ از ستارگان زن سینما که از آنجلینا جولی و گوئینت پالبترو تا رز مک گوئن و … را شامل می‌شود، هر روز زنان بیشتری درباره تجربیات مشابه خود در دنیای سینما سخن می‌گویند.

به گزارش مووی مگ به نقل از کیوسک تایمز، در جدیدترین مورد بیورک (Bjork ) خواننده مشهور اهل ایسلند، بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن از تجربیات مشابه خود سر صحنه فیلم یک کارگردان دانمارکی سخن گفته است. از آنجا که بیورک فقط در دو فیلم سینمایی بازی کرده، عملا به نظر می‌رسد این اتهامات علیه لارس فون تریر کارگردان شهیر دانمارکی طرح شده باشند که بیورک سال ۲۰۰۰ با او در فیلم «رقصنده در تاریکی » همکاری کرده بود؛ چرا که تنها فیلم دیگر بیورک یک کار تلویزیونی به نام «شیشه شکسته » محصول ۱۹۸۸ است که کارگردانی آن را یک زن بر عهده داشته است.

چیز دیگری که این ظن را تقویت می‌کند اشاره بیورک به این مطلب است که این کارگردان دانمارکی در فیلم بعدی خود از این تجربیات و دست رد زدن‌های من به سینه‌اش استفاده کرده است. گفتنی است فیلم بعدی لارس فون تریر «داگویل» با بازی نیکول کیدمن بود. در این فیلم نیکول کیدمن نقش یک زن تنها و فراری را ایفا می‌کند که اهالی یک روستا در ازای لو ندادنش همه جور سوء استفاده را از او انجام می‌دهند.

به این ترتیب ممکن است در روزهای آتی داستان لارس فون تریر هم بالا بگیرد. او پیش از این هم بارها جنجال‌ساز شده بود که مهم‌ترین آنها مربوط به اظهارنظرهایش در تأیید اعمال هیتلر بود که در جشنواره کن مطرح شد. او بعدها بابت این اظهارات مجبور به عذرخواهی شد.

متن کامل بیانیه بیورک به شرح زیر است:

من تحت تأثیر زنانی که این روزها در فضای مجازی دست به افشاگری زده‌اند قصد دارم از تجربیات خودم با یک کارگردان دانمارکی بگویم. چرا که من از کشوری می‌آیم که یکی از بالاترین آمارهای برابری زن و مرد را دارد و در زمانی این تجربیات برایم اتفاق افتاد که به خاطر شناخته شده بودن در عالم موسیقی مستقل،‌ در موضع برتر قرار داشتم. وقتی به عنوان یک بازیگر زن قدم به عالم سینما گذاشتم بر من روشن بود که در نظر کارگردان و عوامل فیلم به دیده تحقیر و اینکه موجودی کمتر قابل سوء استفاده هستم به من نگاه می‌شد. بعدا بر من معلوم شد که این یک چیز جا افتاده بین‌المللی است که کارگردان حق دارد هر وقت خواست به بازیگر زنش دست بزند و از وی سوء استفاده کند و مؤسسات سینمایی هم این اجازه را به کارگردان‌ها می‌دهند. اما وقتی من روی کارگردان را زمین انداختم، حسابی سوخت و با ایجاد این توهم بین سایر عوامل که من زن لجبازی هستم و کار کردن با من سخت است مجازاتم کرد. من به‌خاطر شخصیت قوی، تیم خوبم و اینکه چون علاقه‌ای به ادامه کار در عالم بازیگری نداشتم و چیز خاصی را هم از دست نمی‌دادم به راحتی از این عالم کنار کشیدم و ظرف یک سال به حالت عادی برگشتم. اما نگرانم که بازیگرانی که بعد از من با وی همکاری کردند، به راحتی بهبود نیابند. جناب کارگردان حسابی به این بازی وارد بود و مطمئنم فیلم بعدی‌اش در واقع حاصل تجربیاتش با من بود چون اولین کسی بودم که مقابلش ایستادم و نگذاشتم هرکار خواست بکند.

همچنین به نظرم می‌رسد بعد از آن تجربه، رفتار او با بازیگران زنش بهتر و منصفانه‌تر شده؛ که اگر این طور باشد جای امیدواری است.

امیدوارم این بیانیه بتواند پشتوانه‌ای باشد برای بازیگران زن و مرد در سراسر جهان.

بیایید جلوی این رویه را بگیریم.

بوی تغییر ز اوضاع جهان می‌شنوم.

با مهربانی

بیورک

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها