صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : 100 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب منتقد تلگراف

100 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب منتقد تلگراف

2692696

 

تیم رابی منتقد روزنامه تلگراف ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما را به انتخاب خود معرفی کرد و درباره دلایل برخی انتخاب هایش توضیح داد.

به گزارش مووی مگ به نقل از مهر، هر ساله فهرست های پرشماری از بهترین و یا محبوب ترین آثار تاریخ سینما از سوی موسسات، روزنامه ها و مجلات سینمایی ارایه می شود که خواندن این فهرست ها برای دوستداران این هنر جذابیت هایی را در بر دارد و سینمادوستان همیشه با نکته بینی خاصی به این لیست ها نگاه می کنند و به دنبال پیدا کردن فیلم های محبوب خود در این فهرست ها هستند و البته همیشه نیز به فقدان بسیاری از فیلم های مورد علاقه شان واکنش نشان می دهند.

سال جدید میلادی نیز مثل اکثر سال های گذشته با ارایه چنین فهرست هایی آغاز شده است. اولین فهرست ارایه شده به گروهی از منتقدان و یا موسسه سینمایی خاصی مربوط نیست بلکه به یکی از منتقدان روزنامه تلگراف لندن به نام «تیم رابی» اختصاص دارد. رابی که پنج سال پیش ۲۰ فیلم محبوب زندگی خود را انتخاب کرده بود امسال یک فهرست ۱۰۰ تایی از آثار مورد علاقه خود را منتشر کرده است که با اکثر فهرست های قبلا دیده شده تفاوت دارد.

تلگراف با این توضیح که «بله، نام فیلم های همشهری کین و پدرخوانده دیده می شود اما انتخاب های دیگر ممکن است شما را متعجب کند» از این لیست به عنوان محبوب ترین آثار سینمایی از دیدگاه منتقد خود تیم رابی نام می برد و البته به خوانندگان آن نیز هشدار می دهد که این ۱۰۰ فیلم انتخاب شده، بزرگترین فیلم های تاریخ سینما مثل لیست های ارایه شده از سوی «موسسه فیلم بریتانیا» و یا دیگر موسسات سینمایی نیست بلکه انتخاب صرفا یک منتقد سینمایی است که این فیلم ها را به صدها اثر محبوب دیگرش ترجیح داده است.

تیم رابی در واکنش به نادیده گرفتن آثار استودیو جیبلی (استودیو انیمه سازی که بیشتر با آثار هایائو میازاکی در دنیا شناخته می شود) و دیگر فیلم های مهم سینما چنین می گوید: بسیاری از فیلم های دیگر وجود داشتند که با وجود شیفتگی من به آنها از گذاشتن شان صرف نظر کردم درحالی که همه آنها را دوست دارم.

او همچنین بیان می کند که تلاش کرده خود را به انتخاب تنها یک فیلم از یک فیلمساز محدود نکند و برای این مورد آلفرد هیچکاک را مثال می زند که سه فیلم در این فهرست دارد.

این منتقد سینمایی درباره این که شاید بپرسید چرا تعداد کمی فیلمساز زن در این فهرست وجود دارد نیز می گوید: باید پذیرفت که نه تنها در این جا بلکه در تاریخ این صنعت، فیلمساز زن کم وجود دارد و اگر در این فهرست به صورت ساختگی تعداد فیلم های کارگردانی شده توسط زنان را افزایش می دادم بیشتر به فریب کاری شباهت داشت تا یک واقعیت.

او در پایان در مورد این فهرست این چنین می گوید: من تمام تلاش خود را کردم که از انتخاب فیلم های «محبوب شما» و یا «مهم ترین ها از دیدگاه تاریخ»  اجتناب کنم مگر این که این فیلم ها در میان فیلم های محبوب خودم نیز قرار داشته باشند. همه این فیلم هایی که این جا می بینید یا در اولین و تنها باری که آنها را دیده ام برایم جذاب و متفاوت بوده اند یا دیدن آنها را تا بیش از ۲۰ بار هم ادامه داده ام.

قبل از معرفی فیلم های انتخاب شده توسط تیم رابی به آمارهای این فهرست نگاهی گذرا بیندازیم.

جدیدترین فیلم این فهرست «کارول» ساخته تاد هینز محصول ۲۰۱۵ و قدیمی ترین آن «دکتر مابوزه: قمارباز» (۱۹۲۲) اثر کارگردان نامدار سینما فریتز لانگ است. در این لیست تنها سه فیلم  «پدرخوانده»، «همه چیز درباره ایو» و «۱۲ سال بردگی» جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرده اند. همان گونه که در بالا اشاره شد آلفرد هیچکاک با داشتن سه فیلم در کنار اف دبیلیو مورنائو با همین تعداد فیلم رکورددار است در حالی که بسیاری از کارگردان های بزرگ سینما همچون بیلی وایلدر، ژان لوک گودار، یاسوجیرو اوزو، میکل آنجلو آنتونیونی، روسلینی، آیزنشتاین و … هیچ فیلمی در این فهرست ندارند. دهه ۷۰ سینما با داشتن ۱۸ فیلم بیشترین سهم را در میان محبوب ترین آثار منتقد تلگراف به خود اختصاص داده و دهه اخیر که تنها ۲ سال تا پایان آن باقی مانده است با داشتن چهار فیلم کمترین سهم را از میان فیلم های محبوب تیم رابی در اختیار دارد.

اولین انیمیشن این فهرست «داستان اسباب بازی» جان لستر و «عصر جدید» چاپلین اولین فیلم کمدی آن است که به ترتیب در رتبه های ۱۷ام و ۲۸ام قرار دارند. با این حال می توان با نگاهی کوتاه متوجه شد که فیلم های معمایی در میان محبوب ترین آثار تیم رابی نقش پررنگی دارند و فیلم هایی چون «سرگیجه»، «لورا»، «جاده مالهالند» و «مخمل آبی» از جمله فیلم های پرشمار معمایی این فهرست هستند. تیم رابی با توضیحاتی کوتاه برای هرکدام، دلیل انتخاب این فیلم ها را بیان می کند که در این جا به چند مورد از آنها اشاره می شود.

وی از «چنگ برمه ای» ایچیکاوا به عنوان یکی از پراحساس ترین فیلم هایی که تاکنون ساخته شده است یاد می کند، «روزی روزگاری در غرب» را عالی ترین وسترن اسپاگتی و رفقای خوب را بهترین فیلم اسکورسیزی می نامد. «بدنام» را به عنوان بهترین فیلمنامه ای که هیچکاک آن را تبدیل به فیلم کرده است معرفی می کند و از نقش آفرینی هالی هانتر در «پیانو» به عنوان بهترین نقش آفرینی در سکوت پس از آمدن صدا به سینما یاد می کند. این منتقد در معرفی «انجیل به روایت متی» بیان می کند که آخرین حرف سینما درباره حضرت عیسی را یک شاعر مارکسیست زده است  و از «خط سرخ باریک» مالیک که در کمال تعجب در جایگاه اول این فهرست قرار دارد به عنوان اثر هنری سترگی که هیچگاه مشمول زمان نمی شود نام می برد.

فهرست تیم رابی از این قرارست:

۱خط سرخ باریک (ترنس مالیک-۱۹۹۸)

۲پرسونا (اینگمار برگمان-۱۹۶۶)

۳درخشش (استنلی کوبریک-۱۹۸۰)

۴سانشوی مباشر (کنجی میزوگوچی-۱۹۵۴)

۵جاده مالهالند (دیوید لینچ-۲۰۰۱)

۶روانی (آلفرد هیچکاک-۱۹۶۰)

۷تصنیف نارایاما (شوهی ایمامورا-۱۹۸۳)

۸طلوع آفتاب (اف دبلیو مورنائو-۱۹۲۷)

۹گوشواره های مادام دو (ماکس افولس-۱۹۵۳)

۱۰ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌ دوکومرس،  ۱۰۸۰ بروکسل (شانتل آکرمن-۱۹۷۵)

۱۱آمبروسون های باشکوه (اورسن ولز-۱۹۴۲)

۱۲بری لیندون (استنلی کوبریک-۱۹۷۵)

۱۳سرگیجه (آلفرد هیچکاک-۱۹۵۸)

۱۴مخمل آبی (دیوید لینچ-۱۹۸۶)

۱۵مکالمه (فرانسیس فورد کاپولا-۱۹۷۴)

۱۶هانا و خواهرانش (وودی آلن-۱۹۸۶)

۱۷داستان اسباب بازی  (جان لستر-۱۹۹۵)

۱۸نشویل (رابرت آلتمن-۱۹۷۵)

۱۹بچه های بهشت (مارسل کارنه-۱۹۴۵)

۲۰انجیل به روایت متی (پیر پائولو پازولینی-۱۹۶۴)

۲۱بوی خوش موفقیت (الکساندر مکندریک-۱۹۵۸)

۲۲سقوط خانه آشر (ژان اپشتاین-۱۹۲۸)

۲۳پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا-۱۹۷۲)

۲۴تصادف (دیوید کراننبرگ-۱۹۹۶)

۲۵خیابان ۴۲ ام (لوید بیکن-۱۹۳۳)

۲۶توهم بزرگ (ژان رنوا-۱۹۳۷)

۲۷آندری روبلف (آندری تارکوفسکی-۱۹۶۶)

۲۸عصرجدید (چارلی چاپلین-۱۹۳۶)

۲۹چهارصد ضربه (فرانسوا تروفو-۱۹۵۹)

۳۰تعطیلی (جرج کیوکر-۱۹۳۸)

۳۱کلئو  از ۵ تا ۷ (آنیس واردا-۱۹۶۲)

۳۲بیگانه ها (جیمز کامرون-۱۹۸۶)

۳۳ستاره ای متولد می شود (جرج کیوکر-۱۹۵۴)

۳۴ولگردها (فدریکو فلینی-۱۹۵۳)

۳۵اتوبوسی به نام هوس (الیا کازان-۱۹۵۱)

۳۶خواب گران (هاوارد هاکس-۱۹۴۶)

۳۷شبح آزادی (لویی بونوئل-۱۹۷۴)

۳۸سریر خون (آکیرا کوروساوا-۱۹۵۷)

۳۹بخش‌گویی، نیویورک (چارلی کافمن-۲۰۰۸)

۴۰چراغ گاز (تورولد دیکینسون-۱۹۴۰)

۴۱پاریس، تکزاس (ویم وندرس-۱۹۸۴)

۴۲مردی که لیبرتی والانس را کشت (جان فورد-۱۹۶۲)

۴۳پاتر پانچلی (ساتیا جیت رای-۱۹۵۵)

۴۴آرواره ها (استیون اسپیلبرگ-۱۹۷۵)

۴۵همشهری کین (اورسن ولز-۱۹۴۱)

۴۶من کوبا هستم (میخاییل کالاتازوف-۱۹۶۴)

۴۷دنباله رو (برناردو برتولوچی-۱۹۷۰)

۴۸از درون گذشته (ژاک ترنر-۱۹۴۷)

۴۹آگیره، خشم پروردگار (ورنر هرزوگ-۱۹۷۲)

۵۰زنی تحت تاثیر  (جان کاساویتس-۱۹۷۴)

۵۱آخرین خنده (اف دبلیو مورنائو- ۱۹۲۴)

۵۲پیانو (جین کمپیون-۱۹۹۳)

۵۳امن (تاد هینس-۱۹۹۵)

۵۴روباهای کوچک (ویلیام وایلر-۱۹۴۱)

۵۵دکتر مابوزه: قمارباز (فریتز لانگ-۱۹۲۲)

۵۶مرد سوم (کارول رید-۱۹۴۹)

۵۷لورا (اتو پرمینجر- ۱۹۴۴)

۵۸کارول (تاد هینس-۲۰۱۵)

۵۹استلا دالاس (کینگ ویدور-۱۹۳۶)

۶۰بدنام (آلفرد هیچکاک-۱۹۴۶)

۶۱ژنرال (باستر کیتن-۱۹۲۷)

۶۲بی آفتاب (کریس مارکر-۱۹۸۳)

۶۳بچه رزماری (رومن پولانسکی-۱۹۶۸)

۶۴شب شکارچی (چارلز لوتن-۱۹۵۵)

۶۵همه چیز درباره ایو (جوزف ال منکیه ویچ-۱۹۵۱)

۶۶لبوفسکی بزرگ (جوئل کوئن-۱۹۹۸)

۶۷رفقای خوب (مارتین اسکورسیزی-۱۹۹۰)

۶۸چترهای شربورگ (ژاک دمی-۱۹۶۴)

۶۹بعد از ظهر سگی (سیدنی لومت-۱۹۷۵ )

۷۰تولد (جاناتان گلیزر-۲۰۰۴)

۷۱ساوت پارک: گنده‌تر، درازتر و کوتاه‌نشده (تری پارکر-۱۹۹۹)

۷۲کری (برایان دی پالما-۱۹۷۶)

۷۳النا (آندری زویاگینتسف-۲۰۱۱)

۷۴باغ فینزی کوینتینی (ویتوریو دسیکا-۱۹۷۰)

۷۵پرتو سبز (اریک رومر-۱۹۸۶)

۷۶بلید رانر (ریدلی اسکات-۱۹۸۲)

۷۷ونوس بلوند (جوزف فون اشترنبرگ-۱۹۳۰)

۷۸قاتل گوسفند (چارلز برنت-۱۹۷۸)

۷۹ارباب و فرمانده (پیتر ویر-۲۰۰۳)

۸۰خط آبی باریک (ارول موریس-۱۹۸۸)

۸۱مارگارت (کنت لونرگان-۲۰۱۱)

۸۲کالیفرنیا اسپلیت (رابرت آلتمن-۱۹۷۴)

۸۳دهه ی بیست پرجنب و جوش (رائول والش-۱۹۳۹)

۸۴دوازده سال بردگی (استیو مک کویین-۲۰۱۳)

۸۵سه گانه بیل داگلاس «دوران بچگی من، قوم من، راه خانه ام» (بیل داگلاس ۸-۱۹۷۲)

۸۶تابو (اف دبلیو مورنائو-۱۹۲۷)

۸۷معلم پیانو (میشاییل هانکه-۲۰۰۱)

۸۸پنج قطعه آسان (باب رافلسون-۱۹۷۰

۸۹–  بانو ایو  (پرستون استرجس-۱۹۴۱)

۹۰دانشجوی شاهزاده در الد هیدلبرگ (ارنست لوبیچ-۱۹۲۷)

۹۱روزی روزگاری در غرب (سرجیو لئونه- ۱۹۶۸)

۹۲خون به پا خواهد شد (پل توماس اندرسون-۲۰۰۷)

۹۳اشک های تلخ پترا فون کانت (رینر ورنر فاسبندر-۱۹۷۲)

۹۴جیب بر خیابان جنوبی (سام فولر-۱۹۵۳)

۹۵قوش (کن لوچ-۱۹۶۹)

۹۶شاد در کنار هم (وونگ کار وای-۱۹۹۷)

۹۷وانیا در خیابان چهل و دوم (لویی مال-۱۹۹۴)

۹۸چنگ برمه ای (کن ایچی کاوا-۱۹۵۶)

۹۹مری پاپینز (رابرت استیونسون-۱۹۶۴)

۱۰۰زندگی خصوصی هنری هشتم  (الکساندر کوردا-۱۹۳۳)

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها