صفحه اصلی > گزارش ویژه : معرفی و مقایسه سرویس های پخش آنلاین فیلم ( VOD ) در جهان

معرفی و مقایسه سرویس های پخش آنلاین فیلم ( VOD ) در جهان

نتفلیکس ( Netflix )

با گسترش فناوری های ارتباطی در سراسر جهان، نحوه انتشار آثار ویدئویی نیز تغییر یافته است.

در سالهای گذشته تولید کنندگان آثار ویدئویی محصولاتشان را از طریق انتشار دیسک به مخاطبین عرضه می کردند اما حالا با پیشتازی اینترنت، سرویس های جدیدی تحت عنوان « VOD » بوجود آمده اند که در رقابت شدید با یکدیگر بر سر تولید محتوای منحصر به فرد قرار دارند.

به جهت گسترش این سرویس ها، اینبار در گزارش ویژه مووی مگ تصمیم گرفته ایم تا مهمترین این سرویس ها را معرفی و به نقاط قوت و ضعف شان بپردازیم.

 

1 – نتفلیکس ( Netflix )

این شرکت که در چند سال اخیر نامش بیشتر شنیده می شود، بیش از دو دهه پیش در سال 1997 راه اندازی شد. در آن سالها نتفلیکس فعالیتش را با ارسال پستی DVD آغاز کرد و بعدها با گسترش فعالیت خود، سرویس پخش آنلاینش را نیز راه اندازی کرد و در اولین و مهمترین اقدام در تولید محتوایش، سریال « خانه پوشالی » را تهیه کرد که باعث شهرت فراوان این کمپانی شد. هم اکنون نتفلیکس فیلمها و سریالهای زیادی را در سراسر جهان تولید می کند و از چنان قدرت نفوذی برخوردار است که به آن لقب « غول رسانه آنلاین » داده اند.

نتفلیکس برای تماشای برنامه های پلتفرم خود بصورت ماهانه مبلغی را از کاربرانش دریافت می کند و در ازای آن بخشی یا تمام برنامه های خود را برای مخاطبینی که هزینه پرداخت کرده اند پخش می کند. تنوع فراوان و محتوای منحصر به فرد بسیاری که در این سرویس وجود دارد، آن را به انتخاب اول بسیاری از کاربران جهان مبدل کرده، هرچند که هزینه استفاده از آن نیز در مقایسه با دیگر سرویس ها بیشتر است.  

 

نقاط مثبت : 

محتوای بسیار متنوع

رابط کاربری بسیار خوب

سیستم هوشمند پیشنهاد به مخاطب

 

نقاط ضعف :

گران بودن در مقایسه با رقبا

عنوان ها در حال پخش دائم در حرکت هستند و حواس مخاطب را پرت می کنند!

 هولو (Hulu )

2- هولو (Hulu ) :

سرویس « هولو » با گسترش فعالیت غول های رسانه ای در حوزه VOD  ، امروزه دچار افت محبوبیت شده اما کماکان می تواند بهترین انتخاب برای کسانی باشد که به دنبال آرشیو شوهای تلویزیونی هستند. این سرویس در حال حاضر بهترین انتخاب برای تماشای اپیزودهای مختلف از سریالها و شوهای تلویزیونی است و علاقه مندان به محتوای تلویزیون در ایالات متحده، می توانند مطمئن باشند که « هولو » بهترین انتخاب برایشان به شمار می رود.

 

نقاط قوت :

بهترین انتخاب برای تماشای برنامه های تلویزیونی

قیمت مناسب

کیفیت مناسب برنامه های اختصاصی

 

نقاط ضعف :

پخش متناوب تبلیغات تلویزیونی

آرشیو نامنظم فصل های قدیمی سریالهای تلویزیونی!

رابط کاربری نه چندان جذاب

 

3 : آمازون ویدئو (Amazon Video  ) :

3 : آمازون ویدئو (Amazon Video  ) :

شرکت « آمازون » در حال حاضر یکی از بزرگترین و ثروتمندترین شرکت های حوزه IT به شمار می رود و میلیون ها کاربر در سراسر جهان دارد. سرویس ویدئویی این شرکت نیز سالهاست که فعالیت خود را آغاز کرده و با پیشنهاد مبلغ حق عضویت سالانه 99 دلار، بازه گسترده ای از محتوا گرفته تا حتی رایگان شدن هزیه ارسال برخی از محموله هایش به صورت محدود را در اختیار مشتریانش قرار می دهد. آمازون طی چند سال اخیر فیلمها و سریالهای محبوبی را در سرویس ویدئویی خود ارائه کرده و رقیب سرسختی برای نتفلیکس محسوب می شود.

در صورتی که فیلمساز هستید و بخواهید از طریق سرویس TVOD محصول خودتون رو در آمازون ارائه نمائید، سرویس آمازون 50 درصد مبلغ دریافت شده از مشتری را به خود متعلق می داند و 50 درصد دیگر را به شما پرداخت می کند.

 

نقاط قوت :

محتوای بسیار متنوع

دریافت خدمات متنوع غیر مرتبط با هزینه پرداختی برای سرویس

داشتن سریالهای انحصاری با کیفیت

 

نقاط ضعف :

مهیا نبودن سرویس در برخی از پلتفرم ها

دریافت هزینه های بیشتر در قبال دریافت برخی از محتواها

 

 4- پلی استیشن وی یو ای (PlayStation Vue  )

4- پلی استیشن وی یو ای (PlayStation Vue  )

شاید تا زمان خواندن این مقاله تنها به این فکر بودید که کنسول پلی استیشن برای انجام بازیهای کامیپوتری ساخته شده، اما شرکت سونی در کنار ارائه بازیهای روز دنیا، سرویس پخش کانال های تلویزیونی بصورت اینترنتی را نیز در این کنسول قرار داده که شامل هزینه های گوناگونی نیز می باشد. مشتریان سونی می توانند با پرداخت هزینه های متفاوت ( با دسترسی های گوناگون ) محتوای محبوب شان در شبکه های معتبری همچون AMC و Discovery را از طریق سرویس PlayStation Vue تماشا نمایند.

 

نقاط مثبت :

حق انتخاب کانال های فراوان

دسترسی آسان

دسترسی به امکانات ضبط ویدئویی پیشرفته

 

نقاط ضعف :

گران بودن سرویس

در اخیتار نداشتن کانال های Viacom

وجود محدودیت در همزمانی با استریم از طریق پلی استیشن 4

 

 

 کرکل (Crackle ):

5- کرکل (Crackle ):

در میان سرویس های معرفی شده تا این لحظه، « کرکل » ویژگی منحصر به فردی دارد که می تواند انتخاب مناسبی برای مخاطب باشد و آن رایگان بودنش است! البته این رایگان بودن به معنای آن است که شما نمی توانید بسیاری از آثار با کیفیت را در این سرویس مشاهده نمائید و البته که باید تبلیغات فراوانی را هم در حین پخش تماشا کنید. با اینحال هنوز هم می توان گفت این سرویس محتوای بسیار خوبی اعم از فیلم و سریال و برنامه های تلویزیونی را در اختیارتان قرار می دهد تا در ایام بیکاری به به کمکتان شتافته باشد! لازم به ذکر است که این سرویس متعلق به کمپانی سونی می باشد.

 

نقاط مثبت :

رایگان بودن

محتوای سرگرم کننده

تنوع ویدئوها

 

نقاط ضعف :

نمایش تبلیغات فراوان

چرخش ناگهانی ویدئوها هنگام تماشا بطور متناوب

 

 HBO GO و  HBO NOW

6- HBO GO و  HBO NOW

شبکه HBO برای مشتریانش 2 سرویس پخش ویدئو آنلاین ایجاد کرده تا آنها بتوانند محتوای شبکه را از طریق اینترنت تماشا نمایند. البته هزینه پرداخت شده توسط مشتری برای شبکه مذکور تفاوتی با سرویس آنلاین ندارد و علاقه مندان به این سرویس می توانند با پرداخت هزینه، محصولات ارزشمند این شبکه مانند سریال محبوب « بازی تاج و تخت » را به صورت آنلاین تماشا نمایند. پرداخت هزینه 14.99 دلار در ماه، باعث می شود که سرویس ویدئویی آنلاین HBO در دسته آثار گرانقیمت قرار بگیرد.

 

 

نقاط قوت :

دسترسی به محبوب ترین سریالها و برنامه های این شبکه

دسترسی به فیلمهای جذاب و تماشایی

دسترسی به محتوای خبری اختصاصی این شبکه

 

نقاط ضعف :

گران بودن سرویس

 

 توییچ (Twitch)

7- توییچ (Twitch) :

شاید سرویس فوق ربطی به محتوای سینما و تلویزیون نداشته باشد اما به جهت اینکه سرویس پخش ویدئوی آنلاین محسوب می شود، می بایست که در این لیست قرار بگیرد. سرویس « توییچ » در حال حاضر محبوب ترین سرویس استریم و پخش آنلاین ویدئو برای علاقه مندان به بازیهای کامپیوتری است و روزانه صدها هزار علاقه مند به بازیهای کامپیوتری از طریق این وب سایت، ویدئوهای بازیهای خود را به صورت زنده به نمایش می گذارند.

 

نقاط مثبت :

رایگان بودن تماشای ویدئوها

دارا بودن بازه گسترده ای از بازیهای کامپیوتری

تعامل با ارائه دهنده های سرویس های اینترنتی برای سهولت دسترسی کاربران به ویدئوهای این سرویس ( درباره ایران صدق نمی کند )

 

نقاط ضعف :

کیفیت نسبتاً بد پخش ویدئوها

رابط کاربری نه چندان راحت

نحوه تعامل کاربران که چندان محترمانه نیست!

 

اسلینگ ( Sling )  

8- اسلینگ ( Sling ) :

اگر شما تماشاگر شبکه های کابلی باشید ، می دانید که حق تماشای این شبکه ها بسیار بالاست می تواند برای جیب شما دردسرساز شود! در این شرایط سرویس « اسلینگ » می تواند کمک حال مخاطبین باشد چراکه با دریافت 20 دلار حق عضویت ماهانه، پخش بسیاری از شبکه های کابلی را از طریق اینترنت فراهم می کند. در این میان وضعیت شبکه های ورزشی بهتر است و مشتریان این سرویس می توانند با پرداخت هزینه های کمتر نسبت به شبکه های کابلی، بسیاری از برنامه های ورزشی را از طریق اینترنت شاهد باشند.

 

نقاط قوت :

ارزان تر از شبکه های کابلی

محتوای غنی

فاقد قرارداد بین مشتری و سرویس

 

نقاط ضعف :

در مقایسه با سرویس های اینترنتی، گران قیمت تر هست.

برخی محدودیت ها در پخش آنلاین محتوای شبکه های کابلی

 

 

محمد برزگر

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها