صفحه اصلی > گزارش ویژه : پرونده کامل فیلم مامور مخفی (The Operative) / آیا با یک فیلم ضد ایرانی دیگر مواجه هستیم؟

پرونده کامل فیلم مامور مخفی (The Operative) / آیا با یک فیلم ضد ایرانی دیگر مواجه هستیم؟

مامور مخفی (The Operative )

در سالهای گذشته فیلمهای فراوانی بوده اند که با محوریت ایران ساخته شدند. برخی از آنها مانند « شرایط » به دلیل ساختار ضعیف خیلی زود فراموش شدند و برخی دیگر مانند « آرگو » به کارگردانی بن افلک، توانستند در جوایز اسکار موفقیت های بسیار کسب کنند. مامور مخفی (The Operative) جدیدترین فیلم سینمایی با محوریت ایران است که توسط اسرائیل با موضوع جاسوسی یک مامور در ایران ساخته شده است.

 اینبار در گزارش ویژه مووی مگ می خواهیم به این فیلم تا قبل از انتشار عمومی بپردازیم و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

داستان فیلم درباره چیست ؟

داستان درباره زنی به ریچل هست که مامور پیشین سازمان اطلاعات جاسوسی اسرائیل ( موساد ) در ایران بوده است که حالا دیگ فعالیتی در این سازمان ندارد. ماموریت ریچل در زمان حضور در ایران جاسوسی و جمع آوری اطلاعات مهم درباره برنامه هسته ای ایران از طریق نفوذ به شرکت ها در تهران بوده که باعث بروز اتفاقات مختلفی می شود.

نویسنده و کارگردان کیست :

این فیلم یک اقتباس غیروفادار از کتاب پرفروش « The English Teacher » می باشد. رمانی که نوشته یفتیک ریچیر آتیر ، جاسوس سابق اسرائیل می باشد که ادعاهایش مورد شک و تردید فراوان قرار دارد. نویسنده و کارگردان فیلم هم یوان آدلر می باشد. کارگردانی که تنها و مهمترین فیلم کارنامه هنری اش «Bethlehem » نام داشت که آن هم سیاسی بود و درباره همکاری یک مامور اطلاعاتی اسرائیلی و خبرچینِ فلسطینی اش بود که جایزه بخش ” روزهای ونیز ” را در جشنواره فیلم ونیز سال 2013 کسب کرد.

آیا داستان فیلم واقعی است؟

هیچ منبع و مدرک موثقی از اینکه حتی بخش کوچکی از داستان قرار هست منطبق با واقعیت باشد وجود ندارد. از این جهت باید گفت که اقتباس غیروفادارانه یوان آدلر از کتاب « معلم انگلیسی » هم غیرواقعی است.

مامور مخفی (The Operative )

فیلم محصول کجاست و توسط چه کمپانی ساخته شده است ؟

فیلم توسط یک کمپانی اسرائیلی با نام « Spiro Films » تهیه شده که چندین فیلم دیگر هم ساخته که در میانشان « Foxtrot » شهرت زیادی دارد.

آیا فیلم در جشنواره های مهم سینمایی به نمایش درآمده ؟

نخستین نمایش  فیلم در جشنواره برلین 2019 بود که فیلمساز به همراه بازیگرانش بر روی فرش قرمز ظاهر شدند و از فیلم بطور رسمی رونمایی شد. نکته عجیب درباره نشست خبری « جاسوس مخفی » این بود که کارگردانش تاکید داشت فیلم به هیچوجه جنبه سیاسی ندارد و نباید به آن برچسب سیاسی زد!

چه بازیگرانی در فیلم « مامور مخفی » حضور داشته اند؟

دایان کروگر که ستاره سینمای آلمان می باشد در فیلم حضور دارد. تماشاگرن غیر آلمانی حتما او را با فیلم « حرامزاده های بی آبرو » و یا اخیراً  فیلم « In the Fade » از فاتح آکین به خاطر می آورند. او در فیلم نقش ریچل را بازی می کند. دیگر بازیگر مشهوری که در فیلم حضور دارد مارتین فریمن است که بیشتر علاقه مندان به سینما او را با نقش دستیار شرلوک هولمز در سریال « شرلوک » و یا سه گانه « هابیت» به خاطر می آورند. یک بازیگر ایرانی تبار به نام ” کاس انوار ” هم جزو بازیگران فیلم است. بازیگری که البته در ایران متولد نشده و هرگز ایران نبوده.

d57444ah5636322334233

آیا « مامور مخفی » بصورت گسترده اکران خواهد شد؟

با توجه به وضعیت اکرانی که برای فیلم گرفته شده و قرارداد بستن با کمپانی Vertical Entertainment که آثار را بصورت ویدئویی منتشر می کند، پاسخ قطعاً خیر هست. « مامور مخفی » پس از نمایش در جشنواره فیلم برلین، اکران بسیار محدودی را پشت سر گذاشته که بزودی پایان می پذیرد و فیلم بصورت ویدئویی عرضه خواهد شد که بیانگر این موضوع می باشد که نباید « مامور مخفی » را جدی گرفت!

آیا « مامور مخفی » در جشنواره فیلم برلین مورد تحسین قرار گرفت؟

خیر! با توجه به محتوای فیلم به نظر می رسد که تنها انگیزه های سیاسی عامل حضور فیلم در جشنواره فیلم برلین بوده چراکه در همان جشنواره، منتقدانی که فیلم را دیده بودند بصورت یکپارچه از ضعف های بی شمار فیلم سخن گفتند و این فیلم را در حد و اندازه های یک جشنواره بین المللی معتبر ندانستند.

نظر کسانی که فیلم را دیده اند چیست؟

نقدهای چندانی برای فیلم « مامور مخفی » نوشته نشده و در معدود نقدهای نوشته شده هم به ایرادات آشکار فیلم اشاره شده است. به عنوان مثال، گاردین با بررسی فیلم آن را « بهم ریخته و بی هیجان » معرفی کرده که حوصله طرفداران ژانر تریلر جاسوسی را سر خواهد برد و ورایتی هم با لحنی نسبتاً تندتر گفته که « مامور مخفی » فیلمی غیرقابل توجه است که برخلاف فیلم قبلی کارگردان نباید خیلی جدی گرفته شود. نکته جالب درباره فیلم اینجاست که در بعضی از نقدها به تناقضات فیلم و عدم توجه به جزئیات اشاره شده که قطعاً به چشم مخاطب ایرانی خواهد آمد! باید منتظر ماند و دید که این مشکلات تا چه اندازه زیاد هستند.

d57444ah56363223342235

نکات حاشیه ای درباره « مامور مخفی » ؟

نکته جالب و عجیبی که کمتر نمونه آن را دیده ایم این است که سازندگان فیلم که می دانستند نمی توانند فیلمشان را در ایران بسازند، با گروهی در ایران همکاری می کنند و به آنها می گویند که بخش هایی از داستان را در داخل بازار فیلمبرداری کرده و بصورت آنلاین برای آنها بفرستند و این بخش ها حالا با راش های فلیمبرداری خودِ اعضای گروه ترکیب شده و فیلم سینمایی را تشکیل داده است! کارگردان در توضیح این اتفاق گفته که به افراد داخل ایران اطلاعات غلط داده شده تا ندانند فیلها را برای چه کسی تهیه می کنند! و در ادامه هم بصورت آنلاین و از طریق تلفن همراه آیفون در بازار افراد رابط را هدایت کرده اند تا بتوانند تصاویر مورد نظرشان را به راحتی ضبط نمایند!

تصاویر بیشتر از فیلم مامور مخفی (The Operative) را در ادامه ببینید :

 مامور مخفی (The Operative )

مامور مخفی (The Operative )

مامور مخفی (The Operative )

مامور مخفی (The Operative )

مامور مخفی (The Operative )

مامور مخفی (The Operative )

مامور مخفی (The Operative )

مامور مخفی (The Operative )

مامور مخفی (The Operative )

d57444ah56363223342252500564

 مامور مخفی (The Operative )

 

محمد برزگر

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها