صفحه اصلی > رپرتاژ : معرفی مساجد مالزی و آشنایی با تورها

معرفی مساجد مالزی و آشنایی با تورها

8784221031424

معرفی مساجد مالزی و آشنایی با تورها

اسلام از جمله مذاهب اصلی در کشور مالزی است که پیروان زیادی را در این کشور به خود اختصاص داده است. مساجدی که در کشور مالزی ساخته شده اند به کمک عناصر طراحی اسلامی بنا گردیده اند و معماری آنها بسیار شگفت انگیز و زیباست. مالزی بعد از آن که در سال ۱۹۵۷ به استقلال رسید بسیاری از مساجد قدیمی را بازسازی نمود و مساجد جدیدی نیز بنا کرد.

مسجد ملی مالزی

مسجد ملی مالزی در تور مالزی  از جمله مساجد مالزی است که در بین ۵۳ هزار متر مربع باغ زیبا و جادویی و دقیقا در مرکز شهر کوالالامپور قرار گرفته است. بنای اولیه مسجد ملی مالزی در سال ۱۹۶۵ ساخته شد و بعدها در سال ۱۹۸۷ مورد بازسازی قرار گرفت. این مسجد نمونه ای از مساجد مالزی است که در ساخت آن بیشتر از بتن استفاده شده است. مسجد ملی مالزی یک مناره دارد و ظرفیت آن در حدود ۱۶ هزار نفر است. امروزه این مسجد با مناره ۷۳ متری و کاشی هایی به رنگ سبز و آبی از دور می درخشد و فواره های دیدنی بسیاری در حیاط آن وجود دارد که تماشای آنها در نوع خود می تواند لذت بخش باشد.

مسجد ظهیر

به گزارش سفر باتو ، مسجد ظهیر یکی از مساجد مالزی است که در شهر الور ستار واقع در ایالت کداح قرار گرفته است. گنبدها و مناره های مسجد ظهیر به قدری جذاب و دیدنی هستند که موجب شده اند این بنا در فهرست ۱۰ مسجد زیبا در بین مساجد دنیا قرار گیرد. مسجد ظهیر از جمله مساجد قدیمی کشور مالزی است که ساخت بنای آن به سال ۱۹۱۲ میلادی بر می گردد و از پیشینه منحصر به فردی برخوردار است. لازم به ذکر است همه ساله در این مسجد مسابقات قرآنی دولتی برگزار می گردد.

مسجد پوترا

موقعیت مکانی مسجد پوترا به گونه ای است که در کنار دریاچه پوتراجایا و ساختمان سیاسی پردانا پوترا قرار گرفته است اما این مساله باعث آن نشده است که این مسجد تحت تاثیر جاذبه های دیدنی اطراف خود قرار بگیرد. جالب است بدانید در معماری مسجد پوترا از طرح های ایرانی استفاده شده است که این الگوگیری را می توان به خوبی در گنبد بزرگ صورتی رنگ و منحنی های آن مشاهده نمود. هنگامی که یک شخص در مسجد پوترا قدم می زند گویا به یکی از مساجد خاورمیانه وارد شده است. با این وجود عناصر مربوط به معماری سنتی مالزی نیز در طراحی مسجد پوترا به کار رفته است.

مسجد دولتی پنانگ

مسجد دولتی پنانگ یکی از مساجد مالزی است که بهره گیری از طراحی مدرن در آن به خوبی قابل مشاهده است. مسجد پنانگ در حقیقت به وسیله یک معمار از کشور برزیل ساخته شد در حالی که گنبد پیازی شکل این مسجد حاصل کار خلاقانه معماری فیلیپینی است که چندفرهنگه بودن کشور مالزی را به خوبی نشان می دهد. مسجد دولتی پنانگ در حدود ۵ هزار نفر ظرفیت دارد ولی سالن نمازگزاران آن تنها بر روی افراد مسلمان گشوده می شود. کسانی که وارد این سالن می شوند می توانند لوسترهای باشکوهی را در فضای داخلی آن مشاهده کنند. مسجد پنانگ در غرب شهر جورج تاون کشور مالزی قرار گرفته و معمولا در روزهای جمعه شلوغ تر از سایر ایام هفته می باشد.

مسجد سلطان ابوبکر

یکی از مساجد مالزی که جزو مساجد قدیمی این کشور محسوب می شود مسجد سلطان ابوبکر است که بین سال ۱۸۹۲ تا سال ۱۹۰۰ و با نظارت سلطان ابوبکر بنا گردیده است. ساختمان مسجد سلطان ابوبکر معماری موروها را داشته و برخی عقیده دارند که مناره های این مسجد به برج ساعت بریتانیا شباهت دارد. این مسجد نمای بسیار زیبایی دارد علی الخصوص شب ها که بر روی تپه ای که بر تنگه جوهور مشرف است مانند بنای چراغانی شده ای خودنمایی می کند. مسجد سلطان ابوبکر ۲۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.

مسجد جامک

مسجد جامک یا جامع که به اسم مسجد جمعه نیز شناخته می شود از جمله قدیمی ترین مساجد شهر کوالالامپور می باشد که در نزدیکی رودخانه گمبک و کلانگ قرار گرفته است. قرار گرفتن این مسجد در نزدیکی این دو رودخانه چشم انداز بسیار زیبایی را به آن بخشیده است.

مسجد فدرال

مسجد فدرال یکی از مساجد مالزی است که در نزدیکی مجتمع اداری دولتی قرار گرفته است. طراحی این مسجد به شدت متاثر از معماری عثمانی مسجد آبی ترکیه صورت پذیرفته است. این مسجد از ۲۲ گنبد زیبا و تماشایی با مواد کامپوزیتی و فیبر شیشه ای که سبک و بادوام هستند ساخته شده است. باغ های بسیار زیبا و خیره کننده ای این مسجد را احاطه کرده اند. گفتنی است زمانی در گذشته در حدود ۱۷۰۰۰ نفر به این مسجد وارد می شدند تا نمازهای روزانه خود را در این مکان مقدس به جا آورند.

مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز

این مکان یکی دیگر از مساجد مالزی است که در شاه الم قرار گرفته و به علت داشتن گند آبی رنگ و نیز قاب های آبی رنگ پنجره های آن در میان مساجد مالزی به مسجد آبی نیز شهرت دارد. مسجد سلطان صلاح الدین با دارا بودن بزرگ ترین گنبد و بلندترین مناره ها بزرگ ترین مسجد در ناحیه جنوب شرقی آسیا به شمار می رود. معماری باشکوه این مسجد حاصل ترکیب طرح های سنتی و مدرن منطقه خاورمیانه و کشور مالزی است.

{jcomments off}

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها