صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : ماجرای جالب « پت و مت » / انیمیشنی که دو کشور آن را متعلق به خود می دانند!

ماجرای جالب « پت و مت » / انیمیشنی که دو کشور آن را متعلق به خود می دانند!

پت و مت

“پت و مت” یکی از موفق‌ترین، معروف‌ترین و محبوب‌ترین انیمیشن‌های کل تاریخ تلویزیون است که نه‌تنها در بین کودکان و نوجوانان محبوبیت دارد، بلکه بزرگ‌ترها هم آن را دوست دارند و مشتری و تماشاچی اپیزودهای مختلف آن هستند.

این انیمیشن‌ کمدی و خانوادگی محصول کشور چکسلواکی (سابق)‌ است. اهل فن می‌گویند بسیار باعث تعجب است که کار انیمیشنی غیرآمریکایی (که از سوی تهیه‌کننده‌ای غیر از کمپانی والت‌ دیزنی ساخته شده)‌ توانسته یک چنین شهرت و موفقیت عظیمی در تمام کشورهای جهان کسب کند.

اولین قسمت پت و مت در سال ١٩٨١ تولید و پخش شد. از آن زمان تا به امروز، تولید و پخش این مجموعه انیمیشنی با موفقیت ادامه دارد. پت و مت در برخی کشورهای جهان با نام “بورمان و بورمن” هم معروف است.

به گزارش مووی مگ به نقل از هورگان، یکی از دلایل موفقیت بالای پت و مت در کوتاه بودن زمان هر یک از اپیزودهای آن است. لوبومیر بنس و ولادیمیر جیرانک، خالقان اصلی دو شخصیت اصلی مجموعه و ماجراجویی‌های بانمک و جذاب آن هستند. یک تیم شش‌نفره از فیلمنامه‌نویسان اپیزودهای مختلف پت و مت را نوشته‌اند. خود لوبومیر بنس و برادرش مارک از جمله کارگردانان مجموعه هستند. موسیقی متن مجموعه یکی از نقاط قوت آن ارزیابی شده است. این موسیقی از سوی پتر اسکومال تصنیف شده است. تاکنون بیش از ٨٠ اپیزود مجموعه در طول زمانی شش‌تا ٩ دقیقه تهیه شده و کل کارهای تولید آن در استودیوی قدیمی کراکتی فیلم پراها انجام شده است. زمان پخش اول اپیزودهای مختلف مجموعه در فاصله سال‌های ١٩٧٦ تا ٢٠٠٤ بوده است و پس از آن به درخواست تماشاگران این اپیزودها بارها پخش شده است. نام اصلی مجموعه به زبان چک “کوتاسی، پت‌ومت” است.

قصه مجموعه درباره دو مرد جوان به نام پت و مت است که به نوعی روحیات بچگانه دارند و کمی بی‌دست‌ و پا هستند. این دو شخصیت در هر قسمت از مجموعه با مشکلات پیش پا افتاده‌ای روبرو می‌شوند که خودشان خلق کرده‌اند. تلاش آنها برای حل این مشکل، خط اصلی قصه هر اپیزود را تشکیل می‌دهد.

تهیه‌کنندگان پت و مت در سال ٢٠٠٤ پایان تولید آن را رسماً اعلام کردند. این در حالی بود که مجموعه شهرت بین‌المللی بسیار زیادی کسب کرده بود و عموم تماشاگران تلویزیون و دوستداران این مجموعه خواهان ادامه تولید و پخش آن بودند. سازندگان مجموعه با اعلام این مطلب که تمام حرف‌های لازم در دل ٨٠ اپیزود آن گفته شده و حرف دیگری برای بیان کردن نمانده، گفتند که دیگر قسمت تازه‌ای از آن ساخته نخواهد شد.

این مجموعه جزو معدود کارهای هنری و تلویزیونی است که به دنبال سرنگونی دولت چپگرای کشور چکسلواکی (سابق)، همچنان در بین مردم کشور محبوبیت داشت و تولید آن ادامه پیدا کرد. در دوران حکومت کمونیستی در این کشور اروپای شرقی، حدود ٣٠   اپیزود پت و مت تولید شد.

جالب این که هر دو کشور چک و اسلواکی (که پس از فروپاشی حکومت چپگرای چکسلواکی خلق شدند)‌ پت و مت را متعلق به خود می‌دانند و از آن به‌ عنوان یک گنج بومی خود اسم می‌برند. مجموعه پت و مت به بیش از ٥٠ کشور بزرگ و کوچک دنیا فروخته شده است و در تمام این کشورها با موفقیت زیادی روبه‌رو شد.


خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود :

عاشقانه ترین انیمیشن های تاریخ سینما را بشناسید! + تصاویر

با انیمیشن های ناموفق کمپانی دیزنی آشنا شوید!

بهترین انیمیشن هایی که محصول دیزنی و پیکسار نیستند! + تصاویر

انیمیشن های خاطره انگیزی که دیزنی آنها را بازسازی کرده است + تصاویر

پخش انیمیشن « South Park » در چین ممنوع شد / واکنش تمسخرآمیز سازندگان!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها