صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم جهش یافته های جدید (The New Mutants)

نقد و بررسی فیلم جهش یافته های جدید (The New Mutants)

جهش یافته های جدید (The New Mutants)

 

 « جهش یافته های جدید » یکی از آن آثاری است که مراحل تولید آن به مراتب جذابیت بیشتری از آنچه که در مقابل دوربین شاهد هستیم داشته است! کمپانی فاکس قرن بیستم که سازنده فیلم است، ابتدا قصد داشت « جهش یافته های جدید » را با حال و هوای اکشن های اَبَرقهرمانی که آمیخته با طنز است روانه سینما کند اما پس از موفقیت آثاری نظیر « It »، سازندگان به یکباره تصمیم گرفتند زمینه فیلم را تغییر داده و عناصر ژانر وحشت را به قصه اضافه نمایند! این تصمیم موجب شد تا فیلم دوباره به مرحله فیلمبرداری وارد شده و سکانس های جدید ضبط شود. اما این آخر قصه نبود!

پس از اینکه مراحل تولید فیلم تقریباً به انتها رسیده بود، کمپانی فاکس قرن بیست و یکم طی یک قرارداد غیرمنتظره به کمپانی دیزنی فروخته شد و تمام حق و حقوق آثار سینمایی نیز به این کمپانی تعلق گرفت. مسئولان دیزنی که حالا صاحب عنوان « جهش یافته های جدید » شده بودند، از نتیجه کاری که تولید شده بود رضایت نداشتند و برای فیلمبرداری مجدد چند سکانس اقدام کردند که باعث کلافگی عوامل فیلم که هرکدام درگیر پروژه های دیگر شده بودند شد! در نهایت نیز پس از اینکه فیلم آماده نمایش شد، دیزنی متوجه شد که « جهش یافته های جدید » ارزش چندانی برای اینکه کمپین های تبلیغاتی گسترده برای آن راه اندازی شود ندارد و به همین دلیل آن را در بدترین شرایط ممکن اکران کرد و پس از چند روز نیز به واسطه انتشار ویروس کرونا انتشار آن را متوقف و در نهایت فیلم را به صورت ویدئویی روانه بازار کرد! داستان « جهش یافته های جدید » که قرار بود در سال 2018 اکران شود اما در سال 2020 به خانه های ما آمده به شرح زیر است:

دختر نوجوانی به نام دنی ( بلو هانت ) بر اثر حادثه ای، اعضای خانواده اش را از دست داده و از یک آزمایشگاه مخفی سر می آورد. دنی در این آزمایشگاه متوجه می شود که توانایی های اَبَرقهرمانی دارد و باید مدتی را در کنار دیگر جهش یافته ها سپری کند تا پس از مسلط شدن به قابلیت هایش، به زندگی عادی باز گردد. اما دنی و دیگر جهش یافته ها در طول درمان متوجه می شوند که این محل برای کمک به آنها ساخته نشده و…

جهش یافته های جدید (The New Mutants)

« جهش یافته های جدید » نسبت به آثار اَبَرقهرمانی رویه ای متفاوت دارد و قصد دارد این افراد را با ترس هایشان مواجه کند. شخصیت های آسیب پذیری که علی رغم توانایی های اَبَر انسانی شان، ویژگی های انسانی دارند و هرکدام در زندگی تجربه هایی را کسب کرده اند که قلب آنها را شکسته است. فیلم تا بیش از نیمی از مدت زمانش، سعی در تاثیر رویدادهای مختلف بر ذهن شخصیت هایش دارد. دختر نوجوانی که قربانی عقاید افراطی مذهبی گردیده و پسر نوجوان دیگری که کماکان نتوانسته با عذاب وجدان اتفاق ویرانگر در معدن کنار بیاید. فیلم این پنج نوجوان را در کنار یکدیگر قرار داده اما نتوانسته آنها را بسط و گسترش دهد.

شخصیت پردازی ها در « جهش یافته های جدید » در همان مراحل ابتدایی متوقف می شود و پس از آن به ورطه تکرار می افتد. تماشاگر در اولین مواجه با نوجوانان در آزمایشگاه، به خط مشی ذهنی آنها  ( که تک بُعدی هم هستند ) پی می برد و از آن پس این شخصیت های ساده در تقابل با یکدیگر به نمایش در می آیند که نتیجه واضح و کاملاً قابل پیش بینی است. شخصیت ایلیانا ( آنا تیلور – جوی ) دختر بی اعصابی است که حوصله شخصیت اصلی داستان را ندارد و در اصطلاح عمومی، ” دختر تخس مدرسه ” است. تماشاگر خیلی زود متوجه می شود که پشت این خشونت قرار نیست هیولایی که در ظاهر ساخته شده وجود داشته باشد. سم دیگر شخصیت فیلم است که از ابتدا تعریف یک خطی درباره او بیان می شود و همان یک خط در سراسر فیلم تکرار شده و تغییری در وضعیت او پدید نمی آورد. از این رو نباید انتظار چندانی از شخصیت پردازی در طول فیلم داشت و باید به همان تعاریف ابتدایی اکتفا کرد.

جهش یافته های جدید (The New Mutants)

بزرگترین مشکل فیلم اما خط داستانی است که حتی در مدت زمان محدود فیلم که زیر 90 دقیقه است، نمی تواند گسترش پیدا کند. « جهش یافته های جدید » پس از مقدمه اش و شناختن اعضای جدید در آزمایشگاه، به شکل عجیب و خسته کننده ای به چرخه تکرار افتاده و به گفتگوی جهش یافته ها با یکدیگر خلاصه می شود. با توجه به اینکه در این گفتگوها هیچ نکته مهمی قرار ندارد و صرفاً چند توصیه اخلاقی درباره خانواده و لزوم اهمیت آن بیان می شود، باید گفت که بیش از نیمی از مدت زمان فیلم به راحتی به هدر رفته، بی آنکه دستاورد مهمی برای تماشاگر به همراه داشته باشد. رابطه عاطفی میان رین و دنی نیز فاقد پرداخت مناسب است و مسیر شکل گیری اصولی را طی نمی کند.

با اینحال « جهش یافته های جدید » در 20 دقیقه انتهایی تازه آغاز شده و تماشاگر موفق می شود پس از گذشت یک ساعت، به آنچه که انتظارش را می کشید برسد! زمانی که این جهش یافته ها با ترس و هیولاهایی که در ذهن داشتند مواجه می شوند، ضرباهنگ فیلم منظم تر شده و اکشن نسبتاً قابل قبول نیز به کمک فیلم می آید. به طور قطع می توان مشکل اساسی فیلم را به مراحل پس از تولید مرتبط دانست که انواع و اقسام نظرات بر روی آن اعمال شده و نتیجه این شده که در 60 دقیقه اول تم ترسناک به قصه غالب می شود اما در 20 دقیقه پایانی رویه رایج و حماسی اَبَرقهرمانی جایش را می گیرد! با اینحال می توان گفت که بیست دقیقه پایانی قطعاً وضعیت بهتری از شصت دقیقه ابتدایی دارد!

جهش یافته های جدید (The New Mutants)

شاید بتوان یک بار به تماشای « جهش یافته های جدید » نشست و به راحتی آن را به پایان برد اما قطعاً کمتر کسی پیدا می شود که اشتیاقی برای تماشای مجدد این نوجوانان داشته باشد. نتیجه فروش کمپانی فاکس قرن بیستم به دیزنی و کش و قوس بسیاری که بر سر ساخت و مراحل پس از تولید « جهش یافته های جدید » پیش آمد، به راحتی می تواند این فیلم را در لیست بدشانس ترین آثار سینما قرار دهد!

 

 

10                                                         imdb logo22

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

 

جهش یافته های جدید  (The New Mutants)جهش یافته های جدید  (The New Mutants)

کارگردان : Josh Boone

نویسنده : Josh Boone, Knate Lee

بازیگران :

Maisie Williams…Rahne Sinclair

Anya Taylor-Joy…Illyana Rasputin

Charlie Heaton…Sam Guthrie

Alice Braga…Dr. Reyes

ژانر : اکشن

درجه سنی: PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال )

زمان : 94 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها