صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : به مناسبت سالروز تولد سینماگری که الگوی بسیاری از فیلمسازان شد

به مناسبت سالروز تولد سینماگری که الگوی بسیاری از فیلمسازان شد

kubrick

 

۲۶ ژوییه ۱۹۲۸ سالروز تولد استنلی کوبریک کارگردان و تهیه کننده آمریکایی است. بیشتر فیلم های کوبریک بر اساس اقتباسات ادبی، جنجالی و مورد ستایش منتقدان بودند. کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزئیات دقیق در فیلمهایش معروف بود، به همین علت روش او در فیلمسازی کند و طولانی بوده، تا آنجا که گاهی میان دو فیلم او سالها وقفه می افتاده است. او در طول ۴۸سال فعالیت در حیطه کارگردانی تنها ۱۳فیلم بلند ساخت. انزوای او چه در روش فیلمسازی و چه در مورد شخصیت فردی وی، به عنوان یک کارگردان کمالگرا او را مشهور ساخته است. یکی از مشهورترین ویژگی های کوبریک این است که با وجود تعداد محدود فیلم هایش در گونه ها یا ژانرهای مختلف سینمایی کار کرده است. به مناسبت زادروز او به بررسی ژانرهای سینمایی و فیلم های او در این گونه ها پرداخته ایم.

•سینمای وحشت:

فیلم دلهره آور (Thriller film): ژانری در ادبیات، فیلم و تلویزیون است که در آن از تعلیق، کشش و هیجان به عنوان عناصر اصلی استفاده شده است. این ژانر در زیررده ژانرهای رازآلود و جنایی محسوب می شود و شباهت نزدیکی نیز با ژانر ترسناک یا وحشت دارد. درخشان ترین نمونه های این فیلم ها ساخته های آلفرد هیچکاک بوده است. درخشش ساخته کوبریک با اینکه به ژانر وحشت نزدیک است اما به علت استفاده از تعلیق و هیجان و استفاده متفاوت از المان های تصویری سینمای وحشت از زیرمجموعه های ژانر تریلر یا دلهره آور محسوب می شود.

درخشش (۱۹۸۰)

درخشش یا تلألو تنها فیلم استنلی کوبریک در سینمای وحشت محسوب می شود. فیلم بر اساس داستانی به همین نام از استیون کینگ ساخته شد. برداشتهای مکرر کوبریک در حین این فیلم یکی از ضرب المثلهای صنعت فیلمسازی ست. او ۱۲۷مرتبه از شلی دووال برای یکی از سکانسهای فیلم فیلمبرداری کرد و عصبیت شلی دووال در فیلم به خوبی مشهود است. با این حال کوبریک سکانس خروج و فوران خون از درون آسانسور هتل اورلووک را تنها سه مرتبه تکرار کرد و علت به سختی تکرار این صحنه بازمی گشت که هر بار آماده کردن آن ۹ ساعت طول میکشید! تلالو همچنین به عنوان ترسناک ترین یا دلهره آورترین فیلم تاریخ سینما نام برده میشود.

مرد نویسنده ای به همراه همسرو فرزندش در هتلی به عنوان سرایداراقامت می گزیند تا در طول فصل زمستان و در آرامش فضای هتل داستانش را به پایان برد اما دچار اختلالات روانی شده و قصد نابودی همسر و فرزندش می کند.

کوبریک در زمان فیلمبرداری به جک نیکلسون که در این فیلم در نقش «جک تورنس» یکی از بهترین بازی هایش را کرده، گفته بود؛ «داستان این فیلم واقعاً خوش بینانه است. واقعاً روح وجود دارد».

•سینمای علمی تخیلی:

فیلم علمی تخیلی (Science fiction film): یکی از ژانرهای فیلم است که در آن از ترکیب توصیفاتی همچون داستان های علمی تخیلی، ادبیات گمانه زنی و علم استفاده شده است. به طور کلی این فیلم ها در مورد پدیده های که از دید علم لزوما پذیرفه نشده ساخته می شوند. پدیده هایی همچون موجودات فرازمینی، دنیاهای بیگانه، حس ششم و سفر در زمان و همچنین اغلب همراه با عناصر مربوط به آینده همچون فضاپیما و روبات ها یا فن آوری های دیگر در این فیلم ها استفاده می شود.

۲۰۰۱: اودیسه فضایی (۱۹۶۸)

اودیسه فضایی فیلمی علمی تخیلی به کارگردانی استنلی کوبریک و تهیه کنندگی شرکت مترو گلدوین مایر است که فیلم نامه آن با همکاری کوبریک و آرتور سی کلارک از روی داستانی به همین نام نوشته شده است.

این فیلم که در اکثر لیست های بهترین فیلم های سینما قرار دارد، در رده ششم فیلم های منتخب منتقدین سایت اند ساوند قرار دارد.

فیلم به ۲ بخش کلی تقسیم شده است.در بخش اول زندگی انسانهای اولیه نمایش داده می شود که بر سر غذا و آب با هم و موجودات دیگر در جدال اند و اندک خلاقیتی آنها را در این مبارزه یاری می کند. در این بخش برخورد انسان های اولیه با یک قطعه مونولیتی عامل آغازین خلاقیت و ابتکار آنها در استفاده از امکانات محیطی نمایش می یابد. بخش دوم در زمان معاصر می گذرد، بعد از کشف مونولیت ۴ میلیون ساله عده ای برای بررسی آن اعزام می شوند و از درک آن عاجز می مانند، بخش سوم ۱۸ماه بعد را نمایش می دهد که سفینه ای ویژه برای بررسی موضوع اعزام شده است و هدایت سفینه به عهده رایانه ای با نام HAL است.

با گذشت ۴دهه از ساخت «۲۰۰۱، یک اودیسه فضایی»، این فیلم هنوز برجسته ترین اثر سینمایی در ژانر علمی تخیلی است.

•سینمای درام معمایی:

فیلم درام (Drama film): نام ژانری در سینماست که در آن کاراکترهای فیلم در چارچوبی واقعی با مشکلات احساسی روبرو می شوند.

فیلم معمایی:(Mistery film) یا فیلم رازآلود یکی از ژانرهای فیلم است که زیرمجموعه فیلم جنایی محسوب می شود. این فیلم معمولا مجموعه ای از تلاش های افراد یا کاراگاهان را به نمایش در می آورد که برای روشن شدن و حل معمای یک جنایت مرموز در حال تحقیق و به دنبال سرنخ و گشوده شدن معمای قصه است.

در چشمان کاملا بسته کوبریک جنبه های درام شخصیت ها در کنار کشش باز شدن گره های معمایی و رازآلود داستان قرار گرفته، بنابراین ژانر تلفیقی درام معمایی را رقم زده است.

چشمان کاملاً بسته (۱۹۹۹)

چشمان کاملاً بسته فیلمی است به کارگردانی استنلی کوبریک است که پس از مرگ وی در سال ۱۹۹۹اکران عمومی شد. فیلمنامه آن را استنلی کوبریک با همکاری فردریک رافائل و با نگاهی بر داستان «داستانک رویایی» نوشته آرتور شنیتسلر نوشته است. تام کروز، نیکول کیدمن، سیدنی پولاک بازیگران این فیلم هستند. این کار آخرین کار استنلی کوبریک است که ویرایش پایانی فیلم را نیز خودش انجام نداده است.

•سینمای کمدی درام:

به ظاهر هدف کمدی خنده و تفریح است اما در حقیقت مسائل جدی در پرده شوخی نموده می شود . در کمدی شخصیت قهرمانان و شکست هایشان بیشتر جنبه شادی آور و عمدتا سرگرمی دارد و معمولاً بیننده بدان توجه جدی نمی کند . تماشاگر ازقبل می داند که فاجعه? بزرگی اتفاق نخواهد افتاد بلکه سیر حوادث در جهت کامرانی قهرمان یا قهرمانان است . قهرمانان کمدی اکثرا افرادی از قشر متوسط یا پایین جامعه اند که درطول نمایش مرتکب اشتباهات و یا رفتارهایی میشوند که مخاطب بر دردسرسازبودن یا اشتباه بودن این اهمال اشراف کامل دارد.

لولیتا(۱۹۶۲)

«لولیتا» رمانی است از ولادیمیر ناباکوف که کوبریک در طرح ِ داستان آن تغییرهای اساسی داد. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۹۵۵در پاریس به چاپ رسید. استنلی کوبریک، در سال ۱۹۶۲، و آدریان لین در سال ۱۹۷۵، دو فیلم با اقتباس از این رمان ساختند.

کوبریک در سال ۱۹۶۲ فیلم ِ «لولیتا» را ساخت . او برای ساختن ِ این فیلم به انگلستان رفت و پس از آن برای همیشه در آن جا اقامت گزید.

• سینمای جنایت:

فیلم جنایی (Crime Film): نام نوعی از ژانرهای سینمایی است که به تاریخچه واقعی جنایت ها و یا اقتباس از داستان های جنایی تبهکاران و جنایتکاران می پردازد. درونمایه اصلی این فیلم ها قتل، جرم و جنایت است. از فیلم های شاخص این ژانر می توان به «هفت» ساخته دیوید فینچر اشاره کرد.

کشتن (۱۹۵۶)

«قتل» یا «کشتن» اولین فیلمی ست که کوبریک به ساختن آن تفاخر کرد فیلم اقتباسی است از کتاب (Clean break) نوشته لایونل وایت. ساختار بسیار دقیق و پیچیده فیلم که به سخن گفتن در باره یک قتل از زبان افراد مختلف می پردازد و کارگردانی دقیق آن که نشان از وجود کارگردانی خوش فکردر پشت دوربین دارد این فیلم را تبدیل به فیلمی ماندگار می کند. البته هنوز از آن نگاه ژرف و فیلسوفانه کوبریک در این فیلم خبری نیست وتنها ساختار و تکنیک بسیار دقیق آن است که باعث حیرت همگان می شود.

بوسه قاتل(۱۹۵۵)

بوسه قاتل با فیلمبرداری و تدوین خود کوبریک، بر پایه رمان «فرار بی عیب و نقص» نوشته لایونل وایت است. داستان فیلم در مورد مشتزن سنگین وزنی است که در پایان دوران حرفه ای خود درگیر یک جنایت می شود. در این فیلم روت سوبوتکا همسر کوبریک در آن زمان بازی می کند. این فیلم جایزه بهترین کارگردان سال را از جشنواره لوکارنو برای او به همراه آورد.

پرتقال کوکی (۱۹۷۱)

«پرتقال کوکی» بر پایه رمانی از آنتونی برجس و محصول شرکت برادران وارنراست. هنگام اکران این فیلم در انگلستان به خاطر تقلید برخی از جوانان از کارهای شخصیت اول فیلم (الکس)، کارگردان فیلم از پخش آن در انگلستان جلوگیری کرد و این فیلم پس از مرگ کارگردان در آنجا اکران عمومی شد. بعدها همسر کوبریک اظهار داشت که ممنوعیت این اثر بدنبال تهدیدهای مکرر استنلی از سوی افراد ناشناس و پیشنهاد پلیس مبنی بر عدم اکران این اثر صورت گرفت.

لکس جوان شرور و خلاف کار بر اثر قتل زنی به زندان می افتد و در آنجا تحت درمان روش جدیدی برای اصلاح خلاف کاران قرار می گیرد …

«پرتقال کوکی» نامزد اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی و تدوین بود اما موفق به دریافت هیچکدام نشد.

•سینمای جنگ:

فیلم جنگی (War Film): یکی از ژانرهای فیلم است که در مورد موضوعات مربوط به جنگ ساخته می شود. این داستان ها ممکن است خیالی، بر مبنای حقیقت تاریخی، زندگی نامه ای و یا تاریخ متناوب باشد. در مقابل فیلم های ضد جنگ نیز ساخته می شود که درد و وحشت جنگ را از دیدگاه سیاسی و ایدئولوژیک به نمایش می گذارد.

غلاف تمام فلزی(۱۹۸۷)

فیلمنامه فیلم را استنلی کوبریک بر اساس رمانی از گوستاو هاسفود نوشته است. فیلم درباره جنگ ویتنام هست و از۲ بخش اصلی تشکیل شده است . در قسمت اول فیلم شاهد آموزش سربازان امریکایی در اردوگاه های آموزشی هستیم، جایی که آنها زیر بدترین و سنگین ترین فشارهای روحی وجسمی قرار می گیرند تا از آنان مردانی قاتل درست شود. در پایان تراژیک آن یکی از سربازان که زیر فشار روحی تمرینات کاملا تبدیل به یک روانی شده است ابتدا افسر تمرین و سپس خود را می کشد .

بخش دوم فیلم در خط مقدم می گذرد جایی که سربازان آبدیده آماده نبرد هستند. در این بخش فیلم نیز شاهد تعدادی از نبرد هایی هستیم که باعث می شود سربازان پی ببرند که هنوز ذره ای انسانیت در وجودشان نهفته است.

این فیلم نامزد جوایز اسکار برای بهترین فیلمنامه اقتباسی شده است. همچنین لی ارمی به خاطر این فیلم نامزد بهترین بازیگر مکمل مرد در جوایز گلدن گلاب شده است. مجله امپایر این فیلم را در رده ۴۵۷ در بین ۵۰۰ فیلم بزرگ تاریخ قرار داده است.

بری لیندون (۱۹۷۵)

«بری لیندون» بر پایه رمانی از ویلیام میکپیس تکری ساخته شده و داستان آن در قرن هیجدهم میلادی روی می دهد. کوبریک برای نخستین بار، فیلم را زیر نور شمع تصویربرداری کرد نه زیر نور لامپ و برای انجام این کار چند وسیله جدید ساخت.

داستان فیلم در مورد مردی ست که در قرن ۱۸که در یک خانواده روستایی ساده به دنیا آمده است و با مادرش زندگی می کند، عاشق دختر عموی خود می شود، موفق به ازدواج با او نمی شود یه جنگ می رود و پس از آن اتفاقات زیادی در زندگی او پیش می آید. با یک دوشس بیوه برای ثروت او ازدواج می کند، و به این وسیله راه ترقی او باز می شود؛ درصدد بدست آوردن عنوان دوک است و در این زمینه بسیار تلاش می کند اما ناگهان دوران بدبختی های او بوجود می آید: ابتدا فرزندش را از دست می دهد و پس از آن در یک دوئل با پسر دوشس پایش را از دست می دهد و برای همیشه از زندگی اشرافی دوشس و پسرش خارج می شود.

«بری لیندون» یک نامزدی اسکار و جایزه بافتا در رشته بهترین کارگردانی برای کوبریک به دست آورد.

دکتر استرنجلاو: چگونه یاد گرفتم که از بمب نترسم و آن را دوست داشته باشم (۱۹۶۴)

دکتر استرنجلاو کمدی سیاهی درباره دوران جنگ سرد بر پایه رمان «وضعیت قرمز یا دو ساعت به آخرزمان» نوشته پیتر جرج است. این فیلم در ? رشته در اسکار نامزد شد که شامل بهترین فیلم بهترین کارگردانی بهترین بازیگر مرد برای پیتر سلرز و بهترین فیلمنامه اقتباسی می باشد و همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردان از سوی انجمن کارگردانان آمریکا شد که در هیچکدام موفق نبود. اما این فیلم در بفتا برنده دو جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

ژنرال ریپر فرمانده نیروی هوایی امریکا که کمی هم خل وضع است براین باور است اضافه شدن فلوراید به منابع آب امریکا نقشه شوروی برای مسموم کردن امریکایی ها است تصمیم میگیرد تا به صورت مخفیانه و بدون اطلاع دادن به بالا دستی ها بمب افکنی حاوی

دیالوگ های فیلم و سکانس عالی هستند اما ماندگار ترین دیالو فیلم را رییس جمهور میگوید: «اقایون اینجا اتاق جنگه ,اینجا نمیتونید با هم دعوا کنید»

راه های افتخار(۱۹۵۷)

«راه های افتخار» مهم ترین فیلم ِ کوبریک در دهه ۱۹۵۰ و درواقع نخستین فیلم ِ بااهمیت ِ کوبریک است . کوبریک، فیلم نامه اش را براساس ِ رمان ِ همفری کاب نوشته بود، و کاب اساس ِ رمان ِ خود را با اتکا و اعتنا به ماجراهای واقعی تنظیم کرده بود. ظاهراً کوبریک نخستین بار رمان ِ کاب را در ۱۵ سالگی خوانده بود، و تا سال ها بعد، تا زمان ِ ساختن ِ «راه های افتخار» را درذهنِ خود داشت .

«راه های افتخار» با بازی کرک داگلاس در نقش سرهنگ دکس درباره حمله آلمان به فرانسه است. نیروهای فرانسوی با یکدیگر درگیر می شوند و کارشان به دادگاه می کشد، در دادگاه نیز بی عدالتی بیداد می کند.

نمایش این فیلم بخاطر ترسیم چهره منفی از ارتش فرانسه، در این کشور ممنوع شد. در اسپانیا نیز بخاطر نگرش ضد نظامی اش از سوی ژنرال فرانسیسکو فرانکو ممنوع شد. در آلمان بخاطر حفظ روابط با فرانسه به مدت دو سال از نمایش فیلم جلوگیری به عمل آمد.

هراس و هوس (۱۹۵۳)

کوبریک و توبا متز که در آن زمان همسر وی بود تنها عوامل پشت صحنه فیلمی بودند که دوست کوبریک هاوارد ساکلر فیلمنامه آن را نوشته بود. ساکلر در سال۱۹۶۸ موفق به دریافت جایزه پولتیزر شد. کوبریک این فیلم را با بودجه اندک ۱۰ هزار دلار ساخته بود. خود نسبت به این فیلم اینگونه اذعان داشته که : این فیلم آن مطالب و مقاصدی را که من در تفکراتم داشتم پیاده نکرد .هراس و هوس چند نقد و بررسی قابل احترام را از منتقدان آن دوره کسب کرد اما در واقع یک شکست تجاری برای کوبریک محسوب شد. کوبریک بعدها از ساختن این فیلم احساس شرمساری و خجالت می کرد و تلاش کرد تا این فیلم را از گردونه سینما دور بیاندازد اما با پیدا شدن نسخه ای از آن برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۱ کانال تلویزیونی فیلم های کلاسیک ترنر این فیلم را پخش کرد و در پی آن بناست چهار فیلم اولیه اش از جمله «هراس و هوس» در پاییز امسال یعنی ۲۰۱۲ دوباره اکران شوند.

•سینمای اکشن:

فیلم اکشن (Action film): یکی از ژانرهای فیلم است که در آن یک یا چند قهرمان اصلی با مجموعه ای از درگیری های فیزیکی، رزمی و جنگی روبرو می شوند. قهرمان اصلی فیلم برای پیروزی باید بر دشنان خود غلبه کند. دوران رشد فیلم های ژانر اکشن بیشتر در دهه ۷۰ میلادی بود.

اسپارتاکوس(۱۹۶۰)

کوبریک در ۱۹۶۰ به جای ِ آنتونی مان فیلم ِ اسپارتاکوس را کارگردانی کرد؛ فیلمی درباره بردگان ِ در روم ِ باستان ، که به رغم نظرِ کوبریک ازفیلم های خوب او محسوب می شود. اسپارتاکوس حاصل ِ کارِ دو کارگردان ، دو سال کار و بیش از دوازده میلیون دلار هزینه است . کرک داگلاس ، که بازیگرِ اصلی و مدیر تولید فیلم بود، مسئولیت ِ اخراج ِ کارگردان ِ اول ِ فیلم (آنتونی مان ) را به عهده داشت . اسپارتاکوس بر پایه رمانی از هاوارد فاست با حضور لارنس اولیویه در نقش مارکوس لیسینیوس کراسوس و پیتر یوستینف که برای بازی در این فیلم جایزه اسکار را دریافت کرد. فیلم بارها دچار سانسور شد و در این میان اولیویه یکی از بازیگران درگذشت درنتیجه تونی کرتیس و آنتونی هاپکینز دوبله نقش او را برعهده گرفتند.

«اسپارتاکوس» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین کارگردانی هنری و بهترین فیلمبرداری را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری سینمای ایران

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها