image 13960627859 4 dorri4

ضیاءالدین دری عضو سابق شورای پروانه نمایش ضمن اظهار نظر درباره پنج فیلم رفع توقیف شده، مساله توقیف فیلم‌ها و سپس صدور مجوز نمایش برای برخی از آنها را ناشی از فشارهای بیرونی دانسته و پیشنهاد عجیبی برای رفع مشکل صدور پروانه نمایش داده است. او می گوید برخی فیلمنامه‌ها که می‌توانند حساسیت‌زا باشند، بهتر است تصاویر پلان‌بندی شده به شورای پروانه ساخت بدهند.

او در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان با تاکید بر اینکه با هرگونه توقیف فیلم مخالف است، دلیل توقیف فیلم‌ها را ضعف در نظارت پیش از تولید آثار سینمایی دانسته و گفته است: «در شورای پروانه ساخت، فیلمنامه‌ها به صورت کلی ارائه می‌شوند. برخی فیلمسازها هم ممکن است براساس همان فیلمنامه، فیلم بسازند ولی در نماها یا شیوه اجرا، محتوا عوض شده و حساسیت‌های زمان اکران را لحاظ نمی‌کنند. اما اگر در همان مرحله پیش از تولید، تکلیف فیلم مشخص شود، هزینه‌های بعدش را هم نخواهد داشت

کارگردان «کیف انگلیسی» در ادامه راه‌حل پیشنهادی خود را این‌گونه توضیح داده است: «شورای پروانه ساخت می‌تواند در مورد برخی فیلمنامه‌هایی که حساسیت‌زا هستند به صورت تصاویر پلان‌بندی شده، نظارت کنند. هنگام دریافت پروانه نمایش هم بهتر است شورای پروانه نمایش با حضور دو عضو مشترک با شورای پروانه ساخت، در مورد اکران فیلم نظر دهند

دری که در یک سال گذشته اظهار نظرهای جنجال‌برانگیز کم نداشته و اخیرا گفته بود دلیل اکران نشدن «خانه پدری» این بود که دختر حجت‌الله ایوبی با دیدن فیلم حالش بد شده بود، فیلمسازان را در این زمینه مقصر می‌داند: «در سال‌های اخیر خیلی تلاش کردیم پروانه ساخت فیلم‌ها به سهولت داده شود و با اعتماد به فیلمسازان همین کار انجام شد؛ ولی برخی فیلمسازان، همکاری نکردند و نتیجه این شد که سختگیری‌ها در ارائه پروانه نمایش بیشتر شود

این کارگردان در حالی چنین پیشنهادی مطرح کرده که سختگیری‌های نظارتی فبل و هنگام تولید در دهه 1360 در سینمای ایران اعمال می‌شد و خاطراتی نقل شده که گاهی مدیران سینمایی وقت یا نمایندگان‌شان در پشت صحنه فیلم‌ها حاضر می‌شدند. اما آنچه دری پیشنهاد داده، به نظر می‌رسد سابقه ندارد.

به شمقدری گفتم «آشغال‌های دوست داشتنی» را اکران کند

این فیلمساز در ادامه مصاحبه خود درباره پنج فیلم رفع توقیف شده اظهار نظر کرده است: «فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» واقعا حرف خاصی نداشت که بخواهد چند سال بلاتکلیف بماند همان سال اول، به آقای شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی گفتم بگذارید فیلم اکران شود. یا فیلم «پارادایس» هم به خاطر شخصیت روحانی و موقعیتی که در فیلم قرار گرفته بود تا به حال مشکل اکران داشت

او مشکل «پارادایس» را این‌گونه توضیح داده است: «به هر حال بخش مهمی از جامعه ما نسبت به مساله روحانیت و تصویری که از آن ارائه می‌شود، حساسیت‌هایی دارند و شورای پروانه نمایش هم این حساسیت‌ها را لحاظ می‌کند. مشخصا در مورد این فیلم نمی‌گویم، ولی برخی دوستان فیلمساز یا حتی بازیگر، ظرافت‌های اجرای نقشی که حساسیت‌زا است را لحاظ نمی‌کنند. درصورتی که اگر در اجرا رعایت شئون درستی از نقش باشد، هنگام نمایش فیلم، مشکلی نخواهند داشت

«عصبانی نیستم» ربطی به حوادث 88 ندارد!

او درباره سه فیلم دیگر هم گفته است: «درمورد «خانه دختر»، نیمی از اعضای شورای پروانه نمایش سابق معتقد بودند که فیلم اشکال تدوینی دارد و اگر این اشکال را برطرف می‌کردند، فیلم اکران می‌شد. فیلم «عصبانی نیستم» را هم یک عاشقانه دیدم و اصلا فیلم مرتبط با حوادث سال 88 نبود اما دوره‌ای که نمایش داده شد، فیلم را درگیر سوءتفاهم‌های سیاسی کرد. اما در مورد «خانه‌پدری» قبلا هم گفتم که فیلم می‌تواند با رعایت شرایط سنی نمایش داده شود. البته این فیلم در گروه هنروتجربه اکران شد ولی به خاطر فشارهای بیرونی، از ادامه نمایش بازماند

شورای پروانه نمایش تحت فشارهای بیرون از سینما تصمیم می‌گیرد

کارگردان سریال «کلاه پهلوی» در مورد تاثیر مواجهه رسانه‌ها با فیلم‌ها و حواشی اکران جشنواره فیلم فجر گفت: «فیلمساز فیلمی را ساخته، برای پروانه نمایش اصلاحات هم انجام داده اما وقتی در جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شود، برخی رسانه‌ها، شروع به جنجال بر سر فیلم می‌کنند. شورای پروانه نمایش هم دنبال دردسر نیست و می‌گوید که فیلم فعلا نمایش داده نشود. از آن طرف فیلم برای نمایش آنقدر معطل می‌ماند که یکسری  از رسانه ‌های دیگر شروع به جنجال می‌کنند. این فشارهای بیرونی هم برای توقیف و هم برای اکران دوباره فیلم، بر نظر شورای پروانه نمایش تاثیرگذار است، داستان تکراری و فجیعی که دامن سینما را گرفته است