صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم گیج گاه

نقد و بررسی فیلم گیج گاه

گیج گاه

کسی در فیلم «گیج گاه» حضور دارد که من بشناسم؟

حامد بهداد و باران کوثری، بازیگران نقش های اصلی فیلم هستند. بازیگران مطرح فراوانی هم در نقش های مکمل و کوتاه در فیلم حضور داشته اند که از جمله آن ها می توان به فرهاد آئیش، سروش صحت، جمشید هاشم پور و نادر سلیمانی اشاره کرد.

داستان فیلم درباره چیست؟

داستان فیلم در دهه های شصت و هفتاد روایت می شود و قصه مربی باشگاهی را به تصویر می کشد که عاشق مادر شاگردش می شود اما…

کارگردان کیست؟

عادل تبریزی که سال ها به عنوان دستیار کارگردان با کارگردانان مطرحی از جمله مرحوم داریوش مهرجویی، بهرام توکلی و رضا درمیشیان همکاری کرده بود و «گیج گاه» نخستین فیلم بلند سینمایی این کارگردان به شمار می رود.

گیج گاه

نکات مثبت فیلم؟

سکانس حضور بازیگران ستاره سینمای اکشن ایران در دهه شصت، هرچند با بی برنامه و از سر ذوق زدگی، از معدود لحظات قابل توجه فیلم است.

فیلم سراسر نوستالژی بازی است و در لابلای کوه اشارات به نوستالژی های دهه های شصت و هفتاد، چندتایی شان می گیرد و تماشاگر را می خنداند.

نکات منفی فیلم؟

نویسندگان فیلم صرفاً قصد داشته اند تا از نوستالژی های دهه های گذشته برای مخاطبین فیلم بسازند و خیلی توجهی به قصه و روایت و فیلمنامه نداشته اند. از این جهت است که در فیلم کلی خرده روایت وجود دارد که همگی به حال خود رها می شوند.

دو بازیگر اصلی داستان تلاش زیادی داشته اند تا بامزه به نظر برسند اما واقعاً حامد بهداد و باران کوثری بازیگران بامزه ای نیستند!

فیلم در ابتدا به ورزش کاراته و حضورش در قصه تاکید می کند اما از نیمه های فیلم آن را به حال خودش رها می کند و به فیلمفارسی می پردازد!

در فیلم سکانسی وجود دارد که شاگردان مدرسه فریاد می زنند «ما مخلص آقای عادل تبریزی هستیم»؛ عادل تبریزی کارگردان فیلم است!

نقد ویدئویی فیلم «گیج گاه» را در ادامه ببینید:

حرف آخر؟

سینمای ایران چند سالی است که ژانر عجیب و غریب «نوستالژی» را به رسمیت شناخته و اغلب آثار طنز را با پرداخت های تکراری روانه سینما می کند. «گیج گاه» اما جز اشاره به همان نوستالژی ها، هیچ ویژگی دیگری ندارد و به طور مشخص، فاقد قصه و فیلمنامه است. برای ساخت یک فیلم، صرفاً علاقه به یک دوران خاص نمی تواند راه گشای شما برای ورود به عرصه فیلمسازی باشد؛ شما نیازمند فیلمنامه، پرداخت شخصیت ها و توجه به جزئیات هستید.

 

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
16 روز قبل

نمره نداشت نقد

Man
Man
16 روز قبل

در فیلم سکانسی وجود دارد که شاگردان مدرسه فریاد می زنند «ما مخلص آقای عادل تبریزی هستیم»؛ عادل تبریزی کارگردان فیلم است!
😂