صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم اورکا (orca)

نقد و بررسی فیلم اورکا (orca)

اورکا

خلاصه داستان:

این فیلم داستان زندگی الهام اصغری، شناگر رکوردار گینس را روایت می کند. شناگری که اگرچه توانست رکورد گینس را جابجا کند، اما برای ثبت آن در ایران با مشکلاتی مواجه شد.

کارگردان:

سحر مصیبی که پیش از این تجربه ساخت یک مستند درباره خواهران منصوریان را در کارنامه اش به ثبت رسانده و «اورکا» نخستین فیلم سینمایی او محسوب می شود.

نقد فیلم «اورکا»:

فیلم «اورکا» پس از انتشار مستندی درباره الهام اصغری ساخته شده است. مستندی که تهیه کننده آن نیز مهتاب کرامتی بود و حالا در نسخه سینمایی نیز کرامتی خود یکی از تهیه کنندگان فیلم به شمار می رود. اما متاسفانه فیلم سینمایی که براساس زندگی الهام اصغری ساخته شده، نمی تواند تبدیل به اثری شود که زندگی این شناگر رکورددار گینس را برای تماشاگر به درستی روایت کند.

مهم ترین مشکل فیلم «اورکا» شخصیت پردازی ضعیف الهام اصغری در فیلم است. فیلم که آغاز می شود، تماشاگر با شخصیتی بحران زده مواجه می شود که تجربه خشونت آمیزی از زندگی مشترک داشته و در یک افسردگی بی انتها غوطه ور شده است. با این حال، طولی نمی کشد که فیلم به یکباره او را از افسردگی خارج کرده و تبدیل به فردی پر انگیزه می کند که قصد تاریخ سازی و ثبت رکورد گینس دارد! سیر تحول شخصیت الهام از فردی افسرده به فردی با انگیزه، تنها در یک سکانس رخ می دهد و توضیح بیشتری در این خصوص داده نمی شود!

اورکا

مشکل دیگر فیلم، بخش میانی آن است که انتظار می رود در آن تماشاگر، قهرمان اصلی داستان را بهتر بشناسد و در مسیر رسیدن او به قله افتخار در کنارش باشد. اما بخش میانی فیلم یک درام بی اهمیت است که در آن صرفاً یک دوستی ساده میان الهام و افراد محلی در بلوچستان شکل می گیرد و هر بار مسائل بی اهمیت تکرار می شود. متاسفانه بخش میانی فیلم که نیازمند پرورش شخصیت اصلی داستان بوده، نه تنها اقدام موثری انجام نمی دهد بلکه حتی قصه فرعی هم تعریف نمی کند که بتواند اندکی به بهبود شناخت تماشاگر از شخصیت اصلی داستان بینجامد.

به این مشکلات باید برخی شخصیت ها را هم اضافه کرد که بود و نبودشان تاثیری در روایت ایجاد نکرده است. شخصیت پدر که در ابتدا به عنوان یک پدر ایده ال و حمایت کننده به تماشاگر معرفی می شود، در میانه فیلم ناگهان از  فیلم محو می شود! همچنین معضل شوهر سابق که در مقدمه باعث حال بد الهام اصغری بوده، در اواسط فیلم ناگهان حل می شود و دیگر خبری از تماس های او نیست!

نقد ویدئویی فیلم «اورکا» را در ادامه ببینید:

شاید تنها حضور ترانه علیدوستی در «اورکا» باشد که توانسته فیلم را سرپا نگه دارد. بازیگری که تلاش مناسبی انجام داده تا بتواند در صحنه های شنا در دریا عملکرد مناسبی داشته باشد و باید گفت تا حدی هم در این زمینه موفق بوده است. با این حال، شخصیت پردازی ضعیف الهام اصغری در فیلم، اجازه درخشش به علیدوستی نداده است.

«اورکا» چیزی بیشتر از آنچه که تماشاگر پیش از این درباره الهام اصغری می دانست به او ارائه نمی دهد. فیلم نه به زندگی شخصی این شناگر می پردازد و نه حتی در بخش میانی فیلم، چیزی درباره او برملا می کند که ارزش تماشای فیلم را بالا ببرد. متاسفانه فقر ژانر بیوگرافی در سینمای ایران باعث شده که اغلب فیلمسازان ما درک درستی از این ژانر نداشته باشند.

 

نمره: 3/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کورش محمودی
کورش محمودی
5 ماه قبل

فیلم بسیار زیبا و تاثیر گذاری بود.

خاتون
خاتون
5 ماه قبل

فیلم عرزشی سوزه چون ماهیت واقعی اونا رو نشون میده…بایدم این فیلم ها توقیف بشن چون بدجوری به جلز و ولز میندازه خیلی از این فواحش مغزی رو

رامین
رامین
6 ماه قبل

عالی بود. من به شخصه هم با داستانش و هم با بازی هاش کیف کردم بخصوص بازی مهتاب کرامتی عزیز…نقد نبود این چیزی که گفتی….داشتی فیلم رو میکوبیدی….3؟ واقعا که..امتیاز 7 به بالا لایق این فیلمه
همین نقدها باعث میشه که بیوگرافی کمتر ساخته بشه تو این سرزمین

سینا
سینا
6 ماه قبل

اصلا نقد خوبی نبود، 3 از 10ینی یک فیلم زیر متوسط که مضحکه! این فیلم بین 5 تا 7 میگیره، ینی متوسط روبه خوب
شما اصلا به موسیقی زیبای فیلم اشاره نکردی
به فیلمبرداری زیبای اون (مخصوصا تو این روزها که هرکی بیخود و بیجهت دوربین روی دست استفاده میکنه!)
به تدوین نسبتا خوب فیلم
در کنار عرق سرد، این رو هم جزو ماندگارترین فیلمهایی میبینم که یک دغدغه تاسف آور اجتماعی رو به شکلی قابل قبول دراماتیزه کرده.

سحر
سحر
6 ماه قبل

من که لذت بردم و با نقد شما موافق نیستم

حسن
حسن
6 ماه قبل

فیلم بسیار زیبایی بود و ماهیت یک زن با تمام مشکلات واقعی که وجود دارد رو نمایش داد
با تشکر فراوان از تمام عوامل فیلم
سپاس

بازرس
بازرس
6 ماه قبل

اون چیزی که باید به مخاطب نشون داد!

مینا
مینا
6 ماه قبل

فیلم بسیار عالی بود و همه ی صحبت های شما رو رد میکنم