صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم جن گیر: معتقد (The Exorcist: Believer)

نقد و بررسی فیلم جن گیر: معتقد (The Exorcist: Believer)

The Exorcist Believer5993 jpg 80

«جن‌گیر» محصول سال 1973 یکی از بهترین آثار تاریخ سینما به شمار می‌رود. فیلمی که اغلب علاقه‌مندان به سینما معتقدند با اختلاف، بهترین فیلم ترسناک ساخته شده تا به امروز است. این فیلم الهام‌بخش ساخت بسیاری از آثار وحشت در دهه‌های گذشته بوده که هیچ‌کدامشان نتوانستند به آنچه که نسخه 1973 دست‌یافته بود دست یابند. حالا پس از گذشت 50 سال، دنباله رسمی برای این فیلم منتشر شده است.

داستان فیلم درباره دختربچه‌ای است که تصمیم می‌گیرد برای ارتباط باروح مادرش، به همراه هم‌کلاسی‌اش مراحل احضار جن را در یک جنگل انجام دهند؛ اما به دلایل نامشخص، برای مدتی ناپدید می‌شوند و زمانی که توسط والدینشان پیدا می‌شوند، مشخص می‌شود که جن‌زده شده‌اند و…

جن‌گیر: معتقد (The Exorcist: Believer)

جن‌گیر: معتقد (The Exorcist: Believer) مجموعه‌ای از اشتباهات را یکجا تجربه کرده و تجربه‌ای صد و هشتاددرجه‌ای در مقابل نسخه سال 1973 رقم می‌زند. «The Exorcist: Believer» در مقدمه طولانی که برای آغاز قصه در نظر گرفته، از پرداخت به جزئیات پرهیز می‌کند و با حفره‌های متعدد قصه را به جلو هدایت می‌کند. حضور دو دختربچه در جنگل و جن‌زده شدنشان، هیچ دلیل منطقی ندارد و فیلم خشت اول خود را به اشتباه بنا می‌کند. در واقع تماشاگر نمی‌داند که چرا باید به صحبت‌های دختر درباره ارتباط عاطفی قوی با مادرش اهمیت دهد در حالی که در طول فیلم ابداً این رابطه به تصویر کشیده نشده است!

بحران بعدی فیلم در زمان جن‌زده شدن دو دختر شکل می‌گیرد. جایی که می‌بایست حس وحشت رفته‌رفته به فیلم اضافه شود و متعاقباً تماشاگر نیز این ترس را تجربه کند. بااین‌حال، فیلم تقریباً در هیچ سکانسی این دو دختر جن‌زده را با سوژه‌ها تنها نمی‌گذارد و همواره عده‌ای در کنار آن‌ها حضور دارند که همین موضوع هم باعث شده تا تماشاگر ترس چندانی را حس نکند. در واقع، تماشاگر از لحاظ روانی خود را تنها، در موقعیت وحشت نمی‌بیند و فیلم هم سازوکاری برای مقابل با این وضعیت به کار نمی‌گیرد!

نقد ویدئویی فیلم جن‌گیر: معتقد (The Exorcist: Believer) را در ادامه ببینید:

بااین‌حال، اصلی‌ترین ضعف فیلم در بخش سوم یا همان جن‌گیری است. جایی که اجرای بسیار ضعیف و عجیب مراسم جن‌گیری، فیلم را در دقایقی به یک اثر کمدی مبدل می‌نماید. استفاده از جلوه‌های صوتی بی‌ربط به صحنه (مانند بالاتر بودن صدای معده دختر جن‌زده از دیالوگ!) یا جلوه‌های ویژه عجیب و ناامیدکننده که از نسخه سال 1973 عقب‌تر است، باعث تعجب تماشاگر خواهد شد. نکته عجیب این که فیلم حتی یک پیچش داستانی هم برای جذاب‌تر کردن قصه در نظر نگرفته و هرآنچه که انتظار می‌رود را مو به مو به اجرا درآورده تا میزان حس کنجکاوی مخاطب در خصوص قصه به صفر کاهش پیدا کند!

«The Exorcist: Believer» تمام خاطرات قسمت اول این مجموعه را بر باد می‌دهد و بهترین تصمیم برای مخاطبین این است که به تماشای این اثر ضعیف ننشینند و در صورت تمایل به تماشای «جن‌گیر»، به تماشای همان نسخه سال 1973 بپردازند که از هر لحاظ فیلم بهتری بود و حتی امروز هم تماشای آن لرزه به تن مخاطب می‌اندازد.

 

نمره: 2/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسعود
مسعود
6 ماه قبل

نقد فیلم رو مو به مو کاملاً درست گفتید

حسین
حسین
6 ماه قبل

چقدر رو این فیلم حساب کرده بودم انتظار داشتم بعد 50 سال یه نسخه قابل قبولی ازش بسازن که حداقل رتبه 6 بگیره اخه 2 هم شد امتیاز؟؟؟؟ دیگه رمقی واسه نگاه کردنش ندارم. تِر زده شد تو احساسم

شهروز ربیعی
شهروز ربیعی
6 ماه قبل

هر فیلم هر ژانر و هر فرانچایز علاقه مندان ، طرفداران و بیننده های پروپا قرص و متعصب خودشو داره ، فیلم جن گیر معتقد خیلی نامبر وان عمل نکرد ولی افتضاح و گند کاریم نبود ، مطمئنا خیلی ها هستند ک لذت بردن و شور و شوق قبل از اکران داشتن ، لطفا شخصی نقد نکنید فیلمو چون کسی دوست نداشته قرار نیست ب فیلم برچسب گند کاری و افتضاح بزنه .
فیلم داستان روانی داشت ، بازیگرا عملکردشون خوب بود ، فیلم آبکی نبود و مهم ترین بخش گریم عالیه دختران تسخیر شده بود ک عااااالی بود ، پارت سوم فیلم ب اوج هیجان خودش رسید و با توجه ب فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار عملکرد خوبی داشته و رضایت بخش بوده .
لطفا شخصی نقد نکنید قرار نیست چون من فیلمی رو دوست ندارم برچسب افتضاح ب فیلم بزنم و برای سلایق مختلف احترام قائل باشم

رامین
رامین
6 ماه قبل
پاسخ به  شهروز ربیعی

جز پاراگراف آخر که یک حکم دهی و تحمیل در آن بود بقیه سخن هیچ توهینی نیست
نقد و سلیقه یه چیز شخصیع
انتظار داری کسی که زندگیش دوستاش خانوادش حتی آدمای غریبه زندگیش با تو متفاوته (ارزش گزاری نمی کنم فقط بحث تفاوت هست) از نگاه تو نظر بده یا منو دیگری؟
احترام یعنی چی ؟شماداری بی احترامی میکنی که داری در هیئت یک مفتش میگی چی بگه چی نگه
اگه توهینه اگه مبتذله می تونی بخونی و نقد کنی تند هم نقد کنی مث خود آقای کریمی هیچ اشکالی هم نداره
بنظرمنم تو توهین کردی اما مث تو نیستم بگم حق نداری حرف بزنی. بلانسبت شما کسانی که پشت کلمه احترام قایم میشن واسه مفهوم احترام خوابای بدی دارن

علی
علی
6 ماه قبل

بسیارنقد درستی بود.واقعا دیدن نسخه فردکین بزرگ هنوز هم لذت بخشه.این فیلم جدید که بیشتر کمدی بود تاترسناک

منوچهر
منوچهر
6 ماه قبل

با این نقدتون آدم دیگه نمیخاد به فیلم فک کنه چه برسه به دیدن

مهران
مهران
6 ماه قبل

مطمئنا جناب کریمی اگر جن گیر ۱۹۷۳را حال ببیند این حس را نخواهد داشت دیدن فیلم در آنزمان یک کابوس وحشتناک بود ولی طی چند سال گذشته که دوبار آنرا دیدم بیشتر زمان فیلم خندم‌گرفت و به تمامی علاقمندان توصیه می کنم هیچگاه قسمت اول را دوباره نبیند چون خاطرات گذشته دیدن نسخه بتا ما کس آن زمان نابود می شود

مهران
مهران
6 ماه قبل
پاسخ به  مهران

در خصوص این فیلم هم تا زمان حضور در بیمارستان و رفتارهای عجیب با وجود کم داستان خوب پیش می رود ولی با تایید نظر جناب کریمی برای افراد ی که زیاد فیلم دیدن تبدیل به یک اثر کاملا کمدی و فان می شود در نهایت تنها چیز جذاب از دو فیلم موسیقی عالی آن است و به نظر اینجانب فیلم طالع نحس قسمت اول هنوز هم با گذشت این همه سال بخصوص با آن دوبله سرد کاری جذاب‌تری است