صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم نفس نکش 2 (Don’t Breathe 2)

نقد و بررسی فیلم نفس نکش 2 (Don’t Breathe 2)

نقد فیلم نفس نکش 2 (Don't Breathe 2)

 

نفس نکش (Don’t Breathe) یکی از آثار تحسین شده سینما در سال 2016 بود که با فروش فوق‌العاده‌اش، غافلگیری کارشناسان سینما را به همراه داشت. پس از موفقیت فیلم نخست، سازندگان بلافاصله از ساخت دنباله‌ای برای فیلم سخن گفتند اما هر بار ایده‌ها برای ساخت قسمت دوم با چالش‌های مختلف مواجه شد تا اینکه در نهایت اکران قسمت دوم پنج سال بعد در سال 2021 اتفاق افتاد.

داستان فیلم چند سال پس از وقایع قسمت دوم اتفاق می‌افتد. حالا نورمن (استفن لانگ) در حاشیه شهر به همراه دختر کوچکی زندگی می‌کند. نورمن درباره دختر سخت‌گیر است و همین موضوع اعتراض دختر را در پی دارد. اما زمانی که عده‌ای به منزل جدید او می‌آیند تا دختربچه را بدزدند، معادلات تغییر می‌کند و…

«Don’t Breathe 2» در قدم اول اشتباهات محاسباتی بسیاری انجام داده که ادامه روند فیلم را دچار مشکل کرده است. اساسی‌ترین نکته در ساخت دنباله برای یک فیلم، توجه به چارچوب داستانی قسمت اول و حفظ المان‌های موفق آن برای ساخت دنباله محسوب می‌شود. اتفاقی که در «Don’t Breathe 2» رخ نداده و تمام ویژگی‌های جذابی که سازندگان در قسمت اول مطرح کرده بودند در این جا رنگ‌باخته و ما با شخصیتی مواجه هستیم که هیچ نشانی از شرارت و هیولا بودن در خود ندارد. در قسمت دوم، نورمن پدری دلسوز است که حالا به حاشیه شهر نقل‌مکان کرده و دختر کوچکی نیز همراه او زندگی می‌کند. در این جا مهم‌ترین ویژگی نورمن بی‌اعتماد بودن به آدم‌ها و سخت‌گیری برای دختر است که او را در حد یک پدر سخت‌گیر اما مسئولیت‌پذیر به مخاطب معرفی می‌کند!

نقد فیلم نفس نکش 2 (Don't Breathe 2)

با این رویکرد جدید، فیلم به سراغ روایت قصه جدید خود می‌رود. قصه‌ای که از ابتدا لنگ می‌زند و حفره‌های فیلمنامه در آن به حدی زیاد است که از جایی به بعد باعث می‌شود خیلی به حرف‌ها و دیالوگ‌های فیلم گوش ندهیم و صرفاً قصه را برای نبردهای خونینش دنبال کنیم! در قسمت دوم مسئله قاچاق اعضای بدن انسان توسط سازندگان مطرح شده اما این ایده چنان دم‌دستی و سطحی پرداخت شده که حتی می‌تواند سوژه طنز بسیاری از افراد در شبکه‌های مجازی شود!

(این پاراگراف می‌تواند داستان را لو دهد) مطرح‌کردن این موضوع که جنون پدر و مادر که خواهان دریافت قلب فرزندشان برای طول عمر مادر هستند، در نگاه اول تکان‌دهنده و سوژه‌ای قابل‌تأمل است. اما پرداخت آن در فیلم به عجیب و غریب‌ترین شکل ممکن رخ می‌دهد. در واقع تماشاگر بی‌آنکه چیزی درباره پدر و مادر دخترک بداند، به یکباره به میانه داستان آن ها پرتاب می‌شود درحالی‌که هیچ درکی از آنچه که می‌بیند ندارد. اینکه پدر از کجا سروکله‌اش پیدا شده؟ مادر در این سال‌ها چه می‌کرده؟ دنیای پزشکی تا این حد بی‌سروته شده که پیوند قلب با چنین سر و شکلی قابل انجام باشد؟ و سوال های بی‌پاسخی که فیلم از پاسخ به آن ها شانه خالی کرده و فضای کمیک پدید آورده است.

نقد فیلم نفس نکش 2 (Don't Breathe 2)

متأسفانه منطق روایی که در قسمت اول «نفس نکش» وجود داشت در این قسمت به طول کامل از بین رفته است. در قسمت اول می‌دانستیم که نورمن علی‌رغم اینکه نابیناست، به‌خوبی به فضای منزلش احاطه دارد و با خاموش‌کردن چراغ‌ها به‌راحتی می‌تواند بر هر دشمنی غلبه کند. اما در قسمت دوم این منطق از بین رفته و نورمن حتی می‌تواند کیلومترها خارج از منزلش رد دختر ربوده شده را بزند و با پیاده‌روی به مقصد برسد و کسی هم سر راه از او چیزی نپرسد! او در خانه جدید بلافاصله به نقشه منزل مسلط می‌شود تا به‌تنهایی دخل چند انسان تا بُن دندان مسلح را بیاورد! نورمن در «Don’t Breathe 2» چیزی شبیه به «رمبو» است!

فارغ از جذابیت و خلاقیت‌هایی که در قسمت دوم «نفس نکش» از بین رفته، می‌توان گفت که کماکان بازی استفن لانگ بهترین بخش از فیلم محسوب می‌شود. بازیگری که مخصوصاً پس از بازی در قسمت اول همین فیلم به شهرت فراوانی (البته در سینما) دست پیدا کرد و حالا بازی خوبش را در قسمت دوم تکرار کرده و موتور محرک فیلم به شمار می‌رود. بااین‌حال، درباره دیگر بازیگران فیلم نباید انتظار چندان زیادی داشته باشید چراکه آن ها در بد بودن با یکدیگر در حال رقابت هستند!

نقد فیلم نفس نکش 2 (Don't Breathe 2)

«Don’t Breathe 2» یک عقب‌گرد کامل برای سازندگانش بوده است. فیلمی که قسمت اول آن با موفقیت بسیاری همراه شد و ایده بکر آن به‌راحتی ضامن موفقیتش شد. اما تغییر مسیر داستان و مخصوصاً شخصیت‌پردازی نورمن در قسمت دوم، کار را خراب کرده و اثری ضعیف بر جای گذاشته که شاید بتوان به‌زحمت حداقل یک‌بار آن را به پایان رساند. از «Don’t Breathe 2» تنها شیرین‌کاری سازندگان در یکی از سکانس‌های فیلم در ذهن باقی می‌ماند که طی آن فریاد معروف گری اولدمن در فیلم «لئون حرفه‌ای» را به مضحک‌ترین شکل ممکن بازسازی و احتمالاً کلی هم از این اقدام ذوق کرده‌اند! 

 

10

 

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها