صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم The Marvels

نقد و بررسی فیلم The Marvels

The Marvels

«The Marvels» در میان آثار اَبَرقهرمانی در نوع خود عجیب ترین رویکرد را دارد. اثر جدید مارول این بار داعیه فمینیستی دارد و برای اثبات این موضوع از به تصویر کشیدن هر تصویر بی ربط، ابایی ندارد. مارول در جدیدترین اثر خود، 3 بازیگر اصلی زن را انتخاب کرده و در آن سو، شخصیت منفی قصه نیز یک زن است. نکته جالب اما این که حتی منجی مردمان یک سیاره که دقایق کوتاهی در فیلم حاضر می شود نیز یک زن است که کمک می کند تا مردان از بحران نجات پیدا کنند و مکان امنی برای زندگی داشته باشند! در یکی دیگر از سکانس های عجیب فیلم، زمانی که کاپیتان مارول به سراغ شاهزاده ای می رود، از او پرسیده می شود که آیا با او در رابطه بوده و او در پاسخ می گوید:«من؟ من هرگز وارد نمیشم فقط یه سری اهداف داشتم که برای به دست آوردنش باید با شاهزاده ازدواج صوری می کردم!»

اما چنانچه رویکردهای مخرب فیلم که ارتباطی به برابری خواهی و حقوق زنان ندارد و بیشتر تهاجم و ابتذال محسوب می شود را کنار بگذاریم، به کلیت فیلم می رسیم که در این جا نیز یک بحران دیگر مطرح می شود. The Marvels» در حالی آغاز می شود که حتی زحمت تعریف یک خطی از شخصیت های مکمل داستان را به خود نمی دهد و ناگهان آن ها را به دل مخاطب می اندازد! در واقع رویکرد سازندگان فیلم این بوده که مخاطب حتما می بایست سریال های «میس مارول» و «وندا ویژن» را دیده باشد در غیر این صورت، حوصله ای برای معرفی شخصیت هایش ندارد! از این روست که اگر به هر دلیلی، سریال های متعدد مارول را ندیده باشید، درک شخصیت های مکمل داستان غیرممکن است و به طور مشخص نمی دانید که آن ها از کجا آمده اند، چرا قدرت دارند و کلا قرار است در طول قصه چه کاری انجام دهند!

 مارول The Marvels

حتی اگر دو شخصیت مونیکا و کامالا در کنار کاپیتان مارول بپذیریم، دیالوگ های برقرار شده میان آن ها به شدت کلیشه ای و نخ نما شده است. دیالوگ هایی که مانند همیشه، مارول ترجیح داده شوخی و موسیقی رپ و یک دوجین بامزگی یخ زده را در آن ادغام کند تا شاید کسی از بین تماشاگران بخندد اما نتیجه کار نه تنها بامزه از آب در نیامده بلکه به شدت زننده و عجیب است به طوری که حتی مدت زمان مفید فیلم را به شکل قابل توجهی کاهش داده و این در حالی است که مدت زمان فیلم تنها 90 دقیقه است و همین مقدار هم با توجه به اتفاقات داخل فیلم، زیاد به نظر می رسد.

شخصیت منفی داستان یعنی داربن هم حال و هوایی مشابه دیگر شخصیت ها دارد. نه پیشینه مشخصی دارد و نه فیلم حال و حوصله معرفی او به تماشاگر را دارد. فیلم به هیچ عنوان دقایقی را به این شخصیت اختصاص نداده تا حداقل چند دقیقه ای دیالوگ بگوید و از این طریق تماشاگر بتواند اندیشه های او را درک کند تا فرصت همراهی یا عدم همراهی داشته باشد. او هر از چندگاهی از راه می رسد و چندتایی شمشیر به در و دیوار می کوبد و سپس از داستان حذف می شود!

نقد ویدئویی فیلم «The Marvels» را در ادامه تماشا کنید:

همانطور که اشاره شد، « The Marvels» یکی از بدترین (و شاید بدترین) فیلم مارول در سال های اخیر به شمار می رود. فیلمی که در آن نه قصه ای برای روایت وجود دارد و نه شخصیت هایش آنقدر اهمیتی پیدا می کنند که بتوانند قصه نداشته فیلم را به جلو هدایت کنند. متاسفانه شیمی هم در میان بازیگران وجود ندارد و تمام بازیگران فیلم بازی های ضعیفی از خود به نمایش گذاشته اند. از « The Marvels» تنها یک دوجین رویکرد فمینستی به جای می ماند که آن هم جایش در قاب سینما نیست و حتی پیش از اکران فیلم سازندگانش سعی کردند با موج سواری بر روی آن، مخاطبین بیشتری را جلب کنند ک در این راه شکست خوردند و علناً، « The Marvels» تبدیل به یک شکست بزرگ برای مارول شد. اتفاقی که شاید بتواند مارول را به همان دوران موفقی که سرگرم کردن مخاطب در اولیت قرار داشت بازگرداند تا هم خودش هم تماشاگرانش راضی باشند!

 

 

نمره: 2/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا
محمدرضا
7 ماه قبل

دیروز دیدمش رسما یه آشغال درجه یک بود مثل تمام کارای مارول بعد اونجرز

سهیل
سهیل
7 ماه قبل

مسخره تر از این نمیشد واقعا

رضا
رضا
7 ماه قبل

این دیگه زباله هم نیست معلوم نیست باید اسمش رو چی گذاشت

FFFF
FFFF
7 ماه قبل

ممنون آقای کریمی، من اصلا نمیدونستم کیفیت خوبش اومده.
انتظار این سرعت عمل رو سر فیلم عمو مارتی ازتون داشتم!!!

مجید
مجید
7 ماه قبل
پاسخ به  FFFF

ها ها دمت گرم آره فیلمای مارول رو تا میاد فوری می بینه تا فحش بده اما فیلم اسکورسیزی رو یک هفته طول میکشه تا ببینه تازه اگه کامل دیده باشه .در ضمن جناب منتقد باسواد ازدواج صوری درسته نه سوری

FFFF
FFFF
7 ماه قبل
پاسخ به  مجید

حواشی و ری اکشن ها به فیلم قاتلین ماه گل یه چیزی رو ثابت کرد؛ این که اینها خیلی بیشتر از از اونکه اسکورسیزی رو دوست داشته باشن، از مارول و کلا ابرقهرمان ها متنفرن!
آقای کریمی برداشته trivial ترین نقد ممکن رو برای اون فیلم نوشته و آخرش یه سیخ زده به مخاطبان چت gpt زده! اونطوری که یه هفته انتشار نقد طول کشید من فکر کردم قراره کتابی در وصف عظمت فیلم منتشر بشه 🤣