صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : کارگردان «Road House» فیلم خودش را تحریم کرد!

کارگردان «Road House» فیلم خودش را تحریم کرد!

Road House

«داگ لایمن» اعلام کرد که به نشانه اعتراض به نحوه پخش بازسازی «بار کنار جاده» (Road House)، در مراسم افتتاحیه این فیلم در جشنواره «جنوب از جنوب غربی» (SXSW) در تگزاس حضور پیدا نخواهد کرد.

لایمن با انتشار مقاله‌ای در «ددلاین» این «اعتراض بی‌صدا» را تأیید کرده است. این فیلمساز از پخش فیلم Road House با بازی «جیک جیلنهال» در پلتفرم استریم پرایم ویدیو بدون اکران در سالن‌های سینما ناراضی است.

او می‌نویسد بازسازی فیلمی که در سال ۱۹۸۹ اکران شد «به روشنی برای اکران روی پرده‌های بزرگ» ساخته شده و شاید «بهترین فیلم» او تا امروز باشد: «اما آمازون فقط به من و فیلم من لطمه نمی‌زند. اگر من درباره آمازون حرف نزنم، چه کسی حرف می‌زند؟»

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، لایمن جزئیات بیشتری از مذاکراتش با این استودیو را بیان می‌کند: «وقتی آمازون ام‌جی‌ام را خریداری کرد، یکی از محدود استودیوهای باقی مانده‌ای که فیلم‌های بزرگ تجاری برای سالن‌های سینما می‌سازد (فیلم‌هایی چون «باند» و «کرید») اعلام کردند که یک میلیارد دلار برای فیلم‌هایی که در سینما اکران می‌شوند هزینه می‌کنند، و دست کم هر سال ۱۲ فیلم پخش خواهند کرد. این اقدام را «بزرگترین تعهد به سینما توسط یک کمپانی اینترنتی» نامیدند. می‌توانم کاری که با من و فیلم من کردند را بازگو کنم، کاری که برخلاف وعده‌شان در زمان خریداری ام‌جی‌ام بود.»

او ادامه می‌دهد: «حقایق: قرارداد امضاء کردم تا یک فیلم سینمای برای ام‌جی‌ام بسازم. آمازون ام‌جی‌ام را خریداری کرد. آمازون گفت فیلم خوبی بساز تا ببینیم چه پیش می‌آید. فیلم خوبی ساختم. «بار کنار جاده» را به فیلمی «بسیار موفق» تبدیل کردیم – از آمازون نقل قول کردم. امتیاز «بار کنار جاده» در اکران‌های آزمایشی بالاتر از بزرگترین فیلم پرفروش من در گیشه شد، «آقا و خانم اسمیت» (Mr. and Mrs Smith). امتیازش بالاتر از «هویت بورن» (Bourne Identity) شد، فیلمی که با چند دنباله ادامه پیدا کرد. به من گفته‌اند که واکنش مطبوعات [به بازسازی «بار کنار جاده»] از زمان خریداری شدن ام‌جی‌ام بهترین بوده است… جیک جیلنهال نمایشی ارائه کرده که کارنامه بازیگری او را تعریف خواهد کرد و نقشی بازی کرده که برای آن زاده شده. مخاطبین بهتر است اولین نقش‌آفرینی «کانر مک‌گرگور» مگا-استار یو‌اف‌سی را در مقابل جیک روی پرده‌های بزرگ ببینند.»

Road House

لایمن یادآوری می‌کند که طبق قوانین آکادمی، این فیلم بدون اکران در سالن‌های سینما حتی به شکل محدود مجوز رقابت در فصل اهدای جوایز را به دست نخواهد آورد. او می‌نویسد این تصمیم «جیک جیلنهال که بهترین نمایش کارنامه‌اش را در فیلم Road House ارائه داده [از جوایز] محروم خواهد کرد.»

او اضافه می‌کند: «دیگر باید چه تحویل استودیو می‌دادم؟ کاشف به عمل آمد که هیچ. چون برخلاف ادعایی که به شکل عمومی مطرح کردند، آمازون علاقه‌ای به حمایت از سالن‌های سینما ندارد. آمازون فیلم «بار کنار جاده» را به صورت انحصاری از پرایم ویدیو پخش خواهد کرد. آمازون از من و جامعه فیلمسازی خواست به آن‌ها بیانیه عمومی آن‌ها اعتماد کنیم اما تغییر مسیر دادند و از «بار کنار جاده»‌ استفاده می‌کنند تا شیرآلات بفروشند.»

لایمن می‌گوید این تصمیم فراتر از فیلم اوست: «این اقدام می‌تواند صنعت فیلمسازی را تا دهه‌ها شکل دهد. اگر فیلم‌های پرفروش را در سالن‌های سینما پخش نکنیم، در آینده سالن سینمایی وجود نخواهد داشت. فیلم‌هایی مثل «بار کنار جاده» برای پرده‌های بزرگ ساخته شده‌اند و مردم در واقع باید آن‌ها را روی پرده‌های بزرگ ببینند. بدون سالن‌های سینما، موفقیت تجاری در گیشه که حکم لوکوموتیو را دارد و به استودیوها امکان می‌دهد روی فیلم‌های اریجینال و کارگردانان جدید خطر کند وجود نخواهند داشت. بدون سالن‌های سینما ستاره سینما نخواهیم داشت.»

Road House

لایمن در ادامه از فیلمسازانی چون «کریستفر نولان» و «تام کروز» ستایش می‌کند که «اصرار کردند فیلم‌هایشان در سالن‌های سینما اکران شود، و ثابت کردند که مخاطب برای فیلم‌ها وجود دارد.» اما به اعتقاد این کارگردان، آمازون در عوض متعهد شده تا «ام‌جی‌ام و کسب‌وکار اکران فیلم را از بین ببرد…»

این کارگردان در پایان می‌نویسد: «تمام تلاش خود را کردیم تا آن‌ها را راضی کنیم «بار کنار جاده» را در سالن‌های سینما اکران کنند – همه استدلال‌هایی که در اینجا گفتم را می‌دانند. حتی از آن‌ها خواستم اجازه دهند فیلم به استودیوی دیگری فروخته شود تا آن‌ها فیلم را اکران کنند – مخالفت کردند. شاید آن‌ها هم در این اتفاق قربانی‌اند، و مجبورند به هنرمندانی خیانت کنند که در تمام دوران حرفه‌ای خودشان حامی آن‌ها بوده‌اند.»

پیش‌تر گزارش شده بود که «جیک جیلنهال» و «داگ لایمن» سعی کرده‌اند این بازسازی را برای «جف بزوس» در کشتی او اکران کنند تا نظرش را تغییر دهند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Kotlas
Kotlas
3 ماه قبل

جف بزوس یک کثافت به تمام معناست