صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Godzilla x Kong: The New Empire

نقد و بررسی فیلم Godzilla x Kong: The New Empire

Godzilla x Kong: The New Empire

سال 2023 برای شخصیت «گودزیلا» سال موفقی بود. در این سال، به شکل جالبی دو فیلم درباره گودزیلا ساخته شد که یکی ژاپنی و دومی آمریکایی بود که هر دوی این آثار در گیشه با موفقیت فراوانی مواجه شدند. اما موفقیت اصلی مربوط به نسخه ژاپنی بود که موفق به دریافت اسکار بهترین جلوه‌های ویژه شد و برای ژاپنی‌ها تاریخ ساز شد.

داستان فیلم «Godzilla x Kong: The New Empire» درباره دو هیولایی است که حالا در دو قلمرو متفاوت در حال زیست هستند. کونگ که تنها شده، به دنبال یافتن دوست و برقراری ارتباط اجتماعی است؛ ولی در این راه چندان موفق نیست. اما وجود یک تهدید جدید باعث می‌شود تا گودزیلا از خواب برخیزد و…

Godzilla x Kong: The New Empire

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان نسخه ژاپنی گودزیلا و نسخه آمریکایی که در سال 2023 منتشر شدند، نگاه آن‌ها به مسائل انسانی بود. در نسخه ژاپنی، اصالت اثر تا حدود زیادی حفظ شده بود و رویکرد اصلی سازندگان مربوط به اتحاد جامعه ژاپن و غلبه بر ترسِ بعد از دوران اتمی بود که در جدیدترین نسخه، تاکید بیشتری بر روی آن صورت گرفته بود.

اما در مقابل، سازوکار فیلم «Godzilla x Kong: The New Empire» به طور کامل متفاوت از نسخه ژاپنی است. در این جا شخصیت‌های انسانی کوچک‌ترین اهمیتی ندارند و تنها بهانه‌ای هستند برای شرح رویکرد هیولاها! در واقع، بازیگران فیلم نه‌تنها قصه‌ای را پیش نمی‌برند؛ بلکه تنها دلیل حضورشان در فیلم این است که به تماشاگر بگویند رفتار هیولاها به چه دلیل در حال رخ‌دادن است و به‌این‌ترتیب، راوی صوتی قصه باشند!

Godzilla x Kong: The New Empire

بااین‌حال، درک این نکته نیز اهمیت دارد که به‌طورکلی، هدف سازندگان «Godzilla x Kong: The New Empire» برخلاف نسخه ژاپنی، سرگرم‌کردن مخاطب بوده و نه چیز دیگر. مقدمه فیلم و تمام لحظات قصه نیز به شکلی در داستان پیش می‌رود که در نهایت تماشاگر بتواند مجموعه‌ای از زد و خوردها را شاهد باشد و به هر بهانه‌ای، چنین اهدافی را دنبال می‌کند. به همین جهت نمی‌توان بی‌خاصیت بودن شخصیت‌های انسانی فیلم را بزرگ جلوه داد، چراکه سازندگان هم از ابتدا تأکیدی بر قصه نداشته‌اند! نکته جالب این جاست که در راستای تمرکززدایی از قصه، بازیگران شناخته شده قسمت قبلی نیز از فیلم حذف شده‌اند تا توجه تماشاگر کمتر معطوف به بازیگران شود و از همکاری گودزیلا و کونگ لذت ببرند!

نقد ویدئویی فیلم «Godzilla x Kong: The New Empire» را در ادامه ببینید:

در بخش جلوه‌های ویژه، «Godzilla x Kong: The New Empire» نسبت به نسخه قبلی پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نداشته و عجیب است که در بخش‌هایی از فیلم حتی کیفیت CGI نیز افت محسوسی داشته است. بااین‌حال، در مجموع می‌توان گفت که کارگردانی صحنه‌های اکشن فیلم «گودزیلا و کونگ: امپراطوری جدید» چندان به تماشاگر اجازه نمی‌دهد تا ضعف‌های جلوه‌های ویژه فیلم را حس کند.

در مجموع می‌توان گفت که «Godzilla x Kong: The New Empire» به هدف اصلی خود رسیده است. فیلم در بخش قصه، روایتگر همان کلیشه‌های همیشگی بردگی و آزادگی است و جزئیات قابل‌توجهی هم ندارد. حتی بخش قبیله ناشناخته فیلم یک وصله ناجور به اثر بوده و با حذف آن قطعاً ضرباهنگ فیلم روند بهتری به خود می‌گرفت. بااین‌حال، در بخش اکشن و سرگرم‌کنندگی، «گودزیلا و کونگ: امپراطوری جدید» به‌راحتی مخاطب را سرگرم می‌کند و همان‌طور که ذکر شد، به هدف اصلی خود دست پیدا می‌کند؛ بنابراین می‌توان از این اثر به‌عنوان یک فیلم موفق نام برد که به‌راحتی توان سرگرم‌کردن مخاطبش را دارد.

 

نمره فیلم: 6/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سامیار
سامیار
27 روز قبل

من نسخه ژاپنی رو بیشتر دوست داشتم،موزر فقط آلمانیش،فرش فقط ایرانیش،گودزیلا هم فقط ژاپنیش

رضا
رضا
1 ماه قبل

این گودزیلا هدفش مشخص بود یعنی سرگرم کردن و انتظار خاصی ازش نداشتیم
برعکس نسخه ژاپنی که انتظار ازش زیاد بود و ناامید کننده ظاهر شد
از بازی مصنوعی بازیگرا تا داستان متوسطش و پایان هندیش
حداقل این میدونست هدفش چیه و بهش رسید

صدرا
صدرا
1 ماه قبل
پاسخ به  رضا

دقیقا
مزخرف بود گودزیلای ژاپنی

علی
علی
1 ماه قبل

دیگه گودزیلا های امریکایی خسته کننده و چرت شده مینوس وان خیلی لذت بخش تر بود