صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga

نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga

Furiosa: A Mad Max Saga

فیلم فیوریوسا: حماسه مد مکس (Furiosa: A Mad Max Saga) پیش درآمدی است بر فیلم بسیار موفق «مد مکس» به کارگردانی جورج میلر که در سال 2015 اکران شد و توانست تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما شود. ستارگان آن فیلم تام هاردی و چارلیز ترون بودند و جلوه‌های ویژه جذاب فیلم که سازوکاری دیوانه‌وار داشت، توانست آن فیلم را به محبوب‌ترین گزینه علاقه‌مندان به سینمای اکشن تبدیل کند.

در فیلم «Furiosa: A Mad Max Saga»، داستان شخصیت فیوریوسا که در نسخه سال 2015 چارلیز ترون نقش آن را ایفا می‌کرد، از دوران کودکی تا نوجوانی روایت می‌شود. جایی که فیوریوسا مجبور می‌شود با شرایط سخت بیابان که کاملاً بی‌رحم است خودش را تطبیق دهد و در این مسیر، با آدم‌های سرسختی مواجه شوند که بیابان آن‌ها را تبدیل به موجوداتی خشن کرده است.

Furiosa: A Mad Max Saga

اصلی‌ترین نقطه قوت «مد مکس» نسخه سال 2015، اکشن دیوانه وار آن بود. اکشنی که در ساخت آن از جلوه‌های ویژه کامپیوتری کمتری استفاده شده بود و خلاقیت‌های جنون آمیز در به کارگیری المان‌های سینمایی در آن به حدی زیاد بود که هر تماشاگری را به وجد می‌آورد. اما این نقطه قوت در «Furiosa: A Mad Max Saga» تبدیل به پاشنه آشیل فیلم و نقطه ضعف آن شده است.

عجیب است که در سال 2024، «فیوریوسا» از لحاظ جلوه‌های ویژه در مقایسه با نسخه سال 2015 در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد به حدی که تماشاگر می‌تواند ضعف‌های تکنیکی جلوه‌های ویژه فیلم را به راحتی تشخیص دهد. در بخش‌های زیادی از داستان، عدم تطبیق نور شخصیت‌های داستان با فضای پس زمینه، آزار دهنده است و کاملاً حس قرار داشتن شخصیت‌ها در مقابل پرده سبز را به تماشاگر انتقال می‌دهد.

Furiosa: A Mad Max Saga

مشکل دیگر نسخه جدید، حذف‌شدن جنون دنیای مد مکس است. در نسخه سال 2015، تعقیب و گریزها چنان جزئیات ماندگاری داشت که هنوز بعد از گذشت یک دهه در خاطر علاقه مندان به سینما باقی مانده است. المان‌هایی مانند آن دیوانگانی که بر روی ماشین گیتار می‌زدند و هیجان را به فیلم انتقال می‌دادند. اما در نسخه سال 2024 از این خبرها نیست و جورج میلر ترجیح داده که تعقیب و گریزها صرفاً با تکنیک‌های تدوین سریع پیش بروند که ناامید کننده است.

نقد ویدئویی فیلم «Furiosa: A Mad Max Saga» را در ادامه ببینید:

بااین‌حال، باید به این نکته اذعان کرد که «Furiosa: A Mad Max Saga» کماکان یک بیگ پروداکشن جذاب برای صنعت سینما به‌حساب می‌آید. شاید یکی از بدشانسی‌های این فیلم این بوده که با نسخه قبلی خودش مقایسه شده. فیلمی که از هر لحاظ یکی از برجسته‌ترین آثار اکشن تاریخ سینما به شمار می‌رود. چنانچه «Furiosa: A Mad Max Saga» را اثری مستقل در نظر بگیریم، کماکان ارزش ساخت بالایی دارد و یکی از هیجان‌انگیزترین اکشن‌های سال به شمار می‌رود. فیلمی که در بخش جلوه‌های صوتی عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد و می‌تواند مخاطبش را کاملاً سرگرم کند؛ هرچند که از لحاظ غنی داستانی ناامیدکننده است و خیلی هم نباید قصه فیلم را جدی بگیرید!

 

نمره: 6/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
FFFF
FFFF
1 روز قبل

بد نبود ولی می‌تونست خیلی بهتر باشه؛ بعد از ۹ سال صبر کردن، از سطح انتظارات خیلی پایین تر بود.
اکشن فیلم خیلی متوسط، تقریباً فاقد هرگونه نوآوری و همراه با افراط در استفاده‌ی از CGI هست که از جرج میلر و این فرنچایز بعید بود.
بازی خوب کریس همسورث، جلوه های صوتی و پرداختن به جهان آخرالزمانی این مجموعه و ساز و کارهاش (که هنوز جذابیت دارند) بزرگترین نقاط قوت فیلم بودن.
شاید اگه دوسه سال بعد از Fury Road منتشر می‌شد و برای الان یه دنباله واقعی با کست اصلی می‌داشتیم، با استقبال بهتری مواجه می‌شد ولی بعد از ۹ سال، این فیلم چیزی نیست جز یک ناامیدی نسبتاً بزرگ!

مهدی
مهدی
2 روز قبل

امروز که داشتم آمار فروش این مجموعه رو چک میکردم متوجه شدم فقط قسمت اول فروش خوبی داشته و قسمت های بعدی (۲و۳)فروش خیلی خوبی نداشتن و قسمت قبلی هم ضرر کرد و این نسخه هم همینطور.
مثل اینکه کلا تو گیشه توفیق نداره با وجود اینکه تماشا گرا و منتقدین همیشه نظر مثبت داشتن.

محمد
محمد
2 روز قبل

این فیلمو با نسخه ۲۰۱۵ بخوایم مقایسه کنیم جذابیت کمتری داره
یه دلیلش به نظرم میلر نباید به سراغ زمان قبل و پیش درآمدش میرفت باید ادامه شو میساخت بخاطر اینکه شارلیز ترون و تام هاردی یه وزنه خیلی سنگینی بودن که حالا مخاطب وقتی اصن مکس رو نمیبینه شور و اشتیاقش میخوابه و همچنین ترون که خیلی عالی بود
دلیل دیگه صحنه های اکشن ۲۰۱۵ واقعی تر بود و اینکه نباید ۹ سال طول بکشه تا جدیدش بیاد
با همه این حرفا جذابیت خودشو هنوزم داره و از خیلی فیلمای اکشن امروزی جلوتره خودم دوست داشتم خیلی تعجب کردم تو گیشه تا این حد شکست بد خورده باورم نمیشد تو امریکا ۷۰تا فقط فروخته عجیب بود😐