شوخی «امینم» با قتل «هالینا هاچینز» فیلمبردار وسترن «راست» (Rust) به دست «الک بالدوین» با انتقاد روبرو شد. در آلبوم جدید این رپر (The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)) ترانهای به نام «سوخت» (Fuel) گنجانده شده که ارجاعی به این قتل میدهد. بالدوین ساعاتی پس از انتشار این ترانه از اتهام قتل غیرعمد تبرئه شد.
به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، «امینم» در بخشی از این ترانه میخواند: «سر به سر من بگذار تا مثل هالینا هاچینز منفجر شوی. یعنی من الک بالدوینم، میگویم به زمین میاندازمت، و بعد تیر خلاص.» خواننده در بخشهای دیگری به سلبریتیهایی چون «دیدی» ارجاع میدهد.
بالدوین ۲۱ اکتبر سال ۲۰۲۱ در یکی از جلسات تمرین به سمت هاچینز تیراندازی کرد و او را از پا درآورد. گلوله واقعی اسلحه بالدوین علاوه بر گرفتن جان فیلمبردار، «جوئل سوزا» کارگردان فیلم را مجروح کرد. بالدوین ادعا میکند ماشه را نکشیده و نمیدانسته که گلوله واقعی درون اسلحه قرار گرفته است.
در شبکههای اجتماعی کاربران این شوخی را «عجیب و غیرضروری»، «بچهگانه» نامیدهاند. یکی از آنها مینویسد: «شرمآور است. به خانواده [هاچینز] توهین میکند.»
من امینم رو خیلی دوست دارم ولی شوخی با هر چیزی قشنگ نیست،اگه پدر و مادر اون خانم این آهنگ رو گوش بدن چه حسی بهشون دست میده
قطعا برای همچین چیزایی سانسور اشتباه ترین کاره که باعث می شه خیلی هاپشت اخلاق قایم بشن و جلوی انتقاد رو بگیرن
بلکه مردم یا نقد کنن یا استقبال نکنن
طرفدارای امینم و امینم هم حق اینو ندارن بگن نقدمون نکنید امینم شوخی یا مسخره کرده حالا نقد تند هم باید بشه
امیدوارم به همین میزان که داره مسخره میکنه توان و تاب مسخره شدن خودشو دامادشو دخترشو و..داشته باشه
یکی دو بار شوخی یا مسخره نکرده که تحمل یکی دو بارشو به رخ بکشه
تند حرف می زنی باید توان تند شنیدنم داشته باشی.
فلسفه رپ اعتراضه باشه فلسفه نقد کار و تولید در هنر هم اعتراضه
ماهیت تمام جنبشهای هزاره سوم همینه….در مورد ووکها و اس ج دبلیو ها هم….خودشون هر شر و وری میگن ولی در مقابل هر نقدی گارد میگیرن و اونو هیت و نفرت پرا کنی می دونن
حالا من نمیخوام دفاع کنم ازش، با اینکه امینم رو یکی از بااستعداد ترین (شاید بااستعداد ترین در تاریخ) رپرها میدونم؛ بقول پیرس مورگان یه moral quandary با من هست در این مورد! از زمانی که سنم بالا رفته مخصوصا، خیلی فکر میکنم به این موضوعات. جوون تر که بودم، وقتی شاهین نجفی اومد انتقاد کرد ازش گفت این ضدزنه و فلان، کلی به شاهین تو فضای مجازی فحش دادم ولی الان میگم که واقعاً آیا این مدل شوخی ها یه خورده غیرمسئولانه نبوده و نیست؟ یا اگه اوکی هست، وقتی همچین شخصیتی که اینقدر شوخی میکنه، میاد یه آهنگ جدی سیاسی و انتقادی میخونه باید جدی گرفتش؟
تاریخچه رپ میگه که اصلاً این تو ذات این ژانر هست. رپ یعنی زدن حرف دل با ریتم و قافیه، بیان اعتراضات و خشم و امیال آنارشی گرایانه و گفتن از فقر مالی و فرهنگی با الفاظ رکیک و این چیزها! شخصیت ها تو رپ یا ضد قهرمان هستند یا تبهکار؛ همین اسلیم شیدی که یکی از کاراکترهای اصلی امینم هست که بیش از بقیه منحرف هست و فحاشی میکنه، یه جورایی مثل جوکر میمونه!!
استند آپ کمدین هایی مثل جرج کارلین فقید یا همین دیو شپل هم به نوعی در هنر و مدیوم خودشون، از همین جنس بودن.
دعوا از دهه ۸۰ میلادی (و حتی قبل تر با جریان لری فلینت و مجله اش که البته تو حوزه دیگری، نامرتبط به موزیک فعالیت میکرد) این بوده که آیا حق آزادی بیان از این اینها محافظت میکنه یا نه و آیا ادعای افراد سنتی که میگفتن این چیزها باید ممنوع و جمع بشه، ارجحیت داره به حق مصرف کننده ای که میخواد حق انتخاب داشته باشه که از این چیزها بهرهمند بشه یا نه؟
دوتا فیلم People vs Larry Flynt و Straight outta Compton رو توصیه میکنم ببینید برای آگاه شدن از سیر تحول این وقایع در تاریخ آمریکا.
برگردم به موضوع امینم؛ قضیه اینه که دهه نود این محافظه کاران مذهبی (که الان مدعی آزادی بیان شدن) بدجوری افتاده بودن به جون رسانه های سرگرمیِ از فیلم و بازی گرفته تا موزیک برای این که بگن هر خشونتی تو جامعه اتفاق میفته، تقصیر این رسانه هاست و رسانه رو کرده بودن بز طلیعه و تقش والدین، مدرسه، خود سیاستمدارا، این حقیقت که خشونت و فساد قبل رسانه وجود داشته و حتی شدیدتر و… همه کشک!
توی موزیک دوتا ژانر هدف حمله بودن که یکی متال بود (و البته شاخه های آلترناتیو هارد راک) که میگفتن ترویج شیطان پرستیه و یکی رپ که فحش و بد و بیراه زیاد داشت و از بین آرتیست های اینها، یکی مرلین منسون و یکی امینم چون خیلی به محبوبیت رسیدن با اینکه محتوای آثارشون خیلی هنجارشکنانه بود، به شدت مورد حمله و انتقاد رسانه های راست و چپ قرار گرفتن (البته هنرمند های خیلی اکستریم تر و *اردکور تر با محتوای خیلی زننده تر هم همدوره اینها بودن ولی چون محبوبیتشون به پای اینا نمیرسید زیاد هجمه بهشون وارد نمیشد) و اینها هم پاسخشون این بود که یاغی تر و تندتر شدن و تسلیم این حمله و هجمه ها نشدن و درمورد امینم، این شوخی ها حداقل اون موقع میشه گفت بخشی از همین نوع واکنش بود؛ الان احتمالا صرفاً فقط میخواد ثابت کنه که هنوز همون آدمه!
حسن ختام اینکه دوراهی اخلاقیه در ذهنم هست اما هنوز معتقدم اولا ذات بشر رو به همراه تمام امیال خوب و بدش نمیشه نادیده گرفت و طبیعتاً نمیشه کاملاً مهندسیش کرد مگه اینکه به دیکتاتوری رو آورد که خودش مملو از فساد و خشونتیه که فیلم و موزیک هارو از روش ساختن و تو تاریخ هم دیدیم که کافیه فقط یه مک دونالد بیاد تو خاکش تا از بیخ شکست بخوره! دوما این چیزها بهتره در رسانه باشن تا اینکه بخوان در واقعیت باشن. مسئولیت پذیری آرتیست و ناشر و جامعه اونجاست که اینها رو در دسترس افرادی قرار نده که تمایز بین فانتزی و واقعیت قائل نیستند یا نمیتونند باشند. کودکان مثلاً بهتر هست که تا جای ممکن از دسترسشون خارج باشه این چیزها؛ هرچند که خیلی از اونها هم که به هر شکل در معرض این رسانه ها قرار میگیرند باز واکنش عادی ای دارن و واکنش غیر عادیه برمیگرده به بچه هایی با محیط و مدرسه و خانواده داغون و خشن!
در مورد اون تیکه که میگی رپ برای اعتراضه.
اگه رپ برای اعتراضه،میشه بگی چرا رپرا(به خصوص ایرانیاشون)زدن توی کار اراجیف مثبت ۱۸.
بیشتر از اعتراض کارشون شده آموزش س.س با دوست دخترشون و ل-ت کردنش
برای اعتراض هست
برای اون چیزا هم هست
اول بخون کامل بعد اظهار نظر کن
این چیزا در رابطه با امینم عادیه!
سال ۲۰۰۰ با تیراندازی مدرسه کلمباین شوخی کرد که سانسور شد، بعدا سال ۲۰۱۳ یه بار دیگه تکرارش که ایندفعه سانسور نشد!
با قضیه اتهامات کودک آزاری مایکل جکسون شوخی کرده، با فلج بودن کریستوفر ریو چندین بار شوخی کرده، چند بار تاحالا گفته در معرض اوردوز کردن به شیوه هیث لجر هست، با بمب گذاری تو کنسرت آریانا گرانده شوخی کرده و خیلی موارد دیگه از ابتدای حرفهاش.
کسانی که دیسلایک دادن به این معنی هست که یا این اتفاقات نیفتاده، یا مشکل شخصی هست.
بریزید بیرون وگرنه از این به بعد تندتر مینویسم
همون طور که دوست دارید!