صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم ترسناک 5 ( 5 Scary Movie )

نقد و بررسی فیلم ترسناک 5 ( 5 Scary Movie )

1

 

اولین قسمت از « فیلم ترسناک » که در سال 2000 ساخته شد، اتفاقی نسبتاً جدید در هالیوود به شمار می رفت که تا آن زمان بی سابقه بود و توانست طرفداران بسیار زیادی را به سوی خود جذب کند. البته تا پیش از سری فیلمهای « فیلم ترسناک » ، آثار دیگری هم بودند که درونمایه آنها ، تمسخر دیگر فیلمها بود. اما این اولین بار بود که فیلمی، قصد داشت آثار ترسناک سینما را به تمسخر بگیرد.

در یک نگاه اجمالی به تاریخچه سری فیلمهای « فیلم ترسناک » ، می توان این موضوع را به راحتی متوجه شد که اولین قسمت این مجموعه در مقایسه با دنباله های بعدی ، بسیار موفق تر عمل کرده است. « فیلم ترسناک » تا به امروز، 3 دنباله رسمی دیگر هم داشته که هیچکدام از آنها به اندازه قسمت اول موفق نبودند اما پر سود بودن این سری از فیلمها باعث شد تا دنباله های متعددی برای آن ساخته شود و حتی باعث شد فیلمهای دیگری با الگوبرداری از این سری فیلمها روانه سینما شوند که در یک نگاه کلی می توان گفت اکثر آنها ناامید کننده و بی ارزش بودند.

حال ، پس از گذشت 7 سال از عرضه شدن « فیلم ترسناک 4 » و البته فیلمهای مشابهی که در وصف اَبرقهرمانان و « 300 » و … ساخته شد، « فیلم ترسناک 5 » بصورت رسمی و با برِند اختصاصی خودش اکران شده که بهرحال سطح توقع از آن به نسبت ساخته های احمقانه ای که در این چند سال اخیر مشاهده کرده ایم، بالاتر است. داستان فیلم از این قرار است :

هنگامی که چارلی ( چارلی شین ) که در فیلم همسرِ لیندسی ( لیندسی لوهان ) می باشد، توسط نیرویی اهریمنی تسخیر شده و پس از مدت کوتاهی نابود می شود، سه فرزند آنها سر از کلبه ای جنگلی در می آورند تا 2اینکه برادر چارلی به نام دن ( سایمون رکس ) و دوست دختر عجیب و غریبش به نام جودی ( اشلی تیزدال ) آنها را پیدا کرده و به سرپرستی قبول می کنند. اما دیری نمی گذرد که اتفاقات ماوراء طبیعی در محل زندگی آنها مشاهده می شود و…

ظاهراً وقفه طولانی مدتی که بین ساخت قسمت چهارم و پنجم « فیلم ترسناک » افتاد، باعث شده تهیه کنندگان و سازندگان هم سوژه اصلی این سری از فیلمها و درک جایگاه این فیلم را از یاد ببرند و به شوخی هایی روی بیاورند که اصلاً و ابداً جالب نیستند. در این قسمت برای اولین بار در سری این مجموعه ، آنا فاریس در نقش اصلی فیلم حضور ندارد. فاریس بازیگر اصلی این سری از فیلمها و حتی یکی از دلایل محبوبیت آن هم شمار می رفت که ظاهراً با مشاهده فیلمنامه سراسر احمقانه « فیلم ترسناک 5 » ، قید حضور در قسمت پنجم این مجموعه را زده است.

« فیلم ترسناک 5 » در بخش اجرای شوخی ها و خلاقیت احتمالی ، مطمئناً ضعیف ترین قسمت در میان 5 فیلم ساخته شده می باشد. 4 قسمت قبلی « فیلم ترسناک » ، اگرچه عالی نبوده و هرکدام از آنها بهرحال ضعف های ریز و درشتی را در خود می دیدند، اما هرگز تا به این حد در ساخت و اجرای شوخی ها درمانده نبوده اند. شوخی هایی که در « فیلم ترسناک 5 » با آن مواجه هستیم، شاید برای خیلی ها اصلاً قابل درک نباشد و طیف وسیعی از مخاطبان بدون اطلاع از پیشینه این شوخی ها ، به راحتی از کنار آن بگذرند و حتی کمی هم سردرگم شوند. از جمله این شوخی ها ، تکه پرانی به گواهینامه رانندگی لیندسی لوهان و یا جشن گرفتن های چارلی شین م3ی باشد که مشخصاً اگر شما ندانید که لیندسی لوهان یکی از بدترین رانندگان آمریکاست و بارها به خاطر تخلف در حین رانندگی به زندان منتقل شده و یا چارلی شین بسیار خوش گذران است، امکان ندارد که حتی بتوانید درک درستی از گفته های این دو نفر داشته باشید چه برسد به اینکه بخواهید بخندید!

پس از حضور کوتاه مدت لیندسی لوهان و چارلی شین در ابتدای فیلم و شوخی های کلامی که میان این دو رد و بدل می شود ، فیلم وارد داستان اصلی خودش می شود که اینبار در مورد خانه جن زده می باشد. سازندگان برای ایجاد موقعیت های کمدی ، اینبار به سراغ فیلمهای « ماما » ، « Inception » ، « خیزش سیاره میمون ها » ، « قوی سیاه » ، « فعالیت های ماوراء طبیعی » ، «Insidious » و « کلبه وحشت » رفته اند اما قسمت پنجم « فیلم ترسناک » در هیچکدام از بخش ها موفق عمل نکرده و شوخی های زشت و کهنه ای که با سوژه این فیلمها داشته، در نهایت چیزی به جز تلف کردن وقت و تاسف خوردن نیست.

شاید تنها بخشی که نسبتاً می تواند لبخند را بر لبان تماشاگر زنده کند، قسمتی است که فردی در قامت لئوناردو دیکاپریو در فیلم « Inception » ، به خانه جن زده وارد می شود و کارش را آغاز می کند. این بازیگر شباهت هایی جالبی به دیکاپریو دارد و فرم صحبت کردن و صدایش نیز بی شباهت به وی نیست. البته سازندگان از این فرصت مناسب ، استفاده درستی بعمل نیاورده اند و شوخی های این بخش چیزی مابین کل کل های آمریکایی و صحبت های ” پایین تنه ای ” است.
4
نکته جالب و عجیبی هم درباره این فیلم صدق می کند و آن اینکه مدتی پیش فیلمی به نام « خانه تسخیر شده » دقیقاً با حال و هوایی مشابه اکران شد که از تمام لحاظ ، شبیه به « فیلم ترسناک 5 » می باشد. به ندرت پیش می آید که در فاصله ای کمتر از 3 ماه ، دو فیلم کاملاً مشابه در هالیوود اکران شوند که اتفاقاً سوژه اصلی هرکدام از آنها دقیقا یکی باشد! اما اگر به مقایسه کیفیت این دو فیلم و سبک و سنگین کردن وزنه آنها فکر می کنید، باید بگویم که این دو فیلم تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. شاید اگر حتی پیش از اینکه نام فیلم را به شما بگویند و شما را به دیدن این دو اثر دعوت کنند، حتی نتوانید حدس بزنید کدامیک از آنها « فیلم ترسناک » می باشد!

تماشای « فیلم ترسناک 5 » صبر و مشقت زیادی می طلبد و حقیقتاً معیار بسیار خوبی برای درک میزان صبور بودن افراد است. اگر قصد دارید متوجه شوید فردی تا چه حد صبور و بردبار است، او را به تماشای « فیلم ترسناک 5 » دعوت کنید و سپس رفتارها و واکنش های وی را در حین دیدن فیلم آنالیز کنید! مطمئن هستم که « فیلم ترسناک 5 » به هیچ درد دیگری نمی خورد!

 
11                                     Photo Gallery                                            trailer icon

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.
5

فیلم ترسناک 5 : 5  Scary Movie 

کارگردان : Malcolm D. Lee  

نویسنده : Phil Beauman ، Jason Friedberg 

بازیگران :

shley Tisdale…Jody Sanders 

Simon Rex…Dan 

Lindsay Lohan…Herself 

Charlie Sheen…Himself 

و…                             

ژانر : کمدی

رده سنی :   R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 86 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها