صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم پاکسازی ( The Purge )

نقد و بررسی فیلم پاکسازی ( The Purge )

516546888884543

 

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

اتان هاوک تنها بازیگر شناخته شده فیلم است که سالهاست در آثار مستقل و ارزشمند در حال ایفای نقش است. هاوک در سالهای اخیر در تعداد زیادی آثار مستقلT خوش درخشیده که از جمله آنها سه گانه « پیش از غروب، پس از غروب و پیش از نیمه شب » بوده است.

داستان فیلم درباره چیست ؟

دولت به مردم اجازه می دهد تا هر سال ، در یک شب از ساعت 7 صبح الی 7 غروب، به قتل و جنایت بپردازند و عقده های یکساله شان را خالی کنند تا بدین ترتیب برای باقی روزهای سال خشونتی در وجودشان نباشد!

سندین ( اتان هاوک ) یک نصاب تجهیزات امنیتی برای منازل است که با توجه به اتفاقی که هر سال رخ می دهد، توانسته امنیت نسبی را برای افرادی که قصد ندارند در این رینگ خونی خیابانی شرکت کنند، تامین کند و خانه های آنان را مجهز به تکنولوژی های امنیتی کند. اما وی و خانواده اش در شب قتل و عام، خود گرفتار مشکلاتی می شوند که…

کارگردان کیست ؟             23451233232322313233

جیمز دموناکو که تنها تجربه کارگردانی زندگی اش پیش از « پاکسازی » ، ساخت فیلمی تحت عنوان « Staten Island » بود که کمتر کسی آن را دیده است!

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه کنند؟

بطور کلی باید بگویم که « پاکسازی » فیلم فوق العاده خشنی هست و ترجیحاً اصلا اجازه ندهید عزیزان کمتر از 17 سالتان ، آن را ببینند.

نکات مثبت فیلم ؟

داستان اولیه فیلم فوق العاده جذاب است و برای یک فیلم ترسناک به اندازه کافی بستر رویداد اتفاقات جالب را محیا می کند.

اتان هاوک مثل همیشه بهترین بازیگر فیلم است.15684651316465

خشونت فیلم افسار گسیخته هست و با مخاطبش تعارف ندارد. این موضوع با تعریفی که فیلم در ابتدا به مخاطب ارائه می دهد مطابقت دارد.

نکات منفی فیلم ؟ 

فیلم ایده اولیه خود را خیلی زود خراب می کند. داستان جذاب « پاکسازی » خیلی زود جایش را به شورش های اجتماعی و مشکلات ” وال استریتی ” و اتفاقاتی از این دست می دهد که کمتر کسی حوصله دوباره شنیدن اش را دارد. قبلا هم فیلمی تحت عنوان « غریبه ها » با بازی لیو تیلور و اسکات اسپیدمن در سال 2008 با موضوعی مشابه ساخته شده بود که تمامی مشکلات آن فیلم حالا در « پاکسازی » هم مشاهده می شود!

« پاکسازی » چند تایی هم حفره عظیم در فیلمنامه از جمله موارد امنیتی که ظاهراً فقط در خانه همسایه جواب می دهد و برای سندین کافی نیست ، در خود دارد که روی هم رفته نمی توان جواب قانع کننده ای برایش یافت.

شاید با ورود قاتلین به خانه سندین، می توانست پرداخت شخصیت های منفی داستان به حدی قانع کننده و قابل قبول باشد که فیلم را سرپا نگه دارد اما نه خود قاتلین که افراد معلوم الحالی هستند و نه حرف های صدمن یه غازشان ، هیچکدام دردی از ضعف پرداخت آنها دوا نمی کند.

ژانر فیلم ترسناک است اما به محض اینکه تماشاگر خود را برای ترسیدن آماده می کند و کارگردان هم پیشاپیش چند افکت کلیشه ای ترسناک را برای مخاطب به نمایش می گذارد، ناگهان فیلم روندی ” دفاع در برابر حمله ” را پیش می گیرد و به سمت اکشن پیش می رود که می توان این روند را ناشی از بی تجربه بودن جیمز دموناکو دانست.

این یکی از دیالوگ های فیلم هست : « کشتار قانونی، راهی برای تخلیه خشم یک آمریکایی! »

حرف پایانی ؟

ایده اولیه فوق العاده، شروع قانع کننده و ادامه ناامید کننده. کاش « پاکسازی » کمی باهوش تر بود، آن وقت می شد که با یک اثر درست و حسابی کم هزینه مواجه شویم که ارزش تماشا داشته باشد. با اینحال هنوز « پاکسازی » در مقایسه با اکثر آثار ترسناک کنونی سینما، قابل تحمل تر هست.

منتقد : میثم کریمی           

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها