صفحه اصلی > پنج برتر : 5 تفاوت اجرای جشنواره های مرتبط با سینما در خارج و داخل ایران!

5 تفاوت اجرای جشنواره های مرتبط با سینما در خارج و داخل ایران!

M1231555511

نحوه اجرای مراسم جشنواره بین المللی جام جم و عدم هماهنگی بخش های مختلف جشنواره بار دیگر ثابت کرد که ما کماکان در برپایی یک رویداد هنری دارای ضعف های فراوانی هستیم. در این 5 برتر سعی کرده ایم به 5 تفاوت میان اجرای مراسم های سینمایی و تلویزیونی در خارج از ایران و داخل ایران بپردازیم.

5- آمادگی برای وقوع اتفاقات پیش بینی نشده :

در خارج از ایران : در مراسم گلدن گلاب 2014 که در روزهای گذشته شاهدش بودیم، اتفاق عجیبی رخ داد که طی آن مقدار زیادی آب دقایقی پیش از اجرای مراسم بصورت فواره بر روی فرش قرمز ریخت و تصویر ناخوشایندی ایجاد کرد. اما مسئولان برگزار کننده مراسم بلافاصله اقدامات لازم را انجام دادند تا مراسم بدون کوچکترین مشکلی برگزار شود.

در ایران : در جشنواره بین المللی جام جم که به تازگی برگزار شد، یک چراغ از بالای سن سقوط کرد اما مشکل نه این اتفاق پیش بینی نشده که ممکن است در هر کجای دنیا رخ دهد، بلکه تدابیر بعد از آن بود که باعث تعجب همگان شد و آن این بود که برای چند دقیقه ای سالن و صفحه تلویزیون تاریک شد و هیچکس هم پاسخگوی مشکل مربوطه نبود و به عبارت ساده تر، هیچکس از پیش آماده مواجه با این اتفاق نبود.

kod4545e

4- نبودن صندلی کافی برای هنرمندان :

در خارج از ایران : همواره در مراسم های مختلفی که هر ساله در اقصی نقاط دنیا برگزار می شود ، توجه به جایگاه مهمانان مراسم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حتی در بسیاری از مراسم ها ، صندلی هنرمندان از پیش مشخص شده است؛ در واقع هرگز دیده نشده که هنرمندان جهان از این بابت مشکلی را تجربه کرده باشند.

در ایران : هنرمندان در سالن جشنواره بین المللی جام جم، بطور شگفت انگیزی به نقاط مختلف هدایت می شدند و در نهایت مشاهده شد که تعداد افراد غیرمرتبط به این جشنواره ( اعم از مسئول خرید، آبدارچی، و… ) بر روی صندلی مهمانان نشسته و خودِ هنرمندان به دلیل نداشتن صندلی مجبور به سرپا ایستادن شده بودند! این اتفاق نادر که احتمالا فقط در ایران رخ می دهد، باعث شد تا بسیاری از هنرمندان با دلخوری این سالن را ترک کنند.

84668845

3- برنامه ریزی برای صرف شام :

در خارج از ایران : در همه جشنواره های فیلم و مراسم های مرتبط به سینما، پذیرایی و صرف شام پای ثابت مراسم است و این پذیرایی به حدی دقیق و مناسب است که تا به امروز هیچکس از کم و کسری آن سخنی به میان نیاورده است. در واقع پذیرایی کردن جزو موارد حل شده اغلب جشنواره های سینمایی جهان است.

در ایران : در جشنواره بین المللی جام جم ظاهرا در هنگام صرف شام به حدی ازدحام و مشکلات وجود داشته که بسیاری از هنرمندان از جمله شقایق دهقان عطای شام خوردن را به لقایش بخشیدند و تصمیم گرفتند شام را در کنار خانواده میل کنند. معلوم نیست که در یک جشنواره ای که قرار هست هنرمندان تلویزیون در آن حضور داشته باشند به چه دلیل ازدحام به وجود آمده و در واقع چه کسانی به جز هنرمندان و اهالی هنر در این مراسم حضور داشتند. حضور افراد غیرمرتبط با هنر در زمان صرف شام در یک مراسم هنری ، یکی از موضوعاتی است که اگر در هر کجای دنیا شنیده شود پی آیند خوشی برای متولیان هنر کشور در پی نخواهد داشت.

im5555es

2- نحوه دعوت مهمانان به مراسم :

در خارج از ایران : مهمانان از روزهای قبل بطور دقیق در جریان ساعت برگزاری مراسم و جزئیات دیگر قرار میگیرند و برای آوردن آنان به مراسم ، راننده ها به خوبی توجیه می شوند و با دقت فراوان در موعد مقرر به دنبال مهمان رفته و آنها را به مراسم می آورند که اینکار خیلی شیک و رسمی و بی مشکل اتفاق می افتد. هیچوقت در هیچ جشنواره ای مشاهده نشده که مهمانان جشنواره به دلیل سهل انگاری راننده دیر به جشنواره برسند!

در ایران : در مراسم جشنواره بین المللی جام جم ظاهرا راننده ای را که برای آوردن جناب علی نصریان فرستاده بودند ، مسیر خانه وی را نمی یابد و مدتی به دنبال آن می گردد تا اینکه بالاخره خانه ایشان را پیدا میکند و با یک ساعت تاخیر جناب نصیریان را به مراسم می آورد! اینکه یک راننده نداند که آدرس هنرمندی که باید آن را بیاورد کجاست، یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند در یک مراسم ” بین المللی ” رخ دهد!

ver555ost

1- نحوه اجرای مراسم :

در خارج از ایران : با نگاهی به مهمترین مراسم های اهدای جوایز در دنیا می توان به راحتی دریافت که مجری مراسم یکی از کلیدی ترین بخش های جشنواره است که باید توانایی مدیریت مراسم را داشته باشد و به اصطلاح جو را گرم نگه دارد. بهترین مثال برای این موضوع را می توان در اجرای مراسم های گلدن گلاب و اسکار مشاهده کرد که انتخاب مجری همواره یکی از چالش برانگیزترین بخش های این جشنواره هست چراکه مسئولان باید فردی را انتخاب کنند که شوخی های جذابی خلق کند و مراسم را شاد نگه دارد.

در ایران : احسان علیخانی مجری مراسم جشنواره بین المللی جام جم بود. احسان علیخانی مجری خوب و مسلطی هست اما برای مدیریت یک مراسم سینمایی قطعاً حضور یک هنرمند سینمایی ( مخصوصا کمدین ) می توانست پیامدهای بهتری داشته باشد. در روزی که احسان علیخانی بعضاً سوال میکرد : « آیا کاندیدها را بخوانم !؟ » یکی از بی روح ترین مراسم های هنری تلویزیون را شاهد بودیم که حضار در سالن حال و حوصله انجام هیچگونه عکس العملی در قبال شنیدن نام برنده ها را نداشتند و خودِ مجری هم به خشک ترین و بی حال ترین شکل ممکن مراسم را اجرا کرد و در نهایت همه چیز در بدترین شکل ممکن به پایان رسید!

شاید زمانش فرا رسیده که تعارف را کنار بگذاریم. ما هنوز در برپایی جشنواره و مدیریت اختتامیه آن مشکلات فراوانی داریم و برای رسیدن به کیفیت جهانی می بایستی الگوبرداری مناسبی از روند جشنواره های مهم سینمایی – تلویزیونی در جهان داشته باشیم تا بتوانیم به نقطه ای برسیم که مشاهده مراسم اهدای جوایز جشنواره یکی از سخت ترین لحظات طول روزمان نباشد.

                                                                                   

میثم کریمی                                                                                                               

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها