صفحه اصلی > پنج برتر : 5 درسی که از موفقیّت لوراکس می توان آموخت

5 درسی که از موفقیّت لوراکس می توان آموخت

lorax.0325120156

 

فروش 70.7 میلیون دلاری انیمیشن «لوراکس»، آخرین ساخته ی استودیوی «ایلومینیشن» در هفته نخست حیرت آور است، حتّی در فصلی که در کمال تعجّب شاهد رونق گیشه در ایالات متّحده هستیم.
این انیمیشن را می توان پر فروش ترین ( در هفته اول ) انیمیشن بدون دنباله تاریخ نامید. البته در کنار انمیشن «شگفت انگیزان» که در سال 2004 در نخستین هفته اکران 70.47 میلیون دلار فروخت.

بچّه ها عاشق موجوات کارتونی جذّاب با رنگ های روشن هستند، امّا علاوه بر این دلیل، پنج دلیل اصلی موفقیّت این انیمشن بدین شرح است.


305e260cdb6b5c06090f6a706700df92


– انیمیشن های بزرگ باید در فصل بهار یا ایّام تعطیل اکران شوند.
مدّتی ست که شاهد جلو افتادن تاریخ اکران انیمیشن های بزرگ مانند «هیولاها علیه بیگانگان» و «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» و سری «عصر یخبندان» که همگی از نیمه تا پایان ماه مارس عرضه شدند، هستیم. انیمیشن هایی که موفقیّت هیچکدام به اندازه «لوراکس» نبود.
انیمشن «رنگو» نیز که در تاریخی شبیه «لوراکس» اکران شد، با فروش نسبتاً خوبی مواجه شد. در واقع با توجه به آمار سایت «باکس آفیس موجو» هر انیمیشنی که توانسته به فروشی در حد 70 میلیون دلار دست یابد، در دوره زمانی ماه می تا نوامبر (تعطیلات تابستان) به این موفقیت نائل شده است.

– کتاب های تصویری عامه پسندند.
این کتاب ها، کتاب های محبوب چندین نسل موقع استراخت و خواب بوده است. با وجود این فیلم هایی که بر اساس این کتاب ها ساخته شده ( چه انیمیشن چه فیلم/انیمیشن ) نتوانسته اند افراد زیادی را به سینما ها بکشانند، همچنان که در چند سال اخیر فیلم هایی چون «آنجا که موجوات وحشی هستند» و «پنگوئن های آقای پاپر» با شکست مواجه شدند. بهر حال عاشقان این کتاب ها را نمی توان با یک فیلم 90 دقیقه ای راضی کرد. حداقل پیش از لوراکس که ممکن نبود.
 
– با سیاست فیلم فروش نمی کند.
تنها چند فیلم انیمیشن وجود دارد که با پشتیبانی یک جناح سیاسی خاص با فروش خوبی مواجه شده است.”لوراکس” فیلمی بود که از حمایت هر دو جناح برخوردار بود. لیبرال ها می گفتند این انیمیشنی ست که پیام طبیعت دوستی «تئودور گایزل» را ترویج می کند. در حالی که “برتبارتی ها” می گفتند این انیمیشن یک اسب تروآ برای لیبرالیسم هالیوودی خواهد بود. که البته نبود!

– افراد سرشناس باید صداپیشگی کنند.
فیلم های انیمیشن هیچگاه به اندازه ی امروز شاهد حضور ستاره های سینما در خود نبوده است. «اوون ویلسون»، «آن هاتاوی» و «جانی دپ» همگی اعتبار این فیلم های انیمنشن هستند. و برای خواندن چند سطر در یک اتاقک، میلیون ها دلار دریافت می کنند! “لوراکس” گنجه ستاره های هالیوود را بدقّت جست و جو کرد و با به خدمت گرفتن «دنی دیویتو»، «تیلور سئیفت» و «زک افران» به شخصیت ها جان بخشید.

– انیمیشن ها نباید لزوماً خوب باشند تا پولساز باشند.
انیمشن هایی مانند «بالا»، «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» و «من نفرت انگیز» (اثر قبلی استودیوی ایلومینیشن) انیمشن هایی بودند که توانستند نظر مثبت منتقدان را با امتیاز های بالا ( امتیاز های نقد به ترتیب 94% 77% و 69 % بر اساس اطلاعات سایت Movie Review Intelligence ) جلب کنند و همگی گواه این مطلبند. گاهی اوقات پول و کیفیت جوابگو نیست، و این موضوع را “لوراکس” به اثبات رساند، انیمیشنی که به نوشته منتقدان نیویورک تایمز قرار بود “یک انیمیشن شلوغ و آشغال و بی مصرف باشد.” !

برگرفته از روزنامه ی لوس انجلس تایمز / ترجمه مرتضی قنبری

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها