صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Wall Street: Money Never Sleeps

نقد و بررسی فیلم Wall Street: Money Never Sleeps

2 52f

قسمت اول فیلم ” وال استریت ” در سال 1987 ساخته شد ، در دهه ای که همه دنیا در حال پیشرفت و ترقی بودند و در آمریکا نیز این تحول اقتصادی سریعتر پیش می رفت. فیلم  ” وال استریت ” در سال 1987 توانست جایزه بهترین بازیگری مرد اسکار را برای ” مایکل داگلاس ” به ارمغان بیاورد که تا این لحظه تنها جایزه  اسکاری است که بخاطر بازیگری نصیبش شده است. اما قسمت دوم فیلم بعد از 23 سال ساخته شده است اما آیا فیلم ” وال استریت ” فیلمی بود که کسی به فکر ساختن ادامه بر آن باشد؟ در شرایط عادی دور از ذهن بود اما با ورود هیولایی به نام بحران اقتصادی و مشکلات بسیار زیادی که گریبانگیر دنیا

شد ، ساختن ادامه ای بر فیلم ” وال استریت ” محتمل بنظر رسید و ” اولیور استون ” تصمیم گرفت بار دیگر ادامه ای بر داستان سرمایه و سرمایه گذاری فیلم ” وال استریت “بسازد “.

 

پس از سال ها زندانی بودن ، اکنون گوردون گکو ( مایکل داگلاس ) یک کارشناس ارشد در بورس ،آزاد شده است.او به خاطر توطئه هایی به فساد مالی محکوم شد و مجبور شد به زندان برود.اما اکنون و پس از آزادی فقط در فکر انتقام گرفتن است.به همین علت او با نامزد دخترش که یک جوان با استعداد به نام جیک ( شیا لبوف )  است نقشه ای طراحی می کنند تا از این راه بتواند به بازار مالی راه پیدا کنند و  از این راه گوردون بتواند با کسانی که او را به زندان انداخته اند تسویه حساب کند

نمی دانم تا بحال گذرتان به آمریکا و خیابان وال استریت افتاده است یا خیر! این مکان قدرت این را دارد که اقتصاد دنیا را یک تنه نابود کند و یا ترقی دهد. قیمت فروشگاه و کلا هر چيزی که در این خیابان وجود دارد سر به فلک می کشد و در کل می توان گفت جای مهمی برای اقتصاد آمريكا و جهان است. دیدن فیلمی مثل ” وال استریت ” نیازمند داشتن اطلاعات اقتصادی بالا و درک بازار است. اطلاعاتی که از نحوه سرمایه گذاری در وال استریت داده می شود بسیار پیچیده و به قول خود آمریکاییها غیرقابل فهم است!. داشتن این حجم از اطلاعات آن هم از یک مکان پیچیده به نام وال استریت نیازمند زحمت بسیار زیادی است که دو نویسنده فیلم بخوبی 1 155از عهده آن برآمده اند. شخصیت هایی که در فیلم ” پولها هرگز نمی خوابند ” می بینیم همگی افرادی هستند که کاملا اقتصادی فکر می کنند و البته تعریفی که فیلم از گوردون به تماشاگر می دهد این است که وی فردی خانواده دوست است که به واسطه غوطه ور شدن در دنیای وال استریت و فساد مالی زندگی اش را از دست داده است. البته به غیر از داستان و نحوه سرمایه گذاری و.. داستانهای فرعی نیز وجود دارد مانند رابطه نه چندان جالب گوردون با دخترش وینی ( کری مالیگان ) ، و جیک با وینی که به خوبی به تصویر کشیده شده است. از نقاط قوت فیلم می توان به بازی عالی بازیگران آن اشاره کرد ، اگر در دهه 80 میلادی ” مایکل داگلاس ” با این فیلم یکه تازی می کرد، این بار نوبت ” شیا لبوف ” هست که بازی چشمگیری از خود در این فیلم ارائه دهد. رابطه جک ( شیا لبوف ) با گوردون ( مایکل داگلاس ) را به نوعی می توان رابطه شاگرد و استاد به حساب آورد و این رابطه در فیلم رفته رفته تبدیل به دوستی و شراکت می شود که البته پول در این بین اصلی ترین حرف است!. گفته می شود که ” لبوف ” برای آماده شدن برای این نقش مدتی را در وال استریت گذراند و همچنین مبلغ 20 هزار دلار سرمایه گذاری کرد و در نهایت 400 هزار دلار سود و به جیب زد ! ( البته ما نمی دانیم اینها چگونه اینکار را انجام می دهند اما اینطور گفته شده است ) . ” داگلاس ” بازی خوبی به عنوان یک پیشکسوت کلاهبرداری ! ارائه داده است و در کل می توان گفت که زوج ” داگلاس و لبوف ” جواب داده است.

اکران فیلم ” وال استریت : پولها هرگز نمی خوابند ” باعث شد بار دیگر بحث بحران اقتصادی به میان بیاید و همه بار دیگر نگران این باشند که آیا اقتصاد جهان بار دیگر تجربه تلخ این بحران را تکرار خواهد کرد یا خیر ؟ دیدن فیلم ” وال استریت ” را به کسانی که علاقه ای به نحوه سرمایه گذاری و کلا جریانات خیابان وال استریت ندارند توصیه نمی کنم.

منتقد : میثم کریمی

 

وال استریت : پول ها هرگز نمی خوابند : 3 6f9Wall Street: Money Never Sleeps

کارگردان : Oliver Stone

نویسنده : Allan Loeb. Stephen Schiff

بازیگران :

Michael Douglas  …  Gordon Gekko

Shia LaBeouf  …  Jake Moore

Josh Brolin  …  Bretton James

Carey Mulligan  …  Winnie Gekko

و……………

ژانر : درام

درجه سنی :  PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 133دقیقه

 

«پست قبلی

پست بعدی»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها