صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم جولت (Jolt)

نقد و بررسی فیلم جولت (Jolt)

جولت (Jolt) نقد فیلم

 

جولت (Jolt) باهدف تکرار موفقیت‌های کیت بکینسل در قالب یک زن قهرمان ساخته شده است. بکینسل که پس از سری فیلم‌های «دنیای زیرزمینی» نتوانسته به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کند، حالا در بازگشتش به سینمای اکشن قصد دارد تا معادلات را تغییر دهد و ثابت کند که هنوز هم می‌تواند بر روی او به‌عنوان ستاره حساب باز کرد.

داستان فیلم درباره زنی به نام لیندی (کیت بکینسل) است. لیندی توانایی کنترل خشم خود را ندارد به همین جهت، دستگاهی برای او تعبیه شده تا هرگاه که حس خشم در او ایجاد شد با فشردن یک دکمه آرامش به زندگی اش بازگردد. در این وضعیت، لیندی پس از مدت‌ها با مردی آشنا می‌شود و به او دل می‌بندد اما …

«Jolt» مانند اغلب ساخته‌های اکشنی که در چند سال اخیر توسط سرویس‌های استریم نظیر نتفلیکس منتشر شده‌اند، بر پایه قواعد از پیش تعیین شده‌ای ساخته شده که دقیقه‌به‌دقیقه آن قابل‌پیش‌بینی است. فرمولی که به نظر می‌رسد باتوجه‌به استقبال مخاطبین این رسانه‌ها، یادداشت و در اختیار نویسندگان قرار می‌گیرد تا هر بار به شکلی دیگر، این المان‌های موفق بازخوانی شده و در قالب یک داستان نصفه و نیمه به مخاطب عرضه شود. بااین‌حال، جدیدترین محصول کمپانی آمازون یعنی «Jolt» فارغ از اینکه تمام قواعد کلیشه‌ای را به‌صورت کامل اجرا کرده، از لحاظ داستانی نیز شباهت‌هایی به فیلم «Crank» با بازی جیسون استاتهام دارد.

جولت (Jolt) نقد فیلم

در فیلم مذکور، جیسون استاتهام نقش شخصیتی را ایفا می‌کرد که به دلیل وجود یک سم در بدنش هر لحظه باید تحرک می‌داشت تا زندگی‌اش به پایان نرسد. فرمول مذکور اینجا در «Jolt» به شکلی دیگر تکرار شده و قصه درباره زنی است که هر لحظه امکان دارد عصبانیتش باعث خشم و کشتار شود و به همین دلیل یک نوع دستگاه عجیب به او وصل شده تا با زدن یک دکمه، آرامش کسب کرده و خشونتش فروکش کند. این خلاصه متن یک خطی تمام چیزی است که ما در طول تماشای فیلم با آن مواجه هستیم و خبری از بسط و گسترش داستان نیست.

فیلم فارغ از مقدمه نامفهوم ابتدایی فیلم که می‌گوید: «لیندی از همان اول قدرت خاصی داشت!» و از مخاطب انتظار دارد تا آن را بپذیرد، هیچ توضیح بیشتری درباره این شخصیت به مخاطب ارائه نمی‌دهد. در واقع، شخصیت اصلی قصه که قرار است تماشاگر را با خود همراه کند هیچ دلیل موجهی برای اینکه چرا باید به او اهمیت داده شود در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد. او بی‌خود و بی‌جهت سروصورت دیگران را به دیوار می‌کوبد و یک‌روزه عاشق می‌شود و روز بعد در هیبت یک زن رویین‌تن به معرکه بازمی‌گردد تا سازمان پلیس، سی آی ای و حتی باشگاه مبارزات زیرزمینی را به چالش بکشد! در تمام این لحظات تماشاگر نمی‌داند که لیندی چرا و چطور به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند این‌چنین شخصیت نامیرایی داشته باشد. مگر آنکه استناد فیلم به آن مقدمه بی‌سروته ابتدایی و اشاره به تعلیمات نظامی در دوران کودکی‌اش باشد!

جولت (Jolt) نقد فیلم

منطق قصه نیز عنصر گمشده «Jolt» است. پس از اینکه بحران عاطفی برای لیندی شکل می‌گیرد، فیلم به یکباره او را در شرایطی قرار می‌دهد که هیچ توضیح منطقی برای آن وجود ندارد. لیندی ناگهان سر از باشگاه مبارزه در می‌آورد و به اداره پلیس رفته و از آنجا پرونده کِش می‌رود و البته در بحرانی‌ترین لحظات فیلم در بخش منطق، سر از سازمان عجیب‌وغریب و مخوفی در می‌آورد که به دلیل نحوه معرفی، کمدی ناخواسته‌ای را رقم‌زده است. سازمان عریض و طویلی که ظاهراً هیچ‌کس در دنیا جسارت اینکه به آن وارد شود را ندارد اما سازندگان لیندی را درحالی‌که از دیوار سازمان آویزان شده و صد طبقه را با دست‌وپا بالا می‌رود به تصویر کشیده‌اند!

بازگشت کیت بکینسل با یک اثر اکشن به سینما چندان برای این بازیگر خوش‌یمن نبوده است. بکینسل که یک دهه پیش با مجموعه فیلم‌های «Underworld» تبدیل به ستاره بی‌چون‌وچرای سینمای اکشن شده بود، حال با فیلم «Jolt» تصمیم داشته موفقیت گذشته خود را تکرار کند اما فیلمنامه و شخصیت‌پردازی بد مانع از تکرار روزهای خوش این بازیگر شده است. تاکید بی جا و عجیب سازندگان بر بامزه بودن لیندی درحالی‌که بکینسل با چنین ویژگی حداقل تا به امروز بیگانه بوده، یکی از دلایل ضعف فیلم است. بکینسل در صحنه‌های اکشن مطابق انتظار عملکردی عالی دارد و تجربه مفید او درگذشته اینجا به کارش آمده است اما لیندی شخصیتی نیست که بتواند بار دیگر او را بر سر زبان‌ها بیندازد.

جولت (Jolt) نقد فیلم

«Jolt» اکشن یک‌بار مصرفی است که این روزها در تعداد بالا در سرویس‌های استریم منتشر می‌شوند. آثاری که از لحاظ محتوایی تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط شخصیت‌ها و کمی هم قصه در آن تغییر حالت می‌دهد. احتمالاً خلاقانه‌ترین لحظات فیلم که نویسندگان رقم زده‌اند آن صحنه جادویی است که بزرگ‌ترین خلاف‌کار جهان زمانی که در کنار یکی از بهترین قاتلین قرار می‌گیرد، یک معادله زندگی آن ها را برهم می‌ریزد و در مجموع جهان را از شر آن ها رهایی می‌بخشد و آن عامل، عادت ماهانه لیندی است که هیچ‌کس بر روی آن حساب باز نکرده بود؛ یک ایده خلاقانه برای نجات دنیا از شر مفسدین!

 

10

 

 

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها