صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم همچنان آلیس ( Still Alice )

نقد و بررسی فیلم همچنان آلیس ( Still Alice )

54666666ttt4h2322

 بیماری آلزایمر یکی از مهلک ترین بیماری های شناخته شده می باشد که باعث فراموشی انسان می شود بطوریکه وی قادر به شناسایی محیط اطراف خود و دلیل حضور افراد در کنارش نیست. در سینما نیز آثار بسیاری درباره بیماری آلزایمر ساخته شده که از جمله مهمترین و معروف ترین آنها می توان به فیلم « عشق » به کارگردانی میشائیل هانکه اشاره کرد. « همچنان آلیس » نام جدیدترین فیلمی است که به بیماری آلزایمر می پردازد اما با این تفاوت که اینبار به بیماری آلزایمر زودرس پرداخته شده است.

دکتر آلیس هاولند ( جولیان مور ) استاد زبان شناسی در دانشگاه کلمبیا آمریکا است که فردی شناخته شده و موفق در رشته خود می باشد. آلیس همچنین خانواده بسیار خوشبختی دارد که از زندگی در کنار آنها لذت می برد اما به تازگی متوجه شده که برخی مسائل به یکباره از ذهن او پاک می شوند و وی قادر به یادآوری آنها نیست…

« همچنان آلیس » در مقایسه با آثار ” آلزایمر محور ” دیگر سینما از کم و کاستی هایی برخوردار است که از جمله آنها فیلمنامه و پرداخت ضعیف شخصیت های داستان می باشد. فیلمنامه « ه78788weqweqw2مچنان آلیس » که اقتباسی است از رمانی به قلم خانم لیزا جنوا ، بیشتر به سمت فلسفه زندگی آلیس پس از ابتلا به آلزایمر زودرس قدم برداشته است و چندان علاقه مند نبوده تا به بررسی دقیق زندگی روزمره آلیس و تاثیرات آلزایمر زودرس بر ابعاد مختلف زندگی او بپردازد.

در واقع می توان گفت که تاکید فیلمسازان در روایت داستانشان درباره آلزایمر زودرس بیشتر متمایل به ایرادات سخنرانی درباره این بیماری و تغییر نوع نگاه به زندگی در فرد مبتلا به این بیماری می باشد با این تفاوت که در اینجا داستان از دیدگاه خودِ فرد مبتلا به آلزایمر زودرس مورد بررسی قرار گرفته. در فیلم « عشق » داستان از دید همسرِ فردی که آلزایمر داشته روایت می شد اما در « همچنان آلیس » فیلمسازان تصمیم گرفته اند داستان را از دیدگاه خود شخصیت اصلی مبتلا به این بیماری بازگو کنند. از این جهت فیلم خیلی فرصتی در اختیار دیگر شخصیت ها قرار نداده که حضور موثری در داستان داشته باشند چراکه تمرکز اصلی بر روی آلیس قرار داده شده است.

در این میان تنها دخترِ آلیس به نام لیدیا ( کریستین استیوارت ) است که بیش از سایرین فرصت حضور در داستان را یافته است اما او هم به جز نگرانی و cdn.indiewire.comشنیدن به صحبت های فلسفی آلیس درباره بیماری اش ، کار مشخصی انجام نمی دهد و در حد یک شخصیت همراه که قرار نیست در جریان داستان رشد کند باقی می ماند. 

کارگردانی دو کارگردانِ جوان فیلم به نامهای ریچار گلیتزر و وش وستمورلند نیز چندان قابل دفاع نیست. اقتباس آنها از رمان خانم جنوا تا جایی که امکانش وجود داشته وفادار به منبع اصلی است اما این دو کارگردان از اضافه کردن تکنیک های سینمایی به این اقتباس عاجز بوده اند و به همین دلیل « همچنان آلیس » در فرم سینما ناتوان در جذب مخاطب می باشد. تاکید این دو کارگردان به استفاده از نماهای نزدیک از بازیگران و حضور آنها در یک قاب بزرگ ، تصمیمی عجیب بوده که حتی باعث می شود « همچنان آلیس » قابل رقابت با آثار تلویزیونی باشد!

اما برجسته ترین نکته فیلم که باعث می شود از « همچنان آلیس » به عنوان اثری درخشان یاد شود، بازی جولیان مور در نقش اصلی است که جایگاه فیلم را چند پله ای ارتقاء بخشیده است. جولیان مور در نقش استاد زبان شناسی که دچار مشکل حافظه شده و قادر نیست از کلمات به درستی استفاده کند، تماشایی است و امکان ندارد که تماشاگر بتواند از وی چشم بردارد. جولیان مور با وسواس بسیار زیاد توانسته از استادی همه فن حریف در بیان در ابتدای فیلم ، به فردی ناتوان در بیان کلمات حتی گاها ساده و محاوره ای در میانه فیلم تغییر کند که این تغییر با ظرافت و پیچیدگی های چند لایه بازیگری وی پیوند خورده است. بطور خلاصه می توان گفتFFN DefaultLightbox 51361629 که بازی جولیان مور در نقش آلیس نه تنها شایسته اسکار است بلکه مشکلات فیلم را تا حد زیادی پوشانده است چرا که بطور کامل حواس تماشاگر را معطوف به خود می کند. کریستین استیوارت دیگر بازیگری است که بازی بسیار خوبی در نقش لیدیا داشته است. استیوارت سال بسیار موفقی را پشت سر گذاشته و پس از حضور تحسین برانگیزش در نقش یک سرباز در فیلم « اردوگاه اشعه ایکس » ، اینبار نیز در « همچنان آلیس » ثابت می کند که می تواند بازیگر خوبی هم باشد؛ هرچند که فیلم فرصتی در اختیار او برای ارائه توانایی های بازیگری اش قرار نمی دهد.

« همچنان آلیس » از حیث جایگاه حتی در مقایسه با فیلمی مثل « دور از او » به کارگردانی سارا پلی، در مرتبه پائین تری قرار می گیرد اما یک ویژگی برتر نسبت به فیلمهای دیگر درباره بیماری آلزایمر دارد و آن بازی تحسین برانگیز جولیان مور در نقش شخصیت اصلی داستان است که چشمها را به خود خیره می کند. جولیان مور به تنهایی جور تمام ضعف های فیلم را به دوش کشیده و یک کلاس کامل بازیگری را در « همچنان آلیس » دایر کرده است که حضور هر تماشاگر سینمایی در این کلاس واجب به نظر می رسد!

6                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!MV5BMjIz00616

 

همچنان آلیس : Still Alice

کارگردان : Richard Glatzer ، Wash Westmoreland

نویسنده : Lisa Genova ، Richard Glatzer

بازیگران :         

Julianne Moore…Dr. Alice Howland

Kristen Stewart…Lydia Howland

Kate Bosworth…Anna Howland-Jones

Alec Baldwin…Dr. John Howland

و…      

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : درام        

زمان : 101 دقیقه  

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها