صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم چشمان بزرگ ( Big Eyes )

نقد و بررسی فیلم چشمان بزرگ ( Big Eyes )

14452321

مارگارت کین نقاشی بود که نامش در دهه ی 60 میلادی به واسطه نقاشی هایی عجیبی که خلق کرده بود و در آن چشمان افراد را بسیار بزرگتر از اندازه طبیعی شان به تصویر می کشید،بر سر زبان ها افتاد. البته داستان مشهور مارگارت کین نه فقط به خاطر نقاشی هایش بلکه به دلیل اتفاقات تلخی بود که در دهه ی شصت گریبانگیرش شده بود.

مارگارت کین ( در فیلم با بازی اِمی آدامز ) در دهه ی شصت میلادی با یک نقاش دیگر به نام والتر کین ( کریستوف والتز ) ازدواج می کند. این ازدواج به نظر ایده آل به نظر می رسید اما پس از اینکه نقاشی های مارگارت و والتر در یک گالری به نمایش گذاشته می شود و تنها نقاشی های مارگارت با استقبال خوبی مواجه می شوند و به فروش می روند، والتر تصمیم می گیرد نقاشی های مارگارت را با نام خود برای فروش قرار دهد و به این ترتیب به شهرتی قابل توجه دست پیدا می کند؛ این در حالی است که مارگارت هر روز پژمرده تر و افسرده تر می شد. در نهایت اما مارگارت در سال 1965 از والتر جدا می شود و سپس دعوایی حقوقی میان آنها شکل میگیرد و دادگاه هم والتر کین را به پرداخت 4 میلیون دلار غرامت به شخص مارگارت کین محکوم می کند. تیم برتون از سالهای دهه ی 90 یکی از طرفداران سرسخت مارگارت کین بوده و اغلب نقاشی های وی را خریداری کرده بود و حالا در سال 2014 تصمیم به ساخت فیلمی درباره این هنرمند گرفته است.

« چشمان بزرگ » تیم برتون اما نگاهی ویژه تر بهhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/01/phoca_thumb_l_2-590.jpg داستان زندگی مارگارت کین دارد و فقط او را در داستان پر فراز و نشیب زندگی اش خلاصه نکرده است. « چشمان بزرگ » داستان یک ازدواج و سپس بررسی روابط این زوج است که در لایه های زیرین آن می توان پیامهایی درباره حمایت از حقوق زنان و انتقاد از نگاه عمومی جامعه آمریکا به زنان را مشاهده نمود.

تیم برتون در طول داستان مارگارت کین را به طرز جنون آمیزی به انزوا می کشد و او را از درون خالی می کند؛ دقیقا اتفاقی که به نظر می رسد در آن بازه زمانی برای مارگارت افتاده بود و او را به لبه پرتگاه زندگی کشانده بود. برتون که خود هنرمندی محترم است و زندگی هنرمندانه ای را نیز تجربه کرده، به خوبی این نکته را می داند که سرقت هنری از یک هنرمند می تواند او را به ورطه نابودی بکشاند چراکه دلبستگی یک هنرمند به مخلوقش، حس وصف ناپذیری دارد که فقط یک هنرمند می تواند آن را به خوبی درک کند. در واقع این از امتیازات ویژه « چشمان بزرگ » بوده که تیم برتون وظیفه کارگردانی اثر را برعهده گرفته است چراکه خود هنرمند است و به خوبی موفق توانسته دنیای ویران مارگارت را در سالهای دهه ی 60 درک کرده و به تصویر بکشد.

ربتون زندگی مارگارت و والتر را در وهله اول با بدست آوردن مبلغ قابل توجهی از فروش نقاشی ها برایشان بسیار جذاب تداعی می کند اما در ادامه حس مالکیت http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/01/phoca_thumb_l_4-c08.jpegبر اثر به سراغ مارگارت می آید و او را تا آستانه فروپاشی روحی قرار می دهد و این در حالی است که والتر هر روز به محبوبیت و شهرت بیشتری دست پیدا می کند و خوشحال تر از دیروز به نظر می رسد. برتون در « چشمان بزرگ » والتر را اگرچه نقاش می داند اما به تاکید او را تاجری بی رحم معرفی می کند که نه تنها نام خود را بر تابلوهای مارگارت حک می کند بلکه به نوعی او را هیولایی معرفی می کند که از مارگارت همچون برده ای هنرمند سوء استفاده می کند.

رابطه قراردادی میان والتر و مارگارت و اختلافات و دیدگاه های متفاوتشان نسبت به زندگی و هنر و جامعه را می توان جذاب ترین بخش فیلم « چشمان بزرگ » دانست که به لطف فیلمنامه دقیق اسکالت آلکساندر و لری کارازوسکی که پیش از این در فیلم « اد وود » با برتون همکاری کرده بودند، تماشایی و کم نقص است. اما نکته حائز اهمیت درباره « چشمان بزرگ»، نگاه امروزی برتون به داستان کین ها در نیم قرن پیش بوده است. در واقع برتون با هوشمندی ، اغلب مشکلات مارگارت را به جنسیت اش نسبت می دهد و یکی از عوامل شکست عواطف او در فیلم را عدم توان رقابت وی با نگاه عمومی جامعه می داند که بیشتر مایل هست یک مرد را در قدرت ببیند. « چشمان بزرگ »http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/01/phoca_thumb_l_5-eb2.jpg را از این لحاظ می توان اثری در حمایت از حقوق زنان دانست که به خوبی داستان یک سقوط و سپس اوج را به تصویر می کشد.

کریستوف والتز و اِمی آدامز دو ستاره اصلی « چشمان بزرگ » هستند که بازی های فوق العاده شان فیلم را سرپا نگه می دارد. اِمی آدامز که به نظر می رسد بهترین گزینه برای بازی در نقش یک زن درد کشیده در هالیوود است، در « چشمان بزرگ » به خوبی موفق شده ابعاد مختلف روحی مارگارت کین را به تصویر بکشد و یکی از بهترین بازیهای خود را به نمایش بگذارد. کریستوف والتز هم که شرارتی ذاتی در نگاه و لحن کلامش دارد،بهترین انتخاب برای بازی در نقش والتر کین بوده است. والتر کین عصبی است و می داند که جایگاهی که به او اطلاق شده متعلق به او نیست و همین باعث تشویش ذهن او می شود که کریستوف والتز به خوبی دنیای ویران این مرد را به تصویر کشیده است.

در نهایت می توان « چشمان بزرگ » را اثری شخصی و جمع و جور درباره یکی از نقاشان معروف معاصر دانست که توسط تیم برتون به سینما آمده است. البته « چشمان بزرگ » فاقد پیچیدگی های روایی آثار برتون است و می توان آن را یکی از ساده ترین فیلمهای کارنامه او دانست اما با اینحال ، دیالوگ های جذاب و البته پیامهای موثر و حمایت آمیز درباره حقوق زنان که در لایه های زیرین فیلم قرار گرفته، « چشمان بزرگ » را به اثری پرمغز تبدیل کرده است که حرف های خوبی برای گفتن دارد.

7                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!33 rd3323

 

چشمان بزرگ : Big Eyes

کارگردان : Tim Burton

نویسنده : Scott Alexander، Larry Karaszewski

بازیگران :         

Amy Adams…Margaret Keane

Christoph Waltz…Walter Keane

Krysten Ritter…DeeAnn

Jason Schwartzman…Ruben

و…      

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : بیوگرافی              

زمان : 106 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها