صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم سرنا ( Serena )

نقد و بررسی فیلم سرنا ( Serena )

desdrr

یکی از بهترین ترکیب ها در میان بازیگران نسل حاضر هالیوود مشخصا جنیفر لارنس و بردلی کوپر می باشند که هربار با یکدیگر همکاری کرده اند، آن اثر یکی از بهترین آثار سال چه در گیشه و چه در فصل جوایز شناخته شده است. این دو در آثار دیوید او راسل به نامهای « دفترچه ای با خطوط نقره ای » و « حقه بازی آمریکایی » بهترین بازی های خود را ارائه داده اند و خبر حضور مجدد مشترکشان در فیلم جدید سوزان بیر خیلی زود به تیتر اخبار رسانه ها تبدیل شد تا جایی که از « سرنا » به عنوان یکی از بخت های قابل توجه در فصل جوایز نام برده می شد؛ اما سرنا دقیقاً در جایگاه مخالف انتظارات عمومی قرار گرفته است.

داستان فیلم در سال 1929 در کارولینای شمالی رخ می دهد. جورج پمبرتون (بردلی کوپر) چوب بر ثروتمندی است که پس از ملاقاتی در شهر بوستون، با زن زیبایی به نام سرنا (جنیفر لارنس) آشنا می شود. سرنا علی رغم ظاهر زیبایش، زنی پژمرده و رنج کشیده است که خانواده خود را از دست داده و شرایط روحی خوبی ندارد. جورج خیلی زود عاشق سرنا می شود و این دو با یکدیگر ازدواج می کنند. سرنا پس از ازدواج با جورج خیلی زود خود را به عنوان زنی مقتدر در تجارت ثابت می کند اما با مشخص شدن گذشته تاریک جورج، شرایط تغییر می کند و…

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/03/phoca_thumb_l_1-8f1.jpg

« سرنا » می تواند یکی از بهترین مثال های تفاوت میان دو کارگردان در حرفه فیلمسازی باشد. دیوید او راسل کارگردانی است که با تسلط بر جزئیات فیلمنامه و دکوپاژ، به خوبی داستانش را برای مخاطب روایت می کند اما سوزان بیر در « سرنا » ،حداقل از حیث برخوردار بودن از دو ستاره پولساز این روزهای هالیوود ثابت می کند که هنوز نیازمند کسب تجربه بیشتری است.

« سرنا » در بخش روایت داستان و در مجموع فیلمنامه، اثری پر از ایرادات ساختاری است که اصلی ترین آن مربوط به شخصیت پردازی و علت و معلول اتفاقات فیلم می باشد. جورج پمبرتون و مخصوصا سرنا که نیازمند پرداخت بیشتری می بودند، به راحتی با یک تعریف تک خطیبی به تماشاگران معرفی شده اند و در مدت زمان حدود 105 دقیقه دقیقا همان رفتاری را از خود به نمایش می گذارند که مخاطب 10 دقیقه پیش از موعد مقرر به راحتی می تواند آن را حدس بزند! این روند در اواخر داستان که فضای تراژیکی حاصل می گردد، چنان به ذوق مخاطب می زند که حتی می تواند عطای تماشای اثر را به لقایش ببخشد. تمام کسانی که رمان « سرنا » را مطالعه کرده اند به خوبی می دانند که این رمان بسیار ” شخصیت محور ” می باشد اما در اقتباس سینمایی از این کتاب، شخصیت پردازی تبدیل به یکی از بزرگترین ضعف های فیلم شده است.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/03/phoca_thumb_l_6-3d3.jpg

به این مشکلات باید عدم توجه به خرده داستانهای فیلم از جمله تجارت چوب و مشکلاتی که در کتاب به خوبی شرح داده شده بود را نیز اضافه کرد که در نسخه سینمایی به حاشیه رانده شده است. فیلمِ « سرنا » متاسفانه اطلاعات کمی از محیط اطراف جورج و سرنا در اختیار مخاطب قرار میدهد و گهگاهی هم که تصمیم به انتشار اطلاعات مورد نیاز می گیرد، علامت سوال های متعددی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که هرگز هم به آنها پاسخ نمی دهد. به نظر می رسد که سوزان بیر تمام توجه خود را متوجه دو شخصیت اصلی داستان کرده و از بررسی رخدادهای جانبی داستان و البته دکوپاژ پر ایراد فیلم غافل مانده است.

بازی ستارگان فیلم نیز که قطعاً با آثار مشترک قبلی شان مقایسه خواهند شد، پائین تر از حد انتظارات بوده است که عامل این موضوع را تا حد زیادی می توان به دلیل ضعف در پرداخت شخصیت هایشان برشمرد. بردلی کوپر در نقش جورج پمبرتون نشانی از بازیگر درخشان فیلم « حقه بازی آمریکایی » ندارد و انتظارات مخاطبینش را برآورده نمی کند. جنیفر لارنس نیز که در راس فیلم قرار دارد و درکِ عدم ثبات رفتاری وی باید اصلی ترین چالش مخاطب در مواجه با شخصیت او باشد، قادر نیست به موفقیتی دست پیدا کند. لارنس در اینجا در نقش سرنا جسورتر و بی پروا تر است و قدرت مانور بیشتری نیز در اختیار داشته است اما متاسفانه با پرداخت بسیار بد شخصیت او، استعداد بازیگری جنیفر لارنس در این اثر، معمولی تر از هر زمان دیگری است.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/03/phoca_thumb_l_4-47f.jpg

« سرنا » در مجموع اثری ضعیف است که برخلاف انتظارات قبلی، به سختی می تواند حتی اثری معمولی باشد. سوزان بیر که در سال 2011 با ساخت فیلم « در دنیایی بهتر » توانست اسکار بهترین فیلم خارجی را بدست بیاورد، در اقتباس سینمایی از رمان آقای ران راش موفق نبوده است و البته نباید از نقش فیلمنامه نویس ، کریستوفر کایل ، در پدید آوردن ضعف های فیلم نیز چشم پوشی کرد. « سرنا » می توانست با شخصیت پردازی بهتر و توجه به دکوپاژ مناسب تبدیل به یکی از بهترین آثار سال شود اما در نهایت این اثر در خوشبینانه ترین حالت ممکن می تواند یک اثر متوسط باشد که یک بردلی کوپر و جنیفر لارنس دارد.

3                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

 

سرنا : ser3n2Serena

کارگردان : Susanne Bier

نویسنده : Christopher Kyle ، Ron Rash

بازیگران :        

Bradley Cooper…Pemberton

Jennifer Lawrence…Serena

Rhys Ifans…Galloway

Toby Jones…Sheriff McDowell

و…

ژانر : درام

رده سنی : R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 109 دقیقه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها