صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم خشمگین 7 ( Furious 7 )

نقد و بررسی فیلم خشمگین 7 ( Furious 7 )

fahi3433

مجموعه « سریع و خشمگین » پس از تغییر و تحول در قسمت پنجم، تبدیل به یکی از مورد انتظارترین فیلمهای هالیوود شده که به نظر می رسد هر دو سال یکبار باید شاهد اکران قسمتی از آن بود چراکه فروش فوق العاده آن همواره راه را برای ساخت قسمت های بعدی هموار می سازد. اما اتفاق ناراحت کننده ای که در جریان ساخت قسمت هفتم این مجموعه دل بسیاری از هوادران این مجموعه را به درد آورد، مرگ ناگهانی ستاره این فیلم یعنی پُل واکر بود که طی یک حادثه تصادف جان باخت. پس از این اتفاق، سازندگان جلسات بسیاری را برگزار کردند تا نحوه ادامه داستان با توجه به فقدان پُل واکر را بررسی نمایند و در نهایت بعد از مطرح شدن گزینه های مختلف اعم از مرگ شخصیت اوکانر در فیلم یا خلق وی به وسیله جلوه های ویژه، از برادرِ او در باقی مانده سکانس های فیلمبرداری نشده از والکر در« خشمگین 7 » استفاده شد که به تازگی هم اعلام کرده قصد دارد بازیگری را بطور حرفه ای تر دنبال نماید. داستان هفتمین قسمت از مجموعه « سریع و خشمگین » که با نام « خشمگین 7 » اکران شده بدین شرح است :

دامینیک تورتو ( وین دیزل ) و گروهش پس از انجام آخرین ماموریتشان در قسمت قبل، از طرف دولت آمریکا بخشیده شده اند و حالا به راحتی به شهر زادگاهشان لس آنجلس بازگشته اند و زندگی آرامی را پیش گرفته اند. اوکانر ( پُل والکر ) پس از پشت سر گذاشتن مشکلات بسیار، در حال تجربه کردن وظایف پدری خودش است و دامینیک هم در حال بازسازی رابطه اش با لتی ( میشل رودریگز ) می باشد. اما درست در زمانی که همه چیز آرام دنبال می شود، ناگهان مردی به نام دکارد شاو ( جیسون استام ) از راه می رسد و پس از انجام یک جنایت، به دامینیک اعلام می کند که قصد گرفتن انتقام خون برادرش را دارد و بزودی تمام خانواده او را از بین خواهد برد اما…

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/04/phoca_thumb_l_16-ff0.jpg

برخلاف قسمت های گذشته که عادت کرده بودیم نام جاستین لی را در مقام کارگردان سری فیلمهای « سریع و خشمگین » شاهد باشیم، اینبار کارگردان با استعداد، جیمز وان، هدایت قسمت هفتم را برعهده داشته که انتخاب او تا حدود زیادی نیز سوال برانگیز بود چراکه وان متخصص ساخت فیلمهای ترسناک می باشد و به جز فیلم ضعیف « حکم مرگ » با بازی کوین بیکن، تمام فیلمهایی که تا پیش از این ساخته، همگی در ژانر ترسناک بوده اند.

با اینحال تکیه زدن جیمز وان بر صندلی کارگردانی « خشمگین 7 » باعث نشده تا این فیلم با اُفت کیفیت مواجه شود. روند « خشمگین 7 » همچنان مبتنی بر کلیشه های این ژانر می باشد ( که می توان حتی خودِ این سری را تا حد زیادی خالق آن دانست ). « سریع و خشمگین » در هفتمین قسمت، کماکان در بخش منطق داستانی و ارتباط شخصیت ها با یکدیگر و حتی پرداخت خرده داستانها با مشکلات زیادی مواجه است. مطابق روند معمول قسمت های قبل، در اینجا ما با شخصیت هایی مواجه هستیم که بدون دلیل مشخصی تصمیم های عجیب و غریب می گیرند به نقاط مختلف دنیا سفر می کنند و رفتاری مشابه ” کاریکاتور ” از خود به نمایش می گذارند. با اینحال به نظر نمی رسد که مشکلات فیلمنامه بتواند دغدغه طرفداران این مجموعه باشد و حتی می توان گفت که فیلمنامه در سری « سریع و خشمگین » در اولویت آخر اهمیت قرار دارد.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/04/phoca_thumb_l_7-59d.jpg

تمرکز اصلی فیلم همانطور که سازندگانش معتقد هستند، بر روی اکشن و ضرباهنگ تند فیلم استوار است که « خشمگین 7 » از این بابت اثری بسیار غنی می باشد. در « خشمگین 7 » بیش از تمام قسمت های قبلی تنوع اکشن مشاهده می شود و سفر سازندگان به نقاط مختلف دنیا از جمله ابوظبی هم باعث شده تا بخشی از سکانس های نفس گیر فیلم در این مناطق فیلمبرداری شود و زرق و برق این شهر را بیش از هر زمان دیگری به تصویر بکشد. نکته جالب درباره « خشمگین 7 » این است که اینبار نقش جاذبه در سکانس های اکشن فیلم، کمتر از تمامی قسمت های گذشته است و شما می توانید سکانس های هیجان انگیزی از پرواز ماشین ها در آسمان گرفته تا پیاده روی بر روی اتومبیل های پر سرعت را مشاهده نمائید که روی هم رفته علی رغم فانتزی بودنشان، هیجان مضاعفی ایجاد می نمایند.تاکید بر اهمیت خانواده و جایگان آن، یکی دیگر از مواردی است که سازندگان در ساخت « خشمگین 7 » بر روی آن تاکید بسیاری داشته اند. البته در قسمت های قبلی « سریع و خشمگین » نیز دامینیک همواره بر حفظ خانواده و اهمیت حضور آنها تاکید می کرد اما در « خشمگین 7 » بیشتر از هر زمان دیگری بر حفظ خانواده و جایگاه آن تاکید شده که می تواند نکته جالب و مثبتی در این سری از فیلمها محسوب گردد.

در میان بازیگران فیلم مطمئناً توجهات معطوف به حضور پُل واکر در آخرین نقش آفرینی سینمایی اش خواهد بود. متاسفانه مرگ ناگهانی پُل واکر مصادف شده با بهترین نقش آفرینی او در این سری از فیلمها که می تواند طرفداران این مجموعه را به تحسین وا دارد. بازی واکر در « خشمگین 7 » قابل قبول ترین حضور او در سری « سریع و خشمگین » محسوب می شوند و به نظر می رسد که او به خوبی توانسته پس از سالها حضور در نقش اوکانر، به تسلط لازم در اجرای این شخصیت دست پیدا کند. وین دیزل میشل رودریگز دیگر بازیهای خوب فیلم را رقم زده اند و فارغ از سکانس های اکشن که در آن بهترین هستند، در بخش درامِ داستان نیز حرف هایی برای گفتن داشته اند ( البته نباید خیلی به درامِ فیلم امیدوار بود ) حضور جیسون استاتم در نقش منفی اگرچه درخشان نبوده و تماشاگران هم خیلی عادت به تماشای او در چنین حال و هوایی ندارند اما قابل قبول است ( مخصوصا اینکه چهره پردازی او در طول سالیان اخیر کمترین تغییر ممکن را به خود دیده! ). حضور کرت راسل تقریبا فراموش شده در نقش آقای هیچکس هم اگرچه نشانی از روزهای خوب راسل ندارد اما برای حضور مجدد او در یک فیلم پر فروش قابل توجیه است.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/04/phoca_thumb_l_5-231.jpg

« خشمگین 7 » تمام آنچه را که طرفداران این مجموعه از سازندگانش انتظار داشته اند را در اختیارشان قرار داده است. « خشمگی 7 » همانند نامش، اثری خمشگین است که نه اعتقادی به جاذبه دارد و نه قوانین اجتماعی و… تمام آنچه که « خشمگین 7 » به آن معتقد است، ضرباهنگ شلاقی ، تدوین ثانیه ای و اکشن پُر هیجان است که لحظه ای از حرکت نمی ایستد و به راحتی می تواند در مدت زمان بیش از دو ساعته اش که مدت زمان چندان معقولی برای یک اثر اکشن نیست، مخاطب خودش را سرگرم کند.

6                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!far3ro355

 

خشمگین 7 : Furious 7

کارگردان : James Wan

نویسنده : Chris Morgan ، Gary Scott Thompson

بازیگران :

Vin Diesel…Dominic Toretto

Paul Walker …Brian O’Conner

Jason Statham …Deckard Shaw

Michelle Rodriguez … Letty

Ludacris… Tej

Dwayne Johnson…Hobbs

و…

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : اکشن     

زمان : 137 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها