صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم اخراجی ها 3

نقد و بررسی فیلم اخراجی ها 3

4

کارگردان : مسعود ده نمکی

فیلمنامه: مسعود ده‌نمكي

تهيه‌كننده: مسعود ده‌نمكي

مدير فيلمبرداري: فرشاد گل‌سفيدي

تدوين: محسن توكلي

موسيقي: بهنام ابطحي

مدير توليد: مهدي بدرلو

روابط عمومي: احسان هوشيارگر و الهه گودرزي

مجري طرح: محمدرضا شريفي‌نيا

بازیگران : امين حيايي، اكبرعبدي، محمدرضا شريفي‌نيا، حسام نواب‌صفوي، رضا رويگري، سيد جواد هاشمي، يوسف صيادي،علي دهكردي، قاسم زارع، سپند اميرسليماني، فخرالدين صديق شريف، امير نوري، محمود مقامي، سيروس كهوري‌نژاد، ابوالفضل همراه، ماشاالله شاهمرادي‌زاده، ليلا اوتادي، بهنوش بختياري،مريم كاوياني، رز رضوي، مريم سلطاني، حليمه سعيدي و شهربانو موسوي

 

خلاصه داستان :

20 سال از پایان جنگ ایران و عراق گذشته است. حالا دیگر دسته اخراجی ها درگیر زندگی شخصی خودشان هستند و بعضی از آنها هم وارد دنیای سیاست شده اند و قصد دارند تا رئیس جمهور بعدی کشور باشند. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، تبلیغات کاندیداها به اوج خود رسیده است و هرکدام سعی دارند با تبلیغات خود و البته تخریب چهره کاندید دیگر به هر قیمتی که شده به هدف خود برسند و…

2

حاشیه :

اخراجی ها بدون شک جنجال ترین فیلم تاریخ ایران است. از همان قسمت اول تا امروز که اخراجی های 3 در حال اکران است، فیلم همواره به دلیل جنجال های غیر سینمایی اش در کانون توجه بوده. یکی از دلایل جنجالی بودن اخراجی ها وجود مسعود ده نمکی به عنوان کارگردان این مجموعه است.

بهرحال پیشینه مسعود ده نمکیباعث شد تا ورودش به دنیای فیلمسازی با انتقاد بسیاری از اهالی سینما روبرو شود و همه جا و در هر محفلی ، صحبت از او باشد. خود ده نمکی هم که سابقه اظهار نظرهای بسیار تند اش به دوران سردبیری اش در نشریات بر می گردد، در سینما هم دست از این اظهار نظرهای تند نکشید و اولین آن هم در مراسم اهدای جوایز جشنواره فیلم فجر بود که به حضار اعلام کرد که ” نه مرغ می خواهم نه سیمرغ “. بهرحال چه بخواهیم و چه نه ، مسعود ده نمکی امروز کارگردان است و باید از این پس او را در رده فیلمسازان قرار داد.

اما موضوع جنجال های اخراجی های 3 بسیار جالب تر از دو قسمت قبلی است. اخراجی های 3 در شبکه های اجتماعی تحریم شده است و عده ای از افراد به دلایل غیر سینمایی اعتقاد دارند که مردم نباید به تماشای فیلم بروند! البته این تمام حواشی فیلمی نیست، اکران اخراجی های 3 همزمان شد با فیلم تحسین شده جدایی نادر از سیمین؛ دو فیلمی که کوچک ترین شباهتی چه از نظر عوامل سازنده و نه چه از لحاظ کیفی با یکدیگر ندارند!. شرایط غیر منصفانه اکران همزمان دو فیلم ، اعلام آمارهای فروش غیر رسمی اخراجی های 3 توسط خبرگزاری های رسمی ( 250 میلیون تومان در یک روز؟! ) ، بیرون آمدن نسخه غیر قانونی فیلم اخراجی های 3 و… همگی تنها گوشه ای از چندین  حواشی این فیلم هست که مطمئناً باز هم ادامه خواهد 12داشت و باید منتظر ماند و شاهد اتفاقات عجیب و غریبی باشیم که فقط در سینمای ایران وجود دارد. الان که این مقاله را می نویسم، نسخه غیر قانونی اخراجی های 3 منتشر شده و جنجال ها و بیانیه های متعدد در شرف منتشر شدن است.

 

درباره اخراجی ها 3 :

اخراجی های 3 درباره جنگ نیست واینبار صحبت از سیاست است. البته دنیای سیاست ده نمکی فرقی با دنیای جنگش نمی کند. کماکان شخصیت ها فقط جوک می گویند!

انتظار تحول در اخراجی های 3 را نداشتم. کافی است 20 دقیقه از فیلم آغاز شود تا متوجه شوید اخراجی های 3 همانی است که در دو قسمت قبلی دیده اید. شوخی های پی در پی سیاسی که نمونه اش را در هیچ فیلم دیگری نمی توانید بیابید.

شخصیت های فیلم به قدری تک بعدی هستند که صحبت درباره آنان کاری بیهوده است.

اخراجی های 3 به مراتب ضعیف تر از دو قسمت قبلی است. اگر دو قسمت قبلی حداقل یک داستان 3سطحی و ساده داشتند، اخراجی های 3 بدون هیچ فیلمنامه مشخصی فقط لحظه ایی به این کاندید و لحظه ای به کاندید دیگر می پردازد. در فکرم که فیلمنامه این فیلم چگونه به انتها رسیده است!

بی استفاده ترین بازیگر فیلم لیلا اوتادی است. مشخص نیست که اوتادی چرا در فیلم حضور دارد.

صحنه مبارزات انتخاباتی فیلم یک جور سیرک عجایب است! افراد یک کاندید در خیابان به طرفداران دیگر کاندیداها حمله می کنند، در بحث فضائل کاندیداها ناگهان در یک برنامه تلویزیونی نوحه خوانی می کنند ، برای رای آوردن پارتی می گیرند و…

کماکان مشخص نیست ایده آل ده نمکی از تعریف سیاست چیست. او دو کاندید اصلی فیلمش را می کوبد و بجایش ازکاندیدای سوم حمایت می کند که  وضعیت سیاسی اش مشخص نیست! در لحظه ای می خواهد کاندید باشد و در لحظه دیگر تا 2 جمله صحبت خلاف میلش می شنود از کوره در می رود و می گوید که نمی خواهم کاندید شوم!

یکی از نکات جالب درباره ده نمکی این است که وی کاملا تفکرات خود را به فیلم تحمیل کرده است. او کاندیداها را شخصیتی لوده می داند که تنها تفکرشان این است که برقصند ودیگر هیچ.

حرف های سیاسی فیلم برای من غیر قابل درک است! 20سال از جنگ گذشته و حالا 3 کاندید مورد نظر 1فیلم که حتما یکی از آنان رئیس جمهور آینده کشور خواهد شد، کماکان تمام صحبت شان این است که فلانی در جنگ چه کاره بوده است؟ گویی کشور هیچ مشکل دیگری به جز هویت مسئولینش در جبهه جنگ ندارد .

فیلم یک درجه از تمامی کمدی های سطحی امروز سینمای ایران پایین تر است. فیلم با توسل به اشعار خوانندگان دوران قبل از انقلاب و همچنین آهنگ های محبوب این روزهای ایران، سعی در جذب تماشاگر دارد. جالب است که ده نمکی خود زمانی جزو مخالفان سرسخت این مسائل در بین جوانان بود ولی حالا همان تفکرات را در فیلمش جاری کرده است.

در یک صحنه از فیلم، دانشجویی در سر کلاس از جای خود بلند می شود و به کاندیدید سوم  می گوید : چرا یه ذره جرات نداری جلوشون وایستی!؟ و بعد از کلاس درس خارج می شود. خودتان مابه ازای واقعی این صحنه را تجسم کنید.

قبل از اکران فیلم خبرهایی مبنی بر به تمسخر گرفتن یکی از کاندیدهای سابق ریاست جمهوری شنیده می شد. حالا که فیلم اکران شده مشخص شد که این شایعه ها بی اساس نبوده.

هنوز بعد از سالها متوجه نشدم که چرا سفر تفریحی رفتن مشکل دارد! در فیلم صحنه ای وجود دارد که به دکتر که یکی9 از کاندیداها است  یادآوری می کنند که قبلا به آنتالیا ترکیه سفر کرده و دکتر هم می خواهد به سرعت صدای این موضوع خاموش کند. مشخص نیست تا کی می خواهیم پشت نقاب پنهان شویم و ادعا کنیم که ما فقط در خانه هایمان می نشینیم و شاید به بیرون شهر برویم و ماهیگیری هم کنیم!

در کل شخصیت های اخراجی های 3 عقل درست و حسابی ندارند! شما هیچ وقت نمی توانید یک سیاسی پیدا کنید که شبیه به گرینوف و دکتر باشد.

فیلم در چند نما ناگهان قطع می شود. با اینکه اخراجی های 3 ظاهرا از نظر ممیزی به مشکلی برنخورده است اما با این حال خالی از سانسور نیست

بامزه ترین شخصیت اخراجی های 3 کماکان اکبر عبدی است. اکبر عبدی ذاتاً بازیگر بامزه ای است و در هر فیلمی که باشد می تواند فیلم را از منجلاب نجات دهد. حضور او در اخراجی های 3 کمرنگ است اما همین مدت زمان کوتاهی که در صحنه حضور دارد توانسته فیلم را قابل تحمل کند.

صحنه ی جولان خیابانی یک ون که به وسیله آن از طریق یک بلند گو اقدام به تبلیغ برای یکی از جناح ها می کند یکی از فقیرترین صحنه های فرهنگی فیلم است. در انتهای این سکانس تعداد قابل توجهی موتور به ون اضافه می شود که کلکسیون فقر فرهنگی فیلم را تکمیل می کند11

در یکی از سکانس های فیلم حاجی گرینوف ( شریفی نیا ) درباره آزادی صحبت می کند و اطرافیانش شروع به خندیدن می کنند. بله ظاهرا صحبت از آزادی واقعا خنده دار است!

واقعا نمی دانم مردم در سالنهای سینما به چی می خندند!؟ مردم در اخراجی های 3 با پخش آهنگ در ورزشگاه به وجد می آیند، تمام فکرشان این است که در خیابان برقصند و… اینها نمونه ای از توهین به شعور اجتماعی تماشاگر است.

یکی از نکته های جالب فیلم تمسخر بحث حقوق زنان است. شما انتظار ندارید که در فیلمی که مسعود ده نمکی ساخته به چنین چیز بها بدهند؟!

یکی از دیالوگ های فیلم که از زبان دکترخارج می شود این است : مردم رو بریزیم توی خیابان تا امتیاز جمع کنیم!

در فیلم سکانسی وجود دارد که در آن گزارشگر بعد از ورود به خانه بایرام لودر، دیش ماهواره را می بیند و می گوید که فیلمبرداری را قطع کن! من نمی دانم تا کی می خواهیم بگوییم رزمندگان انسانهایی عقب افتاده هستند که فقط به درد جنگ می خورند!

یکی از صحنه های احمقانه فیلم خواندن یک ترانه معروف توسط اکبر عبدی و امین حیایی است. این 6صحنه که مستقیما از ویدئو کلیپ آهنگ مذکور الگو برداری کرده ، یکی از سطحی ترین بخش های فیلم است

در یکی از سکانس های فیلم ، مشاور دکتر به وی می گوید : اگر این آفتاب پرست به سمت هر کاندیدی برود اون برنده انتخابات است ! آفتاب پرست هم به سمت عکس دکتر می رود و دکتر هم می گوید من برنده انتخابات شدم! این صحنه برای شما آشنا نیست ؟!

برایم جالب است شعارهایی مثل : 1 هفته 2 هفته ، گرینوف حموم نرفته! در فیلم داده می شود اما این فیلم بدون هیچ مشکلی اکران می شود. اگر قرار است ممیزی وجود داشته باشد باید برای همه لحاظ شود و اگر هم نه که باز هم برای همه.

این یکی از دیالوگ های فیلم است، گرینوف : اون ممه رو لولو برد؛ دکتر : اون لولو منم . بعد از این صحنه ملت هم می خندند!

این یکی از شعارهایی است که در فیلم سر می دهند : حاج صالح چاه باز کن، چاه جدید روباز کن

فیلم به ارتباط بین دختر و پسر می گوید ” مسائل خاک بر سری ! “

احمقانه ترین صحنه فیلم بدون شک سکانس مناظره پایانی فیلم است که هیچ عقل سالمی آن را قبول نمی کند.10

راستی من یک کلمه جدید هم بعد از دیدن فیلم یاد گرفتم و آن هم ” جانباز نما ” بود!

مجری مناظره بین کاندیداها که نقشش را علی دهکردی بازی می کند، در انتهای فیلم ناگهان بدون هیچ دلیل خاصی می گوید : تا الان دنبال ماجراجویی بودم اما الان می خواهم حرف دلم را بزنم. ببخشید آقای ده نمکی من تابحال ندیده ام یک مجری حرف دلش را بزند. شما دیده اید ؟!

فیلم به مدت 2 ساعت مغز تماشاگر را از حرف های تو خالی و غیر واقعی پر می کند و در انتها که می خواهد حرف به قول خودش واقعی را بزند، به حاج مرتضی در بیمارستان رجوع می کند که در کنار جانباز ایستاده و داستان تعریف می کند و چند دقیقه بعد هم این جانباز می میرد! بهتر نیست بجای این تفکر که  در زمان مرگ کنار یک جانباز باشیم، سعی کنیم تا شرایط زندگی ایده آل  را برای او فراهم کنیم؟

 

چرا باید ببینیم ؟ 8

کی گفته باید ببینید!؟ این فیلم یکی از ضعیف ترین و توهین آمیز ترین فیلمهایی است که ساخته شده. کاری به این ندارم که صفحاتی برای تحریم فیلم تشکیل شده است و… تنها صحبت من این است که اخراجی های 3 از لحاظ سینمایی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. در این وضع سینما که همه کارگردانها یکی پس از دیگری مجوز ساخت فیلمشان توقیف می شود، فیلمی اکران شده که چون کارگردانش ده نمکی است در رده کمترین ممیزی های سینمایی قرار گرفته. شرایط منصفانه نیست آقایان!

 

میثم کریمی
 

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر نام سایت و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ALIREZA REZAEI
ALIREZA REZAEI
1 سال قبل

اینهمه کامنت داشت ، چرا حذف کردین؟ من سال ۹۸کامنت گذاشته بودم، اخراجی ها عالیه???