صفحه اصلی > پنج برتر : 5 اتفاق عجیب سی و دومین جشنواره فیلم فجر

5 اتفاق عجیب سی و دومین جشنواره فیلم فجر

50985 279

 

سی و دومین جشنواره فیلم فجر پس از ده روز رقابت فشرده بالاخره با معرفی برندگان به کار خود پایان داد. در این دوره اگرچه فیلمهای شاخصی به نمایش درآمدند و استقبال مردم هم از این رویداد سینمایی چشمگیر بود اما نکات عجیبی هم در خلال برگزاری جشنواره خودنمایی کرد که در این 5 برتر سعی کرده ایم 5 مورد از مهمترین آنها را بیان کنیم.

5- اهدای چند جایزه در مراسم اختتامیه : البته این مورد مدتهاست که درباره جشنواره فیلم فجر صدق می کند اما به نظر می رسد یکبار باید برای همیشه به آن پایان داده شود! اینکه در مهمترین رویداد سینمایی کشور برای هر بخشی چند جایزه در نظر گرفته شود ( دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین ) مسلماً روح رقابت را از بین می برد. نکته عجیب تر آنکه بعضاً مشاهده شده که از میان چند کاندید، به دو فیلم بصورت مشترک سیمرغ اهدا شده و به نامزد دیگر هم یک دیپلم افتخار داده اند! در واقع متاسفانه در این رقابت سینمایی تقریبا همه سینماگران جایزه گرفته سالن را ترک می کنند!

551220226

4- دخالت صدا و سیما در مهمترین رویداد سینمایی کشور : جشنواره فیلم فجر همانطور که از نامش بر می آید، متعلق به سینماست. در اینکه سینمای ایران دولتی است شکی نیست اما دخالت های عجیب و غریب صدا و سیما یکی از مواردی هست که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. در سی و دومین جشنواره فیلم فجر زمانی که نام حسین پاکدل به عنوان مجری روز اختتامیه جشنواره معرفی شد، صدا و سیما بلافاصله دست به کار شد و اعلام کرد که پاکدل ممنوع التصویر هست و سپس شهیدی جایگزین اش شد! حال اینکه صدا و سیما در چه مقامی است که برای مهمترین جشنواره فیلم کشور تعیین تکلیف میکند، بر خود ما هم پوشیده هست.

در این میان انتقاداتی هم درباره نگاه جانبدارانه صدا و سیما نسبت به صندوق های رای مردمی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر مطرح شد که … بگذریم!

2842185

3- سخنان عجیب اهالی سینمایی: این مورد خاص فقط مختص امروز نیست، متاسفانه مدتهاست که اهالی فرهنگ و هنر کشور فراموش کرده اند که در یک محفل تمام هنری حضور دارند و زبان و رفتارشان تبلور هنر این کشور است. جدیدترین این موارد هم مربوط به کارن همایونفر ، آهنگساز برجسته کشورمان است که در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر عنوان کرد که : « ایران نیازی به آهنگساز خارجی ندارد! » که طعنه ای به موسیقی ساز اسکار گرفته فیلم « رستاخیز » بود که موفق به دریافت سیمرغ شد.

این لحن صحبت بر روی سِن در مهمترین رویداد سینمایی کشور، یکی از نقاط تاریک جشنواره سی و دوم فیلم فجر بود بطوریکه بسیاری از خبرگزاری های جهان و خبرنگاران نسبت به این اظهار نظر عجیب و غریب واکنش نشان دادند. پیش تر هم رخشان بنی اعتماد در نشست مطبوعاتی فیلمش « قصه ها » عنوان کرده بود که : « از مادر زاییده نشده کسی که بخواهد جلوی فیلمسازی من را بگیرد! ». اینم یک اظهار نظر چاله میدانی!

12312312

2- لابی کردن پیش از مراسم اختتامیه : در هیچ کجای دنیا رسم نیست که در یک جشنواره سینمایی ، برندگان و مجری مراسم پیش از باز کردن در پاکت نامه ( که در آن نام برنده قید شده ) از نام برندگان اطلاعی داشته باشد اما ظاهرا در جشنواره فیلم فجر این مورد کاملاً برعکس است!

دلیل این مورد را می توان تعداد اندک هیئت داوران و دوستی صمیمی آنها با فیلمسازان دانست که بهرحال لابی کردن را امری محتمل می سازد. همین مورد باعث شده تا بسیاری از فیلمسازان از تعداد جوایزشان پیش از مراسم اختتامیه اطلاع پیدا کنند و به نشانه اعتراض در مراسم اختتامیه حاضر نشوند و مجری مراسم هم سوتی هایی در باب نشستن برنده ها در کنار هم بدهد و کلا… بگذریم اصلا!

url6

1- مستقل نبودن جشنواره فیلم فجر: از تمامی موارد دیگری که در این مقاله ذکر شده بگذریم، از این یکی دیگر نمی توان گذشت!

در سی و دومین جشنواره فیلم فجر ، فیلمی به نام « عصبانی نیستم » به اکران درآمد که حواشی زیادی به همراه داشت. زمانی که نام نامزدهای سیمرغ اعلام شد، این فیلم هم چند سهم از جمله نامزد شدن در شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد نصیبش شد اما در کمال تعجب کارگردان این فیلم به دلایلی که معلوم نشده، به یکباره فیلمش را از لیست نامزدهای سیمرغ بیرون کشید!

این اتفاق که مختص سینمای ایران است و بس، مسلماً به دلیل فشارهای عمدتا غیر سینمایی بوده که بر این فیلم وارد شده و مهمتر از همه یک پیام آشکار به جهت استقلال جشنواره فیلم فجر به همراه دارد. انصراف از بخش جوایز یک جشنواره سینمایی ( هیچ نمونه مشابه خارجی را نیافتم ) نه تنها هیچ نکته مثبتی برای سی و دومین جشنواره فیلم فجر نداشت، بلکه به حیثت بین المللی این جشنواره خدشه وارد کرد و مهمتر از همه استقلال مهمترین رویداد سینمایی کشور را به زیر سوال برد.

 

میثم کریمی                                                                                                               

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها