صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم شب، داخلی، دیوار (Beyond The Wall)

نقد و بررسی فیلم شب، داخلی، دیوار (Beyond The Wall)

شب، داخلی، دیوار (Beyond The Wall)

«شب، داخلی، دیوار» (با نام بین‌المللی Beyond The Wall)، جدیدترین فیلم سینمای اجتماعی ایران به کارگردانی وحید جلیلوند است که بدون اکران سراسری در ایران قاچاق شده است. اتفاقی که پیش‌ازاین برای آثاری همچون «برادران لیلا» و «جنگ جهانی سوم» نیز رخ‌داده بود که اتفاق عجیبی در سطح خود در عالم سینما محسوب می‌شود. وضعیتی که به‌طورقطع بسیاری را از فعالیت در سینمای اجتماعی ایران فراری خواهد داد و راه را برای عرضه کمدی‌های مبتذل در سینمای ایران هموارتر خواهد کرد.

داستان فیلم «شب، داخلی، دیوار» درباره مرد جوانی به نام علی (نوید محمدزاده) است که تقریباً نابیناست و در یک اتاق زندگی خود را سپری می‌کند تا این که یک زن فراری به اتاق او می‌آید و علی تصمیم می‌گیرد به او کمک کند اما…

شب، داخلی، دیوار - Beyond The Wall

«شب، داخلی، دیوار» قصد دارد تا روایتی فرمیک از قصه خود داشته باشد. قصه‌ای که می‌خواهد به هر شکل ممکن، تعلیق ایجاد کند و کنجکاوی مخاطب را زنده نگه دارد. بااین‌حال، عدم به‌کارگیری جزئیات کافی و البته محدودیت‌هایی که فیلمساز در روایت سوژه خود داشته، باعث شده تا «شب، داخلی، دیوار» نتواند به هدفی که می‌خواسته برسد.

فیلم جدید وحید جلیلوند، می‌خواهد خشم خود را علیه سیستم فریاد بزند اما می‌داند که اگر در این مسیر زیاده‌روی کند، با معضلات خارج از قاب سینما دست‌وپنجه نرم خواهد کرد (فیلم حتی با وضعیت فعلی‌اش هم فرصت اکران پیدا نکرد!)؛ بنابراین، این خشم در قاب سینما به واقعیت تبدیل نمی‌شود و شخصیت‌ها نیز پادرهوا باقی می‌مانند.

شب، داخلی، دیوار - Beyond The Wall

روایت قصه 2 انسان که ناخواسته درگیر بحرانی می‌شوند که نقشی در آن نداشته اند، ضلع سومی هم دارد و آن سیستمی است که باعث بروز چنین اتفاقی شده. اما این ضلع سوم در فیلم وجود ندارد و یا فیلمساز نخواسته (یا بهتر، نمی‌توانسته) به سراغ آن برود. از این جهت، کلیت فیلم به دیالوگ‌های ساده و فاقد جزئیات میان علی و لیلا گذشته است؛ دیالوگ‌هایی که تاثیری در پیشبرد داستان ندارند.

به همین جهت، درام فیلم هم ضربه خورده و تماشاگر روابط بین دو شخصیت اصلی داستان را باور نمی‌کند. «شب، داخلی، دیوار» حتی زمانی که تصمیم می‌گیرد پس از یک ساعت و نیم تزریق قطره چکانی اطلاعات، گره‌گشایی‌ها را انجام دهد، ضربه نهایی به تماشاگر وارد نمی‌شود؛ چراکه در زمان فقدان جزئیات در دو سوم ابتدایی، تماشاگر به‌راحتی از پیش، گره را بازکرده و متوجه کلیت داستان می‌شود و پس از گره‌گشایی هم غافلگیری جدیدی مطرح نمی‌شود.

نقد ویدئویی فیلم «شب، داخلی، دیوار» را در ادامه ببینید:

«شب، داخلی، دیوار» اما بازی‌های خوبی دارد. نوید محمدزاده در نقش اصلی فیلم، حضور موفقی در مقابل دوربین داشته است و بازیگر نقش اصلی  زن؛ یعنی دایانا حبیبی که نخستین حضورش را در مقابل دوربین تجربه کرده، در نقش لیلا بازی خوبی از خود ارائه داده است. فیلم حتی در تصحیح رنگ و تصویربرداری نیز اثر قابل‌توجهی محسوب می‌شود؛ اما حیف که تمام این امتیازات در لابه‌لای فیلمنامه ضعیف، هدررفته است.

بااین‌حال، به نظرم مهم‌تر از صحبت فنی در خصوص «شب، داخلی، دیوار»، موضوع قاچاق فیلم است که باید موردتوجه قرار بگیرد. این که فیلم جدید وحید جلیلوند چه کیفیتی دارد در اولویت دوم قرار می‌گیرد و مسئله مهم‌تر، سخن‌گفتن درباره دلایل قاچاق شدن فیلم‌های اجتماعی سینمای ایران در اینترنت است. این که تقریباً تمام آثار مهم دو سال اخیر بدون اکران روانه سینما شده‌اند، رویکرد عجیبی است که قطعاً همین اندک تولیدات سینمای اجتماعی را نیز نابود خواهد کرد.

 

نمره: 5/5

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
19 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناصر
ناصر
1 ماه قبل

XX خطر اسپویل XX
تعجب می‌کنم بعضی از دوستان گویا کلاً مفهوم فیلم رو متوجه نشدند یا اینکه اون رو در حد یه بیانیه سیاسی صرف تقلیل دادن. اینجور دیدن فیلم جفای بزرگی در حق تلاش های ستودنیه آقای جلیلوند و بازی بی نظیر بازیگرانش هست. من هم تا نیمه اول فیلم فکر میکردم این فیلم یه اثر شبه تبلیغاتیه برای مورد پسند قرار گرفتن مخاطب خارجی و درو کردن جایزه های جشنواره های کن و برلین و …
ولی اینکه در انتهای فیلم شما همچنان بر همین عقیده باشید متأسفانه به نظر من نشان از ضعف فیلم شناسی شما داره. این فیلم لایه‌های عمیقی از احساسات و کنش درونی یک وجدان بیدار رو نشون میده. این فیلم یک خرده روایت از روایت یا روایت های ذهنی علی هست. ما نمیدونم چند بار علی خودکشی (درونی یا واقعی) کرده. چند فلاش بک خورده تا نویسنده یکی از این فلاش بک ها رو انتخاب کرده برای فیلم. تک تک المان های فیلم رو با دقت ببنیید. اینکه علی که در ابتدای فیلم خودکشی (عینی یا ذهنیش فرق نمیکنه) میکنه و قطره هاش رو نمیندازه تا کور بشه و بعد از اون با وارد شدن لیلا از دریچه ذهنش کورسوی امیدی به زندگی بهش تزریق میشه و هدف زندگی بهش میده (مصرف قطره های چشمی..). تمام فضاسازی ها و تعلیق کشنده فیلم تا یک سوم نهایی برای اینه که نویسنده این پیام رو به شدیدترین و بهترین نحو ممکن به بیننده برسونه.
واقعا اینکه فقط گیر کنیم تو مسائلی مثل با هق هق صحبت کردن لیلا نشون از این داره که از ظرفیت بالایی تو فیلم دیدن برخوردار نیستم. لیلا در تمام فیلم هق هق میکنه چون علی فقط چند دقیقه لیلا رو دیده و در ذهن علی این بعد از شخصیت لیلا برجسته است: زنی مستاصل و پریشان از وضعیت پیش آمده و شدیدا نگران وضعیت فرزند خودش. تنها زمانی لیلا آروم نشون داده میشه که داره برای علی نامه ای رو که خودش نوشته با خاطری آروم میخونه (دقت کنید به حالات روحی لیلا در این سکانس). این آرامش و این نامه ها نقطه اتصال علی از دنیای تاریک و نامعلوم خودش به امید و آینده ای روشن تره.
اگه از خودتون پرسیدید علی چرا میخواست خودکشی کنه خودتونو بذارید جاش. یک ساعت و نیم تعلیق ذهنی علی رو با تمام زوایای اکستریمیستی ذهنش تجربه کردید و خیلی ها واقعا نتونستن تحمل کنن سنگینی بار اخلاقی و وجدانی این شخصیت رو .
این فیلم یک اثر تامل برانگیز در ستایش انسان؛ وجدان بیدار انسانی و مسئولیت پذیری اجتماعی هست. خواهش می‌کنم به دید صرفاً یک فیلم سیاسی که دنبال اینه که بره توی جشنواره‌های خارجی و جایزه بگیره نباشید. شخصا فیلم بسیار دیدم و این اواخر کمترین فیلمی برام قابل توجه بوده ولی این فیلم باعث شد اشکم در بیاد و شب نتونم بخوابم. دست مریزاد به عوامل سازنده فیلم.
در نهایت توصیه میکنم یک بار دیگه اگه فیلم رو ساده دیدید این بار از دریچه روانشناختی و انسانی ببینید. واقعا شاهکاره.

پویا
پویا
1 ماه قبل
پاسخ به  ناصر

عالیی گفتید، به نظر از متن اصلی خیلی نظر دقیقتری و بهتری دادید 👌🏼
طرف اومده فیلم و نقد کنه میگه نکته مهمتر اینه که چرا قاچاق شده!! چیکار داری تو اینو این وسط
باز خوبه یه فیلم بین پیدا شد درست بررسی کرد تو کامنتا دست خالی برنگشتیم

مهساامینی
مهساامینی
1 ماه قبل

فیلم خاص و ویژه ای بود و نگاه اعتراضی عمیقی داشت. فقط صدای فیلم خصوصا گریه ها و فریادهای لیلا اعصاب بسیار زیادی می طلبه (بعید میدونم حتی میشد توی سینما اکران کرد!!) و این ادامه ی دیدن فیلم رو برای بیننده معمولی تقریبا غیرممکن میکنه.

کیوان
کیوان
1 ماه قبل

فیلم بسیار خوبی بود. این حجم از دیدگاه منفی راجع به فیلم رو فی الواقع فقط میشه به حساب نقطه قوت فیلم گذاشت.
جناب جلیلوند هم قطعا آینده درخشانی خوااند داشت. آرزوی موفقیت در ادامه راه برای ایشان دارم.

،،،،،،،
،،،،،،،
2 ماه قبل

باز هم عده ای هیجانی سروکله شون پیدا شد و جوگیر یک کلیپ های شعاری شدن که به اسم فیلم بخورد مردم ایران میدن

عزیزان لطفا برید خونه هاتون
نظر دادن کار صاحب نظر و متخصص است الکی گرد و خاک نکنید
شما چرا
کارتون شده هرکسی نظری درسته و علمی می نویسه شما فوری میآید مخالفش می نویسید ؟
که بله ما هم هستیم و با چهارتا نظر سطحی اینستایی وقت مردم وتلف می کنید ، خاهشا برید مشغول همون گشتن توی همون اینستاتون بشید و مشغول لایک کردنتون بشید و همونجا آزار برسانید .خاهشا بقیه جاها رو خراب نکنید
الان نیاید فوری مخالفت کنید بامن ، باور کنید این کارها باسوادتون نمی کنه سرتون و بندازید پایین برید کتاب بخونید
اگر واقعا توخالی نیستید
منظورم ابدا شخص خاصی نیست
هرکسی بخودش گرفت پس معلومه از همون بانده
پس مواظب باشید گاف ندید و خودتون رو استتار کنید

...
...
2 ماه قبل
پاسخ به  ،،،،،،،

بسیار با شما موافقم !!!

دیدید توی یوتوب و جاهای دیگه یکسری آدم هست که معلوم نیست روی چه علمی خودشون رو منتقد معرفی می کنند.

واقعا یکسری ها که کلا عشق شعارن تو فیلمها دست فراستی رو از پشت بسته اند البته باز دم فراستی گرم که عشق شعار و جوگرفتگی نیست ، یعنی این عزیزان ماقبل فراستی هستن

خالی بندی ممنوع !
خالی بندی ممنوع !
2 ماه قبل

آقای جلیلوند کارگردان در نشست خبری فیلمش گفته:
(( بازیگر زن فیلم ۶ ماه طول کشیده تا از لیلا برگردد به شخصیت خودش و دچار عدم ارتباط با خانواده ش شده بود و به کمک تراپیست و تلاشهای خودش موفق شد به حالت عادی برگردد جوری که ما ترسیدیم نکنه بر نگردد ))
باید در جواب ایشان گفت جدی می فرمایید ؟ پس اون خندان بودن و رقصان بودن بازیگرت در فرش قرمز و ما از کجا آوردیم ؟
آقای جلیلوند خالی بندی هم حدی دارد!
و صداقت هم بد چیزی نیست ! ، خودت بشی تبلیغات‌چی یا همون شیپورچی فیلمت ابدا جذاب نیست . این حرفها رو میزنی که مثلاً داوران و منتقدان و تحت تاثیر قرار بدی ؟ دنبال اشک و دلسوزی هستی گدایی توجه می کنی ؟ یعنی میخای بگی ما خیلی غرق در نقش و غم بودیم ؟ وجدانا مردم دنیا رو اونقدر احمق تصور کردی که حرفات و باور کنن؟
احمق بودن که فیلم تو رو راه دادن اما تو هم هوا برت نداره هر دروغی بگی .

آیا جهان نرمال است ؟
آیا جهان نرمال است ؟
2 ماه قبل

واقعا جشنواره ونیز با انتخاب فیلم جلیلوند در لیست خودش حق ما بقیه فیلمها رو ضایع نکرد ؟
بنظرتون فیلمهای بهتری و قوی تری از دیگر کشورهای جهان نبود که می توانست جای فیلم جلیلوند در ونیز باشد و حتی فرصتی میشید برای ظهور یک استعداد جدید جهانی ! و آنها رو انتخاب نکردن !

آیا ونیز نام برایشان مهم است یا فیلم ؟
شعار مهم است یا هنر ؟
بازار مهمه یا سیاسی کاری یا انسان ؟

فیلم جلیلوند از همون ۳ پلان اول فیلم کاملا هویدا بود ما با فیلم طرف نیستیم !هرچی هست اسمش فیلم نیست !
این را هرکسی که کمی تخصص فیلمی داشته باشه می فهمه چیز سختی نیست
من واقعا برایم جای سوال است در هیات انتخاب ونیز چه کسانی نشسته اند آیا از خودشان نمی پرسند این چیه ؟
یعنی پیش خودشون خجالت نمی کشند از این انتخابشون و آیا رسانه های ایتالیا جشنواره ونیز و به باد انتقاد نمی گیرند؟
اون منتقد های میرزا بنویس چه توی سرشان خورده که هر اراجیفی را به فیلمهای مریض سنجاق می کنند
و ما فکر می کردیم دنیا نرمال است
اگر اینجوره
باید منتظر بود که شب‌های برره هم
در ونیز انتخاب شود
ویا کن بدان نخل طلا بدهد
یا برلین ستایشش کند
دنیا را چه دیدی .

شاید
حرف شاملو درست بود که روزی گفت دنیا
به دست دیوانگان اداره می شود

دانش آموز
دانش آموز
2 ماه قبل

فیلم فاجعه بود !

بازی ها ، تدوین ، کارگردانی ، دوربین ، فیلمنامه و…همگی نابود بودن .

من بسختی فقط تونستم ۳۰ دقیقه فیلم اونم با بستن صدا ببینم . آخه چقدر یک فیلم باید مزخرف باشد و آزار دهنده

واقعا باید جشنوارهایی مثل ونیز و کن و برلین را بازخواست کرد با چه متر و معیاری چنین فیلمهای بشدت ضعیف در لیست شما قرار می گیرند ؟
یه سالی فیلم متری شیش و نیم در ونیز بود یا برادران لیلا در کن ، آخه من موندم چجوری چنین فیلم‌هایی راه پیدا می کنند به چنین جشنواره هایی واقعا باید جامعه هنری ایران از ریس های این جشنواره ها بپرسند متر شما چیست ؟ شعار است ؟
شاید چهارتا جوگیر در ایران که سواد سینمایی که هیچ سواد هیچ چیزی ندارن شیفته چهارتا شعار و متلک بشن و اسمش و بزارن سینما و غشم بکنن براش و تهش هم دیدیم تمام اون تب و هیجانشون خوابید و همه فهمیدن فیلم مفت هم نمی ارزید ، ولی شما
جشنواره های الف جهان چتون شده که چنین فیلم‌هایی با درجه پایین در لیستتان است ؟شما هم گویی وضعیتتون داغونه
آخه وجدانا چجوری فیلم معمولی مثل تفریق باید جشنواره تورنتو برش داره ؟
من موندم بخدا

ما که اینجا با کسی دشمن نیستیم میگم بابا فیلم خوب بسازید دشمنتون هم ستایشتون می کنه
مگه سیدی نبود کل فیلم‌هایش فاجعه بودن اما فیلم جنگ جهانی سوم بسیار عالی بود آدم مجبور میشه ستایش کنه این فیلم رو ، هرچند ایراداتی هم داشت اما در کل رشد چشمگیری داشت سیدی .

متاسفانه سالهای اخیر ابدا فیلم اجتماعی خوبی ساخته نشده و به تعبیری قابل تماشا نیستن ، آقایان پشت موضوعات جنحالی و ملتهب پنهان میشن و با سروصدا کردن میخان بگن ما فیلم ساختیم ،عزیزان من بخدا ما به استعداد شما ها واقف هستیم می دونیم فیلمسازی سخته اما لطفا وخاهشا تند تند فیلم نسازید میشید صادق بوقی یه ترانه خوند حسشم خوب بود کارش گرفت حالا هی مرتب کلیپ میده بیرون کلا همون اعتباری که پیدا کرد نابود کرد .

لطفا برای زمان و پول مخاطب ارزش قائل بشید وگرنه همینجوری علمی منتقدان فهیم برجکتون رو میزنن تا برید یاد بگیرید چند سالی یک بار فیلم بسازید و واقعا فیلم باشه

محمدی
محمدی
1 ماه قبل
پاسخ به  دانش آموز

اتفاقا دوست عزیز ،فیلم برادران لیلا عین واقعیت جامعه ما هس داستان فیلم و گرانی وتورم و افزایش قیمتها که بنیان خانواده ها رو ازهم پاشید و ناامیدی رو به خصوص نسل جوان رو کاملا به درستی توی فیلم نشون داد،، البته توی فیلم برادران لیلا چند تا سکانس حال بهم زن هم بود که به دور از سینمای ایران هست ،، و همچنین نقشی که سعید پور ابراهیمی بازی کرده که تشبیه شده به یکی از مقامات رسمی ایران ،،،، ولی در کل داستان فیلم عین واقعیت هستش

درد و دل
درد و دل
2 ماه قبل

جدا از منتقد محترم این سایت و بعضی منتقد های با سواد که تعدادشان کم است
وجدانا چه سینمای بی دروپیکری داریم اصلا حواستون هست ؟
یکسری منتقد داریم پول می گیرند فیلمی سراسر آشغال رو به زور ستایش کنند یا پول می گیرند فیلمی رو براش نقد منفی بنویسند خرابش کنند . یا با لابی و باند دوستانشون چنین کاری رو بکنن . یا میرن نقدهای خارجی رو میخونن همونها رو تو فضای مجازی شلیک می کنند .

شبکه خانگی مان هم که وضعیت تهوع آوری دارد همه اهالی سینما برای پول به سرعت نور مشغول دویدن از توی این سریال به اون سریال هستن و توی فضای مجازی با باندهایی که دارند در حال ستایش همدیگرند و مصاحبه و پوشش خبری مثبت از فجایعی که به اسم هنر به خورد ملت میدن . از همدیگه چنان تعریف‌های پوشالی می‌کنن و تعارف تیکه پاره میکنن و فدایت شوم های شورانگیز میگن . خودشان را قدیس وار معرفی میکنن که گویی الهه های هنر روم باستان هستن
که هر کسی نداند میگه وای چه عالم شگفت انگیزی اینا دارند

خواستم درد دلی کرده باشم که مواظب این شیادان باشید زیاد جدیشون نگیرید وقتتون رو حروم اینا نکنید ،خیلی خالی بند هستن
البته شاید یکسری کافه نشین
الکی خوش فیلم باز بشینن پای سخنان حکیمانه این فجایع هنر که صداشون میکنن اهالی هنر
البته اینم بگم تک و توکی توشون آدم حسابی و شریف هست اما خیلی خیلی کم هستن
گفتم که بگم
شما در دام این فجایع هنر نیفتید من از نزدیک تک تکشان را می شناسم سالهاست که کتاب نخوانده اند و آخرین کتابی که خواندن شاید خاطرات پلنگ صورتی باشد
همه بنده پولند و فرصت !
اینها اهالی جیب هستن
نه اهالی هنر

باید خودمان فرهنگ مان را بسازیم

Zac
Zac
2 ماه قبل

خداییش هرکی این نقد رو نوشته مشخصه فیلم رو ندیده و نقد کرده
بند اولتون دقیقا برعکسه و کاملا فیلم به هدفی ک میخواسه رسیده

فیلمبردار
فیلمبردار
2 ماه قبل
پاسخ به  Zac

اتفاقا کاملا نظر شما اشتباست !
بسیار آدم مخالف این فیلم هستن و آشکارا فیلم را زباله می بینند ، معلوم نیست شما با چه متر و معیار سینمایی مخالف خوانی می کنی و جانب این کلیپ رو می گیری ،

مگه سینما و فیلم جای یکسر گریستن و زاری است ؟ مگه اومدیم مراسم ختم ؟
و هزاران ضعف بنیادین که آدم سرش درد می گیره که بخواد بهشون اشاره کنه

لطفا باز یک عده ای جوگیر چهارتا متلک و شعار نشید معیارتون بشه این
قبلا هم بسیار فیلمهای بودن که همینجوری به سوژه‌ای ملتهب پرداخته برای کسب جایگاه برای خودش بعدش که باد همه خوابید تازه فهمیدن
مزخرف بوده و فقط عده ای
بیخود هیجانی شدن

لطفا با هرچیزی قرمز نشید و هیجانی
بد نیست روی هیجانات خود کنترل داشته باشیم

حسن اقا میری
حسن اقا میری
2 ماه قبل

چه جوری اسم خودتون رو میذارید کارگردان . بعد قیافه هم میگرید . اخه بیسواد اینقدر نفهمیدی که نقشی که به اون خانم دادی و دیالوگ های اعصاب خورد کنش همراه با گریه فقط روح و روان بیننده رو اذیت میکنه. همش صدا رو کم میکردم . رو اعصابم بود

الچه
الچه
2 ماه قبل

بسیار فیلم بدی بود از نظر من بیننده وتا پایان شکنجه شدم به خصوص نقش بازیگر زن داستان مگر میشود که تمام دیالوگ های یک بازیگر اصلی از ابتدا تا پایان با لحن آزار دهنده گریه باشد؟اگر با این فرم میخواهید فیلم ضد حکومتی بسازید ،نسازید بهتر است چون دشمن شاد میشوید

سالار
سالار
2 ماه قبل

جلیلوند رو باید یه دوره ی فشرده بفرستنش قم(عین سعید روستایی)تا یاد بگیره با رژیم سر شاخ نشه 😂 تکبیر

محمد جواد
محمد جواد
2 ماه قبل
پاسخ به  سالار

تو چقدر ساده ای بنده خدا
این فیلمارو اتفاقا خود راستی های رژیم با هماهنگی چپی ها میسازن تا به عنوان سوپاپ اطمینان و قرص مسکن عمل کنه تو جامعه
و گرنه هزاران تا فیلم و سریال بسازن علیه پلیس و یگان ویژه و اعتراضات مگه مشکلی از مردم حل میشه؟ مگه تو این فیلم ها میگن مشکل اصلی جامعه کیان و دارن چی کار میکنن؟ مگه اینهمه فیلم و سریال و برنامه ضد اختلاص و فساد های مالی و بانک های خصوصی ساختن سنگ از سنگ تکون خورد؟ مگه فیلم هایی که در مورد مهاجرین افغان ساختن باعث شد وضعیتشون تو ایران بهتر بشه؟ حالا بیان هزار تا فیلم در مورد اینجور جنبش ها هم بسازن.چیزی عوض میشه؟

سالار
سالار
2 ماه قبل
پاسخ به  محمد جواد

من کامنتم از روی کنایه بود و دوستان هم لطف داشتند و با دیسلایک ها و کامنتشون گلباران مون کردن 😆  👏 

ژینا
ژینا
2 ماه قبل
پاسخ به  سالار

حتما سلام ما رو‌ برسون به خونواده