صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم برتر تاریخ سینما درباره هوش مصنوعی و ربات ها

5 فیلم برتر تاریخ سینما درباره هوش مصنوعی و ربات ها

Metropolis 1927

در سالهای گذشته آثار بسیاری درباره هوش مصنوعی در سینما ساخته شده که آن را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داده اند. اینبار در پنج برتر به سراغ معرفی 5 فیلم برجسته در ارتباط با هوش مصنوعی رفته ایم که امیدواریم مورد پسندتان قرار بگیرد.


5- کلان شهر (Metropolis ) : فیلم « کلان شهر » در سال 1927 ساخته شد و درباره شهری بود که مردمانش به دو دسته ثروتمند و فقیر تقسیم شده بودند. در « کلان شهر » مخترع مشهور شهر رباتی اختراع می کند که براساس چهره معتمد کارگران یعنی ماریا ساخته شده و شهردار با این نیرنگ، کارگران را از طریق این ربات به شورش فرا می خواند.

ایده های آینده نگرانه « کلان شهر » همواره قابل تحسین بوده اند و ایده ربات هوشمند را می توان یکی از بهترین این ایده ها در نظر گرفت که همانند یک انسان نزد مردم رفته و خود را میان آنان جای می دهد. چنانچه به سال ساخت فیلم نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که برای ساخت یک ربات انسان نما و فرستادن آن به میان یک قشر، ذهنیت سازندگان بیش از حد معمول از زمانه خود جلو بوده!

Wit45

4- او ( Her ) : فیلم عاشقانه اسپایک جونز درباره رابطه عاشقانه میان یک انسان و کامپیوترش می باشد! اسپایک جونز داستان فیلمش را در آینده ای نامشخص روایت می کند که در آن انسانها دچار خلاء در روابط انسانی شان شده اند و هوش مصنوعی در حال پر کردن این خلاء برای آنان می باشد. ربات هوشمند فیلم « او » به نام سامانتا با صداپیشگی فوق العاده اسکارلت جوهانسون، می تواند هر تماشاگری را مجذوب خود کند و دلایل لازم برای اینکه تئودور عاشق او شود را در اختیار تماشاگر قرار دهد. « او » را می توان عاشقانه ترین فیلم تاریخ سینما درباره رابطه عاشقانه یک انسان و کامپیوتر معرفی کرد!  

515v4r 10 0r

3- هوش مصنوعی (Artificial Intelligence: A.I ) : یکی از آثاری که استنلی کوبریک علاقه بسیاری به ساختنش داشت اما مرگ این اجازه را به او نداد تا پروژه را به انتها برساند، فیلم« هوش مصنوعی » بود. اسپیلبرگ پس از مرگ کوبریک تصمیم گرفت پروژه ناتمام کوبریک را به اتمام برساند و نتیجه اش فیلمی تحسین برانگیز به نام « هوش مصنوعی » شد که درباره رابطه میان انسان و ربات های هوشمندی است که احساس دارند و در حال تبدیل شدن به نسخه ای بهتر از انسان های زمانه خود هستند.

در « هوش مصنوعی » مفاهیم انسانی در قالب داستانی علمی – تخیلی مطرح شده و چالش های ربات هایی که احساس دارند اما انسانها آنها را تنها به چشم یک ربات یا در واقع یک ماشین، نگاه می کنند می باشد. « هوش مصنوعی » یکی از تاثیرگذارترین آثار سینما درباره ربات ها و پروژه هوش مصنوعی می باشد.

2001 c

2- 2001 : یک اودیسه فضایی (2001: A Space Odyssey ) : غیرممکن است که بخواهیم از هوش مصنوعی در سینما صحبت کنیم و اشاره ای به دستگاه ترسناک « هال 9000 » در فیلم « 2001 : یک اودیسه فضایی » نداشته باشیم. استنلی کوبریک در ساخت این فیلم از یک هوش مصنوعی ساخت دست بشر موجودی ترسناک خلق کرده که در فضای بی انتهای خارج از کره زمین، آنچه را که خود درست می پندارد انجام می دهد و بحرانی برای انسان های داخل سفینه رقم می زند.

هال 9000 شاید تنها یک چراغ قرمز رنگ باشد که هرگز حرکتی نمی کند و حتی ظاهرش هم تغییر نمی کند، اما قدرت تفکر و تصمیم گیری او در شرایط بحرانی که برخلاف نظر انسانهاست، از او وسیله ای می سازد که ترسناک ترین بخش درباره او، قدرت تفکریست که بشر در اختیار او قرار داده و حالا خود قربانی اصلی آن شده است.

blade runner 42

1- بلید رانر (Blade Runner ) : ریپلیکانت های فیلم « بلید رانر » اگرچه در زمان اکران فیلم نتوانستند رضایت چندان مخاطبین و منتقدان را برآورده کنند اما گذر زمان ثابت کرد که ایده های فیلیپ کی.دیک در زمینه ربات ها که در فیلم « بلید رانر » به تصویر کشیده شده بود را باید نقطه عطف این مقوله در سینما بدانیم. ربات هایی که در آینده ای نزدیک تشخیص شان از یک انسان عادی سخت شده و حتی خودشان گاها خبر ندارند که یک انسان هستند یا ربات! « بلید رانر » قطعا یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما درباره هوش مصنوعی می باشد.

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها