صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : امبرسون های باشکوه ( The Magnificent Ambersons )

سینمای کلاسیک : امبرسون های باشکوه ( The Magnificent Ambersons )

cottony3443

داستان فیلم :

امبرسون ها خانواده ای از طبقه مرفه جامعه هستند. این خانواده به دلیل بازگشت جورج مینفر ( تیم هولت ) به خانه مهمانی ترتیب می دهند و جورج در این مهمانی با مخترعی به نام مورگان ( ژوف کاتن ) آشنا می شود و سپس به دخترش لوسی ( آن بکستر ) علاقه مند می شود اما…

کارگردان:

اورسن ولز : اورسن ولز در کنوشا در ایالت ویسکانسین متولد شد. وی پسر دوم خانواده بود و پدرش «ریچارد هِد ولز» تولیدکنندهٔ چراغ خودرو و مادرش «بئاتریس ایوز» یک پیانیست کنسرت بود. او مشکلاتی در کودکی‌اش داشت. در سال ۱۹۱۹والدینش از یکدیگر جدا شدند و او به شیکاگو رفت. مادرش چهار روز بعد از جشن تولد نه سالگی او، به علت بیماری یرقان فوت کرد. ریچارد ولز نیز در پانزده سالگی اورسن دار فانی را وداع گفت . پس از مرگ پدر موریس برنشتاین قیم او گردید. در تاریخ مسائلی مطرح است که در مورد درست بودن قیم بودن وی جای سؤال باقی می‌گذارد. برنشتاین در روسیه متولد شده‌بود و در سال ۱۸۹۰به شیکاگو آمده‌بود و درس خوانده و پزشک موفقی نیز شده‌بود.

سال‌های رادیو (۱۹۳۶تا ۱۹۴۰): در این سال اولین کار رادیویی اورسن ولز به نام «پیشرفت زمان» از شبکهٔ سی‌بی‌اس پخش شد. یک سال بعد ولز سرپرستی پروژهٔ تئاتر نگرو در نیویورک را بر عهده گرفت. در همین سال‌ها سریال «سایه» و آثار اقتباسی وی از آثار ادبی با نام «اول شخص مفرد» از رادیو پخش شدند. در یک روز قبل از هالووین سال ۱۹۳۸نمایش رادیویی اورسن ولز از نمایشنامه هاوارد کاچ بر اساس رمان جنگ دنیاها نوشته هربرت جرج ولز باعث وحشت زده شدن مردم زیادی در آمریکا شد. زیرا مردم فکر کرده بودند که با یک خبر زند روبرو هستند و نه یک نمایش رادیویی. خبرهای دیگری هم که در حین اجرای نمایش به عنوان هدیه هالووین خوانده می‌شدند، قطعی بودن خبر را تأئید می‌کردند. اما بی‌شک این اجرای استادانه ولز بود که مردم را به اشتباه انداخته‌بود.[۵] ولز همان شب از مردم به علت این هدیه وحشتناک معذرت‌خواهی کرد.

در اواسط دههٔ ۱۹۳۰ دواقتباس تئاتری او به نام‌های وودو مکبث و روایت نمادگرایانهٔ جولیوس سزار در نیویورک شهرت یافتند. وی در سال ۱۹۴۱ کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازیگری در فیلم همشهری کین را به عهده گرفت و ضمناً به عنوان نویسنده نیز در آن همکاری داشت. ولز همشهری کین را با شجاعت و همراه ایده‌های نو برای روایت داستان در هالیوود بازنویسی کرد. این فیلم پر از ابتکارات تازه در تصویر برداری و صدا برداری بود. حتی گریم ولز که به طور متقاعد کننده‌ای سنش را چندین دهه بیشتر نشان می‌داد، انقلابی محسوب می‌شد. ولز در نقش «چارلز فاسترکین» تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم را نیز به عهده داشت. این کلاسیک برای نه جایزه اسکار نامزد شده‌بود که چهار تا از آنها که به ولز ارتباط داشت عبارتند از: بهترین بازیگر، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم. اما فیلم تنها برنده یک جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه شد. نکته حائز اهمیت این است که اورسن ولز در هنگام ساخت همشهری کین تنها ۲۵ سال داشته‌است. همشهری کین غالباً در میان نظرسنجی‌های منتقدان فیلم به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما شناخته می‌شود.

027 anne b34dlist

بقیهٔ دوران کاری او به دلایل گوناگونی مانند کمبود بودجه، دخالت بی‌جای استودیوها، چه در اروپا و چه در بازگشت کوتاه مدت او به هالیوود زیاد با موفقیت روبرو نبود. با همهٔ این مشکلات اتلو برندهٔ نخل طلایی جشنوارهٔ کن ۱۹۵۷ گردید و نشانی از شر نیز به جایزهٔ برتر جشنوارهٔ جهانی بروکسل نائل آمد. از دید خود ولز دو فیلم محاکمه و ناقوس‌های نیمه شب بهترین فیلم‌هایش بودند. اگرچه ولز توسط استودیوهای بزرگ به حاشیه رانده می‌شد، اما شخصیت جاودانه‌اش از او یک بازیگر پول‌ساز ساخته بود.در سال‌های واپسین زندگی، ولز در حالیکه فقط بوسیلهٔ بازیگری، تبلیغات و صداگذاری امرار معاش می‌کرد با یک استودیوی هالیوودی به علت سرمایه‌گذاری نکردن بر روی پروژه‌های فیلم مستقلش وارد منازعه شد. در سال ۱۹۷۵ او سومین نفری بود که پس از جان فورد و جیمز کاگنی، جایزهٔ یک عمر فعالیت را از موسسه فیلم آمریکا (اِی اِف آی) دریافت می‌کرد. منتقدان پس از مرگ وی بطور فزاینده‌ای از او تمجید کرده‌اند. او هم اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرمندان هنرهای دراماتیک قرن بیستم شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۰۲ در نظرسنجی موسسه فیلم بریتانیا (بی‌اف‌آی) که در مورد ده کارگردان برتر سینما انجام شده بود عنوان بهترین کارگردان تمام تاریخ را کسب کرد.

 

بازیگران :

جوزف کاتن : در یک خانواده کشاورز بدنیاآمد برای ادامه تحصیل به واشنگتن رفت و درکنار تحصیل فوتبال بازی می کرد و بر نمایش های تئاتر نقد می نوشت و آرزو داشت هنرپیشه شود.بالاخره به صحنه تئاتر راه یافت و در سال ۱۹۳۵ به نیویورک رفت و به عنوان دستیار گروه تکنسین ها در برادوی استخدام شد.

در سال ۱۹۳۶ با اورسن ولز آشنا شد و بااو کار در رادیو را آغاز کرد و در برنامه رادیویی مشهور اورسن ولز با نام جنگ دنیاها همکاری داشت.

زمانی که اورسن ولز در جستجو یافتن بازیگران اولین فیلمش همشهری کین بود نقش های اصلی فیلم را به منتقد تئاتر جد للاند(Jed Leland) و دوستش جوزف کاتن پیشنهاد کرد و این اولین تجربه سینمایی درهای هنرهفتم را بر او گشود. دو فیلم دیگر با اورسن ولز کار کرد امبرسون‌های باشکوه و سفر به سرزمین ترس. پس از آن نقش یک قاتل زیبا و جذاب سایه یک شک آلفرد هیچکاک را بازی کرد ویکی از بیاد ماندنی ترین نقش هایش را به نمایش گذاشت.در نقش نجات دهنده اینگرید برگمن در چراغ گاز (فیلم) جرج کیوکر ظاهر شد و بار دیگر در کنار اینگرید برگمن در فیلم در برج جدی هیچکاک بازی کرد. و دوباره در کنار اورسن ولز در فیلم مرد سوم کارول رید همبازی شد. پس از این فیلم کمتر در فیلم درخشانی بازی کرد.کار بازیگری را تا اوایل دهه ۸۰ ادامه داد.

کاتن در 6 فوریه سال 1994 بر اثر سینه پهلو درگذشت.

34idnbo

آن بکستر: آن بکستر در سال 1923 در میشیگان سیتی ایالت ایندیانا آمریکا به دنیا آمد. او فرزند یک فروشنده و همسرش «کاترین»، که خودش فرزند معمار مشهور «فرانک لوید رایت» بود، است. آن یازده سال داشت که والدینش به نیویرک سیتی نقل مکان کردند. نیویورک در آن زمان هنوز مرکز ساخت صنعت تفریحات به شمار می رفت اگرچه گروه فیلمسازی کم کم داشت به غرب آمریکا منتقل می شد. در سن 13 سالگی او در چند نمایش در برادوی نقش آفرینی کرده بود و همین نقش ها به او برای وارد شدن به مدرسه اختصاصی بازیگری کمک شایانی کرد. در سال 1937 آن به فکر وارد شدن به هالیوود افتاد اما فکر کرد که برای وارد شدن به صنعت فیلمسازی بسیار جوان است بنابراین وسایلش را جمع کرد و به همراه مادرش به نیویورک بازگشت و در برادوی به بازیگری اش ادامه داد. با وجود تجربه بدی که از اولین اقدامش برای ورود به هالیوود داشت آن دو سال بعد به کالیفرنیا برگشت تا دوباره بختش را امتحان کند. این بار شانس با او یار بود و توانست با کمپانی قرن بیستم یک قرارداد هفت ساله امضا کند. گرچه قبل از اینکه بتواند با قرن بیستم همکاری کند او را به کمپانی ام جی ام قرض دادن و او اولین فیلم سینمایی اش را به نام «بیست تیم الاغ» را بازی کرد. در سن 17 سالگی بکستر در فیلمهایی بازی می کرد که برای بازیگرهای زن دیگر سالهای متمادی طول می کشید تا بتوانند در یکی از آنها نقش آفرینی کنند. آن در سریال ها و فیلم های زیادی ایفای نقش کرد و برای بازی در فیلم «لبه تیغ» در سال 1947 و همه چیز درباره ایو در سال 1951 نامزد دریافت جایزه اسکار شد و برای فیلم لبه تیغ اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. او در 7 جولای 1946 با جان هودیاک ازدواج و در 27 ژانویه 1953 با یک فرزند از او جدا شد سپس در 18 فوریه 1960 با «رندولف گالت» ازدواج و در سال 1968 با دو فرزند از او جدا شد و برای آخرین بار با «دیوید کلی» در 30 ژانویه 1977 ازدواج کرد که تا زمان مرگ کلی در 15 اکتبر 1977 ادامه داشت. او دوست صمیمی طراح لباس افسانه ای سینما ادیث هد بود. هد مادرخوانده یکی از دخترهای بکستر است. آن بکستر در 12 دسامبر 1985 بر اثر سکته مغزی در سن 62 سالگی در نیویورک درگذشت.

eibwd

نکاتی که احتمالا درباره « امبرسون های باشکوه» نمی دانید :

« امبرسون های باشکوه » یکی از آخرین نقش آفرینی های دولارس کاستلو که زمانی ستاره سینمای صامت بود می باشد. کاستلو مجبور شد تا خود را بازنشسته نماید چراکه گریم های سنگینی که در فیلمهای قبلی اش بر روی صورتش اعمال شده بود، تماشاگران را می ترساند!

پیش نمایش فیلم به فاصله کوتاهی پس از وقوع حادثه پرل هاربر در آمریکا اتفاق افتاد. به همین دلیل، مردم اعلام کردند که در این زمان علاقه ای به تماشای فیلمی ناراحت کننده ندارند و به شادی نیاز بیشتری دارند. کمپانی هم بدون اجازه اورسن ولز پایان فیلم را تغییر داد!

تغییر پایان فیلم سبب شد تا اختلاف عمیقی در دوستی میان ولز ، رابرت وایز و جوزف کاتن اتفاق بیفتد. کاتن در سالهای بعد چندین بار سعی کرد رابطه خود با ولز را به حالت سابق برگرداند اما دلخوری عمیق ولز بیش از این بود که با ارسال نامه برطرف شود. این دو در نهایت در سال 1984 و در جریان مراسم « Directors Guild of America » با یکدیگر دست دادند که تشویق حضار را به همراه داشت

نام برنارد هرمن که آهنگساز فیلم بود ، از تیتراژ پایانی حذف شد. اختلاف با کمپانی RKO دلیل این اقدام بود.

کمپانی RKO در اقدامی عجیب پنجاه دقیقه از فیلم را در اکران عمومی حذف کرد و بجایش یک پایان شاد قرار داد و تمام نگاتیوهای نسخه اصلی را هم از بین برد!

file 5750123

دکوری که برای این فیلم مورد استفاده قرار گرفت، یکی از گرانترین دکورهایی تاریخ سینما در آن زمان بود که در فیلمهای بسیار دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفت.

گفته شده که اورسن ولز 20 سال پس از اکران فیلم بار دیگر تصمیم داشت تا پایان بندی مطبوع خودش را با حضور بازیگران فیلم بسازد!

ولز بعدها در وصف نسخه 88 دقیقه ای فیلمش گفت : « این فیلم توسط یک ماشین چمن زن تدوین شده است! »

پیتر باگدانوویچ در مورد اورسن ولز گفته که وی همواره معتقد بود که « امبرسون های باشکوه » به مراتب می توانست فیلم بهتری از « همشهری کین » باشد.

ولز هرگز علاقه ای به مشاهده فیلمهایی که خودش ساخته نداشت. اما در دهه ی هفتاد زمانی که در یک هتل حضور داشت و تلویزیون در حال پخش « امبرسون های باشکوه » بود، با دقت تمام آن را تا انتها دنبال کرد. باگدانوویچ گفته که « امبرسون های باشکوه » یکی از فیلمهایی بود ولز علاقه خاصی به آن داشت.

رئیس کمپانی RKO پس از پیش نمایش ناامید کننده فیلم، نامه ای به ولز نوشت و در آن گفت : « من هرگز در طول دوران کاری ام اینچنین بابت پیش نمایش یک فیلم شرمنده و محکوم نشده بودم! »

« امبرسون های باشکوه » با 200 هزار دلار بودجه اضافی و 14 روز فیلمبرداری بیشتر از موعد مقرر ، به پایان رسید.

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید! 

 

امبرسون های باشکوه : 123djori3esThe Magnificent Ambersons

کارگردان : اورسن ولز

نویسنده : اورسن ولز

بازیگران :

جوزف کاتن / یورگن مورگان

دولارس کاستلو / ایزابل

آن بکستر / لوسی مورگان

تیم هولت / جورج ماینفر

زمان : 88 دقیقه

محصول : 1942

مهمترین افتخارات : نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلمبرداری، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای اگنس مورهد و بهترین فیلم

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها