صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : سينما با فقر بازيگر روبه رو است

سينما با فقر بازيگر روبه رو است

habib
‘حبيب اسماعيلي’ روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود: بازيگران در سال هاي نه چندان دور به هر بهايي در هر فيلمي بازي نمي كردند و عشق و علاقه آنان براي حضور در يك اثر سينمايي عامل اصلي ساخت آثار باكيفيت در دهه 60 و 70 بود.


*با استعدادها سينمايي مي شوند
بازيگر با سابقه سينما و تلويزيون ادامه داد: اين روزها جوانان بسياري در تب حضور در سينما مي سوزند و براي حضور در فيلم آن هم در نقش اول لحظه شماري مي كنند اما بايد در نظر داشت كساني در سينماي ايران ماندگار مي شوند كه داراي استعدادي بازيگري باشند.
بازيگر مجموعه ‘دزدان مادر بزرگ’ تصريح كرد: كساني كه تنها به دليل آشنايي با يك فيلمساز وارد سينما و بازيگري مي شوند تنها در چند اثر محدود حضور دارند و پس از گذشت زماني اندك از چرخه سينما كنار مي روند.
اين تهيه كننده سينما يادآورشد:متاسفانه مردم و فيلمسازان نمي توانند با بازي چنين هنرپيشه هايي ارتباط برقرار كنند و ناخودآگاه آثاري كه با نقش آفريني چنين افرادي ساخته مي شود، در ميان مخاطبان طرف دار ندارد.

*انتظامي ها در سينماي ايران ماندگار مي شوند
اسماعيلي در ادامه به رمز ماندگاري بازيگران پيشكسوت سينماي ايران اشاره كرد و افزود: رمز ماندگاري بازيگراني همچون عزت اله انتظامي، جمشيد مشايخي، محمد علي كشاورز و… در سينماي ايران در استعداد آنان ، تلاش و ممارست اين بازيگران در كسب مدارج علمي بازيگري است.
وي گفت: براي ساخته شدن بازيگراني همچون اسطوره هاي بازيگري در سينماي ايران در قدم نخست بايد به بازيگران جوان با استعداد اعتماد كرد. اين امر تنها در بازيگري خلاصه نمي شود بلكه در ديگر بخش هاي سينمايي همچون فيملبرداري، طراحي صحنه، تدوين و مسايلي از اين دست نيز نيازمند حضور نيروهاي جوان هستيم.

*سينما امروز شرايط بهتري دارد
بازيگر فيلم سينمايي ‘بدل’ به شكوفايي سينماي ايران پس از انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: در ابتداي كار سينما پس از انقلاب اسلامي، خبري از پخش تيزرهاي تلويزيوني و تبليغات خياباني براي فيلم هاي سينمايي نبود و عكس بازيگران همانند امروز در بسياري از خيابان ها ديده نمي شد.
اسماعيلي ادامه داد: شرايط سينماي ايران امروز به مراتب بهتر از روزهاي نخست است. در آن روزها خبري از دستمزدهاي كلان براي بازي در يك اثر سينمايي نبود اما امروز بازيگران دستمزدهاي بسيار خوبي دريافت مي كنند.
تهيه كننده فيلم سينمايي ‘خاطره’ تصريح كرد: اگر هدف يك بازيگر جوان براي حضور در سينما صرفا ديده شدن باشد، نمي توان به آينده وي چندان اميدوار بود.
وي ادامه داد: به دست آوردن شهرت از طريق بازيگري در سينما و مورد توجه قرار گرفتن و مسايلي از اين دست، بازيگري را به يك حرفه تبليغي براي دوستداران آن تبديل كرده و اين امر موجب شده تا برخي تنها به دلايل يادشده براي حضور در سينما تلاش كنند.

*براي هنر بازي مي كرديم نه پول
اسماعيلي همچنين به حضور خود در آثار سينمايي مختلف در دهه 60 و 70 اشاره كرد و يادآورشد: براي بازي در فيلم هاي سينمايي پول و دستمزد ملاك نبود. شايد تصور ما بر اين بود كه دستمزد بازيگران در همان سال ها نيز نسبت به خيلي از مشاغل ديگر بهتر بود اما دستمزد بازيگران سينما امروز به هيچ عنوان قابل مقايسه با بازيگران در سال هاي گذشته نيست.
وي ادامه داد: عشق و علاقه براي بازي در يك فيلم سينمايي حرف اول را مي زد و ملاك اغلب هنرپيشه ها فيلمنامه يك اثر بود.
بازيگر فيلم سينمايي ‘محموله’ ادامه داد: شايد يكي از دلايلي كه موجب شد فيلم هاي سينمايي در دهه 60 و 70 با تنوع موضوعي همراه شود، اين بود كه بازيگران هر فيلمي را براي بازي انتخاب نمي كردند.
اسماعيلي يادآور شد: در آن دوران از فيلم هاي به اصطلاح تجاري خبري نبود و فيلم ها بر اساس كيفيتي كه داشت، مخاطب را جذب مي كرد.
به گفته بازيگر فيلم بدل، دستمزد براي بازيگران در زمان گذشته ملاك حضور در يك اثر سينمايي نبود و حقوق فيلمبرداران، صداگذران و ساير عوامل نيز متعادل بود و اختلاف زيادي بين دستمزد بازيگران و آنان ديده نمي شد.
*كارنامه هنري خود را به دستمزد بالا نمي فروختيم
اسماعيلي درادامه با يادآوري اينكه كارنامه هنري براي نسل ما مهمتر از مسايل مادي است افزود:اغلب بازيگران مطرح سينما در درجه نخست به كيفيت آثاري كه بازي مي كنند، مي انديشيدند. در حقيقت اين فيلم هاي سينمايي است كه بعد از سال ها همچنان باقي هستند و حتي نام بسياري از فيلم هاي طنز سطحي در سال هاي اخير در ذهن هيچ مخاطبي نمانده است.
وي ادامه داد: در دوران بازيگري تلاش كردم نقش هاي متفاوتي را ايفا كنم كه نمونه آن در آثاري همچون بدل، ساده لوح و روز ديدني قابل ملاحظه است.
بازيگر فيلم سينمايي ‘راننده تاكسي’ گفت: حضور در سينما كافي نيست بلكه ماندگاري در اين عرصه داراي اهميت است.
وي افزود: كلاس هاي آموزشي و دانشگاههاي هنر بهترين مراجع براي تربيت نيروهاي مستعد بازيگري است و علاقه مندان به اين هنر مي توانند با حضور در اين مراكز، اطلاعات و مهارت هاي لازم را براي بازيگري كسب كنند.
اسماعيلي در عين حال يادآور شد:بسياري از علاقه مندان به سينما حاضر نيستند كه دشواري هاي موجود در راه كسب مهارت هاي لازم براي بازيگري را تجربه كنند و به فكر پيمودن اين مسير در كوتاهترين زمان هستند.

*كمبود بازيگر حرفه اي
اسماعيلي همچنين به گسترش روزافزون حجم توليدات سينمايي، تلويزيوني و ويديويي اشاره كرد و گفت: تقاضا براي حرفه بازيگري بسيار زياد است اما فقدان تربيت بازيگران حرفه اي جوان موجب شده تا بسياري از بازيگران ما در يك برهه تاريخي در چند فيلم و سريال بازي كنند كه اين آسيب بزرگي است.
بازيگر مجموعه دزدان مادر بزرگ يادآور شد: به بازيگران جوان مستعد بايداعتماد كرد، به هر حال سينماي ما در بخش هاي مختلف نيازمند نيروهاي جوان است. تهيه كنندگان ممكن است اين رويكرد را نوعي ريسك بدانند اما براي پرورش نيروهاي جوان بايد از جايي آغاز كرد.
منبع : خبرگزاری ایرنا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها