صفحه اصلی > پنج برتر : 5 تفاوت میان کریستوفر نولان و بهروز افخمی!

5 تفاوت میان کریستوفر نولان و بهروز افخمی!

Chris Nolan Behrooz Afkhami

از زمانی که بهروز افخمی در برنامه « هفت » جایگزین محمود گبرلو شد، رویه این برنامه تا حد زیادی تعیین کرد و مخالفان بسیاری را به خود دید. اما بخش مهمی از صحبت های افخمی که تقریباً هر دو یا سه هفته یکبار مطرح می شود، تمسخر فیلمسازان مطرح جهان از جمله کریستوفر نولان است که باعث تعجب علاقه مندان به سینما شده. از این رو اینبار در پنج برتر به سراغ این نولان و افخمی که هردویشان کارگردان هستند رفته ایم تا « 5 تفاوت میان کریستوفر نولان و بهروز افخمی » را بررسی نمائیم تا به یک وضعیت کلی درباره شرایط کنونی شان در سینما دست یابیم.

5- حضور در سیاست :

کریستوفر نولان : برخلاف بسیاری از همکارانش نظیر کلینت ایستوود، هرگز فعالیت سیاسی نداشته و خود را اهل سینما می داند که وظیفه اش فیلم ساختن است.

بهروز افخمی : سالهای متمادی در حوزه سیاست فعال بوده و حتی یکبار نماینده مجلس نیز شده است. برای شرح وضعیت افخمی در مجلس ششم شورای اسلامی و کارایی او در این دوران ذکر یک خاطره از خود وی کافی به نظر می رسد : « ما و چند نماینده شیطون زمانی که یک نفر در حال یک نطق و یک صحبت مهم بود یه گوشه جمع می شدیم و یک دو سه می گفتیم و یکصدا داد می زدیم ” احسنت! ” ، ما در این حد مسخره بازی در می آوردیم! »

Chris Nolan Behrooz Afkhami 2 4- اظهار نظر عمومی :

کریستوفر نولان : همواره با احترام درباره فیلمسازان و آثار سینمایی اظهار نظر کرده و اخیرا هم در نشستی درباره فیلم « مخمصه » با حضور کارگردان مایکل مان و بازیگران آل پاچینو و رابرت دنیرو داد و با احترام کامل مدیریت جلسه را برعهده داشت. در مجموع کسی به خاطر ندارد که نولان هرگز در کلامش خشونتی درباره دیگران بکار برده باشد و یا حتی کوچکترین بی احترامی به کسی کرده باشد.

بهروز افخمی : از زمانی که اولین تریبون عمومی خودش درتلویزیون را بدست آورد از هر فرصتی برای توهین و متلک پرانی به اهالی سینما، روزنامه نگاران و البته فیلمسازان شاخص تاریخ سینما استفاده کرده است. اینها تنها بخش کوچکی از اظهارات افخمی درباره فعالین سینماست :

درباره کسانی که مخالف اظهار نظرش درباره نامیدن جشنواره فیلم کن به نام جشنواره دگرباش ها بودند : بر اشباح فضای مجازی که در دنیای واقعی تا کن که هیچ حتی تا سولقان خودمان هم نرفته اند و توی لپ تاپ‌ها به کفش‌های پاشنه بلند روی فرش قرمز با حسرت نگاه می کنند و خیال می‌بافند، بهتر است خفقان مرگ بگیرند.

درباره کریستوفر نولان : نگو نولان، بگو نالان!

درباره منتقدان فیش حقوقی اش : آنها کثافت کاری می کنند!

درباره فیلم « گنج قارون » : سینمایی که آشغال‌هایی همانند “گنج قارون” و غیره همچنان جز پرفروش ‌ترین فیلم‌های سینمای تاریخ ما نام گرفته ‌اند، چه زمانی قرار است آرمانی‌تر شود.

Chris Nolan Behrooz Afkhami 3 3-سوژه فیلمها :

کریستوفر نولان : تنوع موضوعات آثار نولان یکی از نکات ویژه این کارگردان محسوب می شود که همواره سعی در جستجوی فضاهای جدیدی داشته که تابحال تجربه نکرده. یعنی جایی که او پس از ساخت یک اثر جذاب و پیچیده به نام « تلقین » به سراغ اَبَرقهرمانی به نام « بتمن » می رود و پس از آن یک اثر علمی – تخیلی به نام « اینتراستلار » را کارگردانی می کند و اثر جدیدش به نام « دانکرک » هم که تا هنگام نوشتن ایم مقاله اکران نشده ، درباره یکی از وقایع جنگ جهانی دوم می باشد. با اینکه نویسنده فیلمنامه آثار نولان برادرش جاناتان می باشد، اما خودِ نولان فارغ از فیلمنامه ای که مسئولیت ساختن آن را می پذیرد، خود همواره ماه ها و یا حتی سالها به مطالعه و پژوهش درباره سوژه فیلمش می پردازد تا بهترین اثر را بسازد.

بهروز افخمی : بطور کل فیلمسازی کمدی – اجتماعی ساز است که به جز نقطه اوج فیلمسازی اش یعنی « شوکران » که محصول 1377 است، سوژه آثارش خیلی تفاوتی با یکدیگر نکرده اند. فیلم « آذر، شهدخت، پرویز و دیگران » که وضعیتش همانند اسمش بوده و در آخرین ساخته اش به نام « روباه » نیز شخصیت منفی داستان برادر بنیامین نتانیاهو، رئیس جمهور رژیم صهیونیستی بود که در خیابان های تهران راه می رفت و با یک موتور قصد ترور داشت! تفاوت سوژه هایی که تا به امروز افخمی و نولان را مجاب به فیلمسازی کرده قابل اندازه گیری نیست.

Chris Nolan Behrooz Afkhami 4 2- تامین منابع مالی :

کریستوفر نولان : سالهاست که آثارش را خود و همسرش تهیه می کنند و کمپانی مشترک آنها به نام « سینکاپی فیلمز » تهیه چند فیلم اخیر نولان از جمله سه گانه « بتمن آغاز می کند » و « بین ستاره ای » را برعهده داشته. این شرکت کاملاً خصوصی بوده و اعداد و ارقام آن مشخص است. در اکران آثار نولان نیز کمپانی های مطرحی نظیر برادران وارنر و پارامونت طی قراردهای مشخص به حمایت از فیلمهای نولان پرداخته اند.

بهروز افخمی : در سالهای گذشته آثار پر هزینه ای نظیر « فرزند صبح » را ساخته که با وجود هزینه میلیاردی که برای آن شده، کماکان وضعیت اکرانش مشخص نیست و ظاهراً اکران شدن یا نشدنش هم اهمیتی برای افخمی ندارد. ا آیا این پول توسط بخش خصوصی تامین شده یا بودجه دولتی ( بیت المال )؟

 Chris Nolan Behrooz Afkhami 5

1- اقبال عمومی :

کریستوفر نولان : فیلمسازی است که طرفداران گسترده ای در سرتاسر جهان دارد و تمام ساخته هایش نیز با اقبال عمومی مواجه شده و سود فراوان مالی هم نصیب تهیه کنندگانش کرده است. نولان تا به امروز شکست را گیشه تجربه نکرده و منتقدان هم اگرچه یکصدا از آثار او حمایت نکرده اند و مخالفینی نیز دارد، اما روی هم رفته اکثر منتقدان کنونی جهان به در پایگاه های رسمی درج نمراتشان، به فیلمهای نولان نمرات بالایی داده اند.

بهروز افخمی : مشخصاً آثار افخمی هرگز رنگ اکران بین المللی را به خود ندیده اما حتی در ایران اگر تنها نگاهی به طیف مخاطبین دو فیلم آخر افخمی یعنی « آذر، شهدخت، پرویز و دیگران » و مخصوصاً « روباه » بیندازیم، متوجه می شویم که او با کمترین اقبال عمومی در این بخش مواجه شده است بطوریکه یکبار او در برنامه « هفت » با خنده و تمسخر درباره فیلم آخر خود « روباه » گفت : « اون فیلم رو میگی؟ اون فیلم اصلا کسی ندیده! » ظاهراً برخلاف نولان، برای افخمی اصلاً مهم نیست که آثارش حتی در کشور خودش دیده شوند. با اینحال فیلمهای « شوکران » و « سن پترزبورگ » در گیشه ها توفیق هایی داشته اند اما به دلیل عدم شفافیت در اعلام بودجه و میزان فروش، فقط می توان گفت این آثار با اقبال مواجه شدند.


میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها