صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : داستان وست ساید ( West Side Story )

سینمای کلاسیک : داستان وست ساید ( West Side Story )

west424 def4444

داستان فیلم :

این فیلم داستانی مدرن از نمایشنامه معروف « رومئو و ژولیت » را در خیابان های نیویورک و گروهی گنگستری بازگو می کند.

کارگردان :

رابرت وایز : در سال ۱۹۱۴ در وینچستر، ایندیانا زاده شد. او از سال ۱۹۳۵ در استودیوی RKO به‌عنوان تدوین‌گر صدا مشغول به کار شد و پس از مدتی تدوین فیلم را نیز انجام داد. مهم‌ترین کارهای او در این عرصه، تدوین دو فیلم از آثار اورسن ولز، یکی فیلم مشهور تاریخ سینما همشهری کین (۱۹۴۱) و دیگری امبرسون‌های باشکوه (۱۹۴۲) بودند. تدوین همشهری کین، نامزدی او را برای جایزه اسکار در سال ۱۹۴۱ به‌همراه داشت. موفقیت او در تدوین و نیز اتفاقی که باعث نیمه‌کاره ماندن فیلم کارگردانی دیگر شده بود و او ساخت آن را ادامه داد، باعث شد او وارد دنیای کارگردانی شود.

وایز در کارگردانی نیز موفق بود و ژانر مختلفی را آزمود. درام مشهور می‌خواهم زنده بمانم در سال ۱۹۵۸، موفقیت بزرگی برای او به‌شمار می‌رفت. در سال ۱۹۶۱ فیلم موزیکال داستان وست‌ساید را که اقتباسی آزاد از نمایش‌نامه رومئو و ژولیت بود، به همراه جروم رابینز کارگردانی کرد و با این اثر توانست جایزه اسکار بهترین کارگردانی را که با ۹ اسکار دیگر همراه بود، به‌طور مشترک با رابینز به‌دست آورد. اشک‌ها و لبخندها (۱۹۶۵) دیگر اثر شاخص او بود که جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بار دیگر نصیب او کرد. این فیلم پرفروش در مجموع برنده پنج جایزه اسکار شد. وایز تا سال ۲۰۰۰ بیش از چهل فیلم ساخت. وایز در 14 سپتامبر سال 2005 در اثر حمله قلبی درگذشت.

منبع : ویکیپدیا

جروم رابینز : بازیگر و طراح مشهور رقص آمریکایی است که پس از سالها حضور بر روی صحنه، با کارگردانی مشترک فیلم « داستان وست ساید » با رابرت وایز موفق به دریافت اسکار بهترین کارگردان شد.

رابینز در سال 1998 درگذشت.

wes222id222est232 

بازیگران :

ناتالی وود : او در سال ۱۹۳۸ در سان‌فرانسیسکو با نام اصلی ناتالیا زاخارنکو زاده شد. والدین او نیکولای زاخارنکو و ماریا استپانووا از مهاجران روسی بودند که از سال‌های کودکی دور از زادگاه خود بزرگ شده بودند.او نخستین بار در سال ۱۹۴۳ در فیلم سرزمین شاد به بازی پرداخت. او بازیگری را از سال ۱۹۴۳ آغاز کرد و به عنوان بازیگر نوجوان در فیلم‌هایی مانند معجزه در خیابان ۳۴ام (۱۹۴۷) درخشید. وود با بازی در نقش مقابل جیمز دین در فیلم شورش بی‌دلیل (۱۹۵۵، نیکلاس ری) توانست نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود، این موفقیت، راه او را برای گذر از قالب یک بازیگر نوجوان هموار کرد.او پس از آن در فیلم‌های داستان وست‌ساید (۱۹۶۱) و جیپسی (۱۹۶۲) درخشید. وود همچنین برای بازی در فیلم‌های شکوه علفزار (۱۹۶۱) و عشق با بیگانه کامل (۱۹۶۳) توانست نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را به‌دست آورد. او دوران موفقیت در دهه شصت میلادی را با حضور در فیلم‌هایی مانند باب و کارول، تد و آلیس (۱۹۶۹) ادامه داد. وود در آثار تلویزیونی نیز موفق ظاهر شد و در سال ۱۹۷۹ به خاطر بازی در فیلم تلویزیونی از اینجا تا آخرت برنده جایزه گلدن گلوب شد.

جسد ناتالی وود در نوامبر سال ۱۹۸۱، در چند صد متری ویلایی شخصی اش در کنار قایق تفریحی او پیدا شد پلیس علت مرگ ناتالی را غرق شدن بر اثر حادثه اعلام کرد اما با توجه به نزاع او با همسرش، ساعتی پیش از مرگ و کبودی‌های نمایان بر روی بدن ناتالی، گمانه زنی‌ها در این باره هیچگاه پایان نیافت.در سال ۲۰۱۲ پس از تحقیقات جدید پلیس پرونده مذکور را به طبقه‌بندی پرونده‌های حل نشده تغییر داد.

منبع : ویکیپدیا

 wes222idest232

ریتا مورنو : هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا است.وی در فیلم آواز در باران محصول ۱۹۵۲، در کنار جین کلی و جین هیگن به ایفای نقش پرداخت. این فیلم در فهرست ۱۰۰ فیلم موزیکال برتر بنیاد فیلم آمریکا (بفا) در سال ۲۰۰۷ رتبه نخست و در میان ۱۰۰ برتر در فهرست ده سالگی بفا رتبه پنجم قرار گرفت. بفا این فیلم را به عنوان بهترین فیلم موزیکال تمام تاریخ انتخاب کرد. ریتا مورنو در فیلم داستان کناره غربی محصول ۱۹۶۱ و در فیلم مارلو محصول ۱۹۶۹ در کنار جنیفر گارنر و بروس لی ایفای نقش کرد. وی در سریال‌های بتی زشته و قانون و نظم: واحد قربانیان ویژه هم بازی کرد.

منبع : ویپکیپدیا

ریچارد بیمر : با نام جرج ریچارد بیمر جونیر به دنیا آمد. از دوازده سالگی در تلویزیون برنامه اجرا می کرد و چهارده ساله بود که ویتوریو دسیکا در ایستگاه ترمینی نقشی را به او سپرد. با خاطرات آن فرانک و داستان وست ساید به شهرت رسید، اما نتوانست محبوبیتش را حفظ کند. در سال 1963 هالیوود را رها کرد و به نیویورک رفت تا در مدرسه ی بازیگری اکتورز استودیو تحصیل کند. یک سال بعد فیلمی مستند از جریان شرکت در انتخابات سیاه پوستان میسی سیپی ساخت که در جشنواره ی مانهایم برنده ی جایزه شد. فیلم بلند داستانی منظر درونی را نیز در 1973 کارگردانی کرد. طی دهه ی 1980 دو بار دیگر جلوی دوربین آمد و در دو فیلم نه چندان معتبر نقش های دوم را به عهده گرفت. در سال های بعد با مجموعه ی تلویزیونی تویین پیکز (1990) باز مورد توجه قرار گرفت.

منبع : راسخون

 West S998

نکاتی که احتمالا درباره « داستان وست ساید » نمی دانید :

در جریان فیلمبرداری بازیگران فیلم در مجموع 200 جفت کفش استفاده کردند!

انتخاب اصلی رابرت وایز برای بازی در نقش تونی، الویس پریسلی بود اما نقش به او نرسید.

آدری هپبورن بازی در نقش ماریا را به دلیل بارداری اش رد کرد.

در آن زمان موسیقی فیلم از جمله پرفروشترین آلبوم های موسیقی محسوب می شد.

« داستان وست ساید » اولین فیلمی در تاریخ سینما بود که دو کارگردان آن بصورت مشترک موفق به کسب جایزه اسکار شدند.

در تمام مدت زمان فیلم ناتالی وود بر روی دست چپ خود یک مچ بند نصب کرده است. دلیل بستن این مچ بند این بود که وی در هنگام ساخت فیلم « قول سبز » دچار جراحت در این ناحیه شده بود.

فیلمبرداری 6 و تدوین و صداگذاری 7 ماه به طول انجامید.

جرمی رابینز اعلام کرده بود تنها در صورتی در پروژه حضور خواهد یافت که کارگردانی فیلم را هم بر عهده او بگذارند. والتر میریش که تهیه کنندگی اثر را برعهده داشت، به دلیل اینکه رابینز هرگز فیلمی را کارگردانی نکرده بود نمی توانست ریسک واگذاری کارگردانی به وی را برعهده گیرد و به همین جهت رابرت وایز را برای کارگردانی فیلم انتخاب کرد و از او خواست تا اجازه ساخت سکانس های موزیکال و اجرای آن را بر عهده رابینز قرار دهد که همینطور هم شد.

اغلب بازیگرانی که در نسخه تئاتری این فیلم بازی کرده بودند به دلیل سن و سالشان از حضور در فیلم کنار گذاشته شدند.

با 10 جایزه اسکار ، « داستان وست ساید » پر افتخارترین فیلم موزیکال تاریخ سینما محسوب می شود.

سکانس آوازخوانی ناتالی وود در این فیلم با صدای مارنی نیکسون انجام شده است.

westsi4434tory31 1600x90034

جرمی رابینز به مدت سه ماه پیش از آغاز فیلمبرداری با رقصنده ها تمرین کرد اما در زمان فیلمبرداری روش هایی که تمرین شده بود را بطور کامل تغییر داد و باعث شد تا دیگر رقصنده ها در هنگام اجرا گاهاً دچار جراحت شوند.

« داستان وست ساید » دومین فیلم پرفروش سال 1961 بود.

جورج چاکیریس تنها بازیگر تاثیرگذار فیلم بود که صدایش دوبله نشد.

رابرت وایز در هنگام ساخت فیلم تبهکاران نیویورکی را استخدام کرد تا جمعیت حاضر در لوکیشن فیلمبرداری را کنترل نمایند و اجازه ندهند اخلالی در کار ایجاد شود!

« داستان وست ساید » در فرانسه به مدت 249 هفته اکران شد که رکورد طولانی ترین اکران تاریخ سینمای فرانسه را رقم زده است.

جرمی رابینز تا زمان ساخت « داستان وست ساید » کارگردانی را تجربه نکرده بود و در اولین تجربه کارگردانی اش هم موفق به دریافت اسکار شد!

صدای ناتالی وود در مجموع برای آوازخوانی مناسب بود اما به حدی قدرتمند نبود که بتواند از پس ترانه های فیلم بربیاید.

 

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

 

داستان وست ساید : west side32 b22West Side Story

کارگردان : رابرت وایز ، جرمی رابینز

نویسنده : ارنست لمن ،

بازیگران :

ناتالی وود / ماری

ریچارد بیمر / تونی

ریتار مورنر / آنیتا

زمان : 152 دقیقه

محصول : 1961

مهمترین افتخارات : برنده اسکار در رشته های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ریتا مورنو، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای جورج چاکیریس ، بهترین فیلمبرداری رنگی ، بهترین فیلم، بهترین کارگردانی هنری، بهترین طراحی لباس، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین و بهترین موسیقی. نامزد اسکار بهترین فیلمنامه.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها