اسناد جدید از احتمال ارتباط یکی از معروفترین بازیگران آلمانی با کاگب در دوران بعد از جنگ جهانی دوم خبر میدهد.
به گزارش مووی مگ به نقل از هنرآنلاین، اسنادی که به تازگی از طبقهبندی خارج شده است نشان میدهد ماریکا روک یکی از محبوبترین ستارههای نازی و دوران پس از جنگ، مظنون به جاسوسی برای شوروی سابق بود.
به گزارش تلگراف، روک در دهه 1930 زمانی به شهرت رسید که یوزف گوبلز وزیر تبلیغات نازی تصمیم گرفت آلمان یک ستاره سینما برای رقابت با بازیگران مطرح هالیوود مانند ریتا هیورث و جینجر راجرز داشته باشد.
اما اکنون برابر با گزارشهای اطلاعاتی ازطبقهبندیخارجشده، این احتمال مطرح است که ستاره صنعت فیلمسازی رایش سوم به عنوان عضوی از یک حلقه جاسوسی که اطلاعات را در اختیار مسکو قرار میداد برای کاگب (سازمان اطلاعاتی شوروی) کار میکرد.
روک که نوامبر 1913 در خانوادهای مجارستانی در قاهره، مصر به دنیا آمد، بعد از جنگ جهانی دوم برای وابستگی به رژیم نازی برای دو سال از بازیگری منع شد. او بعداً اعاده حیثیت کرد و یکی از محبوبترین ستارههای بعد از جنگ شد. روک تا سال 2004 که در 90 سالگی از دنیا رفت در حدود 40 فیلم بازی کرد.
اکنون مشخص شده است که او برای بیش از 50 سال از نگاه دستگاههای اطلاعاتی آلمان، مظنون به جاسوسی بود. سازمان گیلن آلمان غربی – سازمان پیشرو سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان (بیاندی) – اولین بار در 1951 از روک به عنوان یک مأمور احتمالی کاگب نام برد.
سازمان گیلن خود زیر نظر راینهارد گیلن اداره میشد. او رئیس سابق اطلاعات ارتش نازی در جبهه شرقی بود که بعد از جنگ اعاده حیثیت کرد.
برابر با اسناد منتشرشده، سازمان گیلن نگران ارتباط روک با مقامات شوروی بود و باور داشت این ارتباط با کارهای اطلاعاتی همراه است.
تحلیلگران ضداطلاعات اعتقاد داشتند روک توسط هاینس هوفمایستر مدیر برنامههای خود به استخدام کاگب درآمده است. گیورگ یاکوبی کارگردان سینما و همسر روک هم مظنون به همکاری با روسها بود.
روک در 1951 اعلام کرد بازیگری را کنار میگذارد تا در دوسلدورف یک مغازه پوشاک بافتنی باز کند.
گزارش مأموران اطلاعاتی چنین نتیجهگیری میکند که این یک “مانور زیرکانه” برای پنهان کردن ارتباط روک با روسها و ادامه جاسوسی برای آنها بود.
با این حال، اطلاعات طبقهبندیشده شامل هیچ مدرکی برای اثبات جاسوسی روک برای روسها یا جزئیات ماهیت همکاری او با کاگب نیست و این ادعاها در خود آلمان با تردید روبروست.