صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : در بارانداز ( On the Waterfront )

سینمای کلاسیک : در بارانداز ( On the Waterfront )

2

داستان فیلم :

 اتحایده کارگران باراندازهای نیویورک در حال حاضر توسط شخصی به نام جانی فرندلی اداره می شود . جانی مدتهاست که باندی مافیایی تشکیل داده و از کارگران به شدت کار می کشد و اگر هم کسی قصد اعتراض به هر نحوی داشته باشد، سر و کارش با جانی و دار و دسته هایش است. اما با ورود فردی به نام تری( که برادرِ دست راست جانی به نام چارلی است ) به این بارانداز ، تمام معادلات جانی بهم می خورد و…
 
 
کارگردان :
 
الیا کازان : کارگردان سینما و تئاتر٬ نویسنده٬ تهیه کننده و رمان نویس عثمانی‌تبار آمریکایی در سال 1909 از پدر و مادری یونانی در شهر کنستانتینوپل ﴿استانبول امروزی) به دنیا آمد.
 
 وی در سن ۴ سالگی با والدینش به آمریکا مهاجرت کرد و در نیویورک مقیم شد. پدرش تاجر فرش بود. کازان پس از پایان تحصیلات متوسطه به کالج ویلیامز، در دانشگاه ییل رفت و به تحصیل رشته درام نویسی پرداخت و پس از فارغ التحصیلی در دهه ۱۹۳۰ به کار با یک گروه تئاتر پرداخت.
 
 کازان نخستین نمایشنامه‌اش را در سال ۱۹۳۵ روی صحنه برد و در دهه ۱۹۴۰ به عنوان یکی از مستعدترین کارگردانان تئاترهای برادوی شهرت یافت. در زمان او بازیگرانی مانند مارلون براندو ، لی جی کاب و جسیکا تندی را به دنیای سینما معرفی شدند.
3
 وی در سال 1948 اکتوز استودیو را تاسیس کرد و آن را به نهاد مهمی برای بازیگران سینما تبدیل کرد. اولین فیلمش را در سال 1937 ساخت و در سال 1941 برای فیلم توافق شرافتمندانه جایزه اسکار دریافت کرد و خود را به عنوان یک کارگردان بزرگ به عالم سینما معرفی کرد.
 
 در سال 1951 ، کازان تصمیم گرفت نمایشنامه معروف تنسی ولیامز، اتوبوسی به نام هوس را که خود بارها با موفقیت به روی صحنه برده بود جلوی دوربین ببرد. کازان برای ساخت این فیلم به سراغ مارلون براندو رفت تا نقش استنلی کوالسکی را برایش بازی کند.
 
 در سال  1952 کازان فیلم زنده باد زاپاتا را ساخت. این فیلم بر اساس داستان جان اشتاین بک ساخته شد. در این فیلم براندو در نقش زاپاتا و آنتونی کوئین ایفای نقش کردند.
 
 در سال 1953، مردی بر طناب بندبازی، فیلم بعدی کازان بود. فیلمی هیجان انگیز و ضدکمونیستی دو آتشه که ماجرایش در چکسلواکی بعد از جنگ می‌گذرد و در آن یک گروه سیرک می‌خواهند از پشت پرده آهنین (اصطلاحی برای مرزهای شوروی سابق) بگریزند.
 
 فیلم بعدی کازان که یکی از مهم‌ترین و بهترین فیلم‌هایش است، در بارانداز  نام دارد که آن را بر اساس داستانی از باد شولبرگ ساخت. در این فیلم براندو نقش محوری را بر عهده داشت.
 
 در سال 1955 ، کازان به سراغ رمان دیگری از جان اشتاین بک به نام شرق بهشت رفت. در این فیلم جیمز دین در نقش پسر احساساتی و سرکش فیلم ظاهر شد.4
 
در دهه 70 کازان دو فیلم ساخت. ملاقات کنندگان، درباره دو سرباز سابق ویتنام است که به خانه سرباز همرزم دیگرشان حمله می‌کنند و آخرین ثروتمند، درباره هالیوود دهه 1930 که بر اساس رمان اف. اسکات فیتزجرالد ساخته شد. در این فیلم رابرت دنیرو نقش تهیه کننده فیلمی که شخصیتش براساس ایروینگ تالبرگ معروف پرداخت شده بود، بازی کرد که هر دو فیلم با نقدهای متفاوتی مواجه شدند.
 
 الیا کازان یکی از پرافتخارترین کارگردانان تاریخ هالیوود است به طوری که 3 بار جایزه اسکار٬ 4 بار جایزه گلدن گلوب و 5 بار جایزه تونی را تصاحب نموده همچنین بارها نامزد و برنده جشنواره‌های جهانی نظیر جشنواره فیلم کن و جشنواره فیلم ونیز نیز شده است.
 
 الیا کازان در 28 سپتامبر سال 2003  در سن 94  سالگی درگذشت.
 
 منبع : همشهری آنلاین
 

  بازیگران :

 مارلون براندو : مارلون براندو ۳ آوریل سال ۱۹۲۴در ایالت نبراسکا آمریکا به دنیا آمد.
 
 براندو مدتی به مدرسه نظامی رفت و بعد به کارهای مختلفی مشغول شد و نهایتا برای شرکت در کلاس‌های بازیگری راهی نیویورک شد و نزد استادش؛ استلا آدلر، متد استانیسلاوسکی را آموخت.
 
 مدتی بعد براندو به مدرسه بازیگری اکتورز استودیو که الیا کازان آن را اداره می کرد، راه پیدا کرد و در آنجا زیر نظر لی استراسبرگ متد اکتینگ(روشی که بازیگر برای اجرای نقش باید مدتی آن نقش را زندگی کند) را تکمیل کرد.نخستین حضور براندو بر پرده سینما بازی در فیلم مردان ساخته فرد زینه مان در سال 1985 بود. او برای آماده کردن نقشش در این فیلم بیش از یک ماه خود را در بیمارستان بستری کرد. کاری که از دید بسیاری از بازیگران مجرب آن دوران مانند لارنس الیویه یا کلارک گیبل حماقت محض محسوب می‌شد.
 
5
 او یکی از تاثیرگذارترین بازیگران تاریچ سینما است. از فیلم‌های مشهوری که وی در آنها ایفای نقش کرده‌است می‌توان به اتوبوسی به نام هوس در نقش استنلی کووالسکی، در بارانداز در نقش تری مالوی هر دو به کارگردانی الیا کازان و پدرخوانده در نقش دون ویتو کورلئونه اشاره کرد. بسیاری بهترین نقش او را پدر خوانده می‌دانند.
 
 این بازیگر آمریکایی در بین بسیاری از علاقمندان به سینما و منتقدان به عنوان بهترین بازیگر تاریخ سینما شناخته می‌شود.وی در نقش‌های متفاوتی بازی کرده است؛ از شکسپیر تا موزیکال، از درام تا کمدی. در  مردها و عروسک‌ها در نقش اسکای مسترسون همه را مجذوب کرد. در شورش در کشتی بونتی نقش فلچرکریسچن ضعیف النفس را داشت.ساخت  بونتی  مصادف بود با قطع پیوند براندو با صاحبان هالیوود. در سال 1960  سربازهای یک چشم را کارگردانی کرد و در  تعقیب و  انعکاس در چشمان طلایی بازی کرد  و سپس در سال 1972 در نقش دون کورلئونه در  پدرخوانده ظاهر شد.
 
 هنگامی که آکادمی اسکار او را به عنوان برنده برگزید، وی زن سرخپوستی را برای گرفتن جایزه، از جانب خود مامور کرد تا به این وسیله توجه عموم را به وضع رقت‌بار سرخپوستان آمریکا جلب کند. وی روز به روز بیشتر معطوف مسائل و مشکلات بشری شد و فیلم‌های آخر او نشانگر این گونه تمایلات سیاسی و اجتماعی اوست.
 
 براندو پیشکسوت سبکی معروف به نام متدی بود که بلافاصله پس از او بازیگرانی مانند جیمز دین و مونتگومری کلیفت و سال‌ها بعد پل نیومن، داستین هافمن و رابرت دنیرو با درخشش خود این سبک را در سینمای آمریکا تثبیت کردند.چاقی مفرط در سال‌های پایانی برای براندو بسیار دردسر آفرین بود. فرانسیس فورد کاپولا کارگردان پدرخوانده برای متقاعد کردن تهیه‌کنندگان فیلم برای انتخاب براندو تلاش زیادی کرد. چرا که عقیده داشتند زمان این بازیگر دیگر گذشته است.پس از پدرخوانده دوباره نام براندو در جهان سینما مطرح شد. پس از این بود که براندو در فیلم‌های مطرحی مانند آخرین تانگو در پاریس، اینک آخر الزمان و آبگیرهای میسوری بازی کرد. نقش کوتاه او در انتهای فیلم اینک آخرالزمان نیز از به یاد ماندنی‌ترین نقش‌های تاریخ سینماست.

مارلون براندو ستاره افسانه‌ای سینما روز جمعه 2 ژوئیه سال 2004 در سن 80 سالگی پس از مدت‌ها بیماری در بیمارستانی در لس آنجلس درگذشت.

7

منبع : همشهری آنلاین

 

 نکاتی که درباره « در بارانداز » نمی دانید :

ابتدا قرار بود تا نام فیلم را « بارانداز » بگذارند اما وقتی دیدند که مجموعه ایی تلویزیونی به همین نام ساخته شده ترجیح دادند یک ” در ” هم به اولش اضافه کنند.

نقش تری مالوی را در اصل برای « جان گارفیلد » نوشته شده بود اما او مدتی پیش از آغاز فیلمبرداری از دنیا رفت.

بودجه ساخت فیلم تنها 1 میلیون دلار بوده است.

« الیا کازان » بعد از ساخت این فیلم اعلام کرده بود که بزرگترین مشکلش در کارگردانی « در بارانداز » این بود که بازیگرانش را به موقع سر محل فیلمبرداری حاضر کند زیرا به دلیل سردی هوا، همگی آنها از زیر کار در می رفتند!

 « در بارانداز » اولین فیلم سینمایی بود که « اوا ماری سینت » در آن بازی می کرد. او در همین اولین تجربه سینمایی اش توانست اسکاری دریافت کند.

« الیا کازان » شخصاً علاقه مند بود تا از « فرانک سیناترا » برای نقش تری ماولی استفاده کند اما تهیه کننده معتقد بود که « مارلون براندو » به دلیل اینکه باعث افزایش فروش فیلم خواهد شد، گزینه بهتری است. در نهایت هم حرف تهیه کننده به کرسی نشست.

سکانس معروف تری و چارلی در درون تاکسی ، برخلاف اعتقاد بسیاری اصلاً فی البداهه اجرا نشده است. ظاهراً اولین بار که براندو و استاینر فی اابداه1ه این سکانس را پیش بردند، « الیا کازان » به قدری عصبانی می شود که به 2 بازیگرش اعلام می کند که حتماً باید پایبند به فیلمنامه باشند!

اسکاری که « براندو » برای این فیلم دریافت کرده بود به طرز مشکوکی گم یا دزدیده شد. البته مدتی بعد از یک حراجی در لندن تماس گرفتند و گفتند که اسکار جناب « براندو » اینجاست!

« گریس کلی » قرار بود نقش ایدی دایل را ایفا کند اما او ترجیح داد تا در « پنجره عقبی » به کارگردانی « آلفرد هیچکاک » بازی کند.

« باد شولبرگ » که بخاطر فیلمنامه « در بارانداز » برنده اسکار شده بود ، در سال 1955 کتابی منتشر کرد و در آن دلایل فساد در باراندازها را تشریح نمود!

شخصیت تری مالوی که « مارلون براندو » آن را ایفا می کرد براساس داستان واقعی فردی به نام ” آنتونی دی ویچنزو ” نوشته شده بود.

به دلیل آنکه « براندو » در جریان فیلمبرداری این فیلم مکرراً نزد یک روانپزشک می رفت ، عوامل تصمیم گرفتند تا بعضاً محل فیلمبرداری را به محلی منتقل کنند که نزدیک محل کار روانپزشکِ « براندو » در منهتن باشد!

نقش ” ایدی دویل ” در اصل نقش اول زن محسوب می شود اما تهیه کننده فیلم عمداً نام « اوا ماری سینت » را به عنوان بازیگر نقش مکمل زن به آکادمی اسکار فرستاد زیرا فکر می کرد در این حالت وی شانس بیشتری برای دریافت اسکار دارد و همینطور هم شد!

 انجمن فیلم آمریکا در سال 2007 نام این فیلم را در رده هفتمین فیلم برتر تاریخ سینما قرار داد.

9

دیالوگ های ماندگار :

تری : من می‌تونستم کلاس داشته باشم، می‌تونستم برنده باشم، می‌تونستم یه کسی باشم، عوض یه مفت‌خور. چیزی که الان هستم

ایدی : تو طرف کی هستی ؟

تری : من؟ من طرف خودمم. تری

تری : وجدان… این وجدان می تونه دیوونه ات کنه.

 

امیر گلسفیدی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

8

در بارانداز : On the Waterfront

کارگردان : الیا کازان

نویسنده : باد شولبرگ

بازیگران:

مارلون براندو / تری مالوی

کارل مالدن / پدر بری

لی جی.کوب / جانی فرندلی

رود استیگر / چارلی مالوی

زمان : 108 دقیقه

محصول : 1954

مهمترین افتخارات :

 

کاندید دریافت اسکار در رشته های : بهترین بازیگر مکمل مرد برای لی جی. کوب ، بهترین بازیگر مکمل مرد برای کارل مالدن ، بهترین بازیگر مکمل مرد برای رود استایگر و بهترین موسیقی.

دریافت اسکار در رشته های : بهترین بازیگر مکمل مرد برای مارلون براندو ، بهترین بازیگر مکمل زن برای اوا ماری سینت ، بهترین کارگردانی هنری ، بهترین فیلمبرداری ، بهترین کارگردانی ، بهترین تدوین ، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها